Bukefalos 28 år!

U

ullis25

Jag har nyligen starta eget och jobbar som avbytare på mjölkgårdar.
Vad är rimligt att ta i timlön?
 
Sv: Avbytare

95 kr i timmen får man som vanlig djurskötare, men avbytare är ju dyrare. Kanske 100-110 kr i timmen.
 
Sv: Avbytare

men som egen företagare så har jag andra utgifter. Så jag måste ligga över 200kr i timmen för att jag överhuvudtaget ska kunna ta ut någon lön.

Så jag funderar på vad andra tar, ligger nu på 200kr men det blir inget över till mig. Skulle behöva ta 240kr för att det ska kunna fungera. Så jag funderar på vad andra tar...
 
Sv: Avbytare

Eftersom du är egen så slipper ju bonden betala arbetsgivaravgifter för dig. Räkna ut vad det skulle kosta bonden att ha dig anställd (utgå då ifrån lönen som nämnts i tråden) och utgå från det. Vad en anställd får i lön är ju rätt långt ifrån vad denne verkligen kostar arbetsgivaren.
 
Sv: Avbytare

Vänd dig till din lokala LRF-avdelning, där borde du ganska enkelt kunna få svar på din fråga.
 
Sv: Avbytare

men som egen företagare så har jag andra utgifter. Så jag måste ligga över 200kr i timmen för att jag överhuvudtaget ska kunna ta ut någon lön.

Så jag funderar på vad andra tar, ligger nu på 200kr men det blir inget över till mig. Skulle behöva ta 240kr för att det ska kunna fungera. Så jag funderar på vad andra tar...

Jag tar 200 kr + moms i timmen men har fått påpekat för mig att jag ligger i underkant... vad har du hört? Funderar nu på vad som är rätt att ta...

Har du höjt ditt timpris o till vad i så fall? Tar du ut extra för resor eller drar du det på skattelappen?
 
Sv: Avbytare

Som egen betalar ju du din egen semesterersättning samt soc. avg. Sedan så beror det ju på om du jobbar som djurskötare, ensamskötare eller om du har spec. kompetens av något slag. Men c:a 250:-/tim + moms i runda svängar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Avbytare

Som gammal avbytare kan jag säga; hur mycket tar en rörmokare, snickare eller elektriker i timmen? De har lite mer verktyg kanske men å andra sidan kräver djurskötsel mer kunskap.
 
Sv: Avbytare

Hejsan! Min Pappa arbetar som avbytare, vilket han har gjort sedan ungefär 10-15 år tillbaka. Nu ska jag börja arbeta hos honom och jag undrar vad avtalsenlig lön är för mig som avbytare. Jag är 22 år, fyller 23 i Mars och har varken utbildning eller erfarenhet inom jordbruk och mjölkning. Vad är grundlönen enligt avtal för en avbytare som mig? 95-100kr/tim eller?

Hälsningar
 
Sv: Avbytare

Hjälp vad dyrt med avbytare. Nu menar jag inte att ni inte ska ta betalt! :) Men det kanske borde vara avdragsgillt på något sätt för att främja bönderna. (det kanske det är? Ingen aning, jag tror ju att alla bönder jobbar dygnet runt för att få det att gå ihop *gulp*)
 
Sv: Avbytare

Som avbytare måste du kunna sköta uppgifterna själv. Annars försvinner ju meningen med att hyra in en avbytare:)
 
Sv: Avbytare

Ja det är jättedyrt att hyra in en avbytare, vi ha tyvärr inte råd (än) Men vi har bara hållt på i två år. Så om några år räknar vi med att kunna vara lediga någon gång ibland.
 
Sv: Avbytare

Hejsan! Min Pappa arbetar som avbytare, vilket han har gjort sedan ungefär 10-15 år tillbaka. Nu ska jag börja arbeta hos honom och jag undrar vad avtalsenlig lön är för mig som avbytare. Jag är 22 år, fyller 23 i Mars och har varken utbildning eller erfarenhet inom jordbruk och mjölkning. Vad är grundlönen enligt avtal för en avbytare som mig? 95-100kr/tim eller?

Hälsningar

Du måste skaffa dig en utbildning samt praktik för att kunna arbeta som avbytare! Du fyller ju ingen som helst funktion på gården om du inte kan mjölka/handha en Robot, med allt vad det innebär. Köra traktor/lastmaskin, hantrera allt inom utfodringen både tekniskt och i övrigt. Kolla brunster, skötsel av kalvar och ungdjur och allmändjurhantering och kunnande kring dagligt jobb på gården.

Jag skulle aldrig släppa in en som inte kan ovanstående att jobba hos oss, och än mindre betala för det.

Kicki :laugh:
 
Sv: Avbytare

jag tog/tar ca 350 + moms i timmen, men då tar jag ingen framkörningsavgift eller några tillägg för helg/storhelg utan kör rakt av.



Oj, såg nu att frågan var ganska gammal :o
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
24 078
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade inte tänkt starta någon ny tråd. Vill inte det. Vill inte berätta. Men ju mer jag håller saker inom mig ju mer uppäten blir...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
23 556
Senast: Gunnar
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
904
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej jag är en 30 årig kvinna som har svårt att få jobb jag söker allt möjligt och går nästan aldrig vidare i rekryteringsprocessen för...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 247
Senast: Masqueradee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp