Att vara kattägd

Det är banne mig inte lätt att ha katt. Mina katter kräver mat hela tiden. Det spårade ur i slutet av förra vintern. Nu får de mat 4 gånger om dagen. Dessutom har de blivit tjocka. Men jag orkar verkligen inte gnället och att de ständigt passar på mig så jag inte kan röra mig fritt i mitt hem. Jag blir grinig och snäsig för jag orkar inte säga nej i timtal. Och den attityden vill jag inte ha mot mina katter. Så för husfridens skull så ger jag katterna mat. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra åt situationen.

Man kan väl säga att katterna har uppfostrat mig väl.
 

Jag har lite samma problem med min ena katt. Det som funkat bäst här var att hitta ett foder han inte tycker om särskilt mycket, men som klassar in som "knappt ätbart". Då kan han ha maten framme hela dagen utan att bli allt för tjock.
Då matvägrar min ena katt helt. Och fortsätter att gnälla. Det blir olidligt.

Den andra äter precis vad som helst.

Och jag kan inte ha mat stående framme hela dagen för det blir dåligt. Jag ger helst inte torrfoder, även om de får lite sånt nu.
 
Min är också konstant hungrig. Får blötmat 4ggr/dag och de gånger han får gå ut har han börjat gå till sitt barndomshem (där han är född) och käka då de har torrfoder ute. Det har resulterat i att han är tjock :arghh: .
 
Jag kan nog inte heller bli irriterad på mina djur, allt de gör är rosaskimrande i mina ögon... 😅 Men det hjälper ju ingen annan.
Jag säger också typ lickimat/slickmatta eller ge dem något som tar en stund att tugga på om du vill vara ifred ett tag. Kommer inte ihåg om jag skrivit det förut, och så vet jag att du inte gärna hanterar kött, men att ge en kycklingvinge eller till och med en bit lammrev att gnaga på fungerar här hemma.
 
Tiggeriet från mitt matvrak som behöver ransonering har avtagit när jag varit hård med att det är en gång på morgonen och en gång på kvällen som det serveras mat och inget annat. Hon kan påminna mig om att det är matdags, men det är verkligen något annat än när hon skulle övertala mig om att ge mat. Tycker det låter som att det du sysslar med är en inlärningsprocess där de får bekräftelse på att tiggeri lönar sig om du ger dem just när de är som jobbigast.
 
Jag kan absolut bli irriterad på min katt mest kortare stunder om jag är helt slut i huvudet och tjatandet är igång, kroppen orkar inte hantera det vilket kan vara svårt att kontrollera. Då får man pussa på dom för att de är söta muppar, leka lite, gå ut, gömma sig i badrummet, använda hörlurar eller något. Min har också mattider vilket såklart måste frångås ibland men bäst i dagsläget.
 
Det är banne mig inte lätt att ha katt. Mina katter kräver mat hela tiden. Det spårade ur i slutet av förra vintern. Nu får de mat 4 gånger om dagen. Dessutom har de blivit tjocka. Men jag orkar verkligen inte gnället och att de ständigt passar på mig så jag inte kan röra mig fritt i mitt hem. Jag blir grinig och snäsig för jag orkar inte säga nej i timtal. Och den attityden vill jag inte ha mot mina katter. Så för husfridens skull så ger jag katterna mat. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra åt situationen.

Man kan väl säga att katterna har uppfostrat mig väl.
Jag skulle nog inte stå ut faktiskt. Men det är väl därför jag har hund istället, som jag kan säga till och dom faktiskt lyssnar och lägger av. :laugh:
 
Älskar att vara kattägd och har nog aldrig känt någon irritation 😻
Vad händer om du ger mindre i taget och mer ofta?
Aktivitetsboll med torrfoder, slickmatta så det tar längre tid?
De kan ju vara lite understimulerad också 😄
Vad är en slickmatta? Det har jag aldrig hört talas om. Jag har en aktivitetsboll redan. Men det blir ingen större skillnad om jag ger mat i den eller någon annanstans. Det är för övrigt bara ena katten som fattar hur den funkar. Och jag tycker den är jobbig att fylla.

Mer än 4 gånger per dag vill jag inte ge. Jag försöker minska på portionerna, men det är knepigt för Toni eftersom hon får portionspåsar. Svårt att dela på en sådan. Ja, halva kan man ju ge i taget men svårt att väga och ge t.ex. 10 gram mindre per portion.
Tiggeriet från mitt matvrak som behöver ransonering har avtagit när jag varit hård med att det är en gång på morgonen och en gång på kvällen som det serveras mat och inget annat. Hon kan påminna mig om att det är matdags, men det är verkligen något annat än när hon skulle övertala mig om att ge mat. Tycker det låter som att det du sysslar med är en inlärningsprocess där de får bekräftelse på att tiggeri lönar sig om du ger dem just när de är som jobbigast.
Jag veeet. Men jag står verkligen inte ut med gnället. Det gååår inte. Jag får härdsmälta till slut och det blir inte bra för någon.
 
Vad är en slickmatta? Det har jag aldrig hört talas om. Jag har en aktivitetsboll redan. Men det blir ingen större skillnad om jag ger mat i den eller någon annanstans. Det är för övrigt bara ena katten som fattar hur den funkar. Och jag tycker den är jobbig att fylla.

Mer än 4 gånger per dag vill jag inte ge. Jag försöker minska på portionerna, men det är knepigt för Toni eftersom hon får portionspåsar. Svårt att dela på en sådan. Ja, halva kan man ju ge i taget men svårt att väga och ge t.ex. 10 gram mindre per portion.

Jag veeet. Men jag står verkligen inte ut med gnället. Det gååår inte. Jag får härdsmälta till slut och det blir inte bra för någon.

Men dina är väl både inne och ute? Jag hade släppt ut dom om dom va för jobbiga. Det gjorde jag med min ibland om hon tyckte hon skulle ha mat en timme innan det faktiskt va mat.

Sen tror jag inte alls du behöver väga maten, dom är välgödda katter och tål nog att få både för mycket och för lite ibland, så noga är det inte
 
Vad är en slickmatta? Det har jag aldrig hört talas om. Jag har en aktivitetsboll redan. Men det blir ingen större skillnad om jag ger mat i den eller någon annanstans. Det är för övrigt bara ena katten som fattar hur den funkar. Och jag tycker den är jobbig att fylla.

Mer än 4 gånger per dag vill jag inte ge. Jag försöker minska på portionerna, men det är knepigt för Toni eftersom hon får portionspåsar. Svårt att dela på en sådan. Ja, halva kan man ju ge i taget men svårt att väga och ge t.ex. 10 gram mindre per portion.

Jag veeet. Men jag står verkligen inte ut med gnället. Det gååår inte. Jag får härdsmälta till slut och det blir inte bra för någon.

Googla lickimat 😄
Du behöver inte väga, bara trycka ut lite i taget ur påsen, sätta på en påsklämma och ställa i kylen. Så gjorde jag med Kantarell som bara åt lite i taget.
 
Googla lickimat 😄
Du behöver inte väga, bara trycka ut lite i taget ur påsen, sätta på en påsklämma och ställa i kylen. Så gjorde jag med Kantarell som bara åt lite i taget.
Jag provade flytande godis för katterna en gång, men det gick bara hem hos den ena. Jag minns faktiskt inte vem av dem.

Med tanke på att det är Toni som är den kräsna så misstänker jag att Fluffet kommer ta allt. Trots att Toni är den som kräver mest. Toni går inte ens och städar sin egen matskål (surefeed) mellan måltiderna trots att hon alltid lämnar lite. Om jag öppnar matskålen så städar Fluffet.
 
Jag blir också irriterad och trött på katterna om vi är ur synk. Åtminstone koraterna, som kan vara otroligt envetna om de är undersysselsatta eller matfixerade. Lyckligtvis är de också såpass motiverade att de är lätta att hitta på mental aktivering åt. Men innan jag fattade hur enkla de kan vara om man har rätt redskap... (Mardrömmen är ju mycket behov av aktivering, låg motivation att delta.)

Min uppfattning är att matfixering rätt ofta beror på att man inte fått till resten av aktivitetsbehovet (och när katten väl är överviktig och lat vill den hellre äta än göra något annat). Det är inte så lätt att bryta, men det går. Kan vara värt att ha i bakhuvudet om en katt börjar dra åt det hållet, det är ju lättare att slippa vara efterklok.

Och så får man faktiskt stänga dörren om sina djur om man för stunden inte orkar med dem. Det är bättre än att vara en trött och irriterad ägare.
 
Jag blir också irriterad och trött på katterna om vi är ur synk. Åtminstone koraterna, som kan vara otroligt envetna om de är undersysselsatta eller matfixerade. Lyckligtvis är de också såpass motiverade att de är lätta att hitta på mental aktivering åt. Men innan jag fattade hur enkla de kan vara om man har rätt redskap... (Mardrömmen är ju mycket behov av aktivering, låg motivation att delta.)

Min uppfattning är att matfixering rätt ofta beror på att man inte fått till resten av aktivitetsbehovet (och när katten väl är överviktig och lat vill den hellre äta än göra något annat). Det är inte så lätt att bryta, men det går. Kan vara värt att ha i bakhuvudet om en katt börjar dra åt det hållet, det är ju lättare att slippa vara efterklok.

Och så får man faktiskt stänga dörren om sina djur om man för stunden inte orkar med dem. Det är bättre än att vara en trött och irriterad ägare.
Så funkar min abessinier också. Det märks väl om jag inte engagerar mig i henne (alltså typ pratar, gör lite tricks, leker osv). Då blir det som att hon får tråkigt och äta är en sysselsättning hon skattar högt, och så blir det tjat om mat inte så mycket för att hon är utsvulten utan för att matte engagerar sig och det händer något.

Tänker att det är samma som när jag tristressäter godis :p
 
Jag provade flytande godis för katterna en gång, men det gick bara hem hos den ena. Jag minns faktiskt inte vem av dem.

Med tanke på att det är Toni som är den kräsna så misstänker jag att Fluffet kommer ta allt. Trots att Toni är den som kräver mest. Toni går inte ens och städar sin egen matskål (surefeed) mellan måltiderna trots att hon alltid lämnar lite. Om jag öppnar matskålen så städar Fluffet.

Du ska använda den till maten, inte godis 😊
Värt att testa.
Annars tror jag också på understimulerade katter. Lägg lite tid att leka med dem, hitta vad de uppskattar och vad de blir glada av 😊
 
Jag blir också irriterad och trött på katterna om vi är ur synk. Åtminstone koraterna, som kan vara otroligt envetna om de är undersysselsatta eller matfixerade. Lyckligtvis är de också såpass motiverade att de är lätta att hitta på mental aktivering åt. Men innan jag fattade hur enkla de kan vara om man har rätt redskap... (Mardrömmen är ju mycket behov av aktivering, låg motivation att delta.)

Min uppfattning är att matfixering rätt ofta beror på att man inte fått till resten av aktivitetsbehovet (och när katten väl är överviktig och lat vill den hellre äta än göra något annat). Det är inte så lätt att bryta, men det går. Kan vara värt att ha i bakhuvudet om en katt börjar dra åt det hållet, det är ju lättare att slippa vara efterklok.

Och så får man faktiskt stänga dörren om sina djur om man för stunden inte orkar med dem. Det är bättre än att vara en trött och irriterad ägare.
Jag har tyvärr inga dörrar i huset annat än in till toa och de två rummen på övervåningen som jag inte använder (och som heller inte är uppvärmda.)

Du ska använda den till maten, inte godis 😊
Värt att testa.
Annars tror jag också på understimulerade katter. Lägg lite tid att leka med dem, hitta vad de uppskattar och vad de blir glada av 😊
Ok. Då förstår jag inte poängen med mattan. Och hur ska den få plats i surefeedern?

Mina katter gillar inte att leka. Jag har köpt leksaker till dem som förblir oanvända. Lasepekaren glor de bara på. Fjädervippan fångar de direkt och så är det game over. Tygmössen leker Toni med ibland, men det är verkligen sällan. Sen har de en aktiveringsboll också, men tycker inte den gör varken till eller från. Den är bara jobbig att fylla. Jag tycker alla pengar jag lagt på leksaker varit bortkastade. Katterna får gå ut och roa sig om de vill också, men så här års stannar de inne. På sommaren är Toni mest inne då också, men hon kan följa med ut när jag går ut. (Hon går under benämningen "Mammas lilla plåster".) De har levande möss under diskbänken som de passar på. Ute finns också sork och möss att fånga. Ute kan de klättra i träd, vilket de också gör ibland.

Jag tycker de har ett rikt liv. Och själv tycker jag det är tråkigt att behöva leka. Det blir ytterligare ett måste i min långa lista med måsten. Och jag känner ingen som leker med sina katter. Jag är uppvuxen med katter och det var aldrig någon som lekte med dem. Så när jag skaffade katt fanns det inte på kartan att jag skulle bli tvungen att leka med dem. Då hade det nog inte blivit någon katt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 529
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 719
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp