Bukefalos 28 år!

Att trappa ner - djur

Jag slutade med hästar för ett år sedan, eller jag ägde fortfarande men jag hade lånat ut den enda jag hade kvar. Sedan sålde jag den under vintern. Och det är väldigt skönt. Visst saknar jag att ha nåt att fylla ut tomrummet i livet med, men jag saknar egentligen inte alls att ha häst. Jag saknar bara att ha nåt att göra, veta att jag har saker att göra och så till viss del gemenskap det ger att träna. Men herregud så skönt det är att ha pengar, frihet att göra vad jag vill, kunna resa bort utan att pussla och krångla... framförallt saknar jag inte allt speciallösande av specialbehov, stalljourer, veterinärräkningar, rehab, oro och allt annat vilket eg är 90% av hästägandet där 10% i bästa fall är ridning.

Jag har nu bara en hund. Tyvärr ett måndagsex där med vad gäller allergi, specialfoder, problem att lämnas ensam, ointresse för träning etc men ja, man vänjer sig. Jag antar att det är som att ha barn - en plikt 🤷‍♀️:angel: - och till stor del även sällskap. Men nog tänker jag ibland att det hade varit skönt att inte ens ha hunden, även om hon är en älskad familjemedlem. Jag tycker i vilket fall att det är skönt att kunna få hjälp av mina föräldrar (de tog aldrig i hästarna med tång) och att när den väl behöver gå till veterinären så kommer det i mina ögon aldrig att kunna bli dyrt på riktigt...
 
Oj.. ja. Jag tänker ofta på det där. Jag har häst, hund, katt, kaniner och akvarium.

-Min hund börjar bli till åren. I samband med att hon fick artros tänkte jag att jag skulle ta en annan hund när hon inte håller längre. En liten plutt av sällskapsras. Det känner jag nu att det inte är så aktuellt. Den dagen hunden är borta blir det paus. Åtminstone något år. Tror jag.

-Hästen är ständigt orosmoment. Sockerkänslig som attan. Supersöt och trevlig men oron. Hade dock kunnat tänka mig en till av samma ras för parkörning men jag måste minska ner alla "to do" först. Jag har dock placerat henne på stall med mycket service. Hjälper till med fodringar om stallägare är på vift och mockar boxen (kan även köpa tjänsten) men i övrigt är det inte mycket måsten med stallet.

-Kaniner "behöver" jag för gödselproduktion 😁 men de bor på tillräckligt stor yta för att det ska bli lättskött.

-Katten är ju lättskött så det rullar på. Han är nöjd med mat och vatten samt lite medicin för astman.

-Akvariet är lite dåligt samvete. Samtidigt är akvarievatten väldigt bra till odlingarna också. Om man orkar ta i det.

Som det känns nu får djuren hänga med så länge de orkar men kommer inte ersättas i närtid. Det får bli ett litet break efter att de trillat av pinn. Omplacering är inte aktuellt (än?) dock. Det kan hända att akvariet stängs ner ett tag när djuren i det är döda. Eller så kommer det dit lättskötta arter som inte grisar ner.
 
Jag har trappat ner och ångrar det inte. Slutade med hästar för drygt tio år sedan för att jag kände att det inte var lika kul längre. Sålde den häst jag hade då. Har alltid tänkt att jag kan skaffa en ny om jag blir sugen men hittills är jag inte sugen överhuvudtaget. Har varit i stall och ridit några gånger, var medryttare en period men det är liksom inte min grej längre på något sätt det här med hästar.

Sen har jag haft akvarium och marsvin i många år, fram och tillbaka genom flyttar och ta emot flera omplaceringar. Det var bara skönt att till slut ta modet till mig att avveckla dom, även fast jag funderade mycket. När beslutet väl var taget kändes det helt rätt.

Nu har jag en hund som är sju år gammal. Det känns alldeles lagom. Jag får mitt djurbehov tillfredsställt men det är inte betungande varken finansiellt eller i övrigt.

Om vi köper hus med större tomt på landet ska jag dock ha höns!
 
-Akvariet är lite dåligt samvete. Samtidigt är akvarievatten väldigt bra till odlingarna också. Om man orkar ta i det.

Som det känns nu får djuren hänga med så länge de orkar men kommer inte ersättas i närtid. Det får bli ett litet break efter att de trillat av pinn. Omplacering är inte aktuellt (än?) dock. Det kan hända att akvariet stängs ner ett tag när djuren i det är döda. Eller så kommer det dit lättskötta arter som inte grisar ner.

Apropå..

Jag har också akvarium, och har haft i 30 år. Varje gång jag avvecklat så har intresset återkommit som en storm och så plötsligt har jag haft fler akvarium än någonsin.

Nu har jag "bara" ett. Det är väletablerat och rullar på utan större bekymmer, men jag njuter inte av det som jag kunde göra förr. Ibland hinner jag kolla en liten stund men ofta är det mest dåligt samvete att jag bara ger mat och släcker. Och inte fixar till täckglaset.
jag har en femton år gammal ren endlersstam där i så det emot lite att stänga ner...

Men jag vill tapetsera om i rummet det står i, 400 liter vatten är så bökigt att flytta så jag funderar på om det kan vara dags att avveckla på riktigt.
 
Apropå..

Jag har också akvarium, och har haft i 30 år. Varje gång jag avvecklat så har intresset återkommit som en storm och så plötsligt har jag haft fler akvarium än någonsin.

Nu har jag "bara" ett. Det är väletablerat och rullar på utan större bekymmer, men jag njuter inte av det som jag kunde göra förr. Ibland hinner jag kolla en liten stund men ofta är det mest dåligt samvete att jag bara ger mat och släcker. Och inte fixar till täckglaset.
jag har en femton år gammal ren endlersstam där i så det emot lite att stänga ner...

Men jag vill tapetsera om i rummet det står i, 400 liter vatten är så bökigt att flytta så jag funderar på om det kan vara dags att avveckla på riktigt.
Ja 400 liter är en del att flytta runt. Det är en sån balja vi har nu med. Hade 600 liter innan och det var ganska skönt att skicka den på tippen och ha ett "litet" istället. Svårt att möblera där det vi har står också. Samtidigt finns det ingen annan bra plats att ställa det på då vi behöver ha det på en grundpelare för stabilitet i golvet och övriga sådana ligger på "fel" platser för att kunna använda sig av 😬
 
På tal om häst. Jag tror att det har gått fyra år sen jag sålde mina två? Hade haft två hästar i cirka 10 år då. Jag red en hel del en sommar, en ytligt bekant hade varit med om en rejäl olycka, så jag motionerade hennes häst. Efter det har jag suttit två(?) gånger på en hästrygg. Har två hästar på bete på gården och tycker det är helmysigt! Är erbjuden att rida, men skyller på att hästarna är för små (islandsponnysar 😁). Det känns faktiskt skönt att inte kunna rida. Jag är verkligen "allt eller inget", så skulle ha väldigt svårt att bara mysa i skogen. Men älskar att dom går här och att få kvällsfodra och bara tvångspussa när jag genar genom hagen. Men betala minst 5000 i månaden för att ha en egen? Nej, aldrig. Men hjälper gärna till att sköta andras 😅
 
På tal om häst. Jag tror att det har gått fyra år sen jag sålde mina två? Hade haft två hästar i cirka 10 år då. Jag red en hel del en sommar, en ytligt bekant hade varit med om en rejäl olycka, så jag motionerade hennes häst. Efter det har jag suttit två(?) gånger på en hästrygg. Har två hästar på bete på gården och tycker det är helmysigt! Är erbjuden att rida, men skyller på att hästarna är för små (islandsponnysar 😁). Det känns faktiskt skönt att inte kunna rida. Jag är verkligen "allt eller inget", så skulle ha väldigt svårt att bara mysa i skogen. Men älskar att dom går här och att få kvällsfodra och bara tvångspussa när jag genar genom hagen. Men betala minst 5000 i månaden för att ha en egen? Nej, aldrig. Men hjälper gärna till att sköta andras 😅

Det låter lite som mig. Om jag inte kan ha häst fullt ut, dvs äga, träna, sikta på att göra nån start, utvecklas... ja då är det inte värt för mig. Och de sista åren orkade jag inte, dels pga sjukdom och dels pga att jag helt enkelt var utbränd på det. Det var helt enkelt inte värt att ha hela paketet med tidsapekten, kostnaderna, ansvaret för det var inte tillräckligt givande.
Jag försökte efter några månader att bli medryttare, tänkte att jag skulle kanske gilla att bara göra det där 1-2 ggr/vecka. Men nej. Det är för svårt att hitta en häst/ägare-lösning som passar, och jag är trött på att uppfostra och utbilda andras hästar gratis eller väntas betala för det. Hade man hittat en riktigt välriden häst så fine, men det gör man ju inte där jag bor. Och då räcker det fullt ut att hälsa på mina kompisars hästar men slippa rida. Jag rider ändå för dåligt efter så lång tid ifrån det, så det blir inte så kul de få ggr man skulle ge sig på det....
 
Just nu har det varit väldigt tufft här också och jag undrar ibland varför man håller på. Inte orkat skriva om det här dock, men vi är inne på tredje vändan med gips och sjukhage och hästen bävrar bort ett gips om dagen. Bröt sig tidigare i veckan ut ur sin sjukhage och var ute och sprang på vägarna. Han är 2 så jag lastar honom inte på något vis, fattar att han håller på att bli fullständigt koko men det håller jag tyvärr också på att bli. Kan inte sova på nätterna, vaknar 4 och lägger mig efter 23, tre turer/dag till stallet och knappt någon tid till basala saker som att äta, eller umgås med familjen. Nä just nu är det tufft, och har varit mer eller mindre hela sommaren 😔
 
Jag har inte längre någon häst.
Det är fruktansvärt tungt. Men så rätt!

Jag har småbarn, lägga 10kkr i månaden när det mest kommer vara stressigt och både barn och häst kommer vara försummade.
Hästen fick ett toppen hem!(annars hade jag aldrig klarat att sälja) och jag har tid och pengar över.

Någon dag blir det häst igen, men det är först när barnet är stor nog för att inte vilja vara med mig jämnt
 
Det är 9 år sedan jag sålde sista hästen.
Då hade jag ridit sedan jag var 9 år, blev hästägare vid 16 och var 54 när jag sålde.
Under många år hade jag 2 hästar, har fött upp 3 föl.
Efter att ha börja pendla till jobb i annan stad och dessutom fått problem med Raynaurds syndrom (stavning?) i händerna så orkade jag inte längre. Men det var svårt känslomässigt att sälja hästen, en egen uppfödning.
Jag lovade mig själv att inte rida på 1 år och bara om jag kände suget.
Fick många förfrågningar om att vara medryttare, ta foderhäst, hyra ut stallet osv men jag har fortfarande inte suttit på en häst sedan jag sålde. Hästgrannen får låna en hage till bete och sköter allt själva, så ibland finns "gräsklippare" på gården.

Nu hade jag ett annat stort intresse dit jag ökade mitt fokus och tid. när jag blev hästlös.
Annars hade jag nog blivit väldigt rastlös.
Ångrar inte att jag slutade, även om jag hade många funderingar - vem är Rie utan häst?
Uppskattar fortfarande friheten, att kunna hitta på något utan en massa förberedelser, hitta hästskötare osv.
 
Känner mig trött ibland trots stort djur intresse.
Vi skulle avsluta med katter efter de 2 vi har gått bort. En med njursvikt och forl = mycket utgifter. Men då står det genast en behövande katt som vill ha familj vid dörren . Är det 5 eller 6 Jag tagit hand om, har tappat räkningen. Häst i övre medelåldern, vad gör man sen. Slutar med häst och tynar bort?
 
Känner mig trött ibland trots stort djur intresse.
Vi skulle avsluta med katter efter de 2 vi har gått bort. En med njursvikt och forl = mycket utgifter. Men då står det genast en behövande katt som vill ha familj vid dörren . Är det 5 eller 6 Jag tagit hand om, har tappat räkningen. Häst i övre medelåldern, vad gör man sen. Slutar med häst och tynar bort?
Man kan ju rida på ridskola, ha medryttarhäst, hänga med vänner som har häst till stallet. Tänker att alternativ finns om man vill vara nära hästar utan att behöva ha ansvar och betala för dem.
 
Någon som dragit ner på sitt djurantal sedan tråden skapades? :)

Nej, däremot har jag jobbat väldigt mycket med att mentalt inte se mig som sämre hästägare för att jag inte träffar hästarna varje dag. De har sin lugna, trygga flock på åtta ston i en ganska trevlig (om än liten, 1 ha) lösdrift och fodras var tredje timme dygnet runt. De behöver inte mig och jag försöker lära mig att det är okej.
 
Någon som dragit ner på sitt djurantal sedan tråden skapades? :)
Skopade (japp, SKOPADE ur, de fanns i massor!) ur ett gäng Endlers och några ancistrus igår och gav iväg.

Annars är djurantalet detsamma.

Den sjuka kaninen återhämtade sig och efter mycket frustration och hårslitande bor hon och systern ihop igen.
Det har varit skönt att "bara" ha 4 kaniner, har konstigt nog inte saknat dem som fick vandra vidare så mycket. Mest lättnad.
 
Jag blev tvungen att avliva sista hästen för tio år sedan och är ärligt talat tacksam att inte ha skaffat någon ny. En vacker dag vill jag ha häst igen, men under helt andra premisser: eget stall, möjlighet att rida för tränare och utan ekonomisk stress.

Just nu har vi en katt och en hund och det både räcker och blir över. Hunden är unghund och, som de är, skitjobbig 1/4 av tiden och underbar 3/4 av tiden och jag kan känna mig djurutbränd av bara den grejen. Men i hans fall ska vi hålla ut tills han är fullvuxen, för det är just unghundsfasonerna som stressar. Katten är underbar. Henne kan jag aldrig bli utbränd av.

Som @kolblakkur (tror jag?) sa så gillar jag att ha lite färre djur nu. Det är skönt att verkligen kunna lägga den tid som krävs, ha råd med lite kurser och sånt. Med en större flock skulle tid och pengar gå åt till löpande måsten. Överlag har jag gått från drömmar om jättemånga djur (typ egen gård med flera ridhästar, 50 får, 25 höns, 25 ankor, tio bikupor, tre hundar…) till att drömma om betydligt färre (egen gård men med max två hästar, tre får, åtta höns, ett par ankor, en bikupa, en hund…). Med åldern inser man liksom att man inte är odödlig utan att energin ska räcka till. Och att ekonomisk stress suger. Hellre ett djur och ingen ekonomisk stress än att ligga sömnlös över annalkande utgifter.
 
Skopade (japp, SKOPADE ur, de fanns i massor!) ur ett gäng Endlers och några ancistrus igår och gav iväg.

Annars är djurantalet detsamma.

Den sjuka kaninen återhämtade sig och efter mycket frustration och hårslitande bor hon och systern ihop igen.
Det har varit skönt att "bara" ha 4 kaniner, har konstigt nog inte saknat dem som fick vandra vidare så mycket. Mest lättnad.
Funderade vidare, om man bortser från hur svårt det är att välja bort dem som individer och om jag kunnat önska fritt, så hade det varit lagom med en häst (den jag har), en katt, och en näve höns.

Eller kanske till och med enbart min häst.
Så skönt det hade varit att kunna lägga all fokus på henne ❤️.
 
Någon som dragit ner på sitt djurantal sedan tråden skapades? :)
Jag har förlorat ytterligare en hund så nu har jag bara en hund och fyra marsvin och såhär få djur har jag inte haft sedan 2006. Det är väldigt skönt att slippa alla veterinärbesök och utgifter, men fan vad jag saknar dem 😭 och jag känner mig vidrig som hela tiden känner att det är fel hund kvar. Hade jag kunnat så hade jag bytt, men det går ju inte så nu går jag hela tiden och försöker dölja mina känslor för henne och försöka skämma bort henne så mycket jag bara kan. Sist jag satt i denna situationen så tog det närmare två år innan den hemska känslan försvann och två år är extremt lång tid att gå och känna så 😭
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
14 15 16
Svar
317
· Visningar
20 459
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 354
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 390
Senast: MML
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
323
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp