Bukefalos 28 år!

"Avlivning" med bultpistol...

F

Farouk

\"Avlivning\" med bultpistol...

Läste en artikel om det, och fick då uppfattningen att hästens kropp 'MÅSTE' tas om hand och skickas till slakteriet? :confused:

Vad kostar (?) det tillståndet som ger en tillstånd att gräva ner hästen hemma på gården?

Inte för att det är uppe på listan nu (peppar peppar :crazy: :() men det är bra att veta.
 
Re: \"Avlivning\" med bultpistol...

När vi förlorade vårat föl begravde vi det under en ek på gården.

Ingen sa ngt om det.
 
Re: \"Avlivning\" med bultpistol...

nej du kan skicka den till ett bränneri också, vet ej om det ligger på samma ställe som slakteriet. men vissa hästar är ju sjuka och kan inte köras till slakteriet.
man får höra med kommunen om nedgrävning på egen gård.
 
Re: \"Avlivning\" med bultpistol...

Våran nedgrävning av gammeltösen (sprutad ej bultad) kostade inget, såvida inte någon räkning blev skickad till mamma och pappa och dom betalade utan att säga något till mig men det låter konstigt.
 
Re: \"Avlivning\" med bultpistol...

Tillståndet som kommunen ger för att man ska få gräva ner hästen hemma kostar inget vad jag vet. De brukar dessutom vara rätt snabba på att bevilja det, ofta kan det ju vara bråttom.

Det enda som kan sätta käppar i hjulet är ju om det finns risk för att något vatten ska förorenas.
 
Re: \"Avlivning\" med bultpistol...

Min häst lades på en plats där man lägger stora djur efter att hon bultades. Jag bor inte så jag kunde begrava henne hemma, men jag tyckte att vad som helst var bättre än att slakta iaf. :crazy:
Tillståndet kostade nog inte så mkt. vet faktiskt inte. Hela avlivningen med ordnande av placering och tillstånd fixade han som tog bort hästen. Och honom betalade vi ca 2000 kr.
 
Re: \"Avlivning\" med bultpistol...

Tillstånd att gräva ner är gratis. Det är länsstyrelsen o inte kommunen som ger tillståndet, däremot måste man kontakta kommunen för att diskutera val av plats. Hos oss fixas detta per telefon men det finns kommuner där de vill komma ut o kolla platsen o i det fallet har de säkert rätt att ta betalt.
PL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 325
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 002
Hästvård Jag var bortrest i helgen och på söndag hörde hästvakten av sig och tyckte att det var konstigt att min ena häst inte ville äta, efter...
Svar
13
· Visningar
2 111
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp