Bukefalos 28 år!

Att transportera 2 hästar...

Sv: Att transportera 2 hästar...

Man kan även åka dit för olovlig körning och då kan körkortet ryka.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Fast ibland skiljer det inte så mycket, har ett enaxlat (kör bara ponny) och kompisen ett tvåaxlat stort med sadelkammare mm, hennes får lasta 80 kg mer än mitt. Alltså bara en häst iaf.

Men så klart ska man inte överskrida maxlastvikten, släpet är ju gjort för det.


Eftersom din kompis har ett BOGGIsläp, dvs 2 axlar så tar det mer vikt.
Anledningen till att hon bara har 80 kg mer lastvikt beror troligen på att hon inte får framföra mer på sitt B-kort/bil, men släpet är konstruerat att klara mer vikt :idea: Köper du ett nytt boggisläp så är det upp till 2000 kg tex samma axlar mm som sitter på oavsett totalvikt men du anpassar totalvikten så föraren med sitt B-kort/sin bil får köra ekipaget lagligt. (Det släpet kan ha en totalvikt på 1200 men vagnen klarar 2000kg eller ibland mer..)
Ett enkelaxat släp har all vikt på 1 axel vilket gör det mkt mer begräsat viktmässigt samt mkt farligare att överlasta!
Det är alltså överlasten på ett enkelaxlat släp jag har mkt stor "respekt" för, inte antalet hästar i....:cool:
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

i ett enaxlat släp, går det? Nu hade jag inte tänkt att göra det, jag bara funderar...
Man får ju oftast bara lasta i en häst med tanke på vikter och så men det är ju plats för två vilket är rätt konstigt. :confused:

Ja, det går bra men de får ju inte vara för stora. Jag har islandshäst, och har ofta kört två stycken i enaxlat släp.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Du kan oftast köpa en ny boggivagn med valfri totalvikt mellan 1100-2000 kg för att kunna anpassa totalvikten till förarens B-kort samt bilens dragvikt.
Dom vagnarna är konstruerade för att klara en högre vikt än högsta totalvikten för att tillverkaren ska kunna vara säker på att vagnen håller.
Ett enkelaxlat släp har bara en axel att bära upp vikten på vilket gör att den konstruktionsmässigt inte klarar en för hög överlast. De gamla vagnarna som finns ute idag håller dessutom inte "högsta standard" vilket gör mig ännu mer mörkrädd när man ser folk som köra 2 (stora) hästar i ett gammalt ruttet/rostigt enaxlat släp..
De nya vagnarna som säljs idag är alldeles säkert mkt bättre kvalitetsmässigt men de klara fortfarande inte mkt överlast.
Den dan olyckan är framme så ökar chanserna kraftigt att det går bra med ett boggisläp än ett enkelaxlat släp..
Låt säga att X kör ett enkelaxlat släp (som sett sina bättre dar) med 2 hästar i o råkar ut för en olycka. Hästarna skadar sig o olyckan medför även personskador :o då lär nog både polisen och försäkringsbolagen som blir inblandade att kontrollera detta GRUNDLIGT. X kan nog räkna med att h*n blir vållande till olyckan o med allt vad det innebär... I BÄSTA fall så får X sitt körkort indraget.

Som sagt var:

Det värsta som kan möta dig en kväll är inte en poliskontroll och det värsta du kan förlora är inte ditt körkort!
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Vad väger då släpet? Vilken totalvikt?

Krävs det då inte CE körkort?
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Herre jösses! Vi snackar enaxlat det värsta som kan möta dig är inte en polis med en böteslapp!! Det finns en anledning till att dom är viktbegränsade!

Naturligtvis finns det en anledning till viktgränserna. Nu valde vi att en gång överstiga denna gräns efter noga övervägande med riskerna. Däck och kulhandske var kollat att det klarade vikten och golvet var nästan nybytt och riktigt fräscht + starkt underrede på släpet. Hästarna kände varandra väl och var vana att åka transport (var för sig). Stod alltid stilla i transporten även med tutande lastbilar och dylikt bakom sig. Samt en förare med mångårig vana av att framföra tunga fordon och släpar.

Nu är det inte något jag rekommenderar att transportera två hästar samtidigt, men jag svarade på trådskaparens fråga att ja, det går att köra två hästar.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Något man kan tänka på är ju att äldre enaxlade ofta lastar mer än vad nyare gör. Mitt gamla enaxlade fick lasta 700kg (1300 totalvikt). Den nya boogin fick lasta 640kg då totalvikten var 1300. Nu är det uppvägt för att vara på den säkra sidan...

Det jag menar är bara att boogin är mer lämplig att lasta 700kg i trots max 640, än vad det enaxlade var.

Blev lite rörigt, men hoppas ni hängde med i resonemanget iaf=)
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Att däck och kulhandske inte håller det är jag helt med på, det är ju dom som man brukar byta ut vid en uppklassning/nedklassning.
Men det var som sagt just specifikt golvet jag undrade över, och jag hade mina misstankar om att det inte var golvet som var just problemet som du bekräftade.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Naturligtvis finns det en anledning till viktgränserna. Nu valde vi att en gång överstiga denna gräns efter noga övervägande med riskerna. Däck och kulhandske var kollat att det klarade vikten och golvet var nästan nybytt och riktigt fräscht + starkt underrede på släpet. Hästarna kände varandra väl och var vana att åka transport (var för sig). Stod alltid stilla i transporten även med tutande lastbilar och dylikt bakom sig. Samt en förare med mångårig vana av att framföra tunga fordon och släpar.

Nu är det inte något jag rekommenderar att transportera två hästar samtidigt, men jag svarade på trådskaparens fråga att ja, det går att köra två hästar.

Det korrekta svaret är att det går att köra två hästar om:
Släpet får lastas med så mycket vikt
Bilen får dra så mycket vikt
Föraren har behörighet att framföra ett sådant ekipage

I alla andra fall är det ett stort NEJ.

Mvh

Tora
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jag får ju inte ens köra 2 hästar i mitt boggiesläp :crazy:

Får "bara" lasta 1270 kg och har man stora grova nordisar så är det olagligt att lasta dom båda samtidigt.

Förstår inte vitsen med enaxlade släp överhuvudtaget.

/M
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Hästar väger ofta mer än man tror. Jag köpte ett viktmåttband för ett tag sedan:

Rejält quartersto på 151 cm = 480 kg
Medelstor halvblodsval på 163 cm = 530 kg
Rejäl halvblodsval på 168 cm = 580 kg
Ungt PRE-sto på 150 cm = 430 kg

Alla hästarna är i normalhull och kondition ...

Så ... om ett släp har maxvikten 1360 - släpet väger ca 750 kg - så får det vara två rätt små hästar för att lasten inte ska väga mer än ca 600kg ....
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Har du ett 2 tonsläp får du inte lasta 2 ton eller får du?

Överstiger du 3 ton ( 2000kg plus bruttovikten), bara med släpvagnsvikten krävs det lastbil för att dra-
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jag får ju inte ens köra 2 hästar i mitt boggiesläp :crazy:

Får "bara" lasta 1270 kg och har man stora grova nordisar så är det olagligt att lasta dom båda samtidigt.

Förstår inte vitsen med enaxlade släp överhuvudtaget.

/M

Som sagt många enaxlade släp får lasta mer än en boogie eftersom en boogi väger mer än ett enaxlat. Har man då samma totalvikt får det enaxlade lasta mer.
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jo, men säkerheten är så pass mycket bättre med boggie. Den går stadigare på vägen. Om det blir punktering så är det inte total katastrof. Man slipper riskera att blända alla mötande om transporten tynger ner för mycket på bilens dragkrok.

o.s.v.

/M
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Jo, men säkerheten är så pass mycket bättre med boggie. Den går stadigare på vägen. Om det blir punktering så är det inte total katastrof. Man slipper riskera att blända alla mötande om transporten tynger ner för mycket på bilens dragkrok.

o.s.v.

/M

Självklart, är just därför som jag har bytt=)
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Varför skulle du behöva ett Ckort för att framföra en personbil?
Det som krävs är ett BE kort. Då får du framföra en personbil eller lätt lastbil med en för fordonet godkänt lastad släpvagn.
Många av de större personbilarna/suvarna har godkänd dragvikt, på BEkort, på upp till 2000-3500 kilo vilket då medför att du helt lagligt får framföra ett ekipage med totalvikt över de 3500 kilo som finns som gräns när man "bara" ha Bkörkort...
 
Sv: Att transportera 2 hästar...

Äsch. det var länge sen jag tog BE o har väl glömt reglerna. Bara för att jag själv har en standardbil:angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 114
Fordon Jag har hela tiden tänkt att jag behöver en kombi för att kunna lasta vedklyv och annat skrymmande. Och rails för att kunna shoppa några...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 068
Senast: Wille
·
Hästhantering Det dyker ju upp en del tema trådar med jämna mellanrum rum ex klicker och tömkörnings tråden. Jag tänkte vore det inte kul med en last...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
6 081
Senast: EZMK
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 292
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp