Bukefalos 28 år!

Att vara "hård" mot sin hund..

Saeta

Trådstartare
Lite generellt, vad anser ni som att "vara hård" mot sin hund? Tycker ni det är bra metod att vara hård?

Sen får man väl tolka hård på olika sätt.

Men ett exempel som hände min hund nu;
Vi har haft honom hos hans uppfödare eftersom jag och pojkvännen är utomlands. Men igår hämtade resten av familjen hem honom igen efter 2 veckor där.
Han åt bajs som valp (idag är han lite över 1,5 år) och det har han inte gjort på lääänge hos oss. Men, enligt uppfödaren hade han ätit bajs där, och då hade han slagit honom.

Nu vet jag inte hur detta var, men det fick jag berättat iallafall. Han var oduglig och hade tuggat sönder sin säng + filt under dessa veckor. Han åt mycket bajs.

Som lösning för oss om han äter bajs var att vi skulle slå till honom. Jag har alltid fått den uppfattningen av uppfödaren att han är hård, men inte så pass att han slår sina djur.

Nu undrar jag, är det normalt? I mina ögon låter det INTE ENS TÄNKVÄRT! Jag slår inte mina djur! :crazy:
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Man slår inte djur.

Så antingen är det där en feltolkning, eller så har du en idiot till uppfödare.

Det låter konstigt att någon människa skulle säga orden "jag slår hunden" idag 2010. Sedan att det finns knäppgökar som gör det, är en annan femma...
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag hoppar för guds skull att jag feltolkade! :crazy:

Sen skulle jag inte "förvånas" om han nu skulle göra det.. Inte för jag vet att han gör det. Och han har aldrig sagt något eller jag har inte sett något.

Nej, man slår inte djur!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det är förhoppningsvis inte normalt alls.

Okay att man kan ta tag i sin hund någonstans, nackskinn, i örat eller liknande om den gör något totalförbjudet och säger att "nu fan låter du bli det där!" men för mig är det stor skillnad på det och att slå en hund.

Att vara "hård mot sin hund" är i min värld mer så att man har många regler för hur hunden får uppföra sig och att man inte låter den strunta i någon regel en endaste gång. Men även det är i mina ögon något som görs med vettiga metoder. Att slå en hund tycker jag inte är vettigt.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag förstår.

Jag är "hård" med många regler osv. Det kan ju bli farligt annars. Men att slå eller göra illa ett djur som straff :crazy: NEJ!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag använder också spö på min häst, men jag slår den inte för det. Utan spöt använder jag som en förlängd skänkel. Dvs sparkar jag inte hästen heller som jag vet och sett många gör.

Och nej, inte är det okej att slå hästen?:crazy:
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag tror att ordet "slå" har olika definitioner. Jag tror absolut inte att Ramona slår sina hästar, dvs misshandlar dem. Jag har själv tagit tag i mina djur handgripligen, antingen då jag inte kunnat kontrollera humöret eller då de gör något totalförbjudet alt. blir "döva" och jag har sagt x antal tillsägelser.

Men att använda våld för att en hund ska lära sig låta bli något tycker jag är helt fel väg att gå.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Nog att man kanske "vill" slå, men jag skulle aldrig göra det. Hunden är väl sjuk om den hugger med flit, och antagligen är det fel på psyket eller ägarens fel..

Jag tycker iallafall det är fel att slå.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Nja, nej hon slår nog inte sina hästar som räknas som misshandel. Det tror inte jag heller.

Men, alla använder ju sina spön olika också.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Eh, va? Så vad gör du om en hund hugger dig i armen? :crazy: Säger "ajabaja"? Skitsamma om det är fel i huvudet på hunden, det intressanta är vad du gör åt det i just den situationen.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag tycker fortfarande att det är fel att slå ett djur!

Vad jag skulle göra i en sådan situation, ingen aning. Svårt att sätta sig in i då jag aldrig varit i närheten av en direkt aggresiv hund. Hoppas inte jag skulle slå den iallafall :crazy:
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Givetvis är det fel, men nu snackar jag om försvar! Man misshandlar väl inte en hund "bara för att" om man är frisk i huvudet? Jag kan nästintill garantera att om en hund sög sig fast i din arm eller i din egna hund så gör du vad fan som helst för att få bort den, även om det innebär att slå.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Mjo jag vet inte. Hemskt att bli biten, hemskt att hunden är aggresiv och hemskt att slå den som försvar. Även fast man kanske "måste"..

Men jag förstår hur du tänker!
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det är fel att slå ett djur men jag tror faktiskt att du garanterat skulle slå till om en hund kom och bet dig och inte släppte. Det är rent självförsvar och du skulle antagligen inte tänka ''Nej, jag kan inte slå hunden''.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

jag skulle aldrig slå min hund, jag kan ta honom i örat om han gör ngt som är helt galet eller för att få honom att lyssna när han bli helt bestatt av ngt.

Däremot skulle jag kunna slå en hund som attackerar mig eller min hund, jag har sparkat flera hundar, inte för att jag tycker det är oligt men för att skydda min egen.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Jag har aldrig blivit biten av hund men skulle utan problem slå ett djur som rent ut attackerar mig, om det krävdes. Hästar har jag slagit till ett par gånger då jag blivit biten eller den rent av varit på väg att springa över mig.

Att vara hård mot en hund i vardagliga ord är enligt mig att vara konsekvent med dom regler som finns. Absolut inte att slå hunden, det är inte enligt mig att vara hård, det är en metod jag enbart skulle ta till i nödfall (tex attack).
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det låter hemskt att slå hunden för att den ätit bajs.
 
Sv: Att vara "hård" mot sin hund..

Det är ju en himmelsvid skillnad i att vara hård/krävande mot hunden och att vara rent elak..

Din uppfödare hörs ju vara det senare :cool:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 839
Senast: anna_panna
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 860
Senast: Lilla-S
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
1 967
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
36 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp