Bukefalos 28 år!

avlopp för tvättmaskin

Sv: avlopp för tvättmaskin

Ok du verkar vara lite yrkesskadad fast du inte har börjat än. Hur har du det själv med din egen miljövardag.

Pratade med min morfar idag och han sa att jag inte skulle bry mig, kommer det en kontrollant efter att stenkistan är gjord och jag bestämt hävdar att jag tvättar max en gång/ månad med grönsåpa så har de inget att sätta fast mig för. Då måste de komma på mig då jag gör ngt som skadar naturen och det gör inte det. Dessutom sa han att om de skulle kommapå mig om sisådär tio år:angel: så kande inte ge mig vite, jag är ju liksom ingen brottsling utan då får jag väll erbjuda mig att rätta till det. Dessutom är risken för inspektion väldigt liten. Har en kollega som byggde stall för fem år sedan, det har inte varit ngn inspektion där än och eftersom hon har inackorderingar beställde hon tid för förprövning när stallet var ca två år gammalt, de har fortfarande inte haft tid att komma:crazy:

Hörde med kommunen idag lite neutralt sådär och de sa att de rekomenderar att man ska anlägga avlopp. Jag frågade inte om det var olagligt med stenkista:grin:
Dessutom menade min morfar att man kan anlägga stenkistan så den inte syns på baksidan där stallet ligger, bakom är det aldrig ngn som är, backe ner med massa träd. Hmmm...chansa gör jag nog. Jag har ingt dåligt samvete för jag kommer inte tvätta mer och aldrig med ngt annat än grönsåpa.

Det här med inspektion,när vi hörde om bygglov och inte behövde det var det aldrig ngn som sa ngt om inspektion när ska de veta när mitt stall är klart? Jag har ingen skyldighet att anmäla det allt var ju grönt:laugh:
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag tycker det är en underlig inställning att mörka, fuska och försöka komma undan. Vill man ha något får man väl betala vad det kostar för att göra det lagligt? Eller är det OK att stjäla så länge ingen kommer på en? Ta svarta pengar så länge ingen kommer på det och anse det är lagligt eftersom det inte gjorts någon revision?

Nä, gör rätt för dig, hör med kommunen vad de kräver eller strunta i tvättmaskinen.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det spelar väl ingen roll vad jag gör som privatperson? Men för din information så tvättar jag bilen i tvätthallar, häller inte ut olja och färgrester i avloppet samt försöker spara på vatten. Kör miljöbil och åker kommunalt så mycket som möjligt. Är på väg att byta över till "grön" el och jagar mitt kött själv. Något mer du vill veta? Jag råkar dock vara lite mer inläst än gemene man på just miljölagstiftningen runt enskilda avlopp och informerar gärna om hur saker och ting är eftersom du frågade om just avlopp.

Det finns en hel del tråkigheter man kan råka ut för om man anlägger avlopp utan att ha vettigt tillstånd. Sen är det strunt samma om du bara tvättar i "grönsåpa". Vem vet om någon annan kommer dit och slänger in saker i vanligt tvättmedel? Är väl bättre att göra rätt från början än att råka ut för vite+kostnad för nytt avlopp.

Din morfar verkar verkar leva kvar i det gamla synsättet "syns det inte så händer inget". Varför inte gräva ner ett par tunnor olja på tomten också, det är det ju ingen som ser. Jag hoppas att du inte har egen brunn i närheten av avloppet. Det finns ju orsaker varför man ska undersöka markförhållandena innan man börjar släppa ut saker, säkerhetsavstånd till brunnar och liknande. Du kan lika gärna lägga avloppet i en slang på stallbacken eftersom det ger lika stor reningsgrad som att anlägga stenkista. Finns undersökningar på detta så det är inget jag hittar på.

För din egen skull är rådet att du anlägger ett ordentligt avlopp med tillstånd från kommunen.
 
Senast ändrad:
Sv: avlopp för tvättmaskin

Fast vi bor ju inte i Stockholm:-) Dessutom har jag hört mig för lite och det finns knappt ett stall i kommunen som råkat ut för inspektioner förutom en jag känner som beställde tid för förprövning. Kollade endast stallmåtten. Dessutom behöver jag inte ha på mitt samvete att jag förstör naturen och ingen kommer ju in i mitt stall och bara tvättar sådär utan det är bara jag som gör. Skulle vi behöva sälja är det ju bara att ta bort tvättmaskinen och ta bort röret ut för att unvika att ngn använder det annat sätt.:cool:
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Fast vi bor ju inte i Stockholm:-) Dessutom har jag hört mig för lite och det finns knappt ett stall i kommunen som råkat ut för inspektioner förutom en jag känner som beställde tid för förprövning. Kollade endast stallmåtten. Dessutom behöver jag inte ha på mitt samvete att jag förstör naturen och ingen kommer ju in i mitt stall och bara tvättar sådär utan det är bara jag som gör. Skulle vi behöva sälja är det ju bara att ta bort tvättmaskinen och ta bort röret ut för att unvika att ngn använder det annat sätt.:cool:
Jaha, så miljöbalken gäller bara i Stockholm då?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det känns som att det finns en del paragrafryttare i tråden.

Ifall ni läst TS beskrivning av hur hon tänkt använda avloppet så kan väl ingen på allvar mena att TS skulle utgöra en miljöfara.

Så då hon inte skadar någon annan eller miljön med sitt avlopp så är det väl bara att gratulera TS som kan spara kanske 50 000:- på att göra en lite smidigare lösning som absolut ingen annan blir lidande av (Möjligt att kommunen lider som inte får in sina 1000-lappar i anmälningsavgift).

Ni som är så upprörda, är ni lika upprörda över någon som kör 91 km/h på en 90-väg. I det fallet kan man ju faktiskt hävda att beteendet är farligt då risken för en olycka ökar (även om riskökningen är minimal).
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ja, jag har svårt att förstå att det är OK att fuska för att man själv anser sig ursäktad.

Om kommunen inte anser att det är en miljöfara är det ju inget konstigt, då behövs ju inga dyra anläggningar. Om man inte har råd att göra en sak på rätt sätt - ska man då verkligen göra det? Är det upp till var och en att för sig själv ursäkta sitt lagbrott och därmed sätta OK-stämpel?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Om kommunen inte anser att det är en miljöfara är det ju inget konstigt, då behövs ju inga dyra anläggningar.

I TS fall vet hon ju redan att det inte är någon miljöfara med hennes avlopp. Enligt någon tidigare i tråden är man antagligen mer miljöbov ifall man tvättar bilen på gårdsplanen så då är väl alla biltvättare värre brottslingar än TS med sitt avlopp.

I Hässleholm kostar det 6000:- att bara ansöka om ett nytt avlopp. Det känns lite som en kassako för kommunen och har man otur så säger de väl nej av någon konstig anledning, t.ex. att de inte kan lita på TS utsaga om hur hon tänkt använda avloppet.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ett nej är ett nej, regler och lagar är inte till för vissa och i vissa fall. De gäller alla. Alltid.

Vill man fuska så finns det säkert stora möjligheter till det, men då får man ju också anse att det är OK att man står utanför samhälle och lagar och regler när man står på andra sidan, d v s vill ha ut något själv av det. Inte lika trevligt.

Har man rättigheter har man också skyldigheter. Det är ett tveeggat blad.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det känns som att det finns en del paragrafryttare i tråden.

Ifall ni läst TS beskrivning av hur hon tänkt använda avloppet så kan väl ingen på allvar mena att TS skulle utgöra en miljöfara.

Så då hon inte skadar någon annan eller miljön med sitt avlopp så är det väl bara att gratulera TS som kan spara kanske 50 000:- på att göra en lite smidigare lösning som absolut ingen annan blir lidande av (Möjligt att kommunen lider som inte får in sina 1000-lappar i anmälningsavgift).

Ni som är så upprörda, är ni lika upprörda över någon som kör 91 km/h på en 90-väg. I det fallet kan man ju faktiskt hävda att beteendet är farligt då risken för en olycka ökar (även om riskökningen är minimal).
Bara för att man inte håller med om att "det bara är att göra som man själv vill för det är ju inte någon som kommer att märka det" betyder inte att man är paragrafryttare. Vi har gett ts rådet att kontakta kommunen för att kolla hur de ser på saken, eftersom det är de som har tillsynsansvaret. Visst kan man chansa, men med tanke på att man från högre ort har ställt krav om inventering av avlopp i kommunerna så finns en ökad risk att ts i alla fall måste göra en utredning på sitt avlopp. Den utredningen kan komma att bli betydligt dyrare om avloppet redan börjat användas än om h*n kollar upp med kommunen vad som gäller där h*n bor innan avloppet börjar användas.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

I TS fall vet hon ju redan att det inte är någon miljöfara med hennes avlopp. Enligt någon tidigare i tråden är man antagligen mer miljöbov ifall man tvättar bilen på gårdsplanen så då är väl alla biltvättare värre brottslingar än TS med sitt avlopp.

I Hässleholm kostar det 6000:- att bara ansöka om ett nytt avlopp. Det känns lite som en kassako för kommunen och har man otur så säger de väl nej av någon konstig anledning, t.ex. att de inte kan lita på TS utsaga om hur hon tänkt använda avloppet.
Vem ska betala för utredningen om inte den sökande gör det (i vår kommun beräknas granskningen av avloppsansökningarna ta ca 12 timmar inklusive granskning av ritningar, granskning på plats, kompletteringar, slutbesiktningar mm)? Kassako... skulle inte tro det...! Vem betalar för grannens nya brunn när avloppet lagts på fel ställe och grannens vatten har blivit otjänligt?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ett nej är ett nej, regler och lagar är inte till för vissa och i vissa fall. De gäller alla. Alltid.

Vill man fuska så finns det säkert stora möjligheter till det, men då får man ju också anse att det är OK att man står utanför samhälle och lagar och regler när man står på andra sidan, d v s vill ha ut något själv av det. Inte lika trevligt.

Har man rättigheter har man också skyldigheter. Det är ett tveeggat blad.


Du har ju läst hur TS har tänkt sig avloppet. Tycker du verkligen att hennes lösning är att ställa sig utanför samhället?

Hon är väl lika brottslig som en som kör 91 på en 90-väg, tycker du att sådana fartdårar också står utanför samhället. I så fall tror jag att de flesta står utanför.

Med saker som inte drabbar någon annan tycker jag faktiskt att man kan vara lite smidig och lösa problem på det enklaste sättet. Ser du att någon blir lidande ifall TS gör som hon sagt, hon skulle ju t.o.m. ta bort tvättmaskinen om hon flyttade.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Visst kan man chansa, men med tanke på att man från högre ort har ställt krav om inventering av avlopp i kommunerna så finns en ökad risk att ts i alla fall måste göra en utredning på sitt avlopp.

Fast TS verkar ju inte vara så orolig för risken att utsättas för inspektion.
Sen kan ju inte gärna kommunen komma ut och inspektera ett avlopp som de inte vet existerar så risken måste väl ses som obefintlig.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Vem ska betala för utredningen om inte den sökande gör det (i vår kommun beräknas granskningen av avloppsansökningarna ta ca 12 timmar inklusive granskning av ritningar, granskning på plats, kompletteringar, slutbesiktningar mm)? Kassako... skulle inte tro det...! Vem betalar för grannens nya brunn när avloppet lagts på fel ställe och grannens vatten har blivit otjänligt?

Snabbjobbande kommunaltjänstemän är nog en en ganska osannolik kombination så att det tar lång tid förvånar nog ingen :devil:

Sen i TS fall fruktar jag att de skulle underkänna den direkt eftersom de inte kan lita på att TS kommer att använda tvättmaskinen med t.ex. enbart miljövänligt tvättmedel och ingen oljig smutstvätt. Tänk om man anlägger en toalett och lovar att bara kissa i toaletten för att få enklare avlopp.

Det enda rimliga ifall du vill att alla ska ta sina kostnader är väl att de debiterar för nedlagd tid och noga specificerar vad de gjort under tiden. Kul att betala 6000 för ett avslag som kanske tar max en halvtimme.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Fast TS verkar ju inte vara så orolig för risken att utsättas för inspektion.
Sen kan ju inte gärna kommunen komma ut och inspektera ett avlopp som de inte vet existerar så risken måste väl ses som obefintlig.
Det bror ju på om stallet/ladugården ligger i närheten av bostadshuset som troligtvis har ett avlopp. Kontrolleras det avloppet så finns det ju en överhängande risk att man kontrollerar avloppet till stallet också. I ett sånt fall (om man då gör bedömningen att kista inte är tillräckligt) så innebär det att ts kan behöva göra markprover för att visa att systemet är okej. Att göra en sån utredning är inte någon billig historia. Så varför inte bara ringa till miljökontoret och kolla hur de ser på saken istället, det blir betydligt billigare än att chansa i onödan. Det kostar inget att fråga.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Du kan inte jämföra fortkörning med miljöbrott, det blir som att jämföra konståkning och terrängcyklister.

Tycker du verkligen att vi ska överlämna till var och en att bedöma vad som ska och vad som inte ska tillåtas? Tror du inte att reglerna faktiskt finns där för att de tjänar ett syfte - att INTE få godtyckliga bedömningar?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Du kan inte jämföra fortkörning med miljöbrott, det blir som att jämföra konståkning och terrängcyklister.

Nu låter det ju på dig som om TS planerar att gräva ner gifttunnor i trädgården.
Sen är det ju intressant att du verkar trycka trafikbrott vara lindrigare än att hälla ut lite miljövänligt tvättmedel i marken. Tänk på att en trafikolycka ofta leder till att massor av olja och bensin kommer ut i naturen.


Tycker du verkligen att vi ska överlämna till var och en att bedöma vad som ska och vad som inte ska tillåtas? Tror du inte att reglerna faktiskt finns där för att de tjänar ett syfte - att INTE få godtyckliga bedömningar?

Jag tycker det är bäst ifall myndigheterna koncentrerar sig på riktiga brottslingar och inte på de som släpper ut lite tvättmedel eller kör några km/h för fort.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Fortkörning ger böter. Och att köra 1 km/h för fort tror jag är liktydigt med att slå ut biltvätthinken på gräsmattan.

Att däremot planera för att lägga ett avlopp, som ska användas länge, länge och faktiskt med vett och vilja planera och utföra detta trots att man vet att det strider mot lagar och regler tycker jag i så fall är jämförbart med att ställa av bilen och köra den ändå. Och det tycker du väl ändå inte är OK?!
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det bror ju på om stallet/ladugården ligger i närheten av bostadshuset som troligtvis har ett avlopp. Kontrolleras det avloppet så finns det ju en överhängande risk att man kontrollerar avloppet till stallet också. I ett sånt fall (om man då gör bedömningen att kista inte är tillräckligt) så innebär det att ts kan behöva göra markprover för att visa att systemet är okej. Att göra en sån utredning är inte någon billig historia. Så varför inte bara ringa till miljökontoret och kolla hur de ser på saken istället, det blir betydligt billigare än att chansa i onödan. Det kostar inget att fråga.


Hade stallet legat nära en befintlig anläggning hade väl TS rimligen inte behövt anlägga något nytt avlopp så den risken är nog obefintlig.

De som kommer och besiktigar en befintlig avloppsanläggningar lär inte hålla på att leta efter andra avlopp. Inte ens polisen får tränga sig in och leta i sadelkammaren utan någon husrannsakansorder så att avloppskollarna skulle ha någon rätt att gå omkring och rota för att hitta okända avlopp kan jag inte tänka mig. Så ifall man inte skyltat sitt privatavlopp lär ju ingen hitta det. Ett sådant avlopp lär ju inte synas så bra utomhus heller och gör det det så förutsätter jag att man döljer det.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 944
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 424
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 081
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp