Attackerande!! Rädd :O

J

jessicajosefsson

Hej!
jag vet att det finns en liknande tråd innan men måste bara skriva av mig lite.
Jag har en c-ponny som jag har haft i ca 5 månader, det är inte länge men vi har fått en bra kontakt, vart ute på tävlingsbanorna samt vunnit en hopptävling och hon verkar förstå mej.
Hon är mysig i stallet och kan äntligen börja ha henne i boxen själv med öppen boxdörr, och då kollar hon bara ut och är nyfiken.

Igår skulle jag hämta henne i hagen, jag visslade och ropade på henne och då kom hon travande fort (nästan första gången) :D
blev så glad för de var så mysigt, jag kan inte rida nu för jag har inte satt på snösulor/broddar så skulle försöka gå en liten stund med henne.
allt gick bra i boxen och hon var hur mysig som helst!

Min kompis följde även med när vi var ute och gick. allt gick bra, men efter en stund märkte jag att hon hade öronen bakot och tittade på mig, kändes lite obehagligt men ja fortsatte gå.
Sen när vi gått en stund så nästan slängde hon sig framför mig och nästan attackerade mej :eek: Jag försökte lugna henne och förstod inte va hon höll på med.

Sen blev hon lugn och vi gick, hon hade öronen bakot, sådär verkligen mkt bakot en del ggr efter, sen efter en stund så ställde hon sig framför mig och stegrade riktigt högt mot mig, då blev jag lite rädd:eek:

Vad ska man göra vid en sån sitvation?
Man ska ju inte vara rädd för sin häst?
men jag pratade med henne med en lugn röst. för jag har hört att det nästan aldrig är hästens fel??
så efter de så gick vi vidare och var snart hemma, hon hade öronen bakot några gånger "mot" mig oså.

Hoppas någon kaske vet varför hon gör så?
kan oxå säga att hon har haft "vintervila" nu några veckor, kan de bero på de?
men jag tycker ändå inte en häst ska göra så?

Just nu har jag inte råd med att ha en tex NH tränare, finns de några andra övningar man kanske ska göra med henne?
För vill verkligen inte ha de så här, och ja gillar henne verkligen oxå.
Jätte tacksam för svar!!!
//Jessica
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

Om hästen är snäll i vanliga fall är det nog en himla överskottsenergi, tror hon försökte få igån lite bus och bråk med dig som hon skulle gjort med en annan häst. Mina hästar kan också börja skutta lite och veva med benen, men inte mot mig hittills iaf, det är mest bara överskottsenergi och bus. Då säger jag ifrån och sen får man vara glad och som vanligt när de går snällt. Skulle råda dig att ha hjälm och gärna säkerhetsväst om du är osäker, eller låta någon van gå ut med henne lite som kanske är bättre på att bedöma vad det kan bero på. Börjar ponnyn busa är det oftast bäst att säga ifrån direkt, ryck tag i grimskaftet och säg NEJ! Det brukar räcka för att få en normalt sett snäll häst på bättre tankar. :)

Men det viktigaste är ju att inte bli skadad, det är starka djur, så gör inget du inte känner dig trygg med.

Ska hästen fortsätta vila får du nog dra ner på ev kraftfoder, annars tycker jag du borde brodda och rida. Det kommer nog vara vinter länge till, tråkigt att inte rida på flera månader:laugh:. På vintern om de tär dåligt underlag brukar jag gå i branta backar och pulsa genom djup snå så blir de av med överskottsenergi och går skrittar trötta och snälla sen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Attackerande!! Rädd :O

tack för svar :)
ja vi ska snart få hit en hov slagare så sätter han på broddar och snö sulor, :)
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

Om min ponny har stått en vecka eller mer pga något så blir han skit jobbig!
Försöker bita mig när jag leder honom, buffar, biter mig i rumpan när jag kratsar hovarna (;p) och är allmänt störig.
Men det är bara att morra i och visa att det inte är okej.

Min ponnys mor var en mycket arg dam och pappan är fullblod. Bra blandning? Haha. ;)

Men om du är osäker, ta med en vuxen hästvan person som kan vara med och stötta dig :)
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

okej tack för svar :)
får sätta på sulor nu och ge mej ut i skogen och galoppera av henne :D
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

Hur lyckades hästen ställa sig framför dig och stegra?

När hästen lägger öronen bakåt mot en människa ska man inte "gulligulla" - man ska säga åt på skarpen.
Så fort man ser att den lägger ett öra bakåt - säg NEJ med bestämd röst.
Det ska du alltså göra innan den ens tänker tanken på att göra något annat än lägga ett öra bakåt.

Gör den ett utfall så får du utfalla tillbaka.
Stegrar den sig, ryck i grimskaftet ett par ggr och ryt åt den.

Men det viktigaste är egentligen att hästen inte ska HINNA göra något. Du som leder hästen måste kunna läsa av hästen så du stoppar den innan den tänker göra någonting.
DET är något du kan träna på utan tränare. Lär dig läsa av hästen så du kan leda den på bättre tankar innan den gör någonting.
Hästen ska lixom aldrig få en chans att varken lägga öron bakåt eller göra utfall, för du måste stoppa den så fort den tänker göra något av det.
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

Ja vet inte riktigt hon lixom vände sig snabbt mot mig och stegrade sej.
Okej tack för tips.. :)
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

När jag läser detta tänker jag på mitt sto med älgskräck.

Om hon hittar något hon blir rädd för som hon tror kommer bakifrån så lägger hon öronen mycket bakåt, går högt med huvudet och kan fara iväg framåt. Om man då går framför så kan man kanske uppfatta det som att hon surar mot en och attackerar när hon springer iväg, kanske tom över en om man inte är uppmärksam.

Hon kan också mycket väl stegra sig för att försöka slita sig loss och springa iväg helt och hållet.

Så det jag funderar på är om din häst verkligen vände sig mot dig eller om det var nåt annat som skrämde henne i skogen när ni var ute och gick? De blir ju gärna lite känsligare för små-ljud och annat när de har extra energi också.

Hur är hon att rida ut på själv annars, trygg eller småstressad?
 
Sv: Attackerande!! Rädd :O

Okej, det är så att vi rider och så vid golfbanor, och vid skogar, jätte fina ridvägar som man rider vid golfbanorna då... så det är ganska öppet men hon har lärt sig det.. ibörjan var hon mer nervös oså men nu ibland kan ja tex rida med lösa tyglar där.. (men gör även inte de så ofta)

Jag rider inte ut själv på henne än, möjligtvis om någon går med då hon kan få för sig att protestera / stegra m.m. även om jag sköter allt själv, (vill inte någon ska ta tag i tyglarna och leda fram henne när hon krånglar för då har ju inter jag "vunnit" över henne) men det är alltid skönt att ha någon med sig ifall det händer något iohmed att när hon stegrar sig så stegrar hon sej välldigt högt.

MEn när man har gått ute och gått med henne har hon aldrig stegrat sig.. detta var första gången..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 705
Senast: Badger
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 640
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp