Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Eftersom ni avmaskat och sen haft hästen där den inte kan ha fått i sig någon smitta är det inte någon mening att göra ny odling. Hur är det med hagen han betade i innan avmaskningen, både på hösten och sommaren, vad har ni gjort med dem?

Vanligt grundprov räcker nu innan byte till gräshage.
Tack för svar!
Han kom till oss sent i september och hann då tyvärr gå några veckor i våra gräshagar, vi har tyvärr ingen möjlighet att låta hagarna vila i sommar utan dom måste tyvärr användas Hur bör vi hantera det?
Kan man låta dom beta där i sommar och ta ny odling i höst för att se ev ny smitta? Eller bör man avmaska en gång även under betessäsongen?
Tycker det är svårt att veta om man gör rätt och tyvärr är rådgivningen från vet. knapphändig.
 
Tack för svar!
Han kom till oss sent i september och hann då tyvärr gå några veckor i våra gräshagar, vi har tyvärr ingen möjlighet att låta hagarna vila i sommar utan dom måste tyvärr användas Hur bör vi hantera det?
Kan man låta dom beta där i sommar och ta ny odling i höst för att se ev ny smitta? Eller bör man avmaska en gång även under betessäsongen?
Tycker det är svårt att veta om man gör rätt och tyvärr är rådgivningen från vet. knapphändig.
Förhoppningsvis hann han inte sprida så mycket smitta, den som visade sig i höstas plockade han upp förra våren så den var troligtvis ganska ny. Jag skulle inte göra någon stor affär av det. Om hästarna plockar upp smitta i sommar syns det tidigast 6 månader efter de fått i sig den så hösten är i tidigaste laget. Har ni styngflugor kan ni slå två flugor i en smäll (!) och avmaska alla ändå på hösten.
 
Jag skulle avvakta eftersom ni mockar så fint. Ska den byta till annan hage?

Vi har två hektar och de övriga hästarna har gått i hela dessa 2 hektar under vintern. I helgen stängde vi så de går i halva och har mockat och finkammat den stängda hagen, tanken är att den ska stå till sig och växa så att vi kan öppna den framåt sommaren som bete. Nuvarande del av hagen är 1 hektar som mockas väldigt noga, den är i princip clean på hästskit i och med flitigt mockande.

Så vi avvaktar alltså, när ska vi testa igen och hur tänker vi där?
 
Vi har två hektar och de övriga hästarna har gått i hela dessa 2 hektar under vintern. I helgen stängde vi så de går i halva och har mockat och finkammat den stängda hagen, tanken är att den ska stå till sig och växa så att vi kan öppna den framåt sommaren som bete. Nuvarande del av hagen är 1 hektar som mockas väldigt noga, den är i princip clean på hästskit i och med flitigt mockande.

Så vi avvaktar alltså, när ska vi testa igen och hur tänker vi där?
Jag skulle avvakta och göra prov innan ni tänker byta till den uppväxta delen. Den med 700 kan sjunka om den får vara ifred.
 
Hej.
Behöver rådfråga er,
Ska låta några hästar få komma på bete med mina hästar. Ska man be dem avmaska sina hästar innan dem kommer? Eller görs detta bara vid behov efter ett träckprov?

Samma undran har jag övriga året om jag ska finna ett nytt stall till mina hästar I okt kan de vara krav från stallägaren att mina hästar är avmaskade?
Går det att få avmaskningsmedel utskrivet trots att man inte gjort träckprov i förebyggande syfte?
 
Hej.
Behöver rådfråga er,
Ska låta några hästar få komma på bete med mina hästar. Ska man be dem avmaska sina hästar innan dem kommer? Eller görs detta bara vid behov efter ett träckprov?

Samma undran har jag övriga året om jag ska finna ett nytt stall till mina hästar I okt kan de vara krav från stallägaren att mina hästar är avmaskade?
Går det att få avmaskningsmedel utskrivet trots att man inte gjort träckprov i förebyggande syfte?

Det lär ju vara rätt relevant att få veta vad hästarna eventuellt bär med sig till dina marker...
 
Hej.
Behöver rådfråga er,
Ska låta några hästar få komma på bete med mina hästar. Ska man be dem avmaska sina hästar innan dem kommer? Eller görs detta bara vid behov efter ett träckprov?

Samma undran har jag övriga året om jag ska finna ett nytt stall till mina hästar I okt kan de vara krav från stallägaren att mina hästar är avmaskade?
Går det att få avmaskningsmedel utskrivet trots att man inte gjort träckprov i förebyggande syfte?
Träckprov först. Det kan ju vara så att en avmaskning inte räcker under säsongen.

Till nytt stall kan de absolut kräva avmaskning men om du tagit prover regelbundet och kan uppvisa ett rent nytaget prov så går de flesta med på det.
 
Har problem med blodmask i hagarna. Hästarna hade från 520 epg till 1900epg blodmask, två av unghästarna hade även spolmask.
Hur och med vilket preparat ska jag avmaska? Går kvar i samma vinterhagar fram till betessläpp 1 juni.
Fick även hem en ny häst för några dagar sedan, ser massor av mask i hans bajs. Någon som är bra på att se vad det kan vara för typ av mask och vill ha en bild =)
 
Har problem med blodmask i hagarna. Hästarna hade från 520 epg till 1900epg blodmask, två av unghästarna hade även spolmask.
Hur och med vilket preparat ska jag avmaska? Går kvar i samma vinterhagar fram till betessläpp 1 juni.
Fick även hem en ny häst för några dagar sedan, ser massor av mask i hans bajs. Någon som är bra på att se vad det kan vara för typ av mask och vill ha en bild =)
Jag kan se på bild!
Problemet i hagarna är mest troligt vinterhagen, största smittan är den som utvecklas från det börjar bli 12 grader fram till midsommar. MOCKA hagen är viktigare än avmaskning. Mocka mocka mocka eller byt hage (och mocka gärna den iofs).
 
Har du så kan jag skicka bilden på messenger? Hur hittar jag dig i såfall?
Men hur ska jag avmaska för att få hästarna fri och hålla sommarbetet okej?
 
Även om ni avmaskar nu så är det extremt mycket smitta ute i vinterhagen, så steg 1 är att mocka och om ni mockar minst ett par gånger i veckan så behöver ni inte avmaska förrän det är dags att byta hage. Troligtvis kommer veterinären skriva ut ett ivermektinpreparat som ges 2-3ggr med 8 veckors mellanrum, sen prov till hösten när det gått mer än 8 veckor efter sista avmaskningen.
 
Ny häst som skall gå med våra övriga, inför inflytt har den avmaskats med Equimax för ca 1 vecka sedan. Enligt ägaren kom det ut rikliga mängder bandmask och liten blodmask. Vad gör vi med denna häst nu avseende mask?
 
Ny häst som skall gå med våra övriga, inför inflytt har den avmaskats med Equimax för ca 1 vecka sedan. Enligt ägaren kom det ut rikliga mängder bandmask och liten blodmask. Vad gör vi med denna häst nu avseende mask?
Ingenting just nu, den är ju behandlad och maskarna kommer ut. Gjordes inget prov innan avmaskningen kan det vara intressant med ett prov (grund enbart) när det gått drygt 8 veckor efter avmaskningen.
 
Ingenting just nu, den är ju behandlad och maskarna kommer ut. Gjordes inget prov innan avmaskningen kan det vara intressant med ett prov (grund enbart) när det gått drygt 8 veckor efter avmaskningen.

Toppen, tack. Ägaren hade avmaskat med Equimax tabs, har aldrig varit med om det tidigare. Är det samma som "vanlig" Equimax?
 
Läste om en (student)studie där förekomst av stora blodmasken fanns hos hästar med väldigt lågt EPG. Hur funkar det för hästar som har 0 EPG, där kan man väl inte odla?
Min häst har gått med andra hästar som har/haft stora blodmasken, men har själv nollat både höst och vår, kan han ändå ha?
 
Läste om en (student)studie där förekomst av stora blodmasken fanns hos hästar med väldigt lågt EPG. Hur funkar det för hästar som har 0 EPG, där kan man väl inte odla?
Min häst har gått med andra hästar som har/haft stora blodmasken, men har själv nollat både höst och vår, kan han ändå ha?
Det kan teoretiskt finnas enstaka ägg som kan kläckas till larver vid 0 EPG. Risken för att hästen mår dåligt av det eller att det blir mycket smitta ut är minimalare än minimal. Det är såklart bra att veta om det så man kan sanera men det finns ingen anledning att få panik.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept behöver du visa att du...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
253 292
Senast: sassiball
·
U
  • Låst
Hästvård Sökte i forumet men hittade ingen liknande tråd. Köpte min unghäst i somras, och antog såklart att han var avmaskad innan dess...
Svar
1
· Visningar
1 087
Senast: Boj
·
  • Låst
Hästvård Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru? Här är i alla fall min fråga Min häst har för första gången på...
Svar
10
· Visningar
1 418
Senast: Burza
·
H
  • Låst
Hästvård Fyll gärna i info listan så blir det lättare att hålla koll på alla olika maskar och preparat. Det är en djungel att läsa om vad de...
Svar
1
· Visningar
1 734
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp