Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

N

Niclas

Hur kan man vara så korkad att man ändrat i TR och inte får rida med spö på Distans :( I går red jag ut med min häst för första gången och tänkte jag ska lämna spöt hemma, för att testa hur det går.
Nu är det inte så att jag använder spöt för att driva på henne med, utan jag använder det, för att få henne uppmärksam.
Min häst är väldigt osäker utav sig. Kommer det någon bil t ex kan det hända att jag är tvungen att använda spöt för att peta till henne lite på yttersidan så att hon håller sig intill kanten. Så fort hon ser eller hör nåt ovanligt, så stannar hon till och liksom fryser fast. Och då brukar det hjälpa att jag bara petar till lite med spöt på baken så går hon framåt som om inget hänt.
Den väg som i vanliga fall tar strax under 1 timme tog nästan 2 och en halv timme i går!!! :crazy: Hon hoppade till för nästan allt eller så frös hon fast det hjälpte inte att jag pratade henne och använde skänklarna.
Skulle man ta bort spö i alla grenar så skulle jag ha mer förståelse för en TR ändring. Men i hoppning så står det i TR att spö endast får användas som en tillrättaviselse och inte som pådrivande. Och VARFÖR kan vi då inte få använda spö på samma sätt inom Distans!!! Personligen tycker jag då, just av säkerhetsskäl så behöver vi inom Distans spöt mer än vad man då behöver inom hoppning. jag bara undrar hur dom som bestämmer TR tänker.:(
Så jag kommer inte att riskera nåt genom att vara med på någon mer Distans förrän man blir tillåten att rida med spö igen.
Så efter 5 år inom Distansen så tackar vi för oss.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ja, det var verkligen en anmärkningsvärd förändring i TR, håller med. Har själv använt spö som tillrättavisning framför allt när det blir lite trångt och min kuse inte vill släppa förbi ekipage (använder rött band i svansen), han vill gärna sparka förbipasserande.
Nu får vi pröva utan och det går säkert det också, men visst känns det otrevligt. Jag vet ju att han har problem med detta och jag vill absolut inte att vi ska skada någon medtävlande!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag har hört om att denna ändring skulle bli av sedan 2000!!! Det har funnits information om ändringar som är på gång från distanskomittén på olika forum INNAN ändringarna blev av. Varför kom ni inte med era synpunkter på ett tidigare stadium så att de kunde vägas in före beslutet togs? Vi ryttare måste ju intressera oss för sportens utveckling och bemöda oss med att föra fram åsikter på förslag och inte klaga efteråt på allt andra beslutar som är fel.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Niclas skrev:
Men i hoppning så står det i TR att spö endast får användas som en tillrättaviselse och inte som pådrivande. Och VARFÖR kan vi då inte få använda spö på samma sätt inom Distans!!!

En stor skillnad är att domarna har uppsikt på hopp-ekipagen, vilket distansdomarna av naturliga skäl inte kan ha....
Jag vill inte uttala mig om jag tycker regeln är rätt eller fel. Rider inte med spö när jag rider distans.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Då har jag nog helt missat det. Jag hörde talas om det för ungefär 1 månad sedan.
Hade jag upptäckt det innan regeln sattes i pränt så hade jag nog frågasatt detta. För det skulle vara intressant att få veta motivationen till denna regel.
Jag får väl erkänna att jag kanske inte läser allt jag kommer åt ang Distans och vad som händer. Jag är ingen ryttare som satsar till 100 % på Distans utan mer är med på 5-6 stycken tävlingar per år, för en härlig känsla att bara komma ut och njuta av alla fina ridvägar det finns runt om.
Tycker bara att det är väldigt tråkigt att man nu ska bli tvingad att sluta. Risken är väl ganska stor att Distansen kommer att förlora en hel del ryttare som inte vill risera att ge sig ut efter vägarna. Min kompis hade täkt att debutera i år med sin hingst, men kommer också att avstå, för det känns alldeles för riskabelt tycker hon.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

CK skrev:
En stor skillnad är att domarna har uppsikt på hopp-ekipagen, vilket distansdomarna av naturliga skäl inte kan ha....
Jag vill inte uttala mig om jag tycker regeln är rätt eller fel. Rider inte med spö när jag rider distans.

ja, och trots alla tillsägelser som är på varje tävling där spöt används ej på korrekt sätt, så har man inte ännu infört totalt spö förbud.
Även om domarana inte har uppsyn på samma sätt, så finns det nog många andra sätt att få veta om någon sitter och driver på sin häst med hjälp av spö. De år jag tävlat så har jag då aldrig sett någon använda sitt spö på felaktigt sätt.
Och en häst som måste drivas på med hjälp av spö, borde med stor sannolikhet visa något på en veterinärbesiktning, om inte annat i alla fall på allmänt intryck, kanske borde man ge lite mer anmärkningar på den punkten i så fall.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Fast jag har nog inte hört något om ett stundande förbud trots att jag brukar få veta en hel del om vad som är på gång...

Däremot undrar jag hur mycket chans att påverka TR-ändringar vi gräsrötter egentligen har.
Finns det något remissförfarande?
Vill man över huvud taget ha synpunkter från oss?

Om man verkligen ville ha synpunkter så är det ju enkelt att lägga ut frågor som dessa på Internet, t ex den officiella sidan eller se till att det trycks i Distansryttaren.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Då kanske det inte är för sent att ändra till nästa år då?

Jag visste inte att vi ryttare kunde påverka beslutet, ska ta upp det med min kontakt i distriktet och föra fram min åsikt.;)
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

*kl*
Förstår inte alla som prompt måste rida med spö av "säkerhetsskäl"!!!!!
Men herregud, fattar ni inte att det brister i relationen till hästen om ni "måste" ha spö!! Börja i rätt ände, med förtroende och respekt kommer man mycket längre och framför allt är det säkrare!
Fattar inte ridkulturen där spö mer eller mindre är ett obligatoriskt attribut som används i tid och otid och med alla möjliga ursäkter.
DET FINNS ANDRA VÄGAR ATT GÅ!!!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Texaz skrev:
*kl*
Förstår inte alla som prompt måste rida med spö av "säkerhetsskäl"!!!!!
Men herregud, fattar ni inte att det brister i relationen till hästen om ni "måste" ha spö!! Börja i rätt ände, med förtroende och respekt kommer man mycket längre och framför allt är det säkrare!
Fattar inte ridkulturen där spö mer eller mindre är ett obligatoriskt attribut som används i tid och otid och med alla möjliga ursäkter.
DET FINNS ANDRA VÄGAR ATT GÅ!!!


VARFÖR rider vi med sadel och träns, borde vi inte lära oss rida utan, det borde väl vara det bästa för hästarnas skull, om vi ska tänka ur deras perspektiv :confused:
Vi borde även rida utan alla hjälpmedel, t ex spoorar, men där finns det en regel i TR att i dressyr så MÅSTE man ha sporrar när man tävlar, varför då??
Men eftersom du klankar ner på oss som vill ha spö som säkerhet så förmodar jag att du tar väl aldrig till någon slags hjälpmedel när du rider din häst. Och det är jättebra för dig och din hästs skull. Visst finns det mycket man vill att man ska kunna göra, men det går kanske inte alltid. Hästar är individer inte robotar man lär in att så och så ska du alltid reagera. Hästen kanske fungerar jättebra i hemma miljö, men på Distanser kommer man ofta till ett ställe som hästen kanske aldrig varit på, med en massa nya hästar och nya konstigheter / faror som hästen utsatts för och då kanske man behöver ett ridspö för att använda (som i hoppning) som tillrättavisning.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nu ska vi kanske inte ta i så...:smirk:

Jag kan mycket väl tänka mig att man vill ha spö på t ex en hingst för att den ska skärpa till sig.

Kan du rida din häst bland andra hästar utan tyglar? Anser du att det ska man klara om man har rätt "relation" till sin häst?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag kan förstå din frustration då du känner att du behöver spö, men samtidigt så kan jag förstå att det inte är en mänsklig rättighet att tävla distans utan man kanske måste ha en viss utbildningsnivå både på ryttare och häst innan man startar i en ritt och har man inte den får man träna på tills man inte behöver spö.

Internationellt har jag för mig att det tidigare var spöförbud men att det blev okej i några år då man på en tävling utomlands hamnat i en ko-flock (eller var det en häst-flock?) och ryttarna hade inget att värja sig med. Rätta mig om jag har fel ni som är bättre informerade. Det var dock aldrig tal om att spö behövs för att öht kunna rida sin häst i en ritt.

Sen bör vi nog skilja på hjälpmedel och hjälpmedel. Sadel är inte till för pådrivning - den är tillför att skona hästens rygg.

Träns och sporrar (och spö!) är för kommunikation inte för kontroll. Därför är det obligatoriskt med sporrar i dressyr från en viss nivå för då ska man ha så pass fin kommunikation att skänkeln blir för trubbig.

Spö är för mig enbart en förstärkning av skänkeln när man tränar hästen i dressyr, dvs har man tränat rätt ersätter skänkelhjälpen spöet helt.

Jag vet inte hur ni andra gör men jag tränar alltid nya hästar i olika miljöer (s.k. social träning) för att slippa få förhöjd puls, dålig koncentration, mm på en tävling. Det vill säga - träna i tävlingsliknande förhållande hemma så blir problemen mindre på tävling.

Och ja - jag rider med spö och sporrar men det gör jag bara i dressyr och westernträningen och har aldrig haft behov av det på någon distansträning eller -ritt utom i utbildningsyfte när min häst var i 4-årsåldern och fortfarande var under lydnadsutbildning utomhus.

Att träna sin häst till problemfri kommunikation är det första steget i ökad säkerhet, det går inte att ersätta med spö, hjälm och säkerhetsväst.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Racer skrev:
Då kanske det inte är för sent att ändra till nästa år då?

Jag visste inte att vi ryttare kunde påverka beslutet, ska ta upp det med min kontakt i distriktet och föra fram min åsikt.;)


Jag är inte så säker på at tagna beslut lätt ändras tillbaka när det är en beslutsprocess som funnits under flera år med att anpassa de svenska regler till internationella. Jag kan inte ens vara säker på att ryttarnas åsikter väger tungt i en sådan beslutsprocess, men jag är förvånad över att det först är efter beslut som man ser diskussioner här på bukefalos. Vill man påverka borde det vara när förändringarna är på gång.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nej, jag kan inte rida min häst utan tyglar bland andra hästar ÄN, men jag jobbar på det;) . Vad jag mest opponerar mig emot är att man så ofta inom ridsporten tar till mekanisk hjälp istället för att lösa grundproblemet.
Jag har tänkt börja med distans och kommer då att rida min häst i trafik, hon är inte 100% trafiksäker än, men jag tränar henne för det. Visst skulle jag kunna rida med spö "för säkerhets skull" men jag anser att det är en falsk säkerhet, blir hästen rädd har man ändå inget att sätta emot!!
Har jag däremot tränat min häst till att lita på mig i alla lägen så har jag mycket större säkerhet anser jag.
Tycker att det skulle förbjudas både spä OCH sporrar samt alla slags "hjälptyglar" som ofta används av personer som inte vet vad de håller på med och knycklar ihop hästarna istället för att JOBBA dem till en bra form!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

JAG rider ialla fall utan sporrar anser att det inte behövs. den häst jag rider lyssnar på mina skänklar utan SKARPARE hjälpmedel.
Man slutar aldrig förvånas. I vissa grenar så så tycker personer att vissa hjälpmedel ska förbjudas, medans samma personer helt och hållet går in och försvarar och ursäktar VARFÖR andra hjälpmedel behövs i andra grenar.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Texaz skrev:
*kl*
Förstår inte alla som prompt måste rida med spö av "säkerhetsskäl"!!!!!
Men herregud, fattar ni inte att det brister i relationen till hästen om ni "måste" ha spö!! Börja i rätt ände, med förtroende och respekt kommer man mycket längre och framför allt är det säkrare!
Fattar inte ridkulturen där spö mer eller mindre är ett obligatoriskt attribut som används i tid och otid och med alla möjliga ursäkter.
DET FINNS ANDRA VÄGAR ATT GÅ!!!

Hästar är precis lika olika som folk är. Min förra häst kände jag ibland att jag behövde använda spö på för att han var för tuff och behövde tillrättavisas för att släppa fram andra och uppföra sig. Ville själv bestämma när han skulle fram. Så det handlade om att använda spöet till att bromsa hästen istället för att få fram den. Hästen var redan 9 år när jag köpte honom och det "är svårt att lära gamla hundar att sitta". Nu förolyckades han, så jag kommer inte längre ha behov av spö. Alla andra hästar jag startat i distans tidigare (4 stycken) har jag aldrig ens funderat över att använda spö på. Tror absolut inte min nya häst behöver det heller (och den har jag inte startat än). Så man kan inte alltid sätta sig till doms över andra, då varje häst är en unik individ och så är också varje relation. Sedan är det ju en annan fråga det här med spöanvändandet och distans då jag faktiskt inte funderat över det förut att domarna inte har översyn av ekipagen och att det faktiskt kan missbrukas.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Håller helt med Stopek. :bow:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Mycket bra svarat, Camilla.

Jag slipper dock spöproblem eftersom min häst uttryckligen hatar spö och blir bara tjurig om jag använder det. När hon blir osäker så använder jag mig av en tung övertygande sits och lite småprat. Det brukar få henne övertygad om att det fortfarande är hennes ledare som sitter på ryggen.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Jag kan förstå din frustration då du känner att du behöver spö, men samtidigt så kan jag förstå att det inte är en mänsklig rättighet att tävla distans utan man kanske måste ha en viss utbildningsnivå både på ryttare och häst innan man startar i en ritt och har man inte den får man träna på tills man inte behöver spö.

Internationellt har jag för mig att det tidigare var spöförbud men att det blev okej i några år då man på en tävling utomlands hamnat i en ko-flock (eller var det en häst-flock?) och ryttarna hade inget att värja sig med. Rätta mig om jag har fel ni som är bättre informerade. Det var dock aldrig tal om att spö behövs för att öht kunna rida sin häst i en ritt.

Sen bör vi nog skilja på hjälpmedel och hjälpmedel. Sadel är inte till för pådrivning - den är tillför att skona hästens rygg.

Träns och sporrar (och spö!) är för kommunikation inte för kontroll. Därför är det obligatoriskt med sporrar i dressyr från en viss nivå för då ska man ha så pass fin kommunikation att skänkeln blir för trubbig.

Spö är för mig enbart en förstärkning av skänkeln när man tränar hästen i dressyr, dvs har man tränat rätt ersätter skänkelhjälpen spöet helt.

Jag vet inte hur ni andra gör men jag tränar alltid nya hästar i olika miljöer (s.k. social träning) för att slippa få förhöjd puls, dålig koncentration, mm på en tävling. Det vill säga - träna i tävlingsliknande förhållande hemma så blir problemen mindre på tävling.

Och ja - jag rider med spö och sporrar men det gör jag bara i dressyr och westernträningen och har aldrig haft behov av det på någon distansträning eller -ritt utom i utbildningsyfte när min häst var i 4-årsåldern och fortfarande var under lydnadsutbildning utomhus.

Att träna sin häst till problemfri kommunikation är det första steget i ökad säkerhet, det går inte att ersätta med spö, hjälm och säkerhetsväst.

/Camilla


:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Madde71 skrev:
Jag är inte så säker på at tagna beslut lätt ändras tillbaka när det är en beslutsprocess som funnits under flera år med att anpassa de svenska regler till internationella. Jag kan inte ens vara säker på att ryttarnas åsikter väger tungt i en sådan beslutsprocess, men jag är förvånad över att det först är efter beslut som man ser diskussioner här på bukefalos. Vill man påverka borde det vara när förändringarna är på gång.

Men ärligt, Madde. Var har det meddelats att detta beslut var på gång?
Om man ska få en chans att diskutera eller påverka så måste väl stundande ändringar framföras till utövarna på något sätt. Jag tror inte att någon TR-ändring någonsin föregåtts av någon inbjudan till diskussion eller att man velat få in synpunkter.
(Nu menar jag inte att just distanskommittén är speciella på så sätt, utan TR-ändringar i andra discipliner verkar ju också bara "komma till" på något vis).
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 668
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 434
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp