Att välja avelsmål: korsningsavel eller renrasigt

Jag har aldrig sett en arab som hoppar med ryggen ordentligt, så jag skulle säga att det inte bara är galoppen som är problemet. Lägga arab på ett hoppstammat sto låter inte som det bästa valet, risken är att få en avkomma som är sämre än stoet.
Titta på araben som Pontus Hugosson tävlar är mitt tips då. Både den och hans far tycker iaf jag hoppar med ryggen. Ibland blir det mer katthopp när de kommer för nära hindren, men han är ju inte så erfaren än.
 
FT hästar är ju ofta avlade med anglo och arabblod så helt kassa på hoppning är de inte. Michael Jungs legendariska Sam har mycket fullblod och även arab i sig, blandat med tyskt varmblod.
 
FT hästar är ju ofta avlade med anglo och arabblod så helt kassa på hoppning är de inte. Michael Jungs legendariska Sam har mycket fullblod och även arab i sig, blandat med tyskt varmblod.

Nja... det är snarare engelsk fullblod som FT hästarna har isåfall i stammen. Vilka hästar i nutid tänker du på specifikt ang arabiskt och anglo arabisk stam som vägande ?
 
Nja... det är snarare engelsk fullblod som FT hästarna har isåfall i stammen. Vilka hästar i nutid tänker du på specifikt ang arabiskt och anglo arabisk stam som vägande ?
50% arab



Ren arab
FB_IMG_1583348178918.jpg
 
Du skrev " Vilka hästar i nutid tänker du på specifikt ang arabiskt och anglo arabisk stam som vägande?"
Jag svarade på det med 2 exempel.

Men jag frågade ju öht inte dig . Att de finns vet jag som sagt självklart . Jag avsåg inte att det ska bli en debatt om arabiska fullblodets existens i sporten. Jag svarade utifrån vad som generellt är eftertraktat utifrån FT- sporten . Arabiskt fullblod är inte det i regel.
 
Men jag frågade ju öht inte dig . Att de finns vet jag som sagt självklart . Jag avsåg inte att det ska bli en debatt om arabiska fullblodets existens i sporten. Jag svarade utifrån vad som generellt är eftertraktat utifrån FT- sporten . Arabiskt fullblod är inte det i regel.
Fast om du vill att dina frågor ska vara privata så får du faktiskt ta dem i PM med vederbörande. Lägger du dem här så får du ta att folk besvarar dem.
 
Nja... det är snarare engelsk fullblod som FT hästarna har isåfall i stammen. Vilka hästar i nutid tänker du på specifikt ang arabiskt och anglo arabisk stam som vägande ?

Tamarillo med William Fox-Pitt är e Tarnik (arabblod) u Mellita anglo, ue Master Spiritus xx gick FT på högsta nivå. Hans klon Tomatillo går även han FT.

Michael Jungs Takinou som han vann EM på är en AA https://www.hippomundo.com/en/pedigree/performance/108365-fischertakinou
 
Nja... det är snarare engelsk fullblod som FT hästarna har isåfall i stammen. Vilka hästar i nutid tänker du på specifikt ang arabiskt och anglo arabisk stam som vägande ?

Jag gav två specifika exempel på AA på toppnivå med arabblod, Tamarillo kommer gå vidare i aveln genom sin klon och det kommer bli intressant att se hur hans avkommor blir. Takinous uppfödare fortsätter att avla på hans blodlinjer med andra AA.
 
Jag gav två specifika exempel på AA på toppnivå med arabblod, Tamarillo kommer gå vidare i aveln genom sin klon och det kommer bli intressant att se hur hans avkommor blir. Takinous uppfödare fortsätter att avla på hans blodlinjer med andra AA.

Jag förstod det. Som sagt har jag inte ifrågasatt att AA och AF finns i sporten .
 
Så vad menade du när du frågade " Vilka hästar i nutid tänker du på specifikt ang arabiskt och anglo arabisk stam som vägande ?"

Både jag och @MJLee har ju svarar likadant, men med olika exempel. Så det är uppenbart att ingen av oss förstår din fråga.

Jag har inget intresse av eller avsikt att tjafsa med dig, så jag avslutar. Jag har redan skrivit vad jag avser i flera svar redan . Om du undrar trots det får du väl skicka ett pm 😅
 
FT hästar är ju ofta avlade med anglo och arabblod så helt kassa på hoppning är de inte. Michael Jungs legendariska Sam har mycket fullblod och även arab i sig, blandat med tyskt varmblod.

Var hittar du arabblodet? Finns inget i de fem första leden i a f.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 102
Avel Satt och funderade på det där med hur storleken nedärvs till fölet och hur stor inverkan stoets resp. hingstens storlek har på fölet...
2
Svar
34
· Visningar
5 191
Senast: tuaphua
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 018
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 231
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp