Bukefalos 28 år!

Att transportera 2 hästar...

vippan

Trådstartare
i ett enaxlat släp, går det? Nu hade jag inte tänkt att göra det, jag bara funderar...
Man får ju oftast bara lasta i en häst med tanke på vikter och så men det är ju plats för två vilket är rätt konstigt. :confused:
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jag har aldrig sett ett enaxlat släp som får lasta 2 stora hästar. Men däremot kan man ju lasta två små ponnyer.

Mitt antagande är att släpen byggs som de gör för att du ska kunna lasta en stor häst eller två ponnyer, aldrig för två stora hästar.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

De är praktiskt gjorda för en storhäst och tävlingsskåp + massor med packning! :D
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

svar: Ja, det går (har gjort det själv) men det finns nog ingen släp där det är tillåtet med tanke på viktgränser.

Valde att köra mina två hästar samtidigt då jag skulle byta stall. En varmblodstravare runt 160cm i mkh och en kallblodstravare runt 150cm i mkh. Hästarna rymdes utan problem och släpen gick stadigt och bra efter bilen, men hade som sagt polisen stoppat oss är det mest troligt att det skulle varit överlast...
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

i ett enaxlat släp, går det? Nu hade jag inte tänkt att göra det, jag bara funderar...
Man får ju oftast bara lasta i en häst med tanke på vikter och så men det är ju plats för två vilket är rätt konstigt. :confused:

det finns väl ponnyer? :confused: det är ju dessa som är helt okej att lasta i ett sånt släp, så att det finns två platser är väl inte så konstigt i sig?
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

svar: Ja, det går (har gjort det själv) men det finns nog ingen släp där det är tillåtet med tanke på viktgränser.

Valde att köra mina två hästar samtidigt då jag skulle byta stall. En varmblodstravare runt 160cm i mkh och en kallblodstravare runt 150cm i mkh. Hästarna rymdes utan problem och släpen gick stadigt och bra efter bilen, men hade som sagt polisen stoppat oss är det mest troligt att det skulle varit överlast...

Herre jösses! Vi snackar enaxlat :eek: det värsta som kan möta dig är inte en polis med en böteslapp!! :eek::o:confused: Det finns en anledning till att dom är viktbegränsade!:(
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

det finns väl ponnyer? :confused: det är ju dessa som är helt okej att lasta i ett sånt släp, så att det finns två platser är väl inte så konstigt i sig?

Jo, ponnies väger ju ngt mindre än 2 hästar.....
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Herre jösses! Vi snackar enaxlat :eek: det värsta som kan möta dig är inte en polis med en böteslapp!! :eek::o:confused: Det finns en anledning till att dom är viktbegränsade!:(

Jo, eftersom det bara var överlast. Hade det varit för hög totalvikt hade det blivit lite värre..

Till TS

Jag kunde lagit lasta en D- och en C-ponny i mitt gamla enaxlade.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Fast ibland skiljer det inte så mycket, har ett enaxlat (kör bara ponny) och kompisen ett tvåaxlat stort med sadelkammare mm, hennes får lasta 80 kg mer än mitt. Alltså bara en häst iaf.

Men så klart ska man inte överskrida maxlastvikten, släpet är ju gjort för det.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jo, eftersom det bara var överlast. Hade det varit för hög totalvikt hade det blivit lite värre..

Till TS

Jag kunde lagit lasta en D- och en C-ponny i mitt gamla enaxlade.


Tanken slog dig aldrig att släpet inte är byggd för att ta en massa överlass?:confused:
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Tanken slog dig aldrig att släpet inte är byggd för att ta en massa överlass?:confused:

JNja, så kan man ju kanske oxå tolka den kommentaren:)
Tyvärr kan polisen inte göra mer än ge böter. Sen borde man tänka både en å två gånger innan man lastar så mkt över max, eftersom det som sagt inte är byggt för det. Har väl hänt att frambommen lossnat vad för högt tryck!?
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Förutom hästarnas och din egen säkerhet (som om det inte räcker ...) och böter så finns det ytterligare en sak som man bör tänka på innan man överlastar sitt släp: Händer det en olycka kan du ge dig den på att försäkringbolagen för både bil, släp och hästar kommer att se sin chans att slippa betala om det står klart att släpet varit överlastat och du rimligen borde insett detta!
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

jag kör mina fullblod ihop.... lätta små skitar de två.. 350 kg styck! så de väger som en fet halvblodshingst:rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jag har haft enkelaxlat släp och kunde transporetra båda mina samtidigt, inga problem och fullt lagligt. Fast då väger dom tillsammans endast ca 600kg;)

Så det är inte konstigt alls att även dom är gjorda för två hästar.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Tyvärr kan polisen inte göra mer än ge böter. Sen borde man tänka både en å två gånger innan man lastar så mkt över max, eftersom det som sagt inte är byggt för det. Har väl hänt att frambommen lossnat vad för högt tryck!?

Eller så går golvet sönder...
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Ja det går, vi lastar två ponnyer i enaxlat när vi åker ut med ridskoleponnyerna.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

JNja, så kan man ju kanske oxå tolka den kommentaren:)
Tyvärr kan polisen inte göra mer än ge böter. Sen borde man tänka både en å två gånger innan man lastar så mkt över max, eftersom det som sagt inte är byggt för det. Har väl hänt att frambommen lossnat vad för högt tryck!?

Har man för mycket överlast så kan man väl bli åtalad för vårdslöshet i trafik + om man har mer än 20% så är det väl risk för att körkortet ryker.

Mvh

Tora
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Mitt enaxlade var typat till 1300 kg när jag köpte det (är det fortfarande), men det går att typa upp till 1500 kg, vilket betyder att jag får lasta 940 eller 960 kg. Så att säga att ett enaxlat inte alla gånger klarar deet är ju lite fel, även om majoriteten av enaxlade släp inte är byggda för två hästar.
Jag skulle i övrigt aldrig få för mig att typa upp mitt till 1500 heller, då köper jag heldre en boogie.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Eller så går golvet sönder...

Är det andra golv i boogisar?

Nu låter jag sådär petig, men det är inte det jag menar utan jag undrar faktiskt om det är annat golv i boogisar.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Nej men konstruktionen kan vara dimensionerat för andra tyngder. Men den största anledningen till att man inte skall överlasta sitt släp är faktiskt inte för att golvet inte håller. Just golven brukar vara överdimensionerade. Boj tex skall klara ett axeltryck på ca 8 ton. Vad som däremot är dimensionerat för invägd vikt är tex däck och kulhandske.

Jag kan tex lasta två ton i min transport men jag har en annan kulhandske och så har jag C-däck på transporten.

Mvh

Tora
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 419
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 232
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
758
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp