Bukefalos 28 år!

Avla på polishund, Är det tillåtet`?

Ok tack!
Ja....jag kan tänka mig att de varit med om att folk ångrar sig och vill ha tillbaka hunden. Särskilt om de levt med hunden så länge.
Jag tror det handlar mer om pengar och att det är ballt (eller för ekonomisk vinning) att ha en utbildad hund än om sentimentala känslor faktiskt.

Redigerat stavfel
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Du kan slopa härskartekniker som ”jag tror du vet det”.
Mankhöjden har att göra med att det finns lagar på hur hög en hund får vara i bilbur och i de bilar och burar polisen har rymms inte högre hund.
Men din vän har kanske egen bil eller har dispens?
Inte härskartekniker.
Jag är en sådan som menar vad jag säger och skriver.
Du vet säkert att de flesta schäfrar i Sverige är lite eller mycket för stora och du är intresserad av schäfrar och har sett polishundar. Då har du sett att det finns några som är väldigt stora.
Så tänker jag! Och jag tror att du håller på så här för att du letar efter fel. Såsom att den här mannen skulle vara min vän och ha en specialtillverkad polisbil för att få plats med Jupiter som kommer väga ungefär 28 kg när han är färdig.
Mina schäfrar vägde 50% mer och var närmre 70, den ene var fd polishund.
Så tänker att också du vet att även om de önskar att schäfrarna var mindre så är de låååångt ifrån alltid hanar som inte spräcker 65...inklusive bland polishundar.
 
De poliser jag kommer som gått hundförarutbildningen har inte varit med och skaffat sin hund alls, de har tilldelats en hund av myndigheten. Dock känner jag bara 2-3 stycken så jag ska inte säga att det är nån allmän sanning.
 
Detta är ju helt ot men du anser alltså att om någon blir utsatt för något så är det helt ok att sen själv bete sig lika dant?

T
Jag tror det handlar mer om pengar och att det är ballt (eller för ekonomisk vinning) att ha en utbildad hund än om sentimentala känslor faktiskt.

Redigerat stavfel
Ok, jag har svårt att leva mig in i det, men vem ska de då sälja hunden till?? Polis i annat land? Finns det folk som gör så?
 
Burstorleken är nog inte ett problem efter att de helt bytt ut bilarna för just hundförarna för att de inte höll måttet. De kör numera med VW Amarok med specialbyggda burar.

Sen om de tar blandras till just patrullhund vet jag ej. Tror det förekommer mest när det gäller sökhundar, men är ej helt säker. Upplever också att de helst vill att hunden L-testas i relativt ung ålder så att den inte är alltför tränad.
 
Inte härskartekniker.
Jag är en sådan som menar vad jag säger och skriver.
Du vet säkert att de flesta schäfrar i Sverige är lite eller mycket för stora och du är intresserad av schäfrar och har sett polishundar. Då har du sett att det finns några som är väldigt stora.
Så tänker jag! Och jag tror att du håller på så här för att du letar efter fel. Såsom att den här mannen skulle vara min vän och ha en specialtillverkad polisbil för att få plats med Jupiter som kommer väga ungefär 28 kg när han är färdig.
Mina schäfrar vägde 50% mer och var närmre 70, den ene var fd polishund.
Så tänker att också du vet att även om de önskar att schäfrarna var mindre så är de låååångt ifrån alltid hanar som inte spräcker 65...inklusive bland polishundar.
Jag hade inte skrivit det om det inte var så att jag viste att många hundar inte ens fått komma till L-test pga sin mankhöjd och att mankhöjd och storlek varit på tapeten i många år.
Bilarna blir mindre och mindre.
 
Jag tror det handlar mer om pengar och att det är ballt (eller för ekonomisk vinning) att ha en utbildad hund än om sentimentala känslor faktiskt.

Redigerat stavfel
Ok, jag har svårt att leva mig in i det, men vem ska de då sälja hunden till?? Polis i annat land? Finns det folk som gör så? Det
 
Burstorleken är nog inte ett problem efter att de helt bytt ut bilarna för just hundförarna för att de inte höll måttet. De kör numera med VW Amarok med specialbyggda burar.

Sen om de tar blandras till just patrullhund vet jag ej. Tror det förekommer mest när det gäller sökhundar, men är ej helt säker. Upplever också att de helst vill att hunden L-testas i relativt ung ålder så att den inte är alltför tränad.
Långt ifrån alla har VW. Tyvärr.
 
Sen om de tar blandras till just patrullhund vet jag ej. Tror det förekommer mest när det gäller sökhundar, men är ej helt säker. Upplever också att de helst vill att hunden L-testas i relativt ung ålder så att den inte är alltför tränad.
Jo, de tar icke SKK-registrerade hundar även till patrullhundar/skyddshundar. Det finns inget som sätter stopp för dem.
Men det finns inte så många av dem.
 
Burstorleken är nog inte ett problem efter att de helt bytt ut bilarna för just hundförarna för att de inte höll måttet. De kör numera med VW Amarok med specialbyggda burar.

Sen om de tar blandras till just patrullhund vet jag ej. Tror det förekommer mest när det gäller sökhundar, men är ej helt säker. Upplever också att de helst vill att hunden L-testas i relativt ung ålder så att den inte är alltför tränad.

Blandras är i sig inget problem, det fanns ett projekt där man tog en schäfer-malinois-kull just med syftet att de skulle gå i tjänst.
 
Att jag inte såg din fråga är inte samma sak som att jag ej gjort det.
Du kan väl berätta vad jag inte gjort.

Han är potentiellt ämne för att han:
Enormt modig/självsäker
Väldigt samarbetsvillig.
Klarar alla underlag du kan tänka dig och några till
Arbetar väldigt koncentrerat och uthålligt
Extremt samarbetsvillig gentemot sin människa
Irdentlig kamplust och tar kampen även på höga höjder i ex gallertrappor
Håller kamp när han pressas fysiskt eller på andra sätt utmanas, inklusive skott.
Är fysiskt mer smidig och kapabel än ex en schäfer
En spanare av rang!
Skottfast
Kan jobba självständigt både nära och med stor distans.
För att jag inte ser något som helst hinder och ja, jag vet vad som krävs där. Ex min malle skulle INTE passa.

Jag vet inte hur du gör när du säljer valpar /hundar, men jag gör allt jag hinner och kan för att försöka skapa mig en bild av i vilka sammanhang de kan få använda sin kapacitet fullt ut.

vad vet du om denna människas kompetens? Är du hundförare?
Vad tror du om din/dina hundars chanser att klara testet och prövotiden?
Varför/ varför inte?

Jag tycker det är jättemärkligt att du dömer dem efter hur du tycker att deras släkt ser ut eller hur de ser ut själva. alltså JÄTTEKONSTIGT.
Om du parar några generationer på hundar som är prestationsavlade för att flytta och styra hundratals hästar eller renar, med väldigt föriga hundar, tror du inte att du då skulle få fram en enda hund som du kan para mot vallhund som ligger och herdehundshållet och råka få fram en hund som kan passa för det vi pratar om här?
"Inte den typen", du har uppenbarligen underskattat hur mycket nerver och närvaro man behöver för att vara terapi- eller assistanshund (vilket ju är mina kriterier). Jag går inte bara iväg till folk som klappar på mina hundar. Jag jobbar på ställen med extrema känsloutbrott och även på hem där de som bor där hade fått jättelånga fängelsestraff om de bara hade vart något år äldre. Så självklart får jag fram individer som klarar att möta tuffa situationer.

Om ni vill prata om mina hundar, mitt sätt att utvärdera hundar, min avel och vad det egentligen är för typer (SJV säger raser numera) så skapa en tråd om det och tagga mig. De som ser denna tråd framöver ska ju mest få reda på den frågan som gäller för en person som vill behålla avelsrätt och vad som gäller där om hunden blir polishund framöver.
jag vet inte om det kommer bli så, jag vill bara bädda för att jag verkligen kan använda honom i avel om jag skulle vilja det eftersom jag är rätt säker på redan nu ATT jag vill det.
Men alltså - jag frågar dig om hur ni kommit fram till att hunden är lämplig för tjänst eftersom jag inte vet vad du gjort/inte gjort.

Om du säger det så. Det är ju jättesvårt att säga något om det, eftersom du mest brukar sitta och skriva om hur fantastiska dina hundar är utan någon form av utomstående utvärdering. Men kul om du lyckas få fram bra tjänstehundar!

Jag vet inte något om personens kompetens - jag frågade ju dig om den?
Min hund hade förmodligen klarat av L-test som väktarhund, oklar på den polisiära delen - men han kom ur linjer som hade hundar som var godkända att testas för polisiär tjänst på båda sidor. Säker kan man ju dock aldrig vara. Jag är varken polis eller väktare så jag hade noll intresse av att lägga pengar på L-test.
Jag säljer inga hundar heller, jag är glad amatör - men jag har umgåtts en hel del med hundförare och uppfödare av hundar mot tjänst.

Naturligvis händer det att man får fram hundar med egenskaper som man inte avlat på i generationer - men det är rätt ovanligt faktiskt.
De egenskaper som krävs för att vara patrullhund är knappast de samma som krävs av assistans/terapihund. Det krävs naturligtvis bra nerver av båda - men det är rätt få hundar som skulle klara av båda yrkena.
 
Men alltså - jag frågar dig om hur ni kommit fram till att hunden är lämplig för tjänst eftersom jag inte vet vad du gjort/inte gjort.

Om du säger det så. Det är ju jättesvårt att säga något om det, eftersom du mest brukar sitta och skriva om hur fantastiska dina hundar är utan någon form av utomstående utvärdering. Men kul om du lyckas få fram bra tjänstehundar!

Jag vet inte något om personens kompetens - jag frågade ju dig om den?
Min hund hade förmodligen klarat av L-test som väktarhund, oklar på den polisiära delen - men han kom ur linjer som hade hundar som var godkända att testas för polisiär tjänst på båda sidor. Säker kan man ju dock aldrig vara. Jag är varken polis eller väktare så jag hade noll intresse av att lägga pengar på L-test.
Jag säljer inga hundar heller, jag är glad amatör - men jag har umgåtts en hel del med hundförare och uppfödare av hundar mot tjänst.

Naturligvis händer det att man får fram hundar med egenskaper som man inte avlat på i generationer - men det är rätt ovanligt faktiskt.
De egenskaper som krävs för att vara patrullhund är knappast de samma som krävs av assistans/terapihund. Det krävs naturligtvis bra nerver av båda - men det är rätt få hundar som skulle klara av båda yrkena.
Jag har testat det jag skrev om ovan.

Ok. Men föder du upp hundar utan att sälja dem.

Vilka anlag i mina hundar (och dess släkt) har inte avlats på i generationer menar du? (om det är så du menar)?
Jag skulle verkligen vilja förstå för jag ser ju ATT och HUR hans egenskaper kommer just från hans släktingar , så blir lite ställd. Och framförallt undrar jag hur du kan veta så mycket om hans släktingar...jag får inte till hur det gick till faktiskt.
För att de ser ut som de gör?

Det är mer likheter än skillnader kan jag säga.
Jag föder upp tre olika slags hundar för att det är tre olika riktningar. Det handlar inte bara om exteriör utan om mentalitet.
Det finns hundar som skulle klara båda yrkerna och de som skulle klara ena. I vissa fall skulle det vara en fördel att koncentrera sig på det ena. därför tar jag fram 3 raser och inte en.
När jag ser en lutning åt ena hållet så väljer jag en eller två hundar från den kullen och avlar mot hundar med de egenskaperna. Det är så man gör.


Det står inte på generna att den ena bara är skarp, modig och har tillräckligt med driv och kraft för att den ska samla ihop 300 hästar eller möta en människa som skriker och viftar utan att springa och gömma sig.

Det står inte att man tycker om barn för att man brukade värma dem i en kåta eller för att man brukar jobba med dem på en skola.

osv

Det finns inriktningar och framförallt finns det olika styrka i dessa egenskaper, men egenskaperna i sig fungerar ju i ett sammanhang.
 
Men jag var bara nyfiken på vad det är för raser i hunden? Jag är inte intresserad av din avel.
Jag blir mindre och mindre intresserad av det så jag pratar inte om det sedan många år.
De gångerna jag valt en SKK/FCI-reggad hund så är det oftast inte en hund som är typisk för sin ras.
Jag letar efter DEN och DEN Individen som har och sannolikt bär på saker jag behöver. Och det är inte alltid samma sak, så min utmaning är att sätta ihop kombinationer. Missing links.
Jag söker efter egenskaper som är typiska för tamhunden och vill ha , i princip, så mycket som möjligt av dem.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 375
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 675
Senast: Tassa
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hej! Tar all feedback jag kan få för/emot kastrering av en knappt 3 år gammal hane, spec i samband med allergi; tankar, erfarenheter...
Svar
8
· Visningar
2 539
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Valp 2025
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp