Bukefalos 28 år!

Avla blandraser eller renraser

Winni

Trådstartare
Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu avlas det vist på olika mixar av raser och kallar valparna vid ett "nytt rasnamn".

Min första egna hund var en blandras och jag köpte honom av en granne. Jag kände tiken, hennes pappa och även pappan till min valps mormor. Pappan till min valp var en hund i grannkvarteret och som jag också kände väl. Han som hade tikarna var inte så noga med att passa dem när de löpte, så de knallade omkring i området kan man säga och valde bland herrarna som stod bundra på sina gårdar. Men det var i slutet på -70 talet och ingen sa att det var något annat än en blandras. Ibland kunde någon som var lite mer intresserad fråga vilka raser som var i hunden, men aldrig att man hittade på fiktiva rasnamn eller medvetet avlade på det viset.

Jag tycker att alla hundar är lika värda oavsett stamtavla eller ej, tro inget annat men jag undrar hur det har kommit dit att vi medvetet avlar blandraser. Det verkar nästan vara lite intressantare att köpa en blandis en att köpa en renrasig från en kennel. Vi har ju en massa olika raser som borde kunna uppfylla de flesta önskemål, så varför ska vi koka ihop en massa olika raser för att se vad det blir? Jag fattar inte det?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Min gissning är att folk gör det för att dom kan. Det blir lite spännande att leka runt och testa olika blandningar för att se vad det blir. Är hundarna dessutom små och liknar något som kanske kan vara en chiuaua så kan man ju dessutom bli rik på att sälja dom...

Personligen är jag för planerad renrasavel där man har ett uppsatt mål med sina parningar...men det är jag det.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Personligen är jag för planerad renrasavel där man har ett uppsatt mål med sina parningar...men det är jag det.[/QUOTE]

Mm, det är jag också måste jag säga och mina andra hundar har varit renrasiga.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

För att dom personerna som köper blandraser, enligt dom själva, inte kan hitta en bättre hund. Att det sen finns typ 300 raser att välja på hjälper inte, för hittar inte vad dom söker där.

Jag tycker att det är helt förkastligt att föda upp blandraser, dom i dom flesta fallen hamnar i rätt så okunniga händer, där utgången inte blir så himla bra.
Senast idag fick jag frågan, av en helt främmande person, om jag kunde hjälpa till att omplacera deras 7 mån gamla valp. Blandras mellan Golden/Flat, som var impulsköpt. Nu insåg hussen att det inte fungerade med hund, för han jobbade ju så mycket.. Och den ville aldrig bli rumsren heller riktigt. Och valpen var så himla vild och glad, och blev aldrig trött.
Den 7 mån gamla, mycket aktiva, valpen är hemma själv hela dagarna, och får några korta promenader i övrigt. Och så undrar folk varför hundstallen svämmas över av unga blandisar...

Jag kan för mitt liv inte förstå varför någon överhuvudtaget vill använda renrasavelns "bottenskrap" till att avla vidare på, med andra raser. Inga hälsoundersökningar, inga mentala undersökningar. Ingenting, förutom att det säkert blir söta valpar som passar som sällskapshundar.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

När jag var rätt liten, kanske 9-12 år så hade jag och mina kompisar en rätt romantisk syn på hästar och hundar. Vi brukade leka att vi hade hästar som var blandningar mellan travare, galoppörer, tornerspelshästar och vildhästar. De var ofta 2 meter i mankhöjd vid 2 års ålder, och kunde värsta dressyrprogrammen. Samma med hundar. Vi mixade allt vi kunde komma på i fantasin. Alla raser vi någonsin gillat fick vara med i våra fantasihundar, som var som Silver Fang i psyket såklart.

Ibland får jag en liten vibe att en del renrasmänniskor vill att det ska vara så här fortfarande, fast dom är vuxna. Om man gillar rottis, och schäfer, och varg, och boerboel, varför välja när man kan få alla`?

Om jag genom en slump råkade på världens trevligaste blandras och den som vuxen hund behövde ett hem är det inte omöjligt att jag skulle kunna erbjuda det. Däremot ser jag mig inte sitta och välja och vraka bland "puppymillvarningshundar" på blocket.

Om våra föregångare i århundraden avlat fram olika raser för att dessa ska optimeras inom olika områden, varför måste vi gå den långa vägen? Varför inte bara ta in informationen som rasklubbar och kunniga inom rasen serverar oss? Vill du ha en fågelapportör, här är en sån, vill du träna rapport, här är en sån, osv.

Så väljer vi ju allt annat. Jag väljer ju inte en två dörrars fiat om jag tänker köra mkt off road med hela familjen i baksätet och campingutrustningen i skuffen.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag tycker att alla hundar är lika värda oavsett stamtavla eller ej, tro inget annat men jag undrar hur det har kommit dit att vi medvetet avlar blandraser. Det verkar nästan vara lite intressantare att köpa en blandis en att köpa en renrasig från en kennel. Vi har ju en massa olika raser som borde kunna uppfylla de flesta önskemål, så varför ska vi koka ihop en massa olika raser för att se vad det blir? Jag fattar inte det?

Håller helt med!
För några år sedan fanns det ca 250 godkända raser i Sverige, har inte kollat nu de sista åren, men borde vara fler då det hela tiden kommer in nya raser.
I vilket fall så bör det med bred marginal finnas någon ras som kan passa till alla som vill köpa hund.
Så av den orsaken kan det inte finnas mening med att köpa blandras.
Det skulle vara intressant att veta hur blandras köparna tänker när de väljer just blandras.

Säljarna (uppfödarna) av blandras kan jag förstå, här handlar det om pengar, blandras avel är i stort sätt den ända hund uppfödning det går att tjäna pengar på…
Avelsdjuren behöver inte meriters.
Det krävs inga hälso tester, som HD, AD röntgen, ögon spegling osv efter ras. kostar ca
1-2 000:- beroende på ras och vilka hälso tester som krävs för rasen)
På dom raser där det krävs MH av föräldrarna för reg av valparna slipper man det också.
Krävs inget reg kennelnamn vilket kostar 2.000:- i dag.
Man kan ta vilken hane som helst och behöver inte åka land och rike runt för att para.
Man slipper reg avgifter av valparna kostar 355:-/valp om föräldrarna är mert och 515:- /valp efter omert
Ytterst få blandras uppfödare anser sig behöva följa konsument köplagen och tar i regel ingen ”dolda fel försäkring” vilket för övrigt bara går att teckna i ett bolag av de fyra som tecknar djur försäkringar på en blandras kull.

Blandraser går med lite smart reklam att sälja för nästan lika mycket som en renrasig, ja ibland till och med för mer…
Träffade en ung kille i dag som kom med sin nya ”vakthunds valp”, som var bladning av värsta tänkbara sort, amstaff, rottis, dobermann och som ”grädde på moset” Malonis!!!
Han hade betalt 12 tusen för valpen som enligt uppfödaren skulle bli en perfekt vakthund, avlad just för detta.
.
Köparen hade naturligtvis (vad annars?) inte haft hund tidigare men han ville ha en bra vakthund, varför vet jag ej, jag blev så totalt överrumplad så jag kom mig inte för att fråga.
Valpen var som alla 8 veckors valpar söt, men, men vad måne bliva…??
Och 12 tusen???
Han hade ju kunnat få renrasigt av dessa raser för mellan 7-10 tusen.
Och då hade föräldrarna haft hälso testerna och varit minst MH-testade, kanske även korade.
Och om han hade vänt sig till en bra och seriös uppfödare så hade han fått så mycket mer än en valp.
En som han hade fått råd och hjälp av om det uppstod problem.
Valpträffar och annat skoj.
En rasklubb att vara medlem i och få en tidning om just den rasen.
Ras träffar av olika slag.
I de flesta raser finns det även trevliga böcker om rasen, om man vill lära sig mer om sin ras.
För att inte tala om SKK`s hunddata där man kan sitta många, många timmar och kolla ”släkten”
Och inte minst uppfödaren hade med all säkerhet tecknat en dolda fel försäkring, om det skulle vara så ila att valpen drabbades av någon genetisk sjukdom.

Så jag förstår säljarna, här finns mycket pengar att tjäna, men hur tänker ni som köper blandras?
Är jätte nyfiken på er!
 
Senast ändrad:
Sv: Avla blandraser eller renraser

Har inget svar, däremot en undran där folk faktiskt medvetet avlar helt åt skogen..men det är renrasigt. Hur kan det komma sig att vi medvetet fortsätter avla på en del renraser med uppenbarliga problem som tex: Shar-Pei, Engelsk bulldogg ? Varför är det så legalt egentligen ? Är det inte bättre att låta sådana raser faktiskt få dö ut och aldrig mer få återkomma ?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

12000!!!!! vad tänker folk med? visste inte att folk tog så mycket betalt för blandisar, och jag kunde inte tänka mig att någon skulle kunna betala så mycket!! det låter ju helt sjukt.. jag har alltid trot att de blir sålda pga av att de är biliga?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jo det har jag också gått och inbilat mig...
Men efter att ha läst blandis annonser på blocket så har jag insett att det knappast är anledningen till varför man köper blandras...
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Har inget svar, däremot en undran där folk faktiskt medvetet avlar helt åt skogen..men det är renrasigt. Hur kan det komma sig att vi medvetet fortsätter avla på en del renraser med uppenbarliga problem som tex: Shar-Pei, Engelsk bulldogg ? Varför är det så legalt egentligen ? Är det inte bättre att låta sådana raser faktiskt få dö ut och aldrig mer få återkomma ?

Om alla raser skulle dö ut då som har uppenbarliga problem, då kan vi ju börja med utställningsschäfern som går på hasorna :angel:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Alla raser är väl att ta i. Men extremraserna kanske. Ungefär som jag anser att andra djur inom extremsektorn ?! som tex: Olika avelsformer av Slöjstjärtarna och Belgian Blue som ex inte borde få finnas.

Ja Shäfern ja. Den var ju fin en gång i tiden, åtminstone då jag var liten på 70 talet.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

men det finns ingen ras som heter utställningsschäfer. det heter schäfer kort och gott. sveriges populäraste ras sedan evigheter.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

men det finns ingen ras som heter utställningsschäfer. det heter schäfer kort och gott. sveriges populäraste ras sedan evigheter.


Jo, jag vet att det inte finns någon ras som heter utställningsschäfer;) ,

Utan enbart schäfer, men den har ju blivit uppdelad i två delar mer eller mindre.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

men det finns ingen ras som heter utställningsschäfer. det heter schäfer kort och gott. sveriges populäraste ras sedan evigheter.

Nej, rasen heter inte så, men enligt mig är den exteriöra och den arbetande falangen olika som natt och dag. Möjligen att de går ihop i nån slags gråzon i mitten där nån mindre extrem exteriörkennel även kör en del bruks eller tvärtom.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

När det gäller blandraser så tittade jag in på .vovve, och vilka blandisar det fanns där , man blir mörkrädd när man läser hur många raser det är i en del.:eek:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Har inget svar, däremot en undran där folk faktiskt medvetet avlar helt åt skogen..men det är renrasigt. Hur kan det komma sig att vi medvetet fortsätter avla på en del renraser med uppenbarliga problem som tex: Shar-Pei, Engelsk bulldogg ? Varför är det så legalt egentligen ? Är det inte bättre att låta sådana raser faktiskt få dö ut och aldrig mer få återkomma ?

:bow:

tio
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Är det ingen som har köpt en blandras som tex kostar en eller två tusen lappar mindre än en motsvarande renrasig valp, som kan förklara varför de hellre köpte en blandis valp än den renrasiga?

Och alltså avstod för att få en valp där föräldrarna var hälso undersökta enligt rasens krav, och i de raser där det krävs MH testade?
Som avstod från att kunna kolla upp ”släkten” på hunddata?
Som avstod från att veta vad de kunde förvänta sig få när valpen vuxet till sig, både utseende och mentalt?
Och i de flesta fall, vet att undantag finns, att ha en uppfödare som man kan vända sig och få hjälp av?
Som avstod från att ha en rasklubb med rasträffar och en rastidning?
Och som avstod från att ha den trygghet som det innebär att uppf har en dolda fel försäkring?
Och om det trots allt strular till sig mellan uppf och valpköparen, avstår från att ha möjlighet att kontakta SKK`s juridiska avd
Ok det sista ska inte behövas och det gör det i regel inte heller, men om utifall så finns ju möjligheten..

Är jätte intresserad av att höra hur ni har tänkt och varför ni valde blandras?
Fanns det tex ingen ras som passade er av alla godkända raser?
Eller var det något i blandningen som tilltalade er mer än en renrasig?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag kan ju svara på hur en, enligt ert resonemang helt idiotisk blandrasvalpsköpare tänker.

Vi har precis blivit ägare till vår första blandrasvalp.
Jag har tidigare haft en renrasig doberman, och min sambo har haft golden, engelsk cocker och irländsk setter, ja tre renrasiga alltså, inte en blandning mellan de tre raserna.

Vi har aldrig varit utställningsintresserade.
Vi har aldrig värdesatt en rastidning eller rasträffar (inte intresserade av sådant helt enkelt).
Våra rashundar har alltid råkat vara med fysiskt sjuka än bekantas blandrashundar, detta kan vara en slump, men att köpa rashund är ingen garanti att den är frisk trots alla tänkbara garantier, försäkringar och undersökningar.

Det vi vill ha är:
En långsiktig familjemedlem.
En större hund som går att ha med sig ut i skogen och i stallet, eftersom det är det vi trivs med.
I gengäld kan vi tänka oss att träna nästan vad som helst med hunden, och då välja det som passar hunden som individ. Hatar hunden viltspår, jag då tränar vi inte det. Är det agility som faller hunden på läppen, ja då kör vi på det.

Jag skulle självklart aldrig avla på en blandrashund, den diskussionen är jag helt med på, och tycker att det är galet.
Jag skulle heller inte avla på många av de psykiskt svaga rashundar jag träffat. Har träffat många hobby-uppfödare som "måste" ha valpar efter sin tik trots att den är direkt olämplig för avel.
Men att skaffa en blandrasvalp som kommit till genom exempelvis tjuvparning är inget konstigt i mina ögon.
Det förefaller som att de flesta är mer intresserade av att ha en specifik ras på sin hund än vad vi är. För oss är det oväsentligt (vilket märks på att vi haft olika raser tidigare).

Nu är hunden vi inte köpt någon särskilt konstig blandning, labrador, golden retriver och en gnutta leonberger.
Vi har varit och kollat på många rashundar, allt från dvärgpincher till weimaraner, och efter ett halvårs noga funderande kommit fram till att det faktiskt inte är en specifik ras vi är ute efter, bara en trevlig individ, och där finns inga garantier, varken på renrasiga eller blandraser.
På vinst och förlust tittade vi på dessa valpar (vår första blandrastitt), och efter att ha träffat föräldrarna till valparna konstaterat att det är två mer harmoniska hundar än de flesta vi hittills sett, bestämde vi oss för att det är vår nya familjemedlem.

Priset var för oss helt oväsentligt.

PS. Vi hade inte heller någon fix idé om att det skulle vara en tik eller hane, nu blv det en hane, min förra hund var en tik, men allt har sina för och nackdelar.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

*kl*

Min enda och första hund var en blandras, inte för att jag ville ha en blandis utan för att han behövde ett nytt hem fort så han kunde komma bort från misshandel och svält. Hade det inte varit för detta faktum så hade det inte blivit en blandras, och det är en anledning till att jag skulle välja en blandis igen. Möjligtvis att jag skulle tänka mig att köpa en blandras om det vore en genomtänkt parning med ett mål, samt att raserna liknar varandra. (ex två vallare av olika ras för en trevligare, effektivare vallare om man nu är intresserad av det eller två polarhundar av olika ras för en bättre dragare etc, you get my point.)
Jag har svårt att se mig själv köpa blandras på Blocket, men kanske ta en omplacering från ett hundstall?
Annars blir det nog renrasigt för min del. Det finns så många rena, trevliga raser därute som skulle passa mig att det nästan är svårt att välja bara en. :banana:
Det kan inte vara möjligt att folk köper blandras för att de inte hittar en renrasig som passar dom. Jag tror även det kan vara så att folk skaffar hund trots att de kanske inte borde, och väljer då en blandras för att uppfödaren av renrasiga hundar kommer protestera när de lämnar hunden själv 9-10 timmar per dag för att de jobbar heltid. Det känns liksom som att blandisuppfödaren inte bryr sig lika mycket om hunden inte blir aktiverad utan bara får komma ut i trädgården och kissa ett par gånger om dagen. (Sen finns det ju faktiskt "seriösa" blandisuppfödare som bryr sig vart hundarna hamnar och där valparna kom till av en olycka, men dessa är ju knappast överrepresenterade.)
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 488
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 945
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp