Bukefalos 28 år!

Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Hon skadade sig hos fodervärden på hela senorna högerbak. Och under hältutredningen på klinik visade sig pålagringar båda fram, påbörjan av spatt vänsterbak, lösa benbitar båda bak. Jag visste om lösabenbiten på vänsterbak men det jag visste var att det inte var någon fara men läget har ändrats. Och jag känner då pålagringar bara blir värre och samma med haserna så ska hon inte behöva bli sämre det är inte schysst mot djuret. Då hon dessutom var blockhalt alla 4 och det skulle behövas behandlas i över ett år trodde veterinären, fast det går ju inte att behandla nåt av det egentligen..



Jag fattar det som att hästen är rätt illa däran och att konvalacensen skulle vara med oviss utgång?
Dvs inte alls säkert hästen skulle bli bättre?
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

+ att ägaren hade väl erfarenhet av samma skada tidigare då det inte slutat lyckligt och hästen haft väldigt ont
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

kl

Kan inte vara så att det inte går att lösa...är hästen kvar i dalarna?
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Hon skadade sig hos fodervärden på hela senorna högerbak. Och under hältutredningen på klinik visade sig pålagringar båda fram, påbörjan av spatt vänsterbak, lösa benbitar båda bak. Jag visste om lösabenbiten på vänsterbak men det jag visste var att det inte var någon fara men läget har ändrats. Och jag känner då pålagringar bara blir värre och samma med haserna så ska hon inte behöva bli sämre det är inte schysst mot djuret. Då hon dessutom var blockhalt alla 4 och det skulle behövas behandlas i över ett år trodde veterinären, fast det går ju inte att behandla nåt av det egentligen..



Jag fattar det som att hästen är rätt illa däran och att konvalacensen skulle vara med oviss utgång?
Dvs inte alls säkert hästen skulle bli bättre?

Ja det är väl inte så svårt att räkna ut hur den hästen skall behandlas, plocka väck benbitarna bak och behandla de sekundära inflammationerna som kommit från dessa och ge hästen tillräckligt med tid att läka ser inget obotbart där, inte heller behöver pålagringar bli värre med tiden om man ser till att åtgärda orsaken till att de dök upp.

Är det andra hästen med pålagringar så bör man lämpligen se över sin ridning.
Och naturligtvis vet man om att en häst har en benbit som man väljer att inte operera bort så MÅSTE man regelbundet kontrollera att den inte ger problem.
Vilket ju uppenbarligen inte gjorts här, den här slit och släng mentaliteten som breder ut sig i samhället verkar ju tyvärr även ha kommit till hästvärlden.

Har man strulat till det och inte sett till att sköta sin häst som man skall så får man glatt ta smällen av att det tar tid och pengar att få den frisk igen. Vist är det enklaste vägen att bara avliva när man inte tagit hand om ett djur på rätt sätt så att man kan köpa en tredje häst och skaffa pålagringar på. Jag vet jag är inte snäll nu men tyvärr är det så att det är alltid samma personer som "drabbas" av pålagringar och kotledsinflammationer - undra varför :cool:
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Ja det är väl inte så svårt att räkna ut hur den hästen skall behandlas, plocka väck benbitarna bak och behandla de sekundära inflammationerna som kommit från dessa och ge hästen tillräckligt med tid att läka ser inget obotbart där, inte heller behöver pålagringar bli värre med tiden om man ser till att åtgärda orsaken till att de dök upp.


Jag är håller inte med dig, om du läser vad TS har skrivit så står det:

Hon skadade sig hos fodervärden på hela senorna högerbak. Och under hältutredningen på klinik visade sig pålagringar båda fram, påbörjan av spatt vänsterbak, lösa benbitar båda bak. Jag visste om lösabenbiten på vänsterbak men det jag visste var att det inte var någon fara men läget har ändrats. Och jag känner då pålagringar bara blir värre och samma med haserna så ska hon inte behöva bli sämre det är inte schysst mot djuret. Då hon dessutom var blockhalt alla 4 och det skulle behövas behandlas i över ett år trodde veterinären, fast det går ju inte att behandla nåt av det egentligen..

Hästen har alltså senskada, spatt och lösa benbitar på bak.
Senskadan på höger och spatten på vänster. Senskadan gör säkert att hästen avlastar höger bak och belastar hasen med spatt onödigt mycket.
Det framgår inte heller i texten var spatten sitter, beroende på läge och utbredning så kan prognosen för tillfrisknande och funktionalitet vara ganska dålig.
Det är inte säkert att en häst blir fullt funktionsduglig efter en senskada heller, då kommer hästen att resten av sitt liv belasta hasen med spatt för mycket. Vi vet dessuton inte vilka senor eller utbredningen på den skadan.
Att plocka ut benbitar som finns på båda bak med de bekymmer som hästen redan har tror jag ingen klinik gör.

Pålagringarna på fram behöver inte vara något problem. Men med smärtsamma processer i båda bakbenen så finns risken att frambenen (som redan har reagerat med pålagringar) kommer att ta ytterligare skada.

Dessutom vet vi inte vilken typ av häst det är och konvalecensen för skadorna är lång. Hästen kanske inte mentalt kan hantera vilan eller så kanske den får magproblem...

Man ska inte alltid vara snabb att dömma.


Är det andra hästen med pålagringar så bör man lämpligen se över sin ridning.
Och naturligtvis vet man om att en häst har en benbit som man väljer att inte operera bort så MÅSTE man regelbundet kontrollera att den inte ger problem.
Vilket ju uppenbarligen inte gjorts här, den här slit och släng mentaliteten som breder ut sig i samhället verkar ju tyvärr även ha kommit till hästvärlden.

Har man strulat till det och inte sett till att sköta sin häst som man skall så får man glatt ta smällen av att det tar tid och pengar att få den frisk igen. Vist är det enklaste vägen att bara avliva när man inte tagit hand om ett djur på rätt sätt så att man kan köpa en tredje häst och skaffa pålagringar på. Jag vet jag är inte snäll nu men tyvärr är det så att det är alltid samma personer som "drabbas" av pålagringar och kotledsinflammationer - undra varför

Inte heller här håller jag riktigt med dig.
Visst jag har träffat hästägare som haft flera hästar med röntgenförändringar. Men det beror inte på deras ridning, massor av dem är så måna om sitt djur att de helt enkelt kollar dem för minsta lilla!
Pålagringarna som man hittar är bifynd och har inget med hästens bekymmer att göra.
Skulle man röntga alla hästar så kommer man att hitta saker! Jag har själv en häst med två pålagringar som kommer av skador som han ådragit sig i hagen. En pålagring i ett bakknä efter att han gått omkull och en pålagring i anslutning till ett av kotledens ligament efter en ligamentskada då han busat runt i en hal gräshage. Det har inget med min ridning att göra!
Pålagringar behöver verkligen inte ha något med kotledsinflammationer att göra. En ledinflammation behöver inte ha med för hård/felaktig belastning att göra. En häst kan få en ledinflammation av något så enkelt som en vrikning.

Jag tycker att TS har tagit sitt ansvar som hästägare och tänkt igenom situationen. Hon har fattat ett beslut grundat på den medicinska information hon har fått av veterinären och sin egen kännedom om sin häst och sina tidigare erfarenheter.
Att hennes beslut inte faller vissa på läppen spelar ingen roll, det är hennes beslut! Man ska fatta ett beslut som man kan leva med, inte vad andra anser vara lämpligt.


TS, hoppas att det löste sig för dig!
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Man ska inte alltid vara snabb att dömma.

Nä precis. Inte en kotte har hört FVs version och ändå sitter ni och dömer och antar till höger och vänster här i tråden endast utifrån vad en sida av historien har lagt fram.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Nä precis. Inte en kotte har hört FVs version och ändå sitter ni och dömer och antar till höger och vänster här i tråden endast utifrån vad en sida av historien har lagt fram.

Fast det är väl favorit sysselsättningen här på buke (inte hos alla kanske)..?
Att fabulera om hur saker har eller inte har gått till.. :devil:

Finns ett stoooooooort forum med inriktning på familjen här på internet.
Där kan man skriva anonymt...!? Tack godegud att man inte kan göra det i samma utsträckning här!
Det kan bli riktigt obehagliga påhopp där ibland!
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Nä precis. Inte en kotte har hört FVs version och ändå sitter ni och dömer och antar till höger och vänster här i tråden endast utifrån vad en sida av historien har lagt fram.

Var det riktat till mig eller eller ett generellt konstaterande? :confused:
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

både och. Ditt citat att man inte ska döma var ju riktat till en annan skribent, men jag tycker nog du dömer rätt bra utifrån ditt eget perspektiv också : )
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Jaha, förstår vad du menar.
Och vi menar samma sak!;)

Det jag skrev var inte riktat som kritik mot skribenten utan ett konstaterande att man inte kan dömma eftersom vi inte vet allt om fallet (jag hade i texten innan staplat saker vi inte vet).
Jag skrev att jag inte höll med om gylles resonemang och varför. Jag skrev också varför jag tyckte att det är inte går att dömma med de fakta vi har utan att den bedömningen har TS gjort själv.

Som vanligt nackdelen med skrift att nyansena är svåra att få fram!
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

fantastiska diskussioner och ingen vet ngt... nu skulle jag vilja hora fran TS och se vad som hande. och garna FV ocksa.. men det ar val att fa onska lite for mkt..

Dock TS snalla lat oss veta hur allt gick, du har nog jobbigt som det ar men en update nar du har tid...
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Puttar..

Hur har det gått? Hoppas verkligen att ni kom fram till en bra lösning så att hästen slapp lida i onödan.
 
Sv: Avliva skadad häst hos fodervärd. Akut fråga om hjälp

Jag hade PM kontakt med TS och om jag inte minns helt fel så ordnade det sig till slut. (har tyvärr raderat alla PM).
Det var det senaste jag hörde iallafall.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 252
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 780
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
4 783
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 857
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp