Bukefalos 28 år!

Avelsåret 2022

Ja såklart är det svårt att veta men jag tror pga corona som ledde till inställda tävlingar, fler hingstar till förfogande på färskt osv kraftigt bidrog till ökningen, ”folk” passade på. Blir intressant att se hur det ser ut på tillgången av ”hobbyhästarna” efter detta.
Kanske finns det ett överskott om några år?

Det verkar i hästbranchen ändå vara så att effekten kommer när hästarna är i ridbar ålder?

Eller vad är din reflektion som är mer insatt? Hur såg det tex ut 2008 när det rådde ekonomisk kris?
 
Kanske finns det ett överskott om några år?

Det verkar i hästbranchen ändå vara så att effekten kommer när hästarna är i ridbar ålder?

Eller vad är din reflektion som är mer insatt? Hur såg det tex ut 2008 när det rådde ekonomisk kris?
Kanske men om betäckningarna minskar nu igen så tror jag inte det blir ett ev överskott som varar länge.
Kanske har ridskolorna ”tur” och kan tex köpa swb hästar till en ”rimlig” peng för att folk är i behov av att sälja för att bli av med kostnaderna men det är svårt att sia om framtiden när läget är som det är.
Minns inte riktigt hur det såg ut då tyvärr.
 
Jag tycker det är skit. Hade tänkt betäcka mitt sto för första gången i år, första fölet både för mig och henne och jag såg fram emot resan. Hon har rejält eftertraktad stam förvisso men eftersom jag gillar att ha livrem och hängslen känns det sisådär. Jag vet inte hur länge jag kommer kunna stå med två hästar med den prisutvecklingen som sker nu, vad gäller allt i levnadskostnaderna. Jag kan inte hålla kostnaderna nere utan måste stå inackorderad och köra bil.
 
Jag har som tur är redan lånat ut magen på mitt ena sto för i år, kontraktet är skrivet så förhoppningsvis kan inte "hyraren" backa ur. Treåringen kommer definitivt inte betäckas utan säljas istället (om det går), men mitt gamla "stamsto" ska betäckas en sista gång, och det kommer jag göra nästintill oavsett hur läget blir (ekonomiskt - inte om det blir full blown krig så klart).

Nästa år är det redan bestämt att det inte ska bli några betäckningar, utan jag kommer ta paus från aveln några år, och det känns skönt. Har även en långsiktig plan på att reducera hästantalet till 2-3 stycken i 2025, hoppas bara jag har råd med att fodra på dom tills då...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 369
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 465
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 843
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp