Bukefalos 28 år!

Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag håller med Texaz mfl. man skall ha sån kontroll på sin häst att man kan rida utan spö.
Om hingsten inte är 100% säker varför är den hingst ???
Jag tillhör dem som tycker att många hästar är hingstar i onödan .
Jag har en själv men han skall vara på travbanan och fungerar där. Är ännu bara riden en gång men tror inte han någonsin kommer ut på distansbanan som hingst.

Distans kräver så mycket mer av ryttaren än övriga dicipliner så kravet att ha koll på sin häst är inte orimligt.

Jag välkomnar förslaget om spöförbud !
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Nu vet jag inte om du svarade mig eller bara lånade knappen.

Jag tycker egentligen vare sig bu eller bä om sakfrågan utan kommenterar mest regeländringsförfarandet.
Det är så mycket enklare att ha en öppen diskussion innan ett beslut tas så att ändringen är väl förankrad och alla ändå haft en chans att uttala sig, än att få beslut nedkörda i halsen.
Om någon opponerar sig i efterhand så kan man lätt hänvisa till att frågan varit offentliggjord och att det funnits tillfälle att yttra sig.

Om grenledare tas med i beslutsdiskussionerna så kanske man ska se över vad grenledarna har för skyldighet att informera ryttarna inom sina distrikt. Om de ska vara kontakten mellan DK och ryttare så kanske frågor som dessa ska tas upp inom distrikten? Vet grenledarna i så fall om att det är så?

Är det någon av er som inbjudits till möte med sin grenledare för att diskutera förslag till TR-ändringar eller annat viktigt som man på så sätt får chans att påverka DK:s beslut?

För att förtydliga:
Jag KAN nöja mig med svaret: "DK bestämmer, du får rätta dig".(-Faktiskt! Eftersom det för det mesta är så)...
Men jag köper inte att det på något sätt är JAG som borde veta om saker som är på gång trots att det inte finns någon information publicerad någonstans och att jag och alla andra ska vara tysta för att vi "haft en chans att yttra oss innan beslutet togs". För det stämmer ju inte.

Eller tycker ni andra att ni känner er delaktiga eller att vi förväntas vara delaktiga?
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag kan enbart tala för mig själv men om jag har en hingst som är godkänd med goda poäng samt har god potential så spar jag honom.. Jag talar inte om hingstar som inte borde vara hingstar... Vilka de nu är..
Jag utgår ifrån att man då ska kastrera flertalet duktiga trav/hopp och dressyrhingstar för att de kan bli lite testosteronstinna ibland? Somliga vill nog gärna missförstå inläggen som skrivs.. Men som sagt.. jag är ny inom distansen men har många års erfarenhet från trav/hopp och dressyrvärlden...
Helt 100% kan man inte bli på en häst.. läs artiklarna om Camilla bla som ligger ute här på buke..
Mvh Wanilj
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

... även den "säkraste" hingst kan reagera om brunstiga ston stryker tätt förbi...Talade nyligen med ägaren till en mkt fin arabhingst(champion samt hoppmeriterad). Vid en tävling backade en annan ryttare sitt sto rakt in i honom.. Men som sagt jag är ny inom distansen så jag utgår ifrån att alla har full koll på sina hästar ute på tävlingsplatsen... dvs starten..kring vetgate...vid i och urlastning etc! Jag har full förståelse angående drivningen och tycker givetvis att om folk missbrukar spöt så är det motiverat med ett spöförbud...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Wanilj skrev:
Helt 100% kan man inte bli på en häst.. läs artiklarna om Camilla bla som ligger ute här på buke..

Nu är det så att vi har olika uppfattningar om vad man ska ställa för krav på ekipagen och om spö behövs eller inte och det är såklart helt okej, men jag undrar om vi inte egentligen pratar om olika saker här?

Jag håller fullständigt med att man inte kan vara 100% säker på sin häst, för tusan - vem är 100% säker på sig själv??? Får man blodsockerfall under ritten eller tävlingsdjävulen tittar fram så kan det mesta hända.

Det jag menar är att NÄR hästen (hingsten i det här fallet) reagerar på något så ska man ha en så god kommunikation så att man inte behöver ett spö för att göra den uppmärksam på vad som gäller och rätta in den i ledet.

Min häst är rätt skyggig av sig och det kan jag inte träna bort så lätt eftersom det är en stark instinkt och reflex hos honom, MEN jag kan träna hur han ska bete sig när han blir rädd för något på sidan om.

Varför just spö? Vad är det som händer med en hingst när ni visar spöt som inte händer när ni skänklar? Är det så att han blir rädd för att bli slagen som gör att han håller igen, eller är det att ni har tränat in just den hjälpen för att han ska lugna sig? Är det det första tycker jag att det saknas en del innan ni når harmoni, är det det andra så är det ju bara att träna in den signalen för skänkeln, röstljud, eller annat.

Jag personligen har svårt att förstå problemet med regeln om spöförbud. Det har tidigare varit diskussioner om tex pulsgränser och att man stänger ute vissa högpulsade raser, men ska vi anpassa TR efter varje ekipage som VILL KUNNA rida distans bara för att få fler startande så blir det iaf inte bra.

Jag har en arab som jag tidigare har tävlat en del dressyr på och visst kan man tycka att det är orättvist att dressyren idag premierar halvblodsgångarter men det är jag ju fullt medveten om när jag kommer med en arab som tex inte kan länga traven det minsta. Men jag kan ju inte protestera mot momentet mellantrav i programmen bara för att jag är inkapabel att träna min arab till det (vilket är lättare på ett gångartshalvblod) utan då får jag ju anpassa mig och köpa ett gångartshalvblod om jag vill kunna vara med och placera mig. Det finns ju uppenbarligen mängder med ryttare som kan träna sina hästar (även araber!) till mellantrav precis som det finns mängder med distansryttare som inte behöver spö (jag kan tänka mig att flera av dem rider hingstar också) så uppenbarligen så går det ju - det är ingen fysisk eller mental omöjlighet som behöver tas hänsyn till i TR.

Att förbereda hästen inför tävling handlar inte enbart om att ha styrka och kondition utan även mental förberedelse, säkerhet och horsemanship.

/Camilla

P.S. Jag antar att den Camilla du menar inte är jag? Jag känner inte igen mig i sammanhanget, iaf.. :p
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

I ett ovanstående inlägg står det att man inte ska starta såvida man inte är 100% säker på sin häst.... Mitt inlägg var bara ett svar på detta... Jag slår absolut inte mina hästar!!!!! MEN om jag har råkat ut för att en hingst har börjat brumma upp sig så kan man behöva lägga på skänkel i komb med spö och röst.. En förstärkning helt enkelt!!! Likväl som ni använder spö vid dressyr och westernträning..Jag har inte sagt att jag är direkt emot ett spöförbud...Jag har dock sagt att det kan vara en fördel när man rider hingst och en trång situation uppstår...
Men om det innebär att man misstänks för att slå sin häst bara för att man anser att det kan vara bra att förstärka i vissa situationer...tänker då främst på starten... ja då blir jag mörkrädd!!!:eek:
Slår ni era hästar när ni rider dressyr? borde inte markarbetet ha grundat såpass väl att ni enbart med vikt och skänkel ska kunna förflytta hästen på ett precist sätt??? (jag vet att ni inte gör detta men det är princip samma sak som ni frågar bla mig..)
För min del är miljöträning och mararbetet självklart... dock måste man ju ut på tävling för att kunna få denna träning... Hur ska jag kunna veta hur min fem årige hingst kommer att bete sig på tävling innan jag har kommit dit?
Trist att man ska bli missförstådd....
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag ställde en fråga till de som red hingst... Visst brukar jag ha spö när jag rider hingst men jag behöver sällan använda det... Det är för mig en ett sätt att veta att OOMMM det kommer ett villigt sto så kan jag förstärka... Oftast är det inte så men man vet ju aldrig..
Jag har inga problem med förbudet i sig om nu folk driver sina hästar på ett felaktigt sätt... Givetvis kommer jag anpassa mig om jag ska starta en hingst... Men jag har ingen hingst nu utan det var en fråga...:(
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

*knapplån

Jag blir oxå förvånad att en del verkar se spöet som något man slåss med. (I sängkammaren kanske...;) )

På hästryggen använder jag spö som en förlängning av armen. Och jag använder inte mina armar/händer för att slå. Jag använder dem t ex för att peta på, hålla upp som "vägblockarare", visa var jag finns.

Om jag leder min häst och en annan häst går förbi räcker det om jag placerar mig eller någon kroppsdel (t ex handen) mellan min häst och den andra hästen - då låter min häst den andra passera i fred.

Om min häst hade promenerat helt ensam (utan nån människa vid sin sida) hade han aldrig accepterat att en annan, främmande häst passerade förbi honom!

När jag rider är inte min häst ensam. Han vet att jag finns där och bestämmer. Men samtidigt är han mer fri än om jag går bredvid honom. För honom är det väldigt lockande att ge ett tjuvnyp till en förbipasserande häst (som enligt hans synsätt bryter mot all naturlig häst-etikett), och hans mun och hovar befinner sig ju ganska långt ifrån det område som jag kan kontrollera med mina kroppsdelar.

Med ett spö kan jag utöka det område jag kan kontrollera. Jag kan t ex hålla fram spöet bredvid min hästs huvud. Det fungerar då som en vägg mellan min häst och den förbipasserande hästen. Jag kan oxå lägga spöet på rumpan. Då känns spöet som en vägg. Inte för att det snärtar (att lägga är inte att snärta) utan bara genom att det finns där.

En häst ska inte vara mer rädd för ett spö än ett finger, tycker jag.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Tack havreflinga! Mycket bra förklaring!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Det här tycker jag alltid är fascinerande i diskussioner på Bukefalos. Hur alla verkar tolka det man skriver till att vara ett påhopp och faktiskt inte läsa det man skriver. Det här skrev jag:
Är det så att han blir rädd för att bli slagen som gör att han håller igen, eller är det att ni har tränat in just den hjälpen för att han ska lugna sig?
Vilket betyder att om man inte gör det första så kanske man gör det andra och det vara bara en fråga från mig - inget påstående om att det är så.

Men svarade ni att det är det andra? Nä, ni tog för givet att jag tog för givet att det är det första.... :(

Jag, troligen mer än de flesta, vet att spöt inte är till för att slå hästen, precis som att sporrar inte är till för att få fart på en häst. Misstror ni mig så läs inlägg nr. 12 igen.

Spöt är precis som ni säger, en förstärkning, men meningen är ju att hästen i slutändan ska svara på den hjälp som kommer före, eller hur? Om man behöver förstärkningen i hela hästens liv så är det ju inte en förstärkning utan det är det som har blivit själva hjälpen... Någon gång måste ju hästen ha utbildats klart för just den hjälpen, eller?

En hingst är ingen annan art av häst, det är faktiskt en häst det också. Jag har ridit en hel del hingstar mitt i hästflockar där även ston varit med, och jag har faktiskt aldrig upplevt det som ett problem. Hästen bör vara uppmärksam på ryttaren och lämna över ansvaret till den för vad som händer runtom. Är den i hagen med andra hästar är det en annan sak, men i arbete kräver jag koncentration och uppmärksamhet på mig som ryttare.

/Camilla
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag håller med Camilla det finns andra sätt än just spö, jag ser inget som helst problem med det.
Jag har rösten som redskap men även en höjd hand får honom att backa.
Jag tränar för att vara nära andra. Det är jag som har ansvar som sitter /kör i mitt fall hingsten.
En travhingst får aldrig bete sig som en hingst, det skall gå centimetrar från andra hästar i starten och hela loppet, du har inget till godo i ett travlopp och där fungerar det.

Så åter igen varför fungerar det inte på en distansbana ....jo folk har inte pli på sina hingstar.
I en travstart är det max 50 cm mellan hästarna och jag kan ha ett brunstigt sto bredvid .
Hur skulle det se ut på galoppbanan om hingstarna inte skötte sig ??
Där har du ännu närmre.
Skänk detta en tanke.
/Cetzy
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Det här tycker jag alltid är fascinerande i diskussioner på Bukefalos. Hur alla verkar tolka det man skriver till att vara ett påhopp och faktiskt inte läsa det man skriver.

Oj, oj, oj vad förvirrande det här blev nu. Blir lite orolig att DU tolkar MITT inlägg som ett påhopp.:crazy: Visserligen svarar du Wanilj, men du skriver "ni" i hela inlägget.

Jag riktade mig inte till dig när jag beskrev hur jag använder spö. Tror inte ens jag har läst dina inlägg i den här tråden. Utom det sista. Har bara skummat lite och främst läst huvudinlägget och de som skrivit korta svar. samt lite här och var. Får skylla på att jag är stressad...:o Och på att vi redan haft en liknande tråd här för några månader sedan, så jag vet vilka olika synsätt det finns.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

cetzyboy skrev:
Så åter igen varför fungerar det inte på en distansbana ....jo folk har inte pli på sina hingstar.
I en travstart är det max 50 cm mellan hästarna och jag kan ha ett brunstigt sto bredvid .
Hur skulle det se ut på galoppbanan om hingstarna inte skötte sig ??
Där har du ännu närmre.
Skänk detta en tanke.

Det är stor skillnad på galopp/trav och distans. I den ena grenen får hästarna göra upp direkt. De får utlopp för sin tävlingsinstinkt och använda muskleran direkt från start. Jag tror knappast att någon häst skulle ha tid (eller lust) att försöka sparka någon annan.

I distans ska ryttaren hålla igen hästens krafter i flera timmar. Först på slutet tillåts hästarna göra upp.

Hästar är kloka djur. Min rutinerade distanshäst vet att tävlingen inte är avgjord förrän efter många mil. Han accepterar att gå i skritt medan klungan rusar iväg, för han vet att han får chans att mäta sig mot dem senare. Men en liten del av honom har lust att bara kasta sig efter och visa de andra hästarna att han minsann är bäst och starkast.

Ibland kokar dessa motstridiga känslor över i honom. Han kan försöka bita någon som passerar för nära, eller sparka någon som rider upp i baken. Jag kan inte styra andras hästar, men jag kan styra min egen. Inte nödvändigtvis med spö, men det är det jag använt hittills för att förlänga min arm.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Bra förklarat havreflinga. Jag är helt överens med dig i den här frågan.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Camilla_H skrev:
Det här tycker jag alltid är fascinerande i diskussioner på Bukefalos. Hur alla verkar tolka det man skriver till att vara ett påhopp och faktiskt inte läsa det man skriver. Det här skrev jag:

Vilket betyder att om man inte gör det första så kanske man gör det andra och det vara bara en fråga från mig - inget påstående om att det är så.

Men svarade ni att det är det andra? Nä, ni tog för givet att jag tog för givet att det är det första.... :(

Jag, troligen mer än de flesta, vet att spöt inte är till för att slå hästen, precis som att sporrar inte är till för att få fart på en häst. Misstror ni mig så läs inlägg nr. 12 igen.

Spöt är precis som ni säger, en förstärkning, men meningen är ju att hästen i slutändan ska svara på den hjälp som kommer före, eller hur? Om man behöver förstärkningen i hela hästens liv så är det ju inte en förstärkning utan det är det som har blivit själva hjälpen... Någon gång måste ju hästen ha utbildats klart för just den hjälpen, eller?

En hingst är ingen annan art av häst, det är faktiskt en häst det också. Jag har ridit en hel del hingstar mitt i hästflockar där även ston varit med, och jag har faktiskt aldrig upplevt det som ett problem. Hästen bör vara uppmärksam på ryttaren och lämna över ansvaret till den för vad som händer runtom. Är den i hagen med andra hästar är det en annan sak, men i arbete kräver jag koncentration och uppmärksamhet på mig som ryttare.

/Camilla
Givetvis ska man kunna det, starta utan spö, men en häst är inte fullärd ifrån början... Jag har sagt att jag rider med spö OOMM det skulle kunna hända.. Jag skrev även att man får acceptera de regler som gäller och sträva efter detta..
Givetvis så startar hingstar och ston ihop i trav och galopp.. mycket olika grenar dock... Någon som vet hur vissa fostrar sina stökiga hingstar inom travet? Så de lägger inte på spö och töm ibland?
Synd att det ska bli en sån disskusion om en enkel fråga....

Vet att bla Rodrigo Pessoas finfina hingst är enormt svår!!!! Jag tycker personligen att Pessoa är en enormt skicklig ryttare och att en hingst med så enorm förmåga ska användas..
Jag har sett proffstränare på Åbybanan som lagt på pisk/töm på stökiga unghingstar.. Ingen misshandel dock.. Många hästar i travstallen leds men både kedja och stigbett.. Hur är det med ledarskapet där? Vissa kuskar är enormt duktiga och har en känsla som få.. finns även ryttare inom alla grenar som har det...
Min förre hingst..såldes som treåring... han gick på handsignaler.. jag visade riktning.. han följde...han var inte rädd för något och ifråggasatte inte heller.. inga problem att löslongera och skicka iväg honom.. Men man kan inte jämställa en vallack med en hingst.. det tycker inte jag iallafall...
No hard feelings!
Mvh Wanilj
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Jag säger inte att det måste hända något eller att det alltid händer något... men det kan hända...
Återigen så ställde jag en fråga till de som rider hingstar och då främst unghingstar som inte är färdigskolade...
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Usch va mkt jag skriver nu:crazy: Men det är lustigt att jag måste "försvara" mig här! När det aldig ifrågasätts ute på hopp/dressyr/fälttävlansbanan.. Men jag tror att de ryttare som man vill "åt" med förbudet igrunden har en felaktig inställning till hästen och givetvis ska man förhindra att hästarna drivs för hårt..

Camilla- jag skrev om travhästar och det var mest riktat till Cetzy något!!
Jag undrar om det inte blivit ett missförstånd av allt.. jag har inte sagt att hingstarna ska särbehandlas.. men det är svårt att träna masstarter utanför tävling... Inom alla andra grenar kan man träna på olika tävlingsmoment.. Man kör/rider bla snabbjobb med andra hästar.. man är iväg på clearrounder som finns överallt i stor utsträckning..
Det jag skulle bli svettig över är starten på en oerfaren hingst... för hur ska jag veta hur han reagerar om jag aldrig har varit i en sådan situation med honom tidigare?? Har ni tips om hur man på ett bra och trovärdigt sätt kan träna detta så är det välkommet!!! Jag hoppas på en liten hingstavkomma/hingstämne!!
Näää...urk...:eek: nu blir jag nästan helt slut själv av allt tjat... Jag har svårt att förklara vad jag menar.. det blir bara allt mer invecklat!
Hej så länge!
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Är det just starten man oroar sig över får man väl starta efter fältet gått iväg. Man har ju en kvart på sig att starta.
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

Så bra! Som sagt så är jag ny och hade ingen aning om det!
Tack tack !:bow: :bow: :bow:

Som sagt.. alla är vi barn ibörjan och då det inte är aktuellt med start för mig före 07 så har jag inte skaffat TR!:o

Ett blåbär inom distansen
 
Sv: Av säkerhetsskäl slutar jag nu med Distans....

havreflinga skrev:
Jag kan t ex hålla fram spöet bredvid min hästs huvud. Det fungerar då som en vägg mellan min häst och den förbipasserande hästen.
Precis som du beskriver har jag alltid använt mig av spöet på min hingst under alla år vi tävlade distans. Jag hade spöet just som säkerhet och är mkt tveksam till om jag hade velat tävla utan det, även om han var en snäll och väluppfostrad hingst.

Varje år inträffar det också att någon hingst kommer lös på tävlingar :mad:
Då är det inte så dumt att ha ett spö till hands att vifta med...som säkerhet ;)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 172
Senast: LiviaFilippa
·
Distans Jag har fått upp ett plötsligt intresse för alla möjliga grenar som jag tidigare varit helt ointresserad av (förutom hoppning och...
Svar
4
· Visningar
3 701
Senast: Shaggy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Innan jag åkte till veckans ridlektion på ridskolan så tänkte jag att jag förstod att jag inte kunde hoppas på att få rida på Ägrim...
Svar
0
· Visningar
347
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp