Avliva alla valpar direkt?

skuggi

Trådstartare
En kompis har tyvärr råkat sätta sig i en jobbig sits: tiken är tjyvparad, upptäcktes nu och det visar sig att det är 2 veckor kvar till nedkomst, fem valpar har de sett med UL.
Tiken är Lusernstövare, troligaste pappan är en Wachtel(stavning?) annars finns dvärgpudel och sheltie med på listan över misstänkta.

Spontana tanken var ju abortspruta, men det är ju tyvärr för sent, andra tanken var att bara ta bort valparna direkt när de kommer.
Nu "fick" man tydligen inte göra så enligt veterinären, utan en valp måste tiken få behålla.

Största problemet är väl logistiken kring att hålla en tik med valpar(oavsett antal) i 8 veckor. Hunden går i vanliga fall på dagis då matte jobbar, och matte har garanterat inte 8 veckors semester att ta ut för att vara hemma med hunden.

En tanke är väl att höra om uppfödaren(eller om man hittar annan lämplig person) mot ersättning kan ha tiken hos sig under valpning och nästföljande 8 veckor.
Dock har jag förstått det som att tiken blir orolig och stressad vid flytt i allmänhet, och att vara ifrån sin matte så länge, när hon som bäst behöver trygghet känns ju inget kul :(

Min fundering är väl kring detta med att hon måste behålla en valp, är det så? Vad har ni för erfarenheter?
Visst skulle väl tiken bli deprimerad om hon förlorar alla valparna, men är det verkligen värre än alternativet att flytta under den tiden?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag skulle i det läget ta bort alla valparna direkt efter födseln eftersom det är för sent för att ge abortspruta.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag är inte själv uppfödare men har en nära vän som är det. En av hennes tikar genomgick kejsarsnitt och valparna gick inte att rädda. Tiken skrek ut sin sorg efteråt och har varit deppig efter det här. Jag tycker inte det är rätt mot tiken att först låta henne genomgå en förlossning för att sedan bli av med alla valparna. Men jag är som sagt ingen uppfödare och det här är bara vad jag tycker och det finns ingen vetenskap bakom dessa ord.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Låta kastrera tiken, dvs plocka ut både livmoder och valpar på en gång? (Om hon ändå inte ska avlas på i framtiden.)
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ja, det var ju den första tanken, men enligt veterinären ska/får man inte göra så.

Har du någon erfarenhet av tillfällen när tiken blivit av med alla valparna?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Mamma hade en tik som blev tjuvparad av deras dåvarande grannes hanhund av annan ras och de tog bort alla valparna när de var födda, gav tiken lite mindre mat och motionerade henne mer för att inte mjölkproduktionen skulle komma igång allt för mkt och även om tiken snusade runt lite efter valparna en stund, så var det inga konstigheter med tiken vare sig då eller senare.

Jag kan inte tänka mig att det finns någon lag som tvingar tikägaren till att behålla en eller flera oönskade valpar utan det var förmodligen den veterinärens egna åsikt. Ska valparna tas till veterinär för avlivning om det blir så?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag skulle kollat med uppfödaren och bett om hjälp.
Skulle aldrig utsätta tiken för att gå igenom hela dräktigheten och sen avliva valparna.
Lycka till oavsett!
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Kastrering var visst inget alternativ, de vill ev kunna para på riktigt framöver då tiken har bra stam.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Är det en jämförelsevis ovanlig åsikt? Att det är skadligt för tiken att bli av med valparna direkt?

Jag har för mig att jag läst (iofs ang häst) att om man låter det döda fölet ligga kvar så mamman fattar att det är borta, så brukar de fatta det och gå vidare ganska snart.
I naturen måste det ju hända titt som tätt att djurungar dör tidigt och det skulle väl knappast funkat om tiken gick och sörjde ihjäl sig "bara för det". Nu kanske hundar är så domesticerade numera att man inte kan jämföra så längre?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag vet inte om det isf tänkt åka in med valparna eller hur de gör. Känns ju som ett extra stressmoment för mamman kanske att börja fara runt, vi har väl ett par veterinärer i bekantskapskretsen som nog kan vara lite standby och göra hembesök.
Får man "göra sånt själv" annars?
Hur isf? Vapen har de inte iaf...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ja avlivning med slag mot huvudet är tillåtet på valpar upp till 14 d.
Men man måste på något sätt lärt sig hur man gör.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Det kan ske komplikationer efter för tiken också. Hunden som jag skrev om tidigare fick mjölkstockning och fick åka in akut till veterinären för medicin. De var tvungna att åka in akut för veterinären fick inte skriva ut medicin utan att undersöka tiken först. Trots att det var på samma klinik de hade gjort kejsarsnittet.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Viktigt är att inga valpar får börja dia, då är knappast risken för mjölkstockning större än vid skendräktighet.
Om mjölkproduktionen ändå kommer igång kan man ge galastop.
PL
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Viktigt är att inga valpar får börja dia, då är knappast risken för mjölkstockning större än vid skendräktighet.
Om mjölkproduktionen ändå kommer igång kan man ge galastop.
PL

Valparna jag vet om var dödfödda så ingen diade. Galastop, är det receptbelagt?
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Ta bort alla valpar. Vill veterinären inte göra det så gå till en annan veterinär. Det bör inte vara några problem om man sköter hunden som tidigare beskrivit. Speciellt inte om det är en förstföderska.
Jag hade dock kastrerat
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Hua.. :( det låter brutalt, tur att man slipper stå där..
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

*delvis kl*

Tack för alla svar :bow:
Då är det inte en omöjlighet att ta bort alla valpar direkt iaf, man får väl ha extra koll på mjölkproduktion osv som sagt.
Vi får väl se vad matte bestämmer sig för, nu var hon liksom inställd på att hon måste behålla en och har börjat försöka rodda för det.
Kul, med två veckors varsel...
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

om din vän väljer att behålla en eller flera valpar så kan hon väl såhär i sommarlovstider anlita en student av något slag (typ gymnasist) som hund/valpvakt. Den summan hon annars lägger på hunddagis kan hon väl isf erbjuda denne?
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 732
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 830
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 152
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp