Att vara hyresvärd....

Texaz

Trådstartare
Jag kommer ofta på frågor och funderingar och istället för att göra nya trådar hela tiden så tänkte jag samla dem här, så kan vi hyresvärdar bolla lite:)


För närvarande funderar jag över uteblivna betalningar. Hur hanterar ni det?
Jag fakturerar ju inte utan det står i kontraktet hur och när betalning ska ske.

När är det läge att skicka påminnelse? Lägga på påminnelseavgift? Dröjsmålsränta? Inkasso?:confused:
 
Sv: Att vara hyresvärd....

Det kommunala bolaget jag bor hos skickar påminnelse efter en vecka, betalar de då kommer avgiften på nästa hyra, men annars går det till inkassera efter 3 veckor och KFM 14 dar efter det
 
Sv: Att vara hyresvärd....

Är det påminnelse avgift och ränta som tillkommer på nästa faktura då?
 
Sv: Att vara hyresvärd....

Fem dagar hade jag gett innan påminnelse. Inte mer, hyran glömmer man inte, den struntar man i.

Jag hade också varit noga med att ange att fordran går vidare efter 10 dagar (KFM t ex). Påminnelseavgift hade jag lagt på nästkommande (eller fakturerat separat eftersom du inte fakturerar hyran), men dröjsmålsränta blir ju normalt sett inte många kronor om det inte går vidare till KFM och då kan du ju alltid kräva det där.
 
Sv: Att vara hyresvärd....

Det handlar om hyra. Handlar kanske mest om att markera att det inte är ok att ge tusan i att betala!

Har hänt mig med lite olika hyresgäster, allt ifrån att det totalt ignorerats, till att bara "jag har inga pengar"!

Hoppas såklart att inte behöva driva in i framtiden, men vill veta vad som gäller INNAN jag står där igen....
 
Sv: Att vara hyresvärd....

Precis, det gäller att vara snabb och som sagt: hyran kommer ju inte som någon överraskning direkt...
 
Sv: Att vara hyresvärd....

TACK för länken! Ska studera den.

Påminna brukar jag göra rätt snabbt, dock muntligt. Huset ligger ju bredvid mitt så det känns fånigt att skriva brev, men det är nog det bästa ändå!

Nu ska jag påpeka att de flesta jag haft har varit superbra, vissa haft svårt att betala i tid men då talat om det i god tid, och jag har sagt ok till det. Några har bara dragit, men som sagt, de flesta är bra!
 
Sv: Att vara hyresvärd....

Lite mer...

1. Hur räknar man ev dröjsmålsränta? Fram till dagen innan hyran kommer in??

2. Förråd, hur stort måste det vara?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 240
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 713
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 731
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 161

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp