Bukefalos 28 år!

Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Memmis22

Trådstartare
Min älskade häst ska till hösten få somna in, men jag har aldrig avlivat en häst innan och funderar nu på vad det finns för olika alternativ. Och skulle gärna få höra hur ni gjort? Känns fruktansvärt att planera en sån här grej, men det är nödvändigt. :(

Vad har ni för erfarenheter av bultning/sprutor?

Kremering? Måste hästen avlivas på klinik då?
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Först och främst så beklagar jag. Det är verkligen inget roligt beslut att ta.

Min tog vi bort med spruta, det var akut och veterinären som kom hade inte tillstånd till något annat. Så här i efterhand ångrar jag mig, efter att ha pratat med kunnigt hästfolk så har jag fått intrycket att bultningen är humanare. Har hört skräckhistorier med hästar som inte dött av sprutorna, som har legat i flera timmar utan att dö, men helt förlamade. Nu var min så pass sjuk att han dog direkt, men jag kommer aldrig avliva en annan häst på samma sätt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Nej det är helt fruktansvärt.. har haft honom i 9 år och han är min första egna häst.. :( Men jag gör det för hans skull!

Ja jag är väl faktiskt också mest inne på att bulta är det bästa, tycker också att det känns betydligt bättre än sprutor på nåt sätt. Finns säkert skräckhistorier med bultning också, men nae för mig känns det bäst.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag tog bort min valack nu i våras. Vi avlivade med bult, det var sanitetsslakt som kom ut. Kostade totalt 5000 kr och då tog dom med sig honom. Gick väldigt fort och smidigt, han stod och åt kraftfoder ur en hink. Jag hoppas och tror att han inte för hann märka vad som hände. Självklart är det jobbigt att stå där och hålla när dom gör det, men känns ändå värt det nu. Hade det varit någon annan tror jag nog att han förstått vad som pågick... Tufft beslut du tagit, detta är baksidan med att äga djur :(
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Beklagar verkligen, det är aldrig roligt att behöva komma fram till sådana beslut.

Jag var tvungen att ta bort min shettis för ca 7 veckor sedan då hon haft stora problem med fång stora delar av sitt liv, och nu det sista så stod hon i flera veckor utan att det blev någon klar förbättring. Jag var väldigt inställd på att hon skulle få somna in med spruta. Men eftersom detta var första gången jag haft en häst som jag var tvungen att avliva så blev det svårt att genomföra då man inte riktigt vet hur man ska gå tillväga. Om nån ska hämta hästen osv.

Så istället hade vi ett företag som kom hem till oss och bultade min lilla ponny och sedan tog med sig kroppen för destruktion. Dock var det min pappa som fick vara med henne i slutet då jag helt enkelt inte klarade av att vara hemma när dom kom. Det viktiga för mig var att hon inte åker härifrån levande, sen får man välja vilket sätt man går tillväga och känner sig bekväm med, men detta var det som funkade för mig. Även om jag var väldigt emot bultning från början då det kändes så brutalt så var detta det allra bästa, allt gick väldigt fort och dom var här ca 10 min allt som allt.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Beklagar till er båda.. :(
Det här är ju helt klart baksidan med att skaffa djur, men alla andra dagar om året så är det ju värt det, är bara just den här dagen som man undrar vafan man sysslar med..

Men all heder till alla som orkar ta såna här beslut! Jag är av åsikten att jag tar hellre bort min häst nu innan den dagen kommer då han måste nödslaktas, han har inte förtjänat ett sånt slut. Därför får han nu en sista sommar med massa grönt gräs, godis och stor hage innan han galopperar vidare till dom evigt gröna ängarna.


Ingen som har någon erfarenhet av kremering?
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Här finns historien som för alltid kommer att få mig att välja bort spruta:

http://www.bt.se/nyheter/boras/fann-avlivade-hasten-vid-liv(443336).gm

Har låtit bulta en hög hästar genom åren, och jag tycker inte det är så farligt när man väl vet vad som väntar. Jag stannar inte kvar vid avblodningen om det är en häst jag har relation till.

Kremeringsfrågan beror nog lite på var du bor, transporten kan bli rätt dyr. Dock kan du ju få tillbaka urna med just din häst.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Ja den artiken har jag läst innan också, det är helt fruktansvärt brutalt och borde under inga omständigheter få hända.. :(

Du vet inte vart man vänder sig för att få reda på nånting angående kremering?
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Vi ringer ALLTID till Svensk Lantbrukstjänst.
Dom är superduktiga och dom tar hand om ALLT.
:love: :love: :love:
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag beklagar.

Jag ha två st urnor hemma med askan från två hästar. Ett föl dog nere på Helsingborg och de sammarbetar med hästkrematoriet i munka ljungby så jag betalade en summa o så fick jag honom seperat kremerad. De fixade allt smidigt o bra, han kom hem i en lite fin träurna.

Blev efter detta tvungen att avliva min andra häst o då va de självklart för mig att kremera honom med. Jag körde ner honom till helsingborg djursjukhus sen skötte de resten. Samma där, han kom hem i en stor träurna.

Jag ha bara bra erfarenheter av de o skulle inte välja nåt annat om jag kan välja.

Jag PMar en länk du kan gå in o läsa mer på.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Det som du länka om är jätte långt bort från mig och skulle bli väldigt dyrt :(

Jag bor i västra götaland, 8 mil nordost om Gbg ungefär..
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

När det var dags för min gamla ponny att lämna togs han med bult hemma på gården och kroppen kördes sedan iväg på lastbil. Är nöjd med att vi valde bult, känns bättre att göra så än att spruta ihjäl dem. Finns säkert skräckhistorier om bultning också, men har hört betydligt fler ang sprutor.

Nästa gång jag måste avliva en häst kommer det bli med bult igen.
 
Senast ändrad:
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Ja angående det tvekar jag inte längre, det får helt klart bli med bult.

Det är resten som jag inte riktigt vet med än, skulle helst vilja kremera honom och få en urna, men jag har tyvärr inte råd att lägga 10-15.000 på det.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Billigare än så tror jag inte du får en kremering, dessvärre. Jag har bara sett priser över det.

Själva kremeringen (separatkremering) går väl i Skåne på runt 8000 kr, men transporten dit kostar 120 kr/mil, vilket snabbt blir pengar om man har lite sträcka att tillryggalägga (pris exkl. avlivning).
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Visste inte vart du bodde, ville bara rekomendera där jag varit, o ja det kostar..

-Grundkostnad för kremering över 500 kg
-Seperatkremering
-Askurna i trä med namnskylt
-Frakt och emballage vid hemsändning av aska
-Avlivning

Detta går på 10 025 kr inkl moms + resan dit såklart.

Jag ha ca 20 mil enkel resa så har jag en häst som kan åka iväg så kommer jag välja detta igen.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Hej,
Beklagar att du måste ta detta beslut, jag vet själv hur svårt det är.

Jag använde mig av Djurambulansen.
Helt fantastisk personal som verkligen tar sig tid att lyssna och stötta. Jag ringde flera gånger innan jag kunde förmå mig att boka.
Det som jag tyckte var så bra, är att de kommer ut två stycken, så jag behövde inte ens vara hemma.
De ringde när de var på väg och sa när de beräknade vara framme så jag kunde köra utan att ens behöva se bilen.
En fantastisk lättnad och jag ångrar mig inte en sekund.
Rekommenderar dem varmt varmt varmt!

Så har du möjljighet, välj någon som kommer ut två stycken, det hjälpte mig hur mycket som helst!

Stor kram!
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag har varit med vid ett tiotal avlivningar med bult. Alla gånger har det varit Stockholms nödslakts killar som varit här. Helt underbara :love: Vi har fått ta den tid vi velat med hästarna om ägaren inte hunnit säga farväl innan de kommer, och de hanterar hästarna väldigt lugnt. Allt går snabbt och enkelt och man behöver inte vara med vid avblodning eller lastning av kroppen.
Vi tog bort en fångponny här hemma för ett par år sedan. När vi gick till gräsmattan bakom stallet blev hästen helt salig, och när jag berättade att han inte sett gräs på flera år tyckte killen från nödslakt att vi skulle låta pållen beta en liten stund innan. Ungefär så länge kunde tårarna hållas tillbaka.

Jag har sett ett par avlivningar med spruta också och har inga direkt skräckupplevelser, men jag har hört och läst dom så det räcker för mig. Avlivning med spruta upplevde jag som mer utdraget och inte lika tydligt på något sätt. Vid bultning faller hästen blixtsnabbt, och töms på blod. För mig känns det mycket bättre än att veterinären ska avgöra om hästen är död.

Jag har också åkt iväg med en häst till ett slakteri. Denna skulle gå till livsmedelsproduktion och vi valde ett litet gårdsslakteri en bit härifrån. Mycket trevlig personal, vi fick leda in hästen i en liten paddock bakom byggnaden, och där bultades han. Absolut ingen stress eller slakthuskänsla för vare sig oss eller hästen.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Jag blev tvungen att avliva min häst för ett par månader sedan, det blev med spruta eftersom han befann sig på Ultuna med tarmvred. Jag vet inte ens om det går att välja bultning i ett sådant läge..?

I "normalfallet" skulle jag välja bultning hemma i stallet. Har bara hört goda erfarenheter med lugna, proffsiga personer som gör det snabbt och smidigt. Men det är verkligen baksidan med att vara djurägare att ta dessa beslut - styrkekram till dig.
 
Sv: Avlivning av häst, hur har ni gjort?

Tog bort min häst med bult och det gick hur bra som helst. Skulle absolut välja det alternativt igen. Dock lite obehagligt med blodet som färgade snön röd såklart. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
559
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Fiorano
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
21 314
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
21
· Visningar
947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp