Bukefalos 28 år!

avlopp för tvättmaskin

Sv: avlopp för tvättmaskin

Vid en inspektion. Jag tror faktiskt inte att någon kommun godkänner att tvättmaskinsvatten går rakt ut utan någon form av avlopp/rening.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Vid en inspektion. Jag tror faktiskt inte att någon kommun godkänner att tvättmaskinsvatten går rakt ut utan någon form av avlopp/rening.


Fast vet inte kommunen om att det finns ett avlopp i stallet lär ju risken för att de ska göra en inspektion vara obefintlig. Givetvis bör man ju inte berätta för andra att man har ett oanmält avlopp då finns ju alltid risken att någon anmäler.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Fast stallet inspekteras ju med tanke på djurskydd, så de som utför den inspektionen kollar ju inte att alla avloppsanläggningar har korrekta tillstånd.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Låter konstigt. Jag kan förstå att de frågar om t.ex. spolspiltan används och fungerar men att de skulle intressera sig för hur avloppet utanför är draget känns ju fullständigt ointressant ur djurskyddssynpunkt.

Fast om de håller på att kolla varenda liten detalj de kan förstår jag att de ligger efter pga arbetsbörda då det låter som att de prioriterar lite fel. Det känns ju viktigare att de går och kollar att inga stängselstolpar är murkna om man nu ska tänka på djurskydd.


Skulle man utsättas för en sådan nitisk kontrollant får man väl köra med en liten 'vit lögn' i värsta fall.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag förstår inte hur man som "naturmänniska" (hästmänniska) kan vara så ointresserad av natur och miljö att man vill dra en vit lögn för att man fuskar med sitt miljöansvar?

Självklart ska den som inspekterar ta ett helhetsgrepp vid inspektionen. Framkommer oklarheter ska det lämnas till berörd instans som sedan kan spinna vidare. Om jag har ett misstänkt avlopp lämnas det vidare till den inspektör som har hand om detta, sedan får jag redovisa när denne kommer ut.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Nu var det ju TS som ställde frågan om när hon skulle kunna bli påkommen ifall hon gjorde ett oanmält avlopp.

Sen behöver man ju inte känna sig som en miljöbov om man har en spolspilta eller tvättmaskin (som kör hästtäcken i miljövänligt tvättmedel 1 gång per månad) utan tillåtet avlopp. Det är ju helt lagligt att tvätta av sin häst utanför stallet så varför skulle man bli miljöbov om man gör det inne i stallet.

Har man inte råd att lägga kanske 50000:- på ett riktigt avlopp har jag viss förståelse att man försöker hitta andra lösningar. Sen ska väl kommunen ha ett antal 1000-lappar för att godkänna avloppet också. Tänk om man skulle anmäla grannen varje gång han eldar sopor (garanterat en del miljöonyttiga grejer) på tomten. Det är väl ungefär samma nivå av brottslighet.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Om min granne regelbundet hade eldat sopor på sin tomt hade jag faktiskt tagit upp det med henom.

En tvättmaskin med tvättmedel rätt ut i naturen känner jag mig rätt tveksam till faktiskt, men är det ingen big deal så kommer ju kommunen att godkänna det. Och så är saken ur världen. Är det att anse som en miljöfara så kommer de inte att godkänna arrangemanget, och då ska det väl heller inte vara OK att göra? Eller hur?
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Om min granne regelbundet hade eldat sopor på sin tomt hade jag faktiskt tagit upp det med henom.

Nu är det ju lite avstånd till grannen och han eldar bara när vinden är vettig så det tycker jag är hans ensak om han vill göra. Bra grannsämja skall inte förstöras i onödan och det gör man nog om man ska försöka rubba på uråldriga seder.


Sen tycker även jag att man ska ha ett riktigt avlopp till tvättmaskinen, men om man ska tvätta lika lite som TS gör tror jag inte det har någon betydelse för miljön. Det lär släppas ut betydligt mer skit i naturen vid en vanlig biltvätt på tomten än en tvätt med miljövänligt tvättmedel. Det stora problemet blir ju om det kommer nya ägare som börjar använda sadelkammaren som tvättstuga.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Om min granne regelbundet hade eldat sopor på sin tomt hade jag faktiskt tagit upp det med henom.

En tvättmaskin med tvättmedel rätt ut i naturen känner jag mig rätt tveksam till faktiskt, men är det ingen big deal så kommer ju kommunen att godkänna det. Och så är saken ur världen. Är det att anse som en miljöfara så kommer de inte att godkänna arrangemanget, och då ska det väl heller inte vara OK att göra? Eller hur?

Om man tvättar 1 maskin/mån i t.ex. grönsåpa lär det varken göra till eller från för miljön...
Men ska man ha en sådan lösning får man ta sitt ansvar genom att tänka sig för väldigt noga vad man tvättar i...

/Camilla
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte tror på lösningen att man skriver ett kontrakt med kommunen där man förbinder sig att bara använda grönsåpa och på så sätt får dispens för något som egentligen inte är tillåtet.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Stallet behöver väll inte inspekteras, har tänkt att ha tre boxar, skötselplats, sadelkammare, torkrum, spån och redskapsförråd. Det är väll från den femte hästen? Vi behöver inget bygglov p.g.a att vår gård räknas som lantbruksenhet.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Det är ju precis så jag hade tänkt,grönsåpa samt lite hästsaker som tvättas kanske en gång per månad inget mer.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Inspektion kan du få när som helst, målet är ju att inspektörerna ska se alla stall i kommunen.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Ok, då får jag väll boka tid för inspektion innan tvättmaskinen sätts på plats:-)

Dem kan ju inte ha tid att komma två gånger. Här har de inte varit i ett
enda stall i kommunen vad jag vet, förutom de som har beställt förprövning. Här finns det flera som t o m har sina hästar på taggtråd fortfarande, hur sjukt är det att de inte satsar på detta. Jag är en väldigt noggrann och skötsam hästägare ut i fingerspetsarna men jag har inte lust attlägga så mycket pengar på ngt för det lilla behov jag har...
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Du kommer ju antagligen att råka ut för fler inspektioner. Du kan ha sån "tur" att den entreprenören du anlitar kollar med miljökontoret vad som är sagt för avloppet, alternativt rapporterar att hen gjort ett avlopp på din fastighet. Viten är dyrare än att göra det ordentligt från början. Dessutom kan det bli dyrt om du flyttar från fastigheten och någon annan sen använder avloppet till annat än bara tvättmaskin och du inte varit tydlig med att avloppet inte är godkänt.

Hur som är du enligt miljöbalken skyldig att anlägga ett BDT-avlopp om du inte kan visa att tvättmaskinen inte påverkar miljön på något sätt alls jämfört med hur det är nu. Det är inte förhandlingsbart.

Appropå biltvätt på gården hemma så är det också rätt diskutabelt huruvida det verkligen är ok ur miljöbalkens synvinkel så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: avlopp för tvättmaskin

Appropå biltvätt på gården hemma så är det också rätt diskutabelt huruvida det verkligen är ok ur miljöbalkens synvinkel så att säga.

Då lär polisen få att göra, det känns ju som att de plötsligt kriminaliserar en ganska stor del av befolkningen ifall hemmabiltvätt skulle vara olagligt.
 
Sv: avlopp för tvättmaskin

Tja, det är mycket som folk gör som de inte ska göra enligt lag. Miljöbalken gäller ju alla, även enskilda privatpersoner. Att tvätta bilen räknas som u-verksamhet vilket gör att det generellt är lågprioriterat eftersom A, B och C-verksamheter går före i tillsynen (precis som det ska vara). Man släpper ut en hel det mindre bra saker vid tvätt av bilen vilket egentligen borde tas omhand och renas bort ur vattnet. Sen att få gör det är en annan femma.

Jag menar, även lekplatser kan räknas som miljöfarlig verksamhet. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
1 967
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 538
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 447
Senast: Efwa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 094
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp