Bukefalos 28 år!

Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

V

Vicky92

Tänkte kolla vad folk tycker man ska göra i mitt knipiga läge. Det är så att jag har min häst utlånad till en tjej nästan 30 mil ifrån mej och hästen har blivit skadad och ska avlivas. Och då det är massor av nya regler så får man inte åka till ett slakteri och jag har inte någon plats att begrava henne på så då blir det nödslakt och har fått tid torsdag 30:e på eftermiddagen. Men problemet är att hon som har hästen säger att jag inte får avliva den på gården eller i närheten. Så då tänkte jag att man kanske kan åka iväg en bit och sedan ta bort henne men det säger också lagen ifrån. Så vad ska man göra? det är en nödslaktare som går med på det men då måste jag åka ner till skåne med henne och det känns inte schysst alls att låta hästen stå i transport i ca 7 h och sedan avlivas så fort den kommer fram då hon som sagt är skadad. Kan man ta upp nåt juridiskt eller något sånt? Och då det även står i papprena att hon skulle ombesörja resan hem men vägrar. Hjälp mej
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Beroende på skadans art kan det vara ytterst olämpligt att transportera hästen

Har hästen skadat sig hos fodervärden så kan nödslakt avliva där.
Vad är det för tramsig fodervärd?
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Vad har hon för anledning till att den inte får avlivas där den står nu? Låter väldigt konstigt, hur hade hon gjort om hästen hade brutit benet i hagen tex? Vad är det som har hänt med hästen?
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Hon skadade sig hos fodervärden på hela senorna högerbak. Och under hältutredningen på klinik visade sig pålagringar båda fram, påbörjan av spatt vänsterbak, lösa benbitar båda bak. Jag visste om lösabenbiten på vänsterbak men det jag visste var att det inte var någon fara men läget har ändrats. Och jag känner då pålagringar bara blir värre och samma med haserna så ska hon inte behöva bli sämre det är inte schysst mot djuret. Då hon dessutom var blockhalt alla 4 och det skulle behövas behandlas i över ett år trodde veterinären, fast det går ju inte att behandla nåt av det egentligen..

Jag tycker att det ska vara en självklarhet att ställa upp och hjälpa till att hitta nån plats att göra det på men hon ställer sig bara på tvären. Det enda hon säger att hästen kan skänkas till henne..
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

En anledning jag fårtt var att deras hundar va skotträdda.. och då sa jag att jag kan gå iväg en bit men det fick jag inte heller och ingen anledning varför heller
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Men en vetrinär kan ju komma och spruta hästen och då somnar den ju bara. Så det enda ljudet är ju dunsen när hästen ramlar.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Givetvis ska en häst som är obotligt (nära på iaf) blockhalt på alla fyra avlivas.

Varför i hela friden skulle fodervärde vilja ha hästen. Den har ju uppenbarligen ont och veterinär har rekomenderat avlivning.

Kan du inte kolla grannskapet runt omkring. Grannstall os v om någon kan tänka sig låta avliva hästen där?

Klaraar inte hästen att tranporteras till slakteri, ska den avlivas på hemmaplan. Annars finns det djurskyddsbestämleser som reglerar sådant.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

En anledning jag fårtt var att deras hundar va skotträdda.. och då sa jag att jag kan gå iväg en bit men det fick jag inte heller och ingen anledning varför heller

De kan faktiskt inte bestämma om hästen ska avlivas elelr ej. Det är upp till ägaren.
Dessutom borde kanske inte hästen ha skadat sig hos fodervärden överhuvudtaget. Även om jag är väl medveten om att olyckor kan hända.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Om det bara är hundarna som är problemet så kan dom väl ta hundarna med sig i bilen och åka därifrån, så är ju det löst! Tycker det känns som en dålig undanflykt......Tråkigt med din häst, men rätt beslut att ta! Kram....
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

En anledning jag fårtt var att deras hundar va skotträdda.. och då sa jag att jag kan gå iväg en bit men det fick jag inte heller och ingen anledning varför heller

Det var den sämsta anledningen jag hört! Sätt hundarna i bilen och åk iväg. Jag tror fodervärden bara tycker det känns olustigt att avliva och ha en "blodpöl" på gården.

Ta några hinkar vatten efter avblodning och släng på elendet så syns det ju inte så mycket.
Eller som du sa, gå en bit bort och gör det!
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Din fodervärd verkar skum måste jag säga.
Hon vägrar låta hästen avlivas på gården p.g.a. att hundarna är skotträdda. Med tanke på hur lätt det måste vara att flytta hundarna utom skotthåll så känns det ju mest som ett ytterst dåligt svepskäl.

Sen vill hon gärna att du ska ge henne hästen. Nu ringer varningsklockorna ordentligt. Är verkligen hästen så allvarligt skadad att den måste avlivas? Har du haft direktkontakt med veterinär, eller har du hört allt via fodervärden. För mig känns det som att fodervärden är ute efter att få hästen gratis.

Om du vill avliva den på smidigast möjliga sätt, både för dig och hästen så är mitt tips att du kontaktar någon bonde som bor nära fodervärden och förklara situationen. Om inte fodervärden vill hjälpa dig med kontakt borde det ju gå att hitta någon m.h.a. t.ex. hitta.se eller eniro.se.
För ca 1000:- kan nog han eller någon han kan rekommendera fixa avlivning + nedgrävning.

Hoppas det ordnar sig.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Men kan inte fodervärden transportera hästen till en klinik och få den avlivad där? Då tar ju kliniken hand om bortforsling och kremeringen.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Om hästen varit i skick att köras till klinik för undersökning, så bör det kunna gå att avliva där också.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

fy fanken vad jag tycker synd om dig. Inte nog med det ledsamma och allt meck runt att åka dit och ta hand om det hela, så sätter fodervärden helt oresonliga käppar i hjulet. Ngn som bryr sig om hästen hade erbjudit sig att stötta dig istället!

du har min sympati å det grövsta. :(
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

wow, laste nagra rader och direkt kom klockorna. Det hela later jattemysko. Fodervarden vill att du skall skanka hasten till henne, men vad skall hon gora med den? Avliva den eller vad?
Jag skulle nog kontakta veterinaren som gav bedomning och fraga hur det egentligen star till. Inte bara ha den avlivad. For det ligger nagra rattor begravda i den har hogen. Visst ar 30 mil langt, men om du kan, forsok att ta dig dit, nagot ar inte ratt och som sagt, hasten kanske inte alls ar blockhalt pa alla 4 utan hur bra som helst..
Sen kanske fodervarden ar ratt. Hasten har problem men nej, ursakterna och sant som hon tydligen har sagt stammer inte.. Ta dig dit, innan de avlivar.. Du kanske har en helt fullt frisk hast dar.. ta med transport sa du kan ta hem den ocksa.. om sa ar...
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Kanske dum fråga, men varför får man inte åka till ett slakteri?
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Jösses!! :eek::eek:
Vad är det för fodervärd som du har fått tag på!?

Jag frågar samma sak som de andra här,
Är du säker på att hästen måste bort?
Har du själv talat med veterinären som ska ha dömt ut hästen?
(En senskada kan ta ett tag att läka, men de lösa benbitarna och pålagringarna är det inte säkert att hästen har ont av, de kan bara vara ett bifynd. Hästen kan fortfarande behöva lång konvalecens, men det är inte säkert att den kommer ha ont under tiden. Prata med veterinären!)

Varför får hästen inte köras till ett slakteri?
För att få slaktas på slakteri så måste hästen ha ett giltigt pass och inte stå under någon karens.
(Hästar som är väldigt halta bör inte köra i transport med hänsyn till djurskyddet. Men om den stödjer på alla benen och kan åka säkert utan att riskera att falla osv. så är transport inget problem.)

Det finns ingen lag som säger att man inte får avliva där hästen är nu!
Jag har avlivat en ponny akut på ett grönområde inne i ett samhälle då hästen var för dålig för att flytta. Av hänsyn till de boende i området så sprutade vi hästen för att det inte skulle vara blod där.
En bultpistol smäller inte högt (låter mer som ett poff om man jämför med en jaktbössa)!
Är hundarna inomhus (man kan gardera med att ha en radio igång) och man inte står precis intill huset så kommer de inte att höra ett dugg!
Blodet går smidigt att få bort med ett par hinkar vatten eller om man spolar med vattenslangen.

Nej, det verkar vara något skumt med hela grejen...

Var finns hästen? Kan jag hjälpa dig på något sätt?
Jag finns i Småland och kan ta mig till områdena mellan Jönköping, Vetlanda, Växjö, Ljungby, Smålandsstenar.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Jag har pratat med veterinär och även fått hem eftervårds pappret. Och jag känner då jag haft en häst tidigare med samma problem så vill jag inte se det gå lika långt. Hon blev kortison behndlad på kliniken så därför ej slakt och förut har man fått avliva dom där endå men istället för att få pengar har man fått betala. Men nu är det nya regler så behandlade hästar får inte ens stå inärheten av "friska" hästar på slakterierna eller vad det nu var, fick avslag iaf att åka dit. Hästen står i dalarna och jag själv bor i Eskilstuna så det är det som är kruxet. För det finns flera nödslaktare i skåne men endast en uppåt och ingen runt eskilstuna. Så när vi kollade upp det skulle det gå på 10 000:- om vi tog bort henne här i eskilstuna och 5 000:- i dalarna så känner jag att jag har inte råd att ta bort henne hemma. Plus att jag skulle bli tvungen att hitta stallplats vilket är ganska omöjligt då det är fullt överallt. Så alla faktorer spelar ju in. Och jag tycker också att hon kan vara snäll att åka iväg en bit med hundarna med det hörs ju bara ett klick då det är bultpistol. Och dessutom kan man ju gå in i nåt skogsbryn eller något. Men det går inte heller...
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Här i Dalarna finns det iaf slakterier där de tar emot hästar, vet inte vad det kostar, men jag har iallafall varit med om flera hästar som skickats till Avesta, vissa behandlade under en lång tid innan det fattats beslut om avlivning. Tror att samma ställe kommer ut och avlivar på plats, och sköter allt med bortforsling osv, men detta är ju då dyrare..

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Skönt att du har kollat med veterinären!

Slakterierna tar ju bara emot hästar som kan bli livsmedel, hästar som är behandlade är ju "förorenade" med läkemedel.
Slakterierna producerar livsmedel och är inte som det var förr ett ställe dit man kunde vända sig för att få hjälp med avlivning.
De kan inte använda en sådan kropp utan den kommer att hämtas av lantbrukstjänst i vilket fall.

Finns det inte en björnpark i Dalarna? Kanske de är intresserade av att ta emot din häst?


Trist inställning av fodervärden.
Jag kan förstå om de inte vill vara med vid avlivningen men att krångla med sådana småsaker är rent tjafs! (Det låter som om de försöker göra det så besvärligt att du ska ge upp och skänka hästen till dem istället.)
Har de hästen på sin egna gård eller står den inackorderad?
Är den inackorderad så prata med stallägaren istället, vad du och stallägaren bestämmer har de inte med att göra.
Har fodervärden egen gård så titta på typ eniro eller hitta för att se om det finns grannar i deras närhet och ring och fråga om ni kan få vara på deras mark. Det finns massor av skog i Dalarna, det måste finnas en undanskymd avverkningsväg som lastbilen kan ta sig in på och ni kan avliva där.

Hoppas att det löser sig för dig!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 252
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 780
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 783
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 857
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp