Avmaskning 1-åring

B

Blicken

Skickade in träckprov på min 1-åring och har fått följande svar:

Strongylus/Cyathostominae (stora och/eller lilla blodmasken) EPG 150 (odling satt, svar v11)

Parascaris equorum (spolmask) EPG 0

Övrigt (t.ex. fölmask, springmask) EPG 0

Tanken med att jag skickade prov var för att se om det fanns någon spolmask, det är väl det som man avmaskar åringar för. Ska väl vara i jan/feb men tiden har rusat iväg. Nu fanns det ju ingen spolmask och inte så mycket på det andra heller! Ska jag då vänta med avmaskningen tills det ska göras på de vuxna inför betet.

Hoppas någon har svar till mig. Tack på förhand!
 
Sv: Avmaskning 1-åring

Helt rätt tänkt! Du väntar med avmaskning tills det är dax att byta hage, om nu inte odlingen för stora blodmasken kommer tillbaka positiv.
 
Sv: Avmaskning 1-åring

Jag fick idag precis samma svar på min treåring, behöver man avmaska alls när det är så lågt antal? Odlingen tar ju ett par veckor, och jag hade tänkt släppa på bete innan dess. Kan jag göra det och vidta ev. åtgärder när odlingssvaret kommer?
 
Sv: Avmaskning 1-åring

Jag fick idag precis samma svar på min treåring, behöver man avmaska alls när det är så lågt antal? Odlingen tar ju ett par veckor, och jag hade tänkt släppa på bete innan dess. Kan jag göra det och vidta ev. åtgärder när odlingssvaret kommer?

Det skulle jag göra. Risken att stora blodmasken finns är ju ändå relativt liten.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 631
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 765
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp