Bukefalos 28 år!

U

ullis25

Jag har nyligen starta eget och jobbar som avbytare på mjölkgårdar.
Vad är rimligt att ta i timlön?
 
Sv: Avbytare

95 kr i timmen får man som vanlig djurskötare, men avbytare är ju dyrare. Kanske 100-110 kr i timmen.
 
Sv: Avbytare

men som egen företagare så har jag andra utgifter. Så jag måste ligga över 200kr i timmen för att jag överhuvudtaget ska kunna ta ut någon lön.

Så jag funderar på vad andra tar, ligger nu på 200kr men det blir inget över till mig. Skulle behöva ta 240kr för att det ska kunna fungera. Så jag funderar på vad andra tar...
 
Sv: Avbytare

Eftersom du är egen så slipper ju bonden betala arbetsgivaravgifter för dig. Räkna ut vad det skulle kosta bonden att ha dig anställd (utgå då ifrån lönen som nämnts i tråden) och utgå från det. Vad en anställd får i lön är ju rätt långt ifrån vad denne verkligen kostar arbetsgivaren.
 
Sv: Avbytare

Vänd dig till din lokala LRF-avdelning, där borde du ganska enkelt kunna få svar på din fråga.
 
Sv: Avbytare

men som egen företagare så har jag andra utgifter. Så jag måste ligga över 200kr i timmen för att jag överhuvudtaget ska kunna ta ut någon lön.

Så jag funderar på vad andra tar, ligger nu på 200kr men det blir inget över till mig. Skulle behöva ta 240kr för att det ska kunna fungera. Så jag funderar på vad andra tar...

Jag tar 200 kr + moms i timmen men har fått påpekat för mig att jag ligger i underkant... vad har du hört? Funderar nu på vad som är rätt att ta...

Har du höjt ditt timpris o till vad i så fall? Tar du ut extra för resor eller drar du det på skattelappen?
 
Sv: Avbytare

Som egen betalar ju du din egen semesterersättning samt soc. avg. Sedan så beror det ju på om du jobbar som djurskötare, ensamskötare eller om du har spec. kompetens av något slag. Men c:a 250:-/tim + moms i runda svängar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Avbytare