Bukefalos 28 år!

Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Texaz skrev:
Nej, jag kan inte rida min häst utan tyglar bland andra hästar ÄN, men jag jobbar på det;) . Vad jag mest opponerar mig emot är att man så ofta inom ridsporten tar till mekanisk hjälp istället för att lösa grundproblemet.
Jag har tänkt börja med distans och kommer då att rida min häst i trafik, hon är inte 100% trafiksäker än, men jag tränar henne för det. Visst skulle jag kunna rida med spö "för säkerhets skull" men jag anser att det är en falsk säkerhet, blir hästen rädd har man ändå inget att sätta emot!!
Har jag däremot tränat min häst till att lita på mig i alla lägen så har jag mycket större säkerhet anser jag.
Tycker att det skulle förbjudas både spä OCH sporrar samt alla slags "hjälptyglar" som ofta används av personer som inte vet vad de håller på med och knycklar ihop hästarna istället för att JOBBA dem till en bra form!

Fast samtidigt...om någon vill rida med spö av säkerhetsskäl så är det ju inte deras häst som drabbas utan jag och min häst som blir sparkade när ryttaren kanske inte har tillräcklig koll på sin häst utan spö...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Niclas - om du läser mitt inlägg en gång till så står det där hur jag definierar hjälpmedlen sporrar och spö och vad jag tycker att de ska användas till och jag tänker inte upprepa mig igen. Du får dock ställa lite mer konkreta frågor angående det jag skrev så att jag får vidareutveckla och inte upprepa.

Dock blir du lite tvetydig - om din häst lyssnar på skänkeln så bra - vad ska du ha spöet till?

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag kan inte minnas exakt var jag läste/hörde om detta. Men när jag red PP med Rebuz på Nybygget 2000 vet jag att Staffan pratade om det och om jag inte minns helt åt h-ete galet så har det tagits upp på en gala och stått på nätet ridsports hemsida tror jag för kanske 2 år sedan?
Inte med en inbjudan att kom med synpunkter, men det jag menar är att har man synpunkter att föra fram så är det ju då man ändå har ngt att vinna på att föra fram dem inte efter beslutet redan är fattat.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Att det är rätt meningslöst att bli upprörd nu, det håller jag med om för jag tror inte att det är något att göra åt det hela nu när beslutet är taget. Men att det vore något att ta upp och diskutera lite mer öppet innan beslutet tas (som de t ex gör med förslaget om att sänka åldern för ponnytävlande etc som är uppe till stormiga diskussioner i tidningen Ridsport, på webben mm just nu) det skulle lätt kunnat ordnas.
Undrar mest vem det är som kommer på de ändringar som görs i TR och på vilka grunder besluten tas. Är det några enstaka personers egna tyckanden och tänkanden eller är besluten baserade på något med mer substans än så?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

hur är det för dem som rider hingst? De hingstar jag har ridit har jag ALLTID haft spö på.. De flesta gånger har jag inte behövt använda det men hingstar är hingstar... Men det har hänt att man har behövt förstärka när ston har kommit för nära inpå.. Där handlar det om hormoner.. har hänt att folk har kommit till en tävlingsplats med brunstiga ston.. hur gör ni som har hingst ute på distansbanorna, rider ni utan spö?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

bör tillägga att det handlar om att "peta" till för att få uppmärksamhet.. tyvärr tar inte alltid alla hänsyn till att man rider hingst och ännu har jag inte träffat på en hingst som inte "piggnar" till när ett brunstigt sto svassar tätt förbi..
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Geshira skrev:
Men ärligt, Madde. Var har det meddelats att detta beslut var på gång?

Jag har heller inte hört något förrän det förra året kom ut att det nya TR skulle innehålla spöförbud. Läste det i en tråd här buke. I samma tråd skrevs det om den andra ändringen, att man inte behöver ha hästen skodd.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Niclas skrev:
Men i hoppning så står det i TR att spö endast får användas som en tillrättaviselse och inte som pådrivande. Och VARFÖR kan vi då inte få använda spö på samma sätt inom Distans!!!

För att vi är korkade, okunniga skogsmulle-ryttare kanske?:crazy: :confused: Allvarligt talat tror jag faktiskt att det är misstro av något slag som ligger bakom att reglen har uppkommit. Tyvärr.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Niclas skrev:
De år jag tävlat så har jag då aldrig sett någon använda sitt spö på felaktigt sätt.

Det har jag! Men den ryttaren kommer inte att ändra sin attityd mot hästar bara för att TR ändras. Att driva en trött och omotiverad häst med spö var långt ifrån det enda oetiska denna ryttare gjorde, i mina ögon.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ska man ut på tävlingsbanorna så bör man ha såpass bra koll på sin häst att man klarar av den utan spö, annars får man helt enkelt träna tills man har uppnåt en såpass bra kommunikation så att man kan klara det. Litar hästen helt och fullt på sin ryttare och respekterar denna så kommer den inte att kasta sig ut i vägen eller kicka efter andra hästar heller för den delen.

Ang. hingstar så har man inte speciellt mycket att sätta emot om hingsten bestämmer sig för att göra något som, ur vår synpunkt, kan betäcknas som dumt. Det har man inte med ett sto eller en vallack heller för den delen. Visserligen är spöet ett mycket bra hjälpmedel vid dressyrridning och träning för att förstärka och förtydliga hjälperna, men spöet ska, anser jag, inte bli till en slags "trygghet" för ryttaren, utan man bör sträva efter att använda så lite extrautrustning som bara är möjligt. Ska man ut och tävla så bör man ha såpass bra kommunikation med hästen att den lyssnar på sin ryttare även utan att bli "väckt" med spö.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

mitt tips för dem som har hingst så kan man ju ändå smälla till dem med tygeln på halsen, för vad jag har förstått så är det inte smärtan ni vill åt utan kanske en smäll som låter lite så hästen blir lite mer uppmärksam, då kan man ju dock inte helt jättekorta tyglar... jag gör så på min ena, han låtsas vara rädd för tunnlar.
och till alla er som säger att om ni smäller till hästen med spöt för att den är rädd för tex en bil och sedan skärper sig så är det inte bilen som är problemet, det är ju den som sitter på ryggen,
har själv några sånna problem, går jätte bra så länge jag står på marken, men det är ju en annan sak att sitta på... men det övar vi på måste bara få igång transporten så jag kommer till tränaren och kan öva på dettta...(bara ifall nån skulle ta illa upp och börja skälla massor på mig)
och vill man kunna smälla till rumpan så är ju western "tyglar" ett alternativ, så det går ju att "kringgå"
och vad ska de göra då? förbjuda tyglar?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

För min del tror jag inte det blir något större problem, för jag tycker han har blivit bättre (har ju tränat...;) )
Kan tänka mig att det är svårare för alla som rider unghästar som är ovana vid situationen och behöver lite extra styrning i början. Alt. ovana hästar som haft en annan träning från början (ex.galopp eller trav)
Så var det med Racer i alla fall, han har lugnat sig betydligt. Han gick på travet till 9 år, kastrerad vid 4 års ålder och är väl en aning "hormonstinn" fortfarande.
Har också löst det med att starta en stund efter övriga fältet (var alltid värst vid start i klunga, när han är som mest "upphetsad").
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

På de hingstar jag ridit/rider så fungerar det utmärkt att att peta till med spöt när de ångar upp sig... Om alla skulle ha den kontroll som är önskvärd efter flera års sammarbete och träning så skulle det nog inte bli så många ekipage kvar ute på tävlingsbanorna. Jag tror att de flesta strävar efter att ha en så god kontakt och kontroll på sina hästar som möjligt men man blir inte fullärd på en dag och inte heller hästarna.. Alla är vi barn i början!
Om man ser till vad som gäller på tävlingsplatserna inom hopp/dressyr/fälttävlan så ska man ha träns när man lastar av och hanterar sina hästar. Tror nog att de allra flesta kan hantera sina hästar i grimma men det är en "säkerhetsåtgärd" Jag tror att man märker om en ryttare driver på sin häst för hårt. I detta fall kan man, anser jag, utesluta ekipaget ... Det är viktigast tycker jag för att få sådana ryttare att skärpa till sig.. Jag tänker inte sätta mig till doms över de som använder spö för att förstärka då ledarskapet inte är hundra, jag gör det själv på hingst...och jag vet att det fungerar! .. Så konstruktiv kritik är svår att ge... jobba på gott folk!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Ja man kan undra var initativ till förändringar kommer ifrån ibland och hur de är förankrade i verksamheten.... hur många tycker tex att det är en positiv förändring att samma labb i Sverige skall göra både a och b prov vid dopingprov som tydligen träder i kraft från och med iår? (istället för att b provet som det varit analyseras av ett annat labb utomlands) Finns nog många olika ändringar som många aktiva inte ser som ngn förbättring.

MEN vad vi måste bli bättre på är ju tex att skriva ned våra åsikter om olika saker och mejla dem till vår ryttarrepresentant i distanskommittén. Det är en formell väg att lämna våra åsikter och hur många av oss bemödar oss med det????
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Madde71 skrev:
Ja man kan undra var initativ till förändringar kommer ifrån ibland och hur de är förankrade i verksamheten.... hur många tycker tex att det är en positiv förändring att samma labb i Sverige skall göra både a och b prov vid dopingprov som tydligen träder i kraft från och med iår? (istället för att b provet som det varit analyseras av ett annat labb utomlands) Finns nog många olika ändringar som många aktiva inte ser som ngn förbättring.

MEN vad vi måste bli bättre på är ju tex att skriva ned våra åsikter om olika saker och mejla dem till vår ryttarrepresentant i distanskommittén. Det är en formell väg att lämna våra åsikter och hur många av oss bemödar oss med det????

Nu ska jag testa citatfunktionen! Har ingen aning om hur detta kommer se ut men tror att ni kopplar!;)

Mycket konstigt med dopingkontrollen.. för att det ska bli mer kostnadseffektivt?
Absolut bästa är att du skriver, framföra sin åsikt. Mycket svårt annars för beslutande organ att ha ngn insyn utan aktivas engagemang...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

..är inte syftet med olika labb att man ska säkerställa att inga fel begås???
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det är Distanskommittén (DK) som är ansvariga för att föreslå förändringar i distans-TR till SvRF. I Distanskommittén är Bo Kjellgren ansvarig för TR-frågor. Input till förändringar kommer från många håll; anpassning till och förändring av internationella regler, från ryttare, distriktsgrenledare, domare och tävlingsarrangörer.

Inom DK har vi representanter som är domare, ryttare, tävlingsarrangörer och distriktsgrenledare. Det bästa sättet att försöka påverka TR är att prata med din distriktsgrenledare. Varje år har DK en konferens där vi diskuterar olika frågor, exempelvis TR-frågor.

De två lite viktigare TR-förändringarna i år är tillåtelse att tävla utan skor och totalförbud av spö. Båda är huvudsakligen en internationell anpassning (efter många år).

Vad gäller skolöst finns det många olika åsikter - vilket diskuterats på en tidigare tråd här på Bukefalos. Personligen tror jag inte att vi kommer att få se hästar på längre distanser utan skor.

Vad gäller förbud att använda spö så är det, förutom en anpassning till internationella regler, även ett problem med att följa upp om ryttare driver sina hästar eftersom domarna inte kan vara överallt. och det sker tyvärr att ryttare driver sina hästar. Inte bara med spö utan även med delade tyglar. Drivning har varit förbjudet länge. Vi hade en väldigt lång diskussion om detta. Framförallt kring att kunna tillrättavisa exempelvis en hingst. Men vårt slutgiltiga beslut baserade sig i princip på den uppfattning som Camilla H skriver i sitt inlägg nummer 12 längre upp här i tråden.

Varje år har vi möjlighet att ändra TR. Det är dock inte speciellt troligt att vi ändrar förbudet mot användande av spö.

Kjell Westerback
Ordförande i DK
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det stämmer inte att FEI har haft spöförbud i "många år".
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Får man tävla distans med delade tyglar? Lyckas inte hitta ngt om detta i TR.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag tycker också att de formella vägarna för påverkan ska användas i första hand.
Problemet, som jag ser det, är att det är svårt att få tag på information om vad som är på gång.
Jag försöker hänga med på vad som händer genom att läsa DK:s protokoll och det som står på den officiella sidan men där står ju långt ifrån allt, speciellt sådant som inte redan är ett faktum utan bara är på gång.
När det gäller ryttarrepresentanten så kan det ju vara bra om denna meddelade sig ut till ryttarna t ex genom ryttarrepresentanten. Men när händer det?

Nu är jag jättepartisk, för jag har ju min tidning -men VARFÖR inte använda sig av den när det gäller att nå ut till distansryttarna?

Skitenkelt för DK, ryttarrepresentanten, grenledare mfl att skicka in sådant som de vill ha respons på direkt till tidningen, så når det ut till merparten av de aktiva distansryttarna.
Men det är det få som gör, trots stående erbjudande.
Kjell skriver sin krönika, vilket jag tycker är mycket värdefullt, men i övrigt är det inget direkt informationsflöde in.

Jättedumt att missa ett sådant tillfälle, för det är ju egentligen bl a till för sådant som jag anser att tidningen över huvud taget existerar. Möjligheten att sprida information och möjligheten att bjuda in alla aktiva till att påverka sin sport och känna sig delaktiva. Ett väl föränkrat beslut är ju ett mer effektivt bestlut än ett som de aktiva känner tas över deras huvud.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 701
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp