Bukefalos 28 år!

Avla på ridgeback tik

Mermaid

Trådstartare
Hej,

Jag undrar vart man kan vända sig för att hitta en hane till omeriterad ridgeback tik. Renrasig och registrerad hos SKK men går ej att ställa ut pga ett skönhetsfel i ridgen på ryggen. Vi vill ta en valpkull på henne men verkar svårt då hon inte är utställd och några hårstrån ligger fel på ryggen...
 
Innan det avlas bör tiken genomgå de hälsotester som rasklubben rekommenderar och absolut göra ett BPH el MH (om det inte redan är gjort)
Sen är det bara att vända sig till kennlar i rasen i jakten på en hane som matchar tiken.
 
Varför vill ni ta en valpkull på henne? Har ni kunskap att hjälpa framtida valpköpare?
Jag anser att alla hundar som används i avel ska tillföra rasen något.
Skulle inte utsätta min tik för risken med dräktighet/förlossning om det inte för rasen framåt.

Har hon inga meriter alls? Finns ju många olika hundsporter utöver utställning.

Som Voff skrev ovan, uppfyller hon rasklubbens krav på hälsotester?
 
Hej,

Jag undrar vart man kan vända sig för att hitta en hane till omeriterad ridgeback tik. Renrasig och registrerad hos SKK men går ej att ställa ut pga ett skönhetsfel i ridgen på ryggen. Vi vill ta en valpkull på henne men verkar svårt då hon inte är utställd och några hårstrån ligger fel på ryggen...
Går visst att ställa ut men utlåtandet kanske inte blir så bra. Varför vill du avla på henne? Vad har hon för superspeciellt som tillför rasen något?
En del lästips hittar du här: http://www.srrs.org/srrs/uppfodaren
SKKs uppfödarutbildning är en bra grund innan man avlar.
 
Varför vill ni ta en valpkull på henne? Har ni kunskap att hjälpa framtida valpköpare?
Jag anser att alla hundar som används i avel ska tillföra rasen något.
Skulle inte utsätta min tik för risken med dräktighet/förlossning om det inte för rasen framåt.

Har hon inga meriter alls? Finns ju många olika hundsporter utöver utställning.

Som Voff skrev ovan, uppfyller hon rasklubbens krav på hälsotester?
 
Ja vi har den kunskap som krävs men det var inte min fråga.
Men för info uppfyller hunden alla andra krav, röntgad osv.
 
Ang skönhetsfelet...är det inte så att risken är stor att det nedärvs?

Nu vet inte jag hur det är med RR och just detta felet men bakom många "skönhetsfel" ligger mer problem bakom. Brukar finnas en anledning till varför vissa pälsfärger, ögonfärger, kroksvansar osv inte hör hemma i aveln.

Sen kan jag som uppfödare ge ett varningens tips när det gäller att avla på dåligt meriterade hundar....man attraherar inte de bästa valpköparna.
Seriösa valpköpare är kräsna!
 
Går visst att ställa ut men utlåtandet kanske inte blir så bra. Varför vill du avla på henne? Vad har hon för superspeciellt som tillför rasen något?
En del lästips hittar du här: http://www.srrs.org/srrs/uppfodaren
SKKs uppfödarutbildning är en bra grund innan man avlar.

Jo visst går det säkert att ställa ut men jag är inte intresserad av utställning heller om jag ska vara helt ärlig
Jag har fött upp rottweiler kullar innan men senaste 10 åren har vi haft ridgeback och vi har goda kunskaper om rasen.
 
Ang skönhetsfelet...är det inte så att risken är stor att det nedärvs?

Nu vet inte jag hur det är med RR och just detta felet men bakom många "skönhetsfel" ligger mer problem bakom. Brukar finnas en anledning till varför vissa pälsfärger, ögonfärger, kroksvansar osv inte hör hemma i aveln.

Sen kan jag som uppfödare ge ett varningens tips när det gäller att avla på dåligt meriterade hundar....man attraherar inte de bästa valpköparna.
Seriösa valpköpare är kräsna!
Jag är säker på att det finns seriösa köpare även om man inte har en meriterad hund.
 
Jag är säker på att det finns seriösa köpare även om man inte har en meriterad hund.
Verkar inte vara ärftligt. Ingen av hennes föräldrar eller syskon hade ridgefel. Meriterade allihop. Läst om valpkullar från de allra finaste stammarna där enstaka valpar ändå föddes med ridgefel.
 
Kanske funkar olika i olika raser. Förr oss är det inte så då det är en aktiv ras för arbete och då vill valpköparna se att linjerna duger till det också.
Beror väl på vad man ska ha hunden till? Många vill bara som vi ha en familjemedlem att umgås med. Är hunden stabil och frisk för övrigt finns det många intresserade.
 
Jag menade att jag har kunskap och hunden uppfyller allt enlig ridgebacks klubbens regler utom ridgefel som jag anser inte är en defekt.
Har en kompis som föder upp RR och tidigare suttit i styrelsen.
Att avla på en hund med ridgefel är inget som klubben ställer sig bakom. Hunden bör absolut ha gjort MH/BPH då rasen har stora problem med mentalitet. Du som ägare kan inte objektivt bedömma din hunds mentalitet.
Min kompis avelsspärrar hundarna som föds med ridgefel, för ja - det är väldigt vanligt att det föds hundar som inte har någon ridge eller har fel ridge även hos de mest meriterade linjerna - men dom ska inte gå i avel.
 
Jag menade att jag har kunskap och hunden uppfyller allt enlig ridgebacks klubbens regler utom ridgefel som jag anser inte är en defekt.

Men är inte ridgen en rätt viktig del av rastypen för en ridgeback? Dessutom kvittar det vad du tycker gentemot valpköpare, håller man på seriöst med en ras vill man ju hålla sig inom rastypen.

Efter vad @Malibu_Stacy skrev ovan kommer du inte att få tag på en ordentligt meriterad hane eftersom seriösa uppfödare inte avlar på ridgefel.
 
Har en kompis som föder upp RR och tidigare suttit i styrelsen.
Att avla på en hund med ridgefel är inget som klubben ställer sig bakom. Hunden bör absolut ha gjort MH/BPH då rasen har stora problem med mentalitet. Du som ägare kan inte objektivt bedömma din hunds mentalitet.
Min kompis avelsspärrar hundarna som föds med ridgefel, för ja - det är väldigt vanligt att det föds hundar som inte har någon ridge eller har fel ridge även hos de mest meriterade linjerna - men dom ska inte gå i avel.
 
Men är inte ridgen en rätt viktig del av rastypen för en ridgeback? Dessutom kvittar det vad du tycker gentemot valpköpare, håller man på seriöst med en ras vill man ju hålla sig inom rastypen.

Efter vad @Malibu_Stacy skrev ovan kommer du inte att få tag på en ordentligt meriterad hane eftersom seriösa uppfödare inte avlar på ridgefel.
Jag söker ingen meriterad hane. Frisk och sund och MH testad räcker bra.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 889
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 532
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 009
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 585
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp