Bukefalos 28 år!

Avliva alla valpar direkt?

Sv: Avliva alla valpar direkt?

Min erfarenhet är att vi en gång vid en tjuvparning lät tiken behålla en valp, tiken tyckte detta var trevligt med en bäbis att pyssla om. Men som sagt vi har även tagit bort alla valpar direkt efter att dom fötts då tiken var 10 år och det endast är tillåtet att ta 5 kullar. Tiken som fick behålla en valping hon var förstföderska så vi nojjade ihop om att hon skulle få bestående men om vi tog bort alla valpar. Dock behöll vi den lilla kraken som faktiskt var en kanonparning i slutändan!

Men eftersom att nu matten inte har tid och inte kan ta ut semester så kanske det är bättre att ta bort valparna. Det vet jag att jag hade gjort om jag inte haft tid. Men å andra sidan så varför inte anlita/ta hjälp av någon hundkunnig människa som har erfarenhet av valpar och valpning och fråga denne om hjälp mot en kostnad? kan ju också vara ett alternativ.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Min bedömning är att det är fruktansvärt grymt emot hunden att ta bort valparna för henne. Jag tycker att ägaren ansvar i det här fallet eftersom hunden uppenbarligen inte kan ansvara för det som inträffat. Man hittar en lösning ifall man vill det, även om det kanske blir besvärligt.

Hur gick tjuvparningen till?

Mvh JV
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KL

Det är kanske bara jag som är blödig, men är det ingen som tycker det är konstigt att bara döda flera friska valpar? För mig känns det inte rätt.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nej, det är nog inte bara du. Som ägare hade jag nog helt enkelt stått mitt kast, så länge vi inte snackar om någon totalt snedvriden blandning. Gjort är gjort, och för mig skulle det aldrig kännas okej att avliva fullt friska valpar för att jag som ägare brustit i min uppsyn och dessutom missat en nästan fullgången dräktighet.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Om man utgår från de eventuella blandningarna som de misstänker, så är det ju inte valpar som "knappast passar någon".
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Min bedömning är att det är fruktansvärt grymt emot hunden att ta bort valparna för henne. Jag tycker att ägaren ansvar i det här fallet eftersom hunden uppenbarligen inte kan ansvara för det som inträffat. Man hittar en lösning ifall man vill det, även om det kanske blir besvärligt.

Hur gick tjuvparningen till?

Mvh JV
På vilket sätt är det grymt mot tiken att ta bort alla valpar direkt? Dvs, inte låta henne slicka eller nosa på dem, de bara försvinner. Är det en tiks första kull så reagerar hon inte mer än vid en skendräktighet. Är tiken däremot erfaren så kan det vara bra att spara en valp, för hennes skull, annars kan hon bli orolig.

mvh
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Nej, det är nog inte bara du. Som ägare hade jag nog helt enkelt stått mitt kast, så länge vi inte snackar om någon totalt snedvriden blandning. Gjort är gjort, och för mig skulle det aldrig kännas okej att avliva fullt friska valpar för att jag som ägare brustit i min uppsyn och dessutom missat en nästan fullgången dräktighet.

I second that, men alla är vi ju olika
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

TS, jag kan lätt ta hand om tiken & valparna, men då får hon komma när valparna är födda.
För vi ska ju inte glömma att man inte får köra tiken så nära valpning.
Har lång erfarenhet av uppfödning !!
Tycker det låter grymt att ta bort dom små liven.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

I second that, men alla är vi ju olika

Fast visst är 8 veckor överkomliga, man kan alltid hitta hjälp men det handlar om så mycket mer att få valpar.

Du ska ha plats för valpar som inte blivit sålda/rätt valpköpare har inte dykt upp, en sådan krånglig korsning kan vara svår att hitta bra hem till. Du ska alltså då ha tid, utrymme och råd att behålla teoretiskt upp till växande 10 valpar i kanske månader!

Du ska ha kunskap om förlossning, utsätta tiken för risk för komplikationer efter förlossning och även valparnas liv. Du ska ha kunskap om valparnas behov, tillväxt etc. och vara duktig nog att förstå vilka personligheter de kan tänkas få för att passa in i rätt familj.

Du ska mata tiken, valparna och vetbesikta, försäkra och registrera valpar. En dyr historia. Du måste ha plats för alla valpar, av större modell, dessutom skaffa en valplåda och säkra hela huset mot valpangrepp.

Du ska kunna helst ta tillbaka valpar som inte passar i sitt nya hem, speciellt med tanke på korsningen. Du ska hjälpa dina valpköpare med kunskap och stöd om deras nya valp. Om valpen dessutom blir knepig p.g.a. korsningen och blir ex. skotträdd, nervös, mentalt instabil: hur bra mår man då?

Det handlar inte bara om att ta semester och mysa med valpar, det handlar om väldigt mycket mer! Det är faktiskt LIV man sätter till jorden som ska förhoppningsvis leva i minst 10 år. Det är inget man gör i en handvändning och det finns en orsak till varför valpköpare ombeds leta seriösa uppfödare som noga tänker igenom sina parningar!!
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KL
Då får vi hoppas att hundägaren i fråga är kapabel och "stark" (mentalt) nog att kanske avliva 10 nyfödda valpar själv. Hur bär man sig åt? Jag kan i och för sig föreställa mig en del sätt, men det ska väl gå korrekt till om det ska ens vara tillåtet?
Eller ska man spara valparna på sidan om tills en veterinär kan avliva dem? Knappast humant det heller.
Hur avlivar man nyfödda valpar? Ett kraftigt slag i nacken? Fixar den här hundägaren det? Jag hade inte klarat det - oavsett om det vore det rätta eller ej, så hade jag personligen inte kunnat göra det om jag inte varit absolut tvungen.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

KL
Då får vi hoppas att hundägaren i fråga är kapabel och "stark" (mentalt) nog att kanske avliva 10 nyfödda valpar själv. Hur bär man sig åt? Jag kan i och för sig föreställa mig en del sätt, men det ska väl gå korrekt till om det ska ens vara tillåtet?
Eller ska man spara valparna på sidan om tills en veterinär kan avliva dem? Knappast humant det heller.
Hur avlivar man nyfödda valpar? Ett kraftigt slag i nacken? Fixar den här hundägaren det? Jag hade inte klarat det - oavsett om det vore det rätta eller ej, så hade jag personligen inte kunnat göra det om jag inte varit absolut tvungen.

Känner samma sak. Då är jag absolut inte jätteblödig annars men att ha ihjäl ett antal rejäla valpar.. nej det hade jag inte klarat. Det hade fått bli att ta allihop i en låda och åka till vetten oavsett tid på dygnet.

Sen kan man ju undra hur man kan missa en tjuvparning så? Man vet ju om tiken varit på vift? Jag har haft en tik som var obevakad i en kvart MYCKET tidigt i löpet med en hane som förmodligen var för gammal för att vara så himla duglig till något men lik förbaskat var det ju bara att bita ihop och boka ultraljud. Alternativet är ju liksom inget kul.
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Jag har själv här hemma en tik med 8 valpar som nu är 2,5 vecka gamla, Hon var tjuvparad precis innan jag köpte henne. Jag upptäckte att hon var dräktig ca 4 veckor in i dräktigheten.

Jag har tagit kull förrut så jag vet vad det innebär, jag bor dock i lägenhet, jobbar heltid och hade inte planerat in en kull stora blandrasvalpar i mitt liv just nu, men tro mig det går att lösa!:D Med lite tur ;)

Man ska ALDRIG ta bort alla valparna på en gång och dom som säger det har aldrig sett baksidan av det och att tiken ev aldrig blir sig själv igen. Risken till det är stor. Fråga någon som fått alla döfödda eller varit kall nog att ta bort alla. Tikarna mår fruktansvärt dåligt under lång tid och det är väldigt vanligt att beteenden osv förändras permanent.
Men i alla fall, jag valde att låta henne behålla sina valpar som till antalet är 8 stycken. :)Eftersom hon tar hand om dom bra kan jag lugnt gå till jobbet, det är inte värre än att jag skulle gå och lägga mig och sova, då kan jag inte heller göra något om så skulle vara fallet. Många som föder upp har det upplägget, om tiken ej tar hand om valpen blir det i så fall så klart ett annat läge.
Jag har dock störtkoll på tiken första dagarna efter valpningen och fick då ta ledigt. Men som sagt nu jobbar jag som vanligt och alla mår bra trots tikens unga ålder. Och visst är det jobb, men inte så mycket jobb:d
Vill oxå påpeka att man alltid om möjligt skall behålla två valpar då om det blir en ensam valp så får dom oftare problem i framtiden vad gäller andra hundar och beteenden då valparnas lek är ett förberedande inför framtiden vilken man ALDRIG kan ersätta själv eller tiken heller utan endast kullsyskon. Ensamma valpar blir ofta enstöringar och har ofta större problem att fungera "normalt" i samhället. Sen finns det alltid undantag men två valpar roar sig själva bra och dom kan lämnas ensamma mer, en valp kan inte lämnas ensam om man tex måste ut med tiken osv.
Vill du veta något så fråga på eller om du vill ha tips och råd eller hjälp:grin:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

TS, jag kan lätt ta hand om tiken & valparna, men då får hon komma när valparna är födda.
För vi ska ju inte glömma att man inte får köra tiken så nära valpning.
Har lång erfarenhet av uppfödning !!
Tycker det låter grymt att ta bort dom små liven.

Underbart att höra att det finns människor som kan hjälpa :bow:!!! Jag skulle oxå om jag kunde men har som sagt redan 8 underbara överraskningar här hemma :D

Och om det är det bästa för tiken så får hon om hon är i skick för det transporteras...sen vet jag inte hur långt det är mellan er ?
 
Senast ändrad:
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Som sagt, buke är underbart :love::bow:

Tack för alla svar, ideer och erbjudanden :bow:

Nu har matte bestämt sig att låta tiken ha kvar 1 valp, skulle det vara så att hon (innan förlossningen) vet säkert att ytterligare valpar är bokade så sparas de också.
Hon och pojkvännen(som tydligen är uppväxt på/i(?..hehe) kennel och därmed har väldigt mycket erfarenhet) har lyckats fixa med jobb och scheman så att tiken inte blir hemma ensam mer än 3 timmar om dagen.

Troligast är tydligen att det är wachteln som är pappa, så det blir ju mycket jakt i valparna och de kommer inte att säljas/lämnas bort lättvindligt.

Matte är både väldigt stark och realistisk, tillsammans med pojkvännen kommer de att fixa avlivning av de andra valparna. Exakt hur vet jag inte, de har nog ett par olika alternativ.

Hur tjyvparningen gick till vet jag inte, och att dräktigheten missats kan jag verkligen förstå. Jag ser ju hunden flera dagar i veckan i stallet och det syns verkligen knappt :eek: tuttarna är väl det enda som syns jättetydligt, ställer man henne upp på bakbenen så ser man en liten putmage, men mer är det banne mig inte. Hunden är väldigt vältränad och slimmad, hur hon ska kunna ha 5 st normalstora valpar där som är färdiga om 2 veckor fattar jag inte :angel: kanske är en toypudel eller nått som vart framme ;)

Nu när allt verkar lösa sig, iaf för nästan alla, så måste jag säga att jag ser fram emot att "vi" får valpar, jag lär hänga där hemma och spana dagarna i ända :love:
 
Sv: Avliva alla valpar direkt?

Men, angående det där du skrev med att inte köra tiken nära valpningen?
Är det så? Får man inte åka med den i bilen? Från när då?

Jag vet ju att ston inte ska transporteras för nära nedkomst, men det är ju lite skillnad på hästar och hundar tänker jag..
 

Liknande trådar

Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 789
Senast: Xomymy
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Takire
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 882
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
31 418
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp