Bukefalos 28 år!

Cheval_Elin

Trådstartare
Jag läste en gästkrönika i senaste Ridsport (nr 3 2015) som i korthet handlar om att halvblodsaveln borde bli ännu mer grenspecifik än idag och att man borde få välja redan på treårstestet om hästen ska visas som en hopp- eller dressyrhäst (eller ev både och). Detta eftersom avelsmålet för ASVH är att få fram tävlingshästar på högsta nivå inom både hoppning och dressyr (inte ordagrant) och att det skulle vara färre och färre ryttare som är intresserade av att rida mer än en gren.

Jag tycker att det låter lite märkligt, inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är klart att en häst som enbart tävlas i hoppning aldrig kommer att behöva visa upp sin trav på tävlingsbanan, men en häst som har viss naturlig takt och balans i sin trav kommer ju att bli roligare och lättare att rida, plus att den sannolikt kommer att hålla bättre en en som lättare hamnar på bogarna, inte minst om den inte tillhör de där procenten som hamnar hos elitryttare (som ju säkert kan hjälpa dem så mycket med balansen att det går bra ändå).
Och det omvända gäller ju för dressyrhästar (de behöver inte kunna hoppa på dressyrbanan; tvärtom är det ju bättre om de håller sig innanför dressyrstaketen ;-) ), men däremot är det ju bra för deras framtida träning om man kan lägga in lite gymnastikhoppning utan att de slår ihjäl sig för den skull.

Dessutom kan ju inte alla hästar gå de högsta klasserna, det måste ju vara mycket lättare att sälja en medelmåttig dressyrhäst som även kan hoppa lite och vice versa?

Så ni som är uppfödare (gärna även av andra raser), hur resonerar ni i den härfrågan?
 
Jag håller inte med krönikören, jag tycker det är bra att få utvärdering på båda egenskaperna och jag tycker också att det är bra att det blir en naturlig del i unghästarnas utbildning att de får gå allsidigt.

Men sedan håller jag ju på med båda grenarna så jag kanske är för partisk...
 
Jag håller inte heller med. Jag är av åsikten att alla hästar ska kunna göra lite av både och. En dressyrhäst ska kunna skutta lite småhinder och en hopphäst ska kunna röra sig vettigt.
Just för att, som du skriver, om hästen avlas för hoppning och sedan visar sig vara värdelös på det, och då dessutom rör sig som en potta. Vem vill ha den? Även för hållbarheten tror jag på en allsidig utbildning och användning av hästarna.

(Och dessutom, vad ska vi fälttävlansryttare rida på?;))
 
Haha, endast fälttävlansryttare som svarar nu då, men jag håller hellre inte med.

Just av den anledning att dom flesta hästar blir INTE svårklasshästar, senn så tänker jag att mina hopphästar mycket väl kan få ett bra "andrahandsvärde" som dressyrhästar ifall hoppningen inte funkar. Jag letar derför hopphästar med bra gång både när det gjelder avelsston och hingstar.

Precis som man kan tänka att en äldre dressyrhäst som inte når "hela vägen" kan bli en bra mor/dotter-häst om den går att hoppa lite med.

Håller även med TS i at balanserade gangarter ger en mycket bättre hållbarhet på alla hästar.
 
Jag håller inte heller med om att man ska skruva in aveln på antingen hopp och dressyr. Bra hästar kan göra bra resultat i bägge grenar. Tror däremot att hopp och dressyrfolket stundtals missar just den biten för att de till skillnad från fälttävlansanhängarna stundtals är lite väl insnöade på just sina grenar och ingenting annat.

Kolla bara på Hand in Glove xx som efter en karriär på galoppbanan gick över till banhoppning och tävlade internationell 160m hoppning innan han flyttade till Frankrike och bland annat blev dressyrhäst på Prix St. George nivå och därefter avelshingst.

Vira KWPN e. Jazz (lag-brons i VM) är ett praktexempel på en modern multitalang som både rör sig och hoppar bra. Även om hon inte alltid är den snabbaste hästen ute i terrängen har hon uthålligheten att fortsätta hoppa bra när bommarna ligger lösa inför sista dagens banhoppnings prov.

Hon är desssutom inte ensam om denna multitalang om det nu är det man kalla det utan det finns fler hästar i topp på världsrankingen i fälttävlan som hade kunnat lyckas i de andra grenarna men nu råkade de hamna hos fälttävlansryttare som haft förmågan att plocka fram det bästa ur dem i fler grenar än en.
 
Jag håller inte heller med om att man ska skruva in aveln på antingen hopp och dressyr. Bra hästar kan göra bra resultat i bägge grenar. Tror däremot att hopp och dressyrfolket stundtals missar just den biten för att de till skillnad från fälttävlansanhängarna stundtals är lite väl insnöade på just sina grenar och ingenting annat.

Nu kan jag mest svara för de dressyrryttare jag känner eftersom det är "min" gren men de allra flesta av dom hoppar gärna men kanske inte så högt. Då vill de väldigt gärna ha en "idiotsäker" hopphäst som taxerar bra själv och är ärlig. Personligen är jag relativt talanglös som hoppryttare och hoppar sällan mer än runt 120 men skulle inte vilja ha en helt hopplös häst eftersom det blir roligare om hästen tycker det är kul och dessutom klarar av att lösa situationen själv om man som ryttare klantar sig och sätter den i ett dåligt läge.
 

Liknande trådar

Avel Jag ber om ursäkt i förväg för ett långt inlägg, och hoppas att nån orkar läsa det ändå. Det finns många diskussioner om vad som ska...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 742
Senast: Derring-Do
·
Hoppning Poletten har trillat ner hos herrn, hoppning är ungefär det roligaste som finns. So far so good, han har börjat ta tag i hindren själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 488
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 287
Senast: Animor
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 493
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Lastnät till bil

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp