Bukefalos 28 år!

Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Fota gärna nästa gång! Om det var styngflugelarver är de från förra säsongen. Kan du beskriva hur de såg ut?
De var 1,5-2 cm långa, ljusgula, typ 2 mm breda med 1-2 mm breda "leder", och mörka huvuden. Jag funderar på att det ev kan vara en skalbagge eller fjäril som lagt ägg som snabbt kläckts i bajset. Noshornsbagge eller humlemått kanske? Jag blev så äcklad att jag snabbt mockade ut det ur hagen och inte ville gå nära... Men jag ska mocka igenom hagen idag igen (tog träckprov och blodprov i morse) så jag kanske kan fota då (om det finns några kvar).
 
De var 1,5-2 cm långa, ljusgula, typ 2 mm breda med 1-2 mm breda "leder", och mörka huvuden. Jag funderar på att det ev kan vara en skalbagge eller fjäril som lagt ägg som snabbt kläckts i bajset. Noshornsbagge eller humlemått kanske? Jag blev så äcklad att jag snabbt mockade ut det ur hagen och inte ville gå nära... Men jag ska mocka igenom hagen idag igen (tog träckprov och blodprov i morse) så jag kanske kan fota då (om det finns några kvar).
Då är det inte styngflugelarver, de är ljusröda till mörkt vinröda. Snarare larver från någon annan fluga.
 
@Madick kanske?

Behöver jag avmaska häst 1 eller kan jag invänta vårprovet? Är det smitta upplockad i sommar vi ser på den nu? (Upplockat efter medlets intervall utgått alltså?)

Häst 1 - 250 epg nu. 550 i maj, avmaskades (en gång) med noromectin.
Häst 2 - 100 epg nu , 100 epg i våras.

Som parentes
2015
Häst 1- 0 på våren, 0 på hösten
Häst 2- 550 på våren (cydectin), 0 på hösten

2014 (flytt till stall med absolut rena hagar)
Häst 1 - 100 på våren, 550 på hösten (cydectin)
Häst 2- 0 på våren. Inget höstprov. (Brukar nolla)
 
@Madick kanske?

Behöver jag avmaska häst 1 eller kan jag invänta vårprovet? Är det smitta upplockad i sommar vi ser på den nu? (Upplockat efter medlets intervall utgått alltså?)

Häst 1 - 250 epg nu. 550 i maj, avmaskades (en gång) med noromectin.
Häst 2 - 100 epg nu , 100 epg i våras.

Som parentes
2015
Häst 1- 0 på våren, 0 på hösten
Häst 2- 550 på våren (cydectin), 0 på hösten

2014 (flytt till stall med absolut rena hagar)
Häst 1 - 100 på våren, 550 på hösten (cydectin)
Häst 2- 0 på våren. Inget höstprov. (Brukar nolla)
Det du ser nu är antingen smitta upplockad i våras fram till midsommar ungefär ELLER gammal smitta som ändå finns i hästen. Hur har ni det med styngfluga?

Avmaskningsmedlet tar bara vuxna och juvenila maskar och skyddar inte på något sätt mot ny smitta.
 
Det du ser nu är antingen smitta upplockad i våras fram till midsommar ungefär ELLER gammal smitta som ändå finns i hästen. Hur har ni det med styngfluga?

Avmaskningsmedlet tar bara vuxna och juvenila maskar och skyddar inte på något sätt mot ny smitta.
Aha, då förstår jag ang avmaskningsmedlet!

Vi har inga styngflugor att tala om, hade väl tio tjugo ägg som jag skrapade samma dag. Det blir färre för vart år.:up: Så jag behöver inte avmaska för den skull iaf.

(Den ev smitta de får i sig som i andra halvan av sommaren, när syns det på prov? På vårprovet? )
 
Aha, då förstår jag ang avmaskningsmedlet!

Vi har inga styngflugor att tala om, hade väl tio tjugo ägg som jag skrapade samma dag. Det blir färre för vart år.:up: Så jag behöver inte avmaska för den skull iaf.

(Den ev smitta de får i sig som i andra halvan av sommaren, när syns det på prov? På vårprovet? )
Då skulle jag inte avmaska, däremot jobba med marken, mocka där det går och slå ner rator.

Smitta syns 8-12 veckor efter upplockning tidigast men den kan också ligga vilande i många år och poppa upp när hästen är lite nedsatt, blir stressad av något eller inte alls under hela dess livstid.
 
Då skulle jag inte avmaska, däremot jobba med marken, mocka där det går och slå ner rator.

Smitta syns 8-12 veckor efter upplockning tidigast men den kan också ligga vilande i många år och poppa upp när hästen är lite nedsatt, blir stressad av något eller inte alls under hela dess livstid.
Tack!

Den här hästen har jag bara maskhistorik på -14,-15,-16. Tror inte det där är skött alls innan. Def inga träckprov, möjligen någon slentrianavmaskning. Kanske.
Det var en stressad häst och första årets ,2014, höstresultat var inte förvånande.
Markerna var helt rena när vi flyttade in -14.
Jag mockar alla hagar rätt noga faktiskt men pga graviditeter och dess krämpor har det blivit var tredje fjärde femte vecka istf en gång i veckan som jag önskar.
Framöver kommer jag kunna mocka en gång i veckan så jag hoppas det kanske förbättrar något. (?)
 
Hur och med vad ska vi avmaska?
En 1-åring som hade spolmask i vintras och blev då avmaskad med Axilur, sedan i april med Noromectin (inget träckprov), hade 400 epg blodmask nu.
En 18-åring som i juni hade 60 epg lilla blodmasken och flyttade därefter till detta stallet där 1-åringen bor. Nu har han 200 epg blodmask. Träckkollad varje år och nollat sedan 2014 då han hade pyttemängd stora blodmasken, blev då avmaskad med Cydectin.
De två resterande hästarna i stallet nollade nu.
Vilket medel är bäst? Ivermektinpreparat? Räcker det med en avmaskning? Om 8 veckor är det slutet på november. Hästarna har haft minimalt med styngflugeägg.
Att 18-åringen nu hade 200 (det högsta han haft i min 14-åriga ägo), kan det bero på flytten och att det på nya stället finns andra arter blodmaskar? Eller nåt annat?
Sanslöst tacksam om @Madick har möjlighet att svara :)
 
Hur och med vad ska vi avmaska?
En 1-åring som hade spolmask i vintras och blev då avmaskad med Axilur, sedan i april med Noromectin (inget träckprov), hade 400 epg blodmask nu.
En 18-åring som i juni hade 60 epg lilla blodmasken och flyttade därefter till detta stallet där 1-åringen bor. Nu har han 200 epg blodmask. Träckkollad varje år och nollat sedan 2014 då han hade pyttemängd stora blodmasken, blev då avmaskad med Cydectin.
De två resterande hästarna i stallet nollade nu.
Vilket medel är bäst? Ivermektinpreparat? Räcker det med en avmaskning? Om 8 veckor är det slutet på november. Hästarna har haft minimalt med styngflugeägg.
Att 18-åringen nu hade 200 (det högsta han haft i min 14-åriga ägo), kan det bero på flytten och att det på nya stället finns andra arter blodmaskar? Eller nåt annat?
Sanslöst tacksam om @Madick har möjlighet att svara :)
Det är inga höga nivåer men skönt att slippa smitta ut i hagen nu på hösten eftersom den överlever till våren. Ivermektinpreparat nu och sen inget mer i år, skrapa eventuella ägg.
 
En kanske udda fråga men kan maskar, t ex blodmasken, förflytta sig själv mellan olika hagar?

Nej, inte om du menar att de skulle kräla dit. Jag frågade en liknande fråga eftersom jag kastar bajs över stängslet när jag mockar hagar och började fundera om masken kom tillbaka. Men de kan typ ta sig nån meter var svaret jag fick. Från allas vår Madick.
 
Fyrantel skulle jag ge 3 ggr och sen ett prov på hösten när det gått 6 veckor efter sista avmaskningen. Har ni styngfluga behöver ni byta medel sista avmaskningen (efter provet). Kom också ihåg kollaeffekten efter första avmaskningen, jätteviktigt!

Den med 200 EPG skulle jag ge 2ggr bara men annars lika många gånger på resten. Fyrantel tar bara vuxna maskar och varje avmaskning säger "gott om plats" till de larver som ligger vilande i tarmslemhinnan och kan alltså trigga igång fler.

Bara dubbelkollar här @Madick Vi har sju hästar varav en ny som fick noromectin för två veckor sedan, tre hade mkt och fått fyrantel tre ggr, en lite fått fyrantel två gånger, (kolla effekten gjord) resten mkt lite/inget och inget på odling så ingen avmaskning i juni när de bytte till sommarhagen. Ska alla hästar ska kollas igen nu (de ska byta till vinterhagen ca månadsskiftet okt/nov, odling på de som inte avmaskats?
 
Bara dubbelkollar här @Madick Vi har sju hästar varav en ny som fick noromectin för två veckor sedan, tre hade mkt och fått fyrantel tre ggr, en lite fått fyrantel två gånger, (kolla effekten gjord) resten mkt lite/inget och inget på odling så ingen avmaskning i juni när de bytte till sommarhagen. Ska alla hästar ska kollas igen nu (de ska byta till vinterhagen ca månadsskiftet okt/nov, odling på de som inte avmaskats?
Gärna odling på de som fått Fyrantel också eftersom det inte tar vandrande stadier av stora blodmasken. Den nya behöver inte kollas nu.
 
Fråga om stora blodmasken. Vi har fått in den i markerna men troligtvis i mkt liten mängd. En häst per år och olika hästar varje år har de tre senast åren fått positivt svar på odling:
Häst 1 för tre år sedan ganska lite epg, runt 150 har jag för mig. Häst 2 andra året betydligt mer lite över 1000 epg, häst 3 i våras runt 50 epg. Häst 1 och 3 har gått tillsammans tidigare dock ej det senaste året. Nu går häst 1 och 2 ihop sedan början av sommaren. Det råder lite maskhysteri bland hästägarna i stallet. Vi har tex tagit prov som visar att häst 1 har 50 epg nu men ska byta hage och då vill man avmaska för att häst 2 har gått i denna hage de senaste åren (men hade stor blodmask endast för två år sedan)
Alla som gått med häst 3 i sommar avmaskades oavsett vad analysen visade.
Rörigt kanske... Jag undrar om det inte är lättare att maska alla hästarna i stallet regelbundet i typ ett år istället för att hatta med maskprov och sedan ändå avmaska oavsett? Jag förstår inte riktigt logiken i detta... :( Dessutom ser vi väl inte om vi blivit av med stora blodmasken om vi maskar nu. Jag menar att analysen i vår inte kommer visa rätt då vi tar bort masken nu...
 
Fråga om stora blodmasken. Vi har fått in den i markerna men troligtvis i mkt liten mängd. En häst per år och olika hästar varje år har de tre senast åren fått positivt svar på odling:
Häst 1 för tre år sedan ganska lite epg, runt 150 har jag för mig. Häst 2 andra året betydligt mer lite över 1000 epg, häst 3 i våras runt 50 epg. Häst 1 och 3 har gått tillsammans tidigare dock ej det senaste året. Nu går häst 1 och 2 ihop sedan början av sommaren. Det råder lite maskhysteri bland hästägarna i stallet. Vi har tex tagit prov som visar att häst 1 har 50 epg nu men ska byta hage och då vill man avmaska för att häst 2 har gått i denna hage de senaste åren (men hade stor blodmask endast för två år sedan)
Alla som gått med häst 3 i sommar avmaskades oavsett vad analysen visade.
Rörigt kanske... Jag undrar om det inte är lättare att maska alla hästarna i stallet regelbundet i typ ett år istället för att hatta med maskprov och sedan ändå avmaska oavsett? Jag förstår inte riktigt logiken i detta... :( Dessutom ser vi väl inte om vi blivit av med stora blodmasken om vi maskar nu. Jag menar att analysen i vår inte kommer visa rätt då vi tar bort masken nu...
Vad har ni gjort med hagarna?
 
Vad har ni gjort med hagarna?
Förra året lät vi hälften av gräshagarna vila till hösten. Tanken var att andra hälften skulle vila i år men hästarna gick i andra konstelletioner samt att stallet var fullt så vi hade inte möjlighet till det. Vi har undvikit att rotera hästarna så att varje häst har gått i max tre hagar för att kunna veta vilka hagar som ev är smittade om någon häst visar sig ha stora blodmasken i vår. Nu avmaskades ju några hästar så de hagarna de har gått i kommer vi inte kunna säga någonting om. Grushagarna har mockats ett par ggr i v och gräshagarna så gott vi kunnat vid hagbyte.
 
Förra året lät vi hälften av gräshagarna vila till hösten. Tanken var att andra hälften skulle vila i år men hästarna gick i andra konstelletioner samt att stallet var fullt så vi hade inte möjlighet till det. Vi har undvikit att rotera hästarna så att varje häst har gått i max tre hagar för att kunna veta vilka hagar som ev är smittade om någon häst visar sig ha stora blodmasken i vår. Nu avmaskades ju några hästar så de hagarna de har gått i kommer vi inte kunna säga någonting om. Grushagarna har mockats ett par ggr i v och gräshagarna så gott vi kunnat vid hagbyte.
Alla som gått i en potentiellt smittad hage SKA avmaskas. Förhoppningsvis har ingen smittat ner betet med mer stor blodmask i år. Då är i så fall hagarna ok efter vintern nu.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 965
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 447
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 749
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp