Bukefalos 28 år!

Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Ja, du.. Jag har ärligt talat ingen aning och ids inte heller spekulera i hennes uppenbara agg mot mig som person.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Bra att du tar det så. Tycker ju att du har vettiga inlägg och gillar att titta på dina hundar;)
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag håller med dig. Jag är inte emot blandrasavel mellan olika raser inom samma rasgrupp men om man tillexempel blandar jakthund med kamphund kan det bli en problemhund. Hunden kan få problem med sitt psyke och det tycker jag är synd.

Har ni hört talas om Bullshit? Det är en blandning mellan BullDog och Szi szu (stavas??) :D (Skämt)
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag har under årens lopp sett hur synen på blandraser har förändrats. Förr hette det att valparna hade kommit till av misstag, men nu avlas det vist på olika mixar av raser och kallar valparna vid ett "nytt rasnamn".

Min första egna hund var en blandras och jag köpte honom av en granne. Jag kände tiken, hennes pappa och även pappan till min valps mormor. Pappan till min valp var en hund i grannkvarteret och som jag också kände väl. Han som hade tikarna var inte så noga med att passa dem när de löpte, så de knallade omkring i området kan man säga och valde bland herrarna som stod bundra på sina gårdar. Men det var i slutet på -70 talet och ingen sa att det var något annat än en blandras. Ibland kunde någon som var lite mer intresserad fråga vilka raser som var i hunden, men aldrig att man hittade på fiktiva rasnamn eller medvetet avlade på det viset.

Jag tycker att alla hundar är lika värda oavsett stamtavla eller ej, tro inget annat men jag undrar hur det har kommit dit att vi medvetet avlar blandraser. Det verkar nästan vara lite intressantare att köpa en blandis en att köpa en renrasig från en kennel. Vi har ju en massa olika raser som borde kunna uppfylla de flesta önskemål, så varför ska vi koka ihop en massa olika raser för att se vad det blir? Jag fattar inte det?

Folk gör det för att det är ett snabbt och billigt sätt att tjäna pengar genom att para sin tik med grannens hund! Men de gör det även för att det tycker det är 'häftigt' med "nya" raser tror jag.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag håller med dig. Jag är inte emot blandrasavel mellan olika raser inom samma rasgrupp men om man tillexempel blandar jakthund med kamphund kan det bli en problemhund. Hunden kan få problem med sitt psyke och det tycker jag är synd.

Har ni hört talas om Bullshit? Det är en blandning mellan BullDog och Szi szu (stavas??) :D (Skämt)

Ja det där med att blanda raser kan verkligen bli en katastrof. Har en boende här i närheten som har en hane av schäfer och rhodesian ridgeback. Det är bara mannen i huset som nu kan gå ut med honom. De har två småbarn, men om några år har de kompisar som kommer ångande och vill leka. Vill inte tänka på hur det kommer att sluta. Han har b.la stark vaktinstinkt. De är hundkunniga människor men de har ändå problem med honom. Det är bara ett exempel på två raser som är käpprätt fel att korsa.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Ja det där med att blanda raser kan verkligen bli en katastrof. Har en boende här i närheten som har en hane av schäfer och rhodesian ridgeback. Det är bara mannen i huset som nu kan gå ut med honom. De har två småbarn, men om några år har de kompisar som kommer ångande och vill leka. Vill inte tänka på hur det kommer att sluta. Han har b.la stark vaktinstinkt. De är hundkunniga människor men de har ändå problem med honom. Det är bara ett exempel på två raser som är käpprätt fel att korsa.

Just ridgeback är en idiotisk ras att korsa - del så är de speciella hundar och ingen "var mans hund" utan kräver sin ägare och dessutom så finns det hos RR en defekt som poppar upp då och då som heter Dermoid sinus. Kunniga uppfödare har koll på den defekten men de flesta som sätter en blandiskull till världen har ingen aning om vad det är (inte ens veterinärer vet avd det är i många fall) vilket kan medföra onödigt lidande för hunden.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

och gabbi



jag är mycket väl medveten om detta. men det är fortfarande samma ras. att säga att hela schäferavlen är sjuk, eller att man ska utrota den ena eller andra delen blir bara knasigt. däremot bör man se upp när man försöker förvandla en arbetande ras till en sällskapsras. det borde helt klart vara möjligt med arbetande hundar som också funkar i utställningsringen.

sedan är schäfern långt vanligare än någon annan ras i sverige. att man hör talas om många sjuka schäfrar är alltså inte så konstigt. men merparten är väldigt friska, tack vare hälsoprogram och entusiasterna som går på användbarhet framför utseende.

flumflum, men jag börjar bli så trött på allt snack om sönderavlade schäfrar.


jag vill bara påpeka en liten sak angående schäfern.. Jag älskar schäfrar, helt fantastiska hundarm MEN vi har nu haft 3 schäfrar, med stam och alltingen. Den första vi hade var det något fel i huvet på... han blev aggressiv helt plötsligt, från att ha varit en supersnäll hund.. vi tog han till veterinären och dom rådde oss att avliva honom, vilket vi gjorde. Den andra var en långhårig schäfer, en omplaceringshund som vi tog hand om.. En kanonsnäll vovve.. Som helt plötsligt en dag bara dog.. Fel på hjärtat var det då.. Den sista hade höftproblem, och blev aggressiv för att han hade ont.. Vi råddes att ta bort honom oxå.. Nu har vi en jämthund istället.. Jag kan säga som så att jag kommer ALDRIG mer skaffa en Schäfer, tyvärr.. Det är synd att dom blivit så förstörda.. :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 487
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 391
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp