Bukefalos 28 år!

Avla blandraser eller renraser

Sv: Avla blandraser eller renraser

Fast bara för någon bestämt att det är 2 olika raser på ett papper så är det ju ändock i grund och botten en Schäferhund.

Så är ju fallet med många raser, att de har samma ursprung men någonstans på vägen har avelns skiljt dem åt. Jag kan dock tycka att "syskonavel" sådana raser emellan borde vara tillåten (vilket det väl är i en del fall) dvs. att man borde få korsa raserna och sedan regga avkommornas ras efter deras fenotyp. Om fenotypen inte överensstämmer med någon av raserna kan den reggas som variant och användas i avelsarbete men inte ställas ut.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Ja, det vet jag...men idag har jag inte sett någon med seriös inriktning. Dock så har jag inte stenkoll;)

Inte jag heller...
Men tror, utan att veta, att det finns på jakt och draghunds sidan några blandningar med målinriktning på avelen.
Kanske någon som vet:confused:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Inte jag heller...
Men tror, utan att veta, att det finns på jakt och draghunds sidan några blandningar med målinriktning på avelen.
Kanske någon som vet:confused:

Fast jakt och draghund har ju även de flesta renrasaktivister sagt att de tycker är rätt ok. Detta för att aveln sker på individer som är bevisat funktionsdugliga inom det som valparna ska användas till och dels för att jag inbillar mig att valparna säljs inom de kretsar man rör sig i.

Dock börjar det ju dyka upp mer och mer pointer/vorsteh/husky mixar som lägenhetshundar, och hur det utfaller får vi väl se.

Jag skulle vilja se de "seriösa" kennlarna som avlar de berömda stora, svarta bruksblandningarna. Fram med mentaltest, röntgenresultat och användningsområde. (Inte riktat till dig Zqathan)
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Nej det hoppas jag verkligen att du inte tror att jag föder upp blandraser:confused:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag funderar på att börja faktiskt... Loka är så röd och fin. Och grannen har en korsning tjiwawa/dalmatiner. Det blir perfekt! Len päls, roliga fläckar och så lite inkomstbringade tacobell-hund i det hela.

Dessutom förtjänar faktiskt Loka att få valpar. Hon vill det själv faktiskt.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Hmm, renrasavlare, varför avlar dom...för att se på dom gulliga valparna :cool: , det finns ju en valputspottare på buke...klart det är för pengarna när det kommer till kritan.(inget fel med det)

Grejen är att det är väldigt svårt om inte direkt omöjligt att känna pengar om man seriöst föder upp valpar.
Räkna lite själv: låt oss säga att en uppfödare köper in tre tik valpar, har hon tur så är där två som duger till avel.
Den tredje uppfyller inte uppfödarens målsättning för avelsdjur, antigen det nu blev exteriört, mentalt eller hälso mässigt,
den får då antingen gå kvar i kenneln utan att användas i avel = kostar pengar.
Eller också omplaceras då oftast för betydligt lägre pris än vad den ursprungligen kostade.
Vill det sig ila så duger ingen av dom tre som avelsdjur….
Och vår uppfödare får börja om igen…
Sånt här slipper man att fundera över om man föder upp blandisar, där duger alla bara de är någorlunda ”söta”.

Av de två som ska gå i avel så ska de meriteras antingen det nu är på jakt, bruks prov och/eller utställning, de ska hälso undersökas och mental testas.
Inget heller som blandis uppfödaren behöver bekosta…

Sedan ska parnings avgift + resa betalas. (ibland får man åka väldigt långt för att para med rätt hane)
I regel tar ju blandis uppfödaren sin egen eller granens hanne…

Har man nu tur så får man ett lagom antal valpar som födds utan problem och som blir sålda utan alltför mycket annonsering, vid 8 veckors ålder.
Men det kan lika bra bli snitt och en dödfödd valp…
Ok, det här kan drabba blandis uppfödaren också…

Men! Blandis uppfödaren slipper reg avgifterna och hur många blandis uppfödare tecknar en dolda fel försäkring?

En seriös ras uppfödare betalar också tillbaks en del av köpesumman om tex valpen blir kryptochid, får bettfel eller något annat fel.
Vilken blandis uppfödare gör det? Och vad skulle det spela för roll om en blandis fick tex underbett?

den seriösa uppfödaren följer upp sina valpar på olika sätt, valpträffar, ibland gemensam MH test, och andra aktiviter.
Inget är gratis om inget annat så krävs det tid och engagemang.
Jag väntar fortfarande på exempel på blandis uppfödare som följer upp sina valpar med valpträffar, ser till så att valparna blir röntgade osv.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

det finns ju en valputspottare på buke...



:bow::bow:

Ja, ganska många också... om man räknar alla de "nu har mina blandrasvalpar fötts" och dyl. här på buke. Men jag har en liten aning om att det inte är dessa du syftar på utan någon annan (vem?). Men vad vet jag.... som föder upp en ras som av dig klassats som "mentalt störd" .... :smirk:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Det är ingen ide Zqathan för man tror det man vill tro och hör det man vill höra....... :cool:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Hmm, renrasavlare, varför avlar dom...för att se på dom gulliga valparna :cool: , det finns ju en valputspottare på buke...klart det är för pengarna när det kommer till kritan.(inget fel med det)

Finns säkert de som avlar för att de tror sig kunna tjäna en slant på det, men jag gissar att merparten gör det för stoltheten i att ha tagit fram en riktigt bra hund. Man har jobbat med den, meriterat den och tycker att valpar efter den här hunden skulle vara ett steg i att föra rasen framåt (mentalitet, hälsa och arbetsförmåga i de fall det är akutellt).

Fantiserar själv om att en dag ha en tik som är så pass fin att hon är värd att ta valpar på. Och inte är det för pengarna jag gör det isf. (Fast rent realistiskt känns det mycket långt borta.)

OT

*drömmer vidare lite*
Isf skulle jag välja en mindre sällskapras, fokusera på en bra exteriör, prioritera mentaliteten och hälsan, träna/tävla i lydnad/viltspår/agility eller liknande för att visa att hunden är arbetsför och sälja valpar till folk som inte bara vill ha en prydnadsskudde i soffan.
Att små raser ofta får små kullar är en annan fördel då tanken på att stå med 13 valpar som samtliga ska ha bra hem ger mig kalla kårar...
 
Senast ändrad:
Sv: Avla blandraser eller renraser

Hmm, renrasavlare, varför avlar dom...för att se på dom gulliga valparna :cool:

Trodde det var allmänt känt att det inte går att "göra sig en förmögenhet" på att föda upp hundar (eller t.ex katter, eller hästar för den delen). I alla fall inte renrasiga.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Hmm, renrasavlare, varför avlar dom...för att se på dom gulliga valparna :cool:

Jag tycker cadillac är en skitsnygg bil, verkligen vrålläcker att köra.

Så jag skaffar körkort, köper en bil, besiktar och försäkrar, underhåller och följer hastighetsbegränsningar och andra trafiklagar.

Jag går inte ut på blocket, köper mig en begagnad billig caddy som inte gick igenom besiktningen och busåker på vägarna...

Även om man gör något för att man VILL det, bör man väl ändå göra det korrekt? Eller?
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Men jag har en liten aning om att det inte är dessa du syftar på utan någon annan (vem?)

Det är ju givetvis mig martha menar begriper ni väl..

När argumenten tar slut kommer smygangreppen i dess ställe :idea:
(Vare sig första eller sista gången misstänker jag)

Under de tio år jag haft kennel har jag ju fött upp det enorma antalet av 31 (jo, ni läste rätt trettioen!!) valpar. Det ger i snitt den enorma summan av 3,1 valp/år :eek:
Rena rama puppymillen här i ödeskogen med andra ord :smirk:

Och alla dessa valpar har jag ju givetvis sålt här på buke med mina (uppenbarligen med moderatorer och Gunnars tillåtelse) forumsannonser :devil:

*ingen ironi alls i ovan skrivna, nej..*

Ville bara klargöra det hela, så att ingen annan ska gå och grubbla på om det är de som pekas ut.
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

JIsses...vad har du gjort för fel då??? Valpspottare för mig är nåt helt annat, förståss...:cool:
 
Sv: Avla blandraser eller renraser

Jag är rätt härdad på den typen av inlägg från martha..
Det är som sagt vare sig första gången det händer och jag misstänker att det inte är sista gången heller :smirk:

Har dock kontaktat moderator några gånger de senaste dagarna angående hennes anklagelser och vi får väl se vad svaret blir. Har bett att det ska läggas ut öppet i en av dessa trådar med påhopp för att detta ska klargöras en gång för alla!

Har även tidigare frågat moderator om mina valptrådar/bilder kan klassas som annonsering/marknadsföring och då fått svaret att så inte är fallet, men man vet ju aldrig hur vindarna blåser.

Bara att vänta och se.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 487
Senast: Brie
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 392
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 840
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp