Att vara kattägd

Det är banne mig inte lätt att ha katt. Mina katter kräver mat hela tiden. Det spårade ur i slutet av förra vintern. Nu får de mat 4 gånger om dagen. Dessutom har de blivit tjocka. Men jag orkar verkligen inte gnället och att de ständigt passar på mig så jag inte kan röra mig fritt i mitt hem. Jag blir grinig och snäsig för jag orkar inte säga nej i timtal. Och den attityden vill jag inte ha mot mina katter. Så för husfridens skull så ger jag katterna mat. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra åt situationen.

Man kan väl säga att katterna har uppfostrat mig väl.
 

Jag har tyvärr inga dörrar i huset annat än in till toa och de två rummen på övervåningen som jag inte använder (och som heller inte är uppvärmda.)


Ok. Då förstår jag inte poängen med mattan. Och hur ska den få plats i surefeedern?

Mina katter gillar inte att leka. Jag har köpt leksaker till dem som förblir oanvända. Lasepekaren glor de bara på. Fjädervippan fångar de direkt och så är det game over. Tygmössen leker Toni med ibland, men det är verkligen sällan. Sen har de en aktiveringsboll också, men tycker inte den gör varken till eller från. Den är bara jobbig att fylla. Jag tycker alla pengar jag lagt på leksaker varit bortkastade. Katterna får gå ut och roa sig om de vill också, men så här års stannar de inne. På sommaren är Toni mest inne då också, men hon kan följa med ut när jag går ut. (Hon går under benämningen "Mammas lilla plåster".) De har levande möss under diskbänken som de passar på. Ute finns också sork och möss att fånga. Ute kan de klättra i träd, vilket de också gör ibland.

Jag tycker de har ett rikt liv. Och själv tycker jag det är tråkigt att behöva leka. Det blir ytterligare ett måste i min långa lista med måsten. Och jag känner ingen som leker med sina katter. Jag är uppvuxen med katter och det var aldrig någon som lekte med dem. Så när jag skaffade katt fanns det inte på kartan att jag skulle bli tvungen att leka med dem. Då hade det nog inte blivit någon katt.

Du kletar ut maten på den, du ska inte stoppa den i surefeedern 😊

Jag leker mycket med mina katter. De har olika saker som de uppskattar.
Med Kantarell sprang jag som en vilde runt o lägenheten med en fjädervippa 😁
Prada gillar att leka i soffan med vippa eller att man kastar hårsnoddar. Paisley gillar att ta lyra i sitt klösträd eller kast med glittermus.
Oscar har precis börjat hitta sin leklust och jag uppmuntrar den för fullt med olika leksaker 😊
 
Du kletar ut maten på den, du ska inte stoppa den i surefeedern 😊

Jag leker mycket med mina katter. De har olika saker som de uppskattar.
Med Kantarell sprang jag som en vilde runt o lägenheten med en fjädervippa 😁
Prada gillar att leka i soffan med vippa eller att man kastar hårsnoddar. Paisley gillar att ta lyra i sitt klösträd eller kast med glittermus.
Oscar har precis börjat hitta sin leklust och jag uppmuntrar den för fullt med olika leksaker 😊
Ok. Då kommer Fluffet sno Tonis mat. Och jag är inte beredd att kleta med kattmat.

Jag kommer inte leka med mina katter. Det belastar mig bara med ytterligare tråkiga måsten. De får roa sig själva.
 
Megara (särskilt nu när hon får torrisar) är helt odräglig. Är konstant uppe på diskbänken, spisen och slickar på eventuell disk i hon. Mellan det så går hon och låter högt och står mellan mig och tangentbordet, alternativt går mellan mig och tangentbordet, slickar, nospuffar och när hon blir riktigt arg, biter. Inte så det går hål ska tilläggas om det behövs, utan mer gnager.

Jag är så van, även innan, att det är lätt att ignorera henne. När jag var kattvakt så fick min systers katt hålla sig inomhus eftersom jag ville hålla koll på henne. Hon satt precis bredvid min kontorsstol och jamade och skrapade. Jag bara stänger av.

Leker med Megara med jämna mellanrum tills hon är lite trött. Men annars så är hon en del av bakgrundsljudet. Även om jag går ut i köket och strängt säger till henne att gå ner när jag hör hur det slamrar. Hon är dock selektivt döv.

Precis som när man blir väckt är det enda man kan göra är att vara benhårt konsekvent och kåldolma sig. Tyvärr är det kört eftersom Megara vet att knepet är att börja tugga på sladdar. Ibland ryter jag och hon springer före med svansen rakt upp i väntan på mat. Jag stänger dörren och hon sitter utanför och låter och krafsar. Jag går upp och ger henne inte mat. Men tja, ibland har hon fått det och jag har accepterat min roll i hushållet.
 
Om du inte vill leka med katterna och de behöver mer aktivering är mer leksaker antagligen vägen att gå. Något med stark kattmynta, något som går att hänga på dörr så de kan aktivera sig själva, saker som rör sig (går ofta på batteri men finns usb-laddningsbara fiskar tex). Min fullständigt älskar bollar som studsar upptäckte jag där Dollarstore har ett tvåpack för tio kr. Ibland roar sig min katt själv, ibland kastar jag leksaker ett tag.
 
Om du inte vill leka med katterna och de behöver mer aktivering är mer leksaker antagligen vägen att gå. Något med stark kattmynta, något som går att hänga på dörr så de kan aktivera sig själva, saker som rör sig (går ofta på batteri men finns usb-laddningsbara fiskar tex). Min fullständigt älskar bollar som studsar upptäckte jag där Dollarstore har ett tvåpack för tio kr. Ibland roar sig min katt själv, ibland kastar jag leksaker ett tag.
Antar att jag får köpa butikens hela utbud av leksaker. För pengar jag inte har. Kattmynta har mina katter inte reagerat på. Jag har både provat tygleksak med kattmynta och kattmyntasprej.

Jag har provat att kasta tygmöss åt mina katter men det har inte resulterat i någon respons från katterna. Även om Toni har feeling och själv leker med en tygmus, så är mitt deltagande inte poppis.
 
Antar att jag får köpa butikens hela utbud av leksaker. För pengar jag inte har. Kattmynta har mina katter inte reagerat på. Jag har både provat tygleksak med kattmynta och kattmyntasprej.

Jag har provat att kasta tygmöss åt mina katter men det har inte resulterat i någon respons från katterna. Även om Toni har feeling och själv leker med en tygmus, så är mitt deltagande inte poppis.
Jag trodde inte heller min brydde sig om kattmynta, hade testat sprej också men sen fick vi en leksak med färsk kattmynta och det var stor skillnad mot vad jag hade köpt tidigare. Yeowww brukar ha bra, tänk säsongvarianter för mest färsk typ pumpor, julvarianter.

När de fångar fjädervippan, vill de inte fånga den igen?
 
Jag har tyvärr inga dörrar i huset annat än in till toa och de två rummen på övervåningen som jag inte använder (och som heller inte är uppvärmda.)


Ok. Då förstår jag inte poängen med mattan. Och hur ska den få plats i surefeedern?

Mina katter gillar inte att leka. Jag har köpt leksaker till dem som förblir oanvända. Lasepekaren glor de bara på. Fjädervippan fångar de direkt och så är det game over. Tygmössen leker Toni med ibland, men det är verkligen sällan. Sen har de en aktiveringsboll också, men tycker inte den gör varken till eller från. Den är bara jobbig att fylla. Jag tycker alla pengar jag lagt på leksaker varit bortkastade. Katterna får gå ut och roa sig om de vill också, men så här års stannar de inne. På sommaren är Toni mest inne då också, men hon kan följa med ut när jag går ut. (Hon går under benämningen "Mammas lilla plåster".) De har levande möss under diskbänken som de passar på. Ute finns också sork och möss att fånga. Ute kan de klättra i träd, vilket de också gör ibland.

Jag tycker de har ett rikt liv. Och själv tycker jag det är tråkigt att behöva leka. Det blir ytterligare ett måste i min långa lista med måsten. Och jag känner ingen som leker med sina katter. Jag är uppvuxen med katter och det var aldrig någon som lekte med dem. Så när jag skaffade katt fanns det inte på kartan att jag skulle bli tvungen att leka med dem. Då hade det nog inte blivit någon katt.

Jodå vi leker med vår ungkatt för att stimulera honom då han inte får gå ut som han vill som honan och tidigare katter 😊
 
Jag trodde inte heller min brydde sig om kattmynta, hade testat sprej också men sen fick vi en leksak med färsk kattmynta och det var stor skillnad mot vad jag hade köpt tidigare. Yeowww brukar ha bra, tänk säsongvarianter för mest färsk typ pumpor, julvarianter.

När de fångar fjädervippan, vill de inte fånga den igen?
De släpper aldrig fjädervippan.

Jag har bergnepeta i trädgården som mina katter visar intresse för. De har nästan gosat sönder plantorna.
 
Jag reagerar också på uttalandet om fjädervippan, en del av grejen är ju att se till att de inte fångar den direkt. Den verkar de ju väldigt intresserade av om det är vad som händer! :)
Jag leker också med min katt och har alltid gjort med tidigare katter också, sedan förändras ju tiderna och katthållningen går framåt precis som annan djurvälfärd. Med det vill jag absolut inte säga att en katt måste må dåligt för att man inte leker med den, men vi har nog ofta en annan relation med våra katter idag än vi gjorde för en generation sedan. Det är en normal grej att leka med katten om man har den som husdjur. :heart
 
Jag reagerar också på uttallandet om fjädervippan, en del av grejen är ju att se till att de inte fångar den direkt. Den verkar de ju väldigt intresserade av om det är vad som händer! :)
Jag leker också med min katt och har alltid gjort med tidigare katter också, sedan förändras ju tiderna och katthållningen går framåt precis som annan djurvälfärd. Med det vill jag absolut inte säga att en katt måste må dåligt för att man inte leker med den, men vi har nog ofta en annan relation med våra katter idag än vi gjorde för en generation sedan.
Med fjädervippan så sitter de och glor ända tills de får sin chans och tar den. Det är inte kul. Bortkastade pengar det med.
 
Med fjädervippan så sitter de och glor ända tills de får sin chans och tar den. Det är inte kul.
Jag brukar tassa in i ett annat rum och dra den längsmed golvet, då brukar det bli fart på kissen och man kan börja vifta runt lite mer på plats. Det ger motion till oss båda antar jag. :D Man får försöka lista ut vad det är som får dem i gasen, för Kimchi är det när man försvinner bakom ett hörn. Han har en HÖG med olika stimulerande leksaker men vill aldrig leka ensam så jag får vackert ställa upp. Oftast ska hunden också vara med så det blir total cirkus och när de väl är igång kan de fortsätta själva en stund.
 
Presentsnören är också en grej många katter gillar och som man ofta gar hemma.
Viktiga är ju dock att katten inte får tag i och äter upp det.
Jag brukar blanda med krusade och raka snören och och fästa i en lina som jag drar runt, Paisley älskar det 😁
 
Pingisbollar tycker jag är den billigaste och mest effektiva leksaken.
Det har jag provat till mina. De skiter i bollen.

Presentsnören är också en grej många katter gillar och som man ofta gar hemma.
Viktiga är ju dock att katten inte får tag i och äter upp det.
Jag brukar blanda med krusade och raka snören och och fästa i en lina som jag drar runt, Paisley älskar det 😁
Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin haft presentsnören hemma förutom när jag var barn. Och som sagt så behöver katterna leka själva utan min inblandning.
 
Det har jag provat till mina. De skiter i bollen.


Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin haft presentsnören hemma förutom när jag var barn. Och som sagt så behöver katterna leka själva utan min inblandning.

Jag förstår ärligt talat inte varför man gar Katy om man vill lägga noll engagemang på dem.

Jag har katter för att jag älskar katter och all tid med katterna är guld värd 😁
 
Jag förstår ärligt talat inte varför man gar Katy om man vill lägga noll engagemang på dem.

Jag har katter för att jag älskar katter och all tid med katterna är guld värd 😁
De är till för att hålla efter sork och möss. Därför behövs katter på landet. Bodde jag i stan skulle jag aldrig ha katt.

De är också någon att prata med. Klappa ibland. Men jag orkar inte ägna 24/7 till katter. Jag har ett eget liv också. Men det är sällan jag får sitta t.ex. framför datorn och jobba med något för då kommer Toni och lägger sig i. Tycker det är skitjobbigt faktiskt. Livet består inte av bara katter.
 
De är till för att hålla efter sork och möss. Därför behövs katter på landet. Bodde jag i stan skulle jag aldrig ha katt.

De är också någon att prata med. Klappa ibland. Men jag orkar inte ägna 24/7 till katter. Jag har ett eget liv också. Men det är sällan jag får sitta t.ex. framför datorn och jobba med något för då kommer Toni och lägger sig i. Tycker det är skitjobbigt faktiskt. Livet består inte av bara katter.
Fast jag tror nog att du skulle sakna dem mycket om du inte hade dem. :heart Du skriver jättefina trådar här på forumet om dem med jämna mellanrum och jag tycker absolut att du engagerar dig i dem, spenderar tid och pengar.
Sedan kan det hända att du antingen får lära dig att stänga ut klagandet eller göra ytterligare någonting för att få det att upphöra, ibland är det bara så. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 279
Senast: Calmiche
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 529
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 716
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp