Bukefalos 28 år!

avlopp för tvättmaskin

Empalie

Trådstartare
Till våren blir det nytt stall och då vill jag ha tvättmaskin, har funderat på om det är förlyxigt mn jag inser att det får man unna sig. Nu kommer vi till de här med avlopp. Min sambo menade innan att man var tvungen att anlägga ett avlopp och att det skulle kosta en hel del pengar. Men så pratade jag med en kompis som också är i färd att bygga. Hon hade ringt till kommunen och hört sig för, de sa att det räckte med en stenkista om det inte skulle finnas toalett utan endast tvättmaskin. och att man använde miljövänligt tvättmedel. Tror ni det räcker, man bör ju spara en del pengar på att inte behöva anlägga avlopp....
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Du/ni lär behöva en godkänd avlopps anläggning. Vad det innebär beror som ni redan upptäckt på vad som ska komma ut i avloppet. Men också på var har det, hur marken är där det ska rinna ut. Så enklast är att höra med kommunen vad de har för krav på just er. Det är ju dessutom de som ska godkänna och ha tillsyn över det i fram tiden.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag har oerhört svårt att tro att kommunen går med på att ni slipper 'riktigt' avlopp bara för att ni lovar att använda miljövänliga tvättmedel. Då måste ni väl lova att inte tvätta saker som är väldigt nerskitade med olja också. Sen kan de ju komma nya ägare/gäster som inte har koll på erat löfte heller.

Men som sas tidigare kolla med miljö och hälsa (eller vad de kan heta som har hand om avlopp) på kommunen de borde ju veta vad som gäller.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Skulle det inte gå att koppla ihop avloppet från stallet med det avlopp ni har från huset om det inte är alltför långt avstånd? Nu har jag ingen större koll på kostnaden för ett nytt avloppssystem, men det känns som om man skulle kunna gräva ganska långt för kostnaden att anlägga en ny 3-kammarsbrunn med infiltrationsbädd.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag hade också kollat om det går att koppla på det vanliga avloppet till huset- om ni nu bor på samma ställe...

Jag har tänkt sätta på avlopp från toalett, tvättmaskin och vaskar på vanligt avlopp- men inte spolspiltan. Om man inte får spola ner kattgrus i toaletten vill de nog inte ha gyttja, spån och hö i avloppet heller ;)

får väl sätta upp en skylt att det inte är tillåtet att tvätta av olja och annat där då ;)
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Avlopp kan gå på allt mellan 30 - 100 tusen.

Om det BARA är tvättmaskinen som ska på så räknas det som ett lite enklare avlopp och ni kanske kan komma undan med tvåkammarbrunn + efterpolering. Enklast är dock att ringa Miljö och hälsa på kommunen och fråga. Fosfatfritt tvättmedel ska ni använda i vilket fall som helst. Kom bara ihåg att ni inte får koppla på wc på avloppet om det blir en tvåkammarbrunn med efterföljande polerbädd/infiltration.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Du kan inte ha en extra tvättmaskin i huset? (Låter ju som om det skulle bli smidigare/billigare)
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Nja jag blir lite fundersam nu. Ok för kommunen var det ok så länge inte man satte in toalett på samma "avlopp" så är det ok. Säljer man gården får man väll informera de kommande boende vad som gäller helt enkelt svårare är det inte. Jag kommer ha tre hästar i stallet och tvättar ju inte mer en högst en gång varje månad högst, det blir ju inte så himla mycket. Olja får man ju tänka på att inte få in där.
Vill inte ah tvättmaskinen i huset och har ingen bra källare eller uthus till det, grejen är ju att jag vill ha tvttmaskinen i stallet för att underlätta och låta hästlukten stanna där.
KOstar det så mycket vill jag verkligen hitta ett billigare alternativ, jag kommer ju inte vara en stortvättare.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Nja jag blir lite fundersam nu. Ok för kommunen var det ok så länge inte man satte in toalett på samma "avlopp" så är det ok. Säljer man gården får man väll informera de kommande boende vad som gäller helt enkelt svårare är det inte. Jag kommer ha tre hästar i stallet och tvättar ju inte mer en högst en gång varje månad högst, det blir ju inte så himla mycket. Olja får man ju tänka på att inte få in där.
Vill inte ah tvättmaskinen i huset och har ingen bra källare eller uthus till det, grejen är ju att jag vill ha tvttmaskinen i stallet för att underlätta och låta hästlukten stanna där.
KOstar det så mycket vill jag verkligen hitta ett billigare alternativ, jag kommer ju inte vara en stortvättare.
Du måste skilja på ditt stall och din kompis stall. Det beror helt på markens beskaffenhet hur man ska ordna med sitt avlopp. Och det skiljer stort från hus till hus. Vår kommun hade aldrig godkänt stenkista för tvättmaskin. Frågan är om det är tillåtet någonstans egentligen (alltså enligt miljöbalken).
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

vad är det billigaste och lättaste avloppet att anlägga då??? Jag tänker inte gräva ett för mellan 30 - 100 tusen.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Beroende på hur marken ser ut så är nog ett slutetsystem billigast att anlägga men dyrast i drift. Tyvärr så är det inte godkänt överallt heller.
Men även "bara" stenkista med allt arbete lär gå på ganska mycket om den ska göras ordentligt.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag tror du måste ringa din kommun och se vad som gäller just hos dig, som de andra säger.

Jag byggde nytt förra året och pratade med miljö/vatten- och avlopp hos oss, och först ville de ha avlopp till duschspiltan, men sen pga att jag inte bygger så stort stall så räckte det med stenkista.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ja men det är ju just därför jag inte behöver för att stallet inte är större. Hade ju säkert varit skillnad om man ska inackorderingar och så...
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Kolla med kommunen och be dem komma ut och titta. Vad som är OK för våra grannar 100 meter bort är inte OK för oss, eftersom marken skiljer sig (och läget).

Detta är defintivt något man vill vara säker på, och få skriftlig info om från kommunen, att i efterhand betala vite och dessutom få göra om hela avloppet är inte roligt.

Möjligen går det att komma den lätta vägen runt (men det är ändå inte billigt att göra stenkista, även om det är billigare än infiltrationsbädd). Men var säker på vad som är OK innan ni börjar.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ja men det är ju just därför jag inte behöver för att stallet inte är större. Hade ju säkert varit skillnad om man ska inackorderingar och så...


Men då är inte mitt för tvättmaskin och tvättmedel utan bara för duschspiltan.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag har min spolspilta går ner i pissbrunnen under dyngplattan.
Ett avlopp beror på vad du har för mark om man måste anlägga en bädd osv.
Räkna med 40-50.000kr för ett vanligt avlopp med brunn.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ingen kan svara på vilket avlopp som är billigast i ditt fall. Du måste prata med kommunen samt ta ut en entreprenör som kan bedöma marken och ge dig en prisuppgift på vad arbetet kommer att kosta.

Stenkista är VÄLDIGT sällan godkänt som avlopp (du häller ju bara ut vattnet på en hög med stenar = ingen rening över huvudtaget). Just duschspilta är väl ett av de få fallen där det kanske skulle kunna kännas ok. Tro mig, jag har är i sluttampen på utbildningen till miljöskyddsinspektör med utbildning just inom enskilda avlopp.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ok men kan jag göra så med tvättmasinens vatten också, att det får rinna ut på gödselstacken?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ok, jag är med på noterna men sedan blev jag lite fundersam. Jag har tre hästar i stallet och kommer ej behöva göra ngn förprövning, när skulle jag kunna bli påkommen? Leker bara med tanken, menar inget sériöst...
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 944
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 438
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 428
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 083
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp