Bukefalos 28 år!

Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Och jag som funderar på att ha (nya) vita converse på mitt bröllop...

Du det tycker jag definitivt att du ska ha!! EN bekant till mig hade dop för sin flicka för ett år sedan. Mamman, pappan och båda faddrarna hade riktigt fina kläder och till det converse, det såg riktigt fräckt ut. Och bekvämt såklart!

kl

I övrigt blir jag både ledsen och glad nu när jag faktiskt har läst igenom hela tråden. Detta är, precis som många andra skrivit, nog den värsta tråden på Buke som jag har läst - vilka påhopp och jag blir verkligen helt mörkrädd över människors beteende :eek:
TS - jag håller inte alls med dig i ditt tyckande och tänkande. Min pojke är 2 år och än så länge är han inte ett dugg intresserad av vad han har på sig och därför klär jag ju honom som jag vill. Men inom en snar framtid är jag övertygad om att han kommer tycka och tänka mycket, även i kläd-frågan. Varför skulle han inte få det?

Min mamma sa till mig när jag var liten att "det kvittar vad man har på sig, man är lika fin ändå. Det är alla människor".
En vecka senare skulle jag på kalas hos en kompis. 3 år gammal var jag då. När jag kom ner hade jag tagit på mig rosa joggingbyxor, sandaler och en blå kortärmad tröja. Mamma frågade varför jag inte tog på mig min nya fina klänning. Jag svarade "men mamma, det kvittar vad jag har på mig för jag är lika fin ändå". Sedan hade mamma inga invändningar på mitt klädval mer.

Tycker det är beklagligt att du har så mycket åsikter i ditt första inlägg TS. Åsikter om klädsel som inte ens är direkt farliga, jag menar tygskor till kjol/klänning etc.? Det är väl superfint. Rött och orange tillsammans är även det superfint! För att bara ta två exempel.

Jag var på en begravning tidigt i våras. Där var personer vars klädsel jag tyckte var respektlöst, med tanke på situationen. En kille kom i keps och tröja med text på där det stod en del svordomar. En tjej hade vit klänning som var så kort att när hon skulle böja sig fram för att lägga rosen på kistan, så syntes hennes trosor för oss, som satt närmst kistan..
Nej jag tycker inte det passar sig alls i det sammanhanget. MEN så länge de är nöjda med det så är det väl det viktigaste? Det kanske faktiskt var de finaste kläderna de hade, det har ju jag ingen aning om och därför skulle jag aldrig på något vis lägga energi på att bli upprörd över det. Dessutom tror jag att de kände den avlidne bättre än vad jag gjorde och kanske var det för hennes skull de valde klädseln?
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Kl

Ts, jag tycker du är småaktig i dina anklagelser, varenda tråd du startar innebär att du letar efter beröm för ditt barn och gärna lite medhåll i hur dåliga andra är.

att du dömer barn och andra människor på grund av vad de har på sig på en avslutning säger mer om ditt plastiga liv än någon annans.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Åh pricken över i Vindvissla!!

Betänk också vilken åsikt man överför till sitt/sina barn :/
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Jag tror att Golden-Heart har rätt i det hon skriver, mer än hon själv anar. Man kan ju spekulera i vad hon för över för värderingar till sitt barn ..
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Det tror jag också.
Klart barnen påverkas av vad man säger, gör och vilka åsikter man har.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Jo jag förstod att det var så du menade, men jag är inte övertygad om att Golden_Heart förstår innebörden av sina egna ord.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Kl

Ts, jag tycker du är småaktig i dina anklagelser, varenda tråd du startar innebär att du letar efter beröm för ditt barn och gärna lite medhåll i hur dåliga andra är.

att du dömer barn och andra människor på grund av vad de har på sig på en avslutning säger mer om ditt plastiga liv än någon annans.

Jag håller med dig, och bortsett från det uppenbara fördömandet av sådant som inte borde vara TS business över huvud taget kan jag inte se hur en skolavslutning kan anses vara så viktig och formell. Det är ju bara sista dagen på läsåret. Jag klär väldigt sällan upp mig (aldrig) när jag jobbar sista dagen på jobbet innan semestern eller annan ledighet. Ja, inte ens på företagsfester. Varför är det så fasligt viktigt?
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Klädsel på skolavslutning är viktigt på vissa ställen i landet. Jag vet orter där det är mycket vanligt med kostym på killar som slutar 9:an. Så till viss del skiljer det sig åt lite på var man bor.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Klädsel på skolavslutning är viktigt på vissa ställen i landet. Jag vet orter där det är mycket vanligt med kostym på killar som slutar 9:an. Så till viss del skiljer det sig åt lite på var man bor.

Viktigt för vem, är ju frågan? Bröllop och begravningar är något helt annat, där finns det ju i allmänhet en officiell eller inofficiell klädkod och det vore väl ganska oartigt mot värdarna att helt strunta i den. Men en skolavslutning betraktar jag som en dag vilken som helst, som typ nationaldagen. För vissa är den högtidlig och viktig, för vissa sorglig och ledsam, och för andra är helt intetsägande. Men jag har nog aldrig varit med om att någon har tagit en avslutning till den nivå av allvar som TS gör.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Knapplån

Intressant tråd!

Ibland finns klädkoder, som ju knappast är obligatoriska, men rekommenderade för allas skull och ibland är det skolavslutning och liknande utan officiell klädsel där man fritt kan välja kläder men det är kutym att ha lite finare än vardagskläder.

Det jag kan tycka hör till allmänbildningen är att veta hur man förväntas se ut när man är välklädd. T.ex att inte ha gymnastikskor till kostym. Sen kan man ändå mycket väl bära just det, men då ska det vara ett medvetet val! Sen beroende på situation förstå att det kan få konsekvenser (nu pratar jag inte skolavslutningar :D utan tänker kanske på ett arbete där personalen förväntas gå uppklädda t.ex).

Sen kan man ju diskutera om det med tiden blir förändring på vad som anses vara välklädd/uppklädd. Med största sannolikhet är det så, men jag tror en hel del av dagens sätt att se det kommer leva kvar.

Själv reagerar jag på delar av det TS har upprörts av och annat som att ha mössa på inne. Det senare fallet har jag på mitt kontorsjobb och i mina ögon ser det inte professionellt och seriöst ut. Men jag skulle aldrig kommentera det.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Men jag tycker att det viktiga är att man har klätt upp sig, inte hur det ser ut.
:bump:

Exakt, fest är kul och det är roligt när människor har ansträngt sig lite. Samtidigt som man helt enkelt är söt och accepterar även de som inte hade tid/möjlighet att tvätta/stryka eller vad det nu kan vara.

(Har som liten gått helt felklädd på mången fest och släkttillställning. Förtvivlad, försagd och tapetklistrad över att jag återigen (efter ett mindre slag) lydde föräldrarna och har den där löjliga klänningen/pikétröjan/rosa byxorna/randiga väldresserade skjortan på mig (för omvärden ser man väl någorlunda normal men lite pretto och väl skolflicksaktig ut. Dvs snygg, söt, tuff, självsäker osv som man så gärna vill vara går fetbort.) mina klädnojor har varit legio. Ibland knappt kommit utanför dörren i förtvivlan när det är fest, i övrigt bott i jeans för säkerhets skull. Numera har det gått över, men det tog många år.)

Snälla låt bara bli de där klädstriderna, överväg i alla fall om kanske inte barnet faktiskt kanske har rätt. (och snälla låt dem inte upptäcka HM först när de är över 20).
 
Senast ändrad:
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Sedan måste jag säga att jag i alla fall hoppas att A kommer att vilja klä upp sig när det är festligheter. Att jag kan förmedla till honom att han inte blir så obekväm i kostym att han ska behöva känna att han hellre vägrar att ha det om det är kavaj/mörk kostym som klädkod. Att vi tillsammans kanske kan välja det som passar bäst för skolavslutning, där båda får meddela sina åsikter. För det är så kul med fest och uppklätt, när man känner sig rätt uppklädd :D

(Och eftersom det är buke, känner sig rätt, dvs har de kläder man trivs i och blir glad av men kanske också erkänner ett högtidligt ögonblick, vilket gör en lite extra glad.).

och jag tycker de (känner bara män faktiskt) som har skräck för uppklätt verkar få massa egentligen onödig ångest om flickvännen vill gå på studentbal eller vännen ska gifta sig (Och det är ju självklart helt ok att ha, men önskar inte klädångest åt mitt barn, det har jag haft så det räcker till A också.).
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

:bump:


(Har som liten gått helt felklädd på mången fest och släkttillställning. Förtvivlad, försagd och tapetklistrad över att jag återigen (efter ett mindre slag) lydde föräldrarna och har den där löjliga klänningen/pikétröjan/rosa byxorna/randiga väldresserade skjortan på mig (för omvärden ser man väl någorlunda normal men lite pretto och väl skolflicksaktig ut. Dvs snygg, söt, tuff, självsäker osv som man så gärna vill vara går fetbort.) mina klädnojor har varit legio. Ibland knappt kommit utanför dörren i förtvivlan när det är fest, i övrigt bott i jeans för säkerhets skull. Numera har det gått över, men det tog många år.)).

Oj, det här fick mig minnas mitt första disco, jag gick väl i tvåan trean och gick dit i typ ärvd tysk folkdräkt.....Kanske inte hade varit MITT förstahandsval om man säger så....
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Appropå färger som inte passar ihop...vad säjs om den här kombinationen:D?
R0010919.JPG


Annars tycker jag att barnen ska kunna ha vilka kläder på sig som de trivs i. Det är ju barn! Ingen Nobelmiddag direkt.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Jag hade en hel del kläder som jag hatade när jag var barn. Vi hade fått kläderna från någon kusin och mamma var så glad över att få kläder så jag kunde ju inte säja att jag inte ville använda kläderna. Skotsrutiga byxor bl.a...de var gräsliga.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Så här såg jag ut när jag slutade 9:an.
5531_116941916702_2729175_n.jpg


Hade klätt upp mig ordentligt, med vinröd sammetsklänning, matchande vinröda kängor, vinröd tuppkam och så ett fint hänglås runt halsen.
Förmodligen urläckra säkerhetsnålar i öronen också.

När jag tog studenten hade jag en egensydd klänning. Röd med lila paljetter.

Min son som slutade 4:an i fredags hade ljusblå shorts, vit piké med mörka ränder och lila keps. Helt vanliga gympaskor till det.

(Apropå ingenting, det är skådespelerskan Malin Crepins lillasyster som sitter till vänster om mig)
 
Senast ändrad:
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Lackskor hör till en förgången tid för mig. Det skulle jag aldrig tvinga min dotter att ha på sig. Inte ens för femton år sedan. .



Lackskor är verkligen något med många år på nacken.
Blir man inte mobbad om man kommer med lackskor på en skolavslutning 2012?
Går det ens att köpa? :D

Jag blev också rätt less på lackskor som liten så jag har rätt svårt även för lackpumps och dito blanka herrskor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp