Bukefalos 28 år!

Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Kan du inte kontakta djurskyddet och höra hur du ska göra? Dels kan de berätta vad som är möjligt, kanske vet de t o m ett ställe där du kan ta bort hästen. Djurskyddet är fatktiskt inte fiende, utan vän och samarbetspartner.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Vart i Dalarna står hon?
Vi har en släktgård utanför Säter (som står tom just nu) med stall & hage. Om det är i närheten kan vi säkert lösa det så att du får ta henne dit och avliva där. PM:a isåfall.

Hakar på dig, har också en liten gård i Dalarna, Grängesberg.

Här finns det ställen ni kan vara på om så önskas.. Har även en tom box och hage om du skulle vilja att hästen fick stå någon dag i ny miljö innan sitt slut, för tryggheten eller ...äh jag vet inte om en häst tänker så iofs..

Hur som, hage, box och hästar i stallet finns i alla fall.. Samt skog och avskilda platser..
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Tänkte kolla vad folk tycker man ska göra i mitt knipiga läge. Det är så att jag har min häst utlånad till en tjej nästan 30 mil ifrån mej och hästen har blivit skadad och ska avlivas. Och då det är massor av nya regler så får man inte åka till ett slakteri och jag har inte någon plats att begrava henne på så då blir det nödslakt och har fått tid torsdag 30:e på eftermiddagen. Men problemet är att hon som har hästen säger att jag inte får avliva den på gården eller i närheten. Så då tänkte jag att man kanske kan åka iväg en bit och sedan ta bort henne men det säger också lagen ifrån. Så vad ska man göra? det är en nödslaktare som går med på det men då måste jag åka ner till skåne med henne och det känns inte schysst alls att låta hästen stå i transport i ca 7 h och sedan avlivas så fort den kommer fram då hon som sagt är skadad. Kan man ta upp nåt juridiskt eller något sånt? Och då det även står i papprena att hon skulle ombesörja resan hem men vägrar. Hjälp mej


Om saken löste sig så finns nog inte denna hästen längre..
Ts - hoppas att allt löste sig så och att allt är ok med dig!

Mvh Blomskan
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Kan inte annat än buga och bocka åt alla bukare i denna tråd. Återigen har ni visat att det OFTAST är hästens bästa som går först. Återigen har ni visat att man kan ge av det lilla man har och hjälpa en annan medmänniska inöd.
Fan vad nice. Riktigt bra start på helgen.
RIP lilla häst antar jag......
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

*kl*

Norberg tog då emot häst i förra veckan för då var jag dit med en, inga problem, men klart, den behöver ju vara godkänd för livsmedel.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

*kl*

Norberg tog då emot häst i förra veckan för då var jag dit med en, inga problem, men klart, den behöver ju vara godkänd för livsmedel.

Men eftersom hästen är behandlad så tar inget slakteri emot, vilket hästen är.

TS, hoppas verkligen att det löst sig nu!
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

30e har passerat, och hoppas allt gick ok, vilken vag det an gick. Men skulle garna vilja hora end of story av det har. TS nar du orkar, posta garna med vad som hande din palle. Nog fler an mig sjalv som vill veta.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Hej !!!

Norberg tar ju emot hästar gratis och du kan få en tid snabbt o smidigt och dom har inga som helst problem med att ta emot. Så va är då problemet :confused:
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Hej !!!

Norberg tar ju emot hästar gratis och du kan få en tid snabbt o smidigt och dom har inga som helst problem med att ta emot. Så va är då problemet :confused:

... Och då det är massor av nya regler så får man inte åka till ett slakteri...


Redan i trådstarten beskrivs "problemet", att det inte är aktuellt med slakteri p g a regelverket (karenstid).
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Om hästen varit i skick att köras till klinik för undersökning, så bör det kunna gå att avliva där också.

Ja jag förstår inte heller varför man inte kan göra så.

Det är inte trevligt att avliva en häst hemma så jag kan faktiskt förstå fodervärden
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

*kl* följt tråden men inte känt att jag har haft något vettigt att säga då juridik överhuvudtaget inte är min starka sida :eek: Men blir rörd & glad över att se att det finns så många här som bryr sig. Guld till er! Undrar hur det gick för dig, TS? Säger som andra, kom med uppdatering när du orkar! Fruktansvärt jobbigt med sådana här situationer.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Det är inte trevligt att avliva en häst hemma så jag kan faktiskt förstå fodervärden
Men det är så det är när man har levande djur. Då kommer man i många fall att ha döda djur också. Det får man acceptera.

Det är inte värre än att hästen bultas på gödselstacken av avblodas där. Sen kommer "bilen" och hämtar den. Det går ju faktiskt att lösa det så att han som hämtar kroppen bultar och avblodar och tar iväg hästen på en gång. Tar inte mer än max 30-40 minuter allt som allt.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Är det nånsin trevligt att få en häst avlivad? Har man häst så är det ngt som man förr eller senare troligen får uppleva, jag skulle aldrig vägra att man avlivar ett skadat djur på mina ägor för att jag själv inte tycker det är "så trevligt".
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Är det nånsin trevligt att få en häst avlivad? Har man häst så är det ngt som man förr eller senare troligen får uppleva, jag skulle aldrig vägra att man avlivar ett skadat djur på mina ägor för att jag själv inte tycker det är "så trevligt".

Men hästen är ju inte direkt så akut dålig att den måste nödslaktas, för då hade de tagit bort den på kliniken..

Nej jag tycker det inte är så trevligt att avliva hemma, mest för att man faktiskt måste avbloda dem och det är inte lite blod.

Som sagt jag förstår att fodervärden inte vill göra det på sin gård. Man kan åka till klinik och göra det och de ombesörjer även destruktionen.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Men det är så det är när man har levande djur. Då kommer man i många fall att ha döda djur också. Det får man acceptera.

Det är inte värre än att hästen bultas på gödselstacken av avblodas där. Sen kommer "bilen" och hämtar den. Det går ju faktiskt att lösa det så att han som hämtar kroppen bultar och avblodar och tar iväg hästen på en gång. Tar inte mer än max 30-40 minuter allt som allt.

Det är väl knappast det som är frågan...

Hästar som blir akut sjuka och måste avlivas hemma finns det ju inget alternativ med.

Nu äger ju faktiskt inte fodervärden hästen och den har körts till klinik för undersökning så jag ser faktiskt inte det akuta till att avliva den hemma just för skadorna.

Ägaren av gården måste väl få säga om de vill avliva en häst hemma eller inte!

Man kanske inte har sådan gödselhantering att man kan avbloda den där tex.. Och det är ju inte lite blod som måste ur kroppen.

Vi vet ju inget om själva situationen, om det finns småbarn på gården tex..
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Vi vet ju inget om själva situationen, om det finns småbarn på gården tex..

Och småbarn får inte se/veta att djur faktiskt måste avlivas ibland?
Skulle dom ta skada eller vad är problemet...?
För i så fall borde jag sitta på psyket med tanke på alla djur jag varit med och slaktat hemma på gården..
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Och småbarn får inte se/veta att djur faktiskt måste avlivas ibland?
Skulle dom ta skada eller vad är problemet...?
För i så fall borde jag sitta på psyket med tanke på alla djur jag varit med och slaktat hemma på gården..

Ja jag tycker inte att små barn skall bevittna en avlivning speciellt inte innan de förstår varför..

Speciellt inte om det inte är deras egen...

och det är väl självklart att barn skall få reda på hur och varför, men att man anser att ens barn kanske inte är mogen för det är ju upp till föräldrarna anser jag och det kan vara en orsak till att man inte vill avliva hemma.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Som sagt.. Då skulle jag antagligen suttit på psyket.
Och det var definitivt ingen som förklarade för mig.
Det var liksom bara naturligt att man slaktar på en gård.

Det var inga konstgheter att mammas gamla häst fick avlivas när den skadat sig allvarligt.
Där var ingen som ojjade sig och försökte mörka.
Livets gång helt enkelt..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 252
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 780
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 783
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 857
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp