Bukefalos 28 år!

Avslutningar och dess klädsel

Sv: Avslutningar och dess klädsel

Kulturell grej. I förorten syns många lackskor.
På jobbet passerade vi förresten en helt fantastik skolavslutning. Det var idel traditionell klädsel från de mest avlägsna hörn av världen , en hel del av kvinnorna hade burkor och niqabs, det var pyntad sal och uppklädda barn små barn som sjöng "Idas sommarvisa"...

Men jag gissar att det inte var den sortens klädtraditioner som ts vill ha?


:D
Har snappat upp liknande kulturmixning i min by.
Fö lackskor skulle jag givetvis aldrig sätta på mitt barn, risken för men är alltför överhängande.

Jag kan tycka att skolavslutningar osv inte är hela världen, det verkar inte alls ha samma hype som när jag var liten för då var precis alla upp-pyntade.
Men är det bjudningar/tillställningar med klädkod/etikett-förväntningar bör vi alla av respekt underordna oss, barn inget undantag.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

jag tycker inte det är elakt men det finns många nyanser mellan foppatofflor och lackskor. jag tycker inte alls att en tjej behöver vara "tjejigt" klädd för att vara finklädd. Och sneakers och jeans kan vara jättesnyggt på en liten grabb.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Ett tvärsäkert recept på att få barn som i tonåren färgar håret grönt och blir "galna rebeller" (eller som jag snarare vill uttrycka det - människor som tänker själva!).

Lycka till med kidsen! :angel:

Hahaha, precis vad jag tänkte säga :D

/Maria, DÅ: Rebellunge med turkost hår. NU: Rebellvuxen med illrött hår och massa akademiska poäng i bagaget. Strider med näbbar och klor för att bli dömd för det man GÖR, inte hur man ser ut. Tänk att det ska vara SÅ SVÅRT???...


Förresten, kl: det märkliga är väl att en så enkel sak som vad man gör med sitt hår kan reta folk till bristningsgränsen, men om man ser helt normal ut kan man få bete sig nästan hur man vill utan att någon bryr sig? Att jag är grymt stolt över att jag ridit flera SM och pluggar till psykolog det gör på något sätt skit detsamma, för jag är ju så rebellisk?? Men om jag hade varit blond och snäll och inte velat köpa nya kängor fastän jag är 26 år- ja, då kan jag gärna få sitta och pilla mig i naveln och gnälla över livet och bara vara alla andra till last. HUR FÅR MAN IHOP DET? Jag fattar inte.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Är det bara jag som fnissar över bilden av flickor/pojkar i lackskor och kostym bredvid sina föräldrar som jobbar typ på Google och vars uniform är acnejeans och converse`?

Klockren!!
Själv har jag arbetat i butik i 20 år, sålt barn, ungdom, tonårs och vuxen kläder. Jag har hjälpt många att förklara för deras föräldrar dels att det är andra tider, modet har förändrats, dels att man måste få ha sin egen stil. Viktigt att se vad det är för person- finns inget värre än att tvinga någon till att vara något den inte är innerst inne, men ändå försöka hitta rätt. Att som förälder bestämma över sina barns kläder när man inte hänger med i tiden kan bli mkt fel.
Kommer det in en kille i svarta kläder, kedjor m. m så försöker jag ändå få på honom en kostym, på HANS sätt, kanske lite häng, och absolut med tex röda converse, eller svarta kängor till!
Men jag är oxå hård med att på begravning tex funkar inte vad som helst, viktigt att tänka på den döde och dess anhöriga.

Och en annan aspekt är pengar: det finns många som inte har råd att köpa fina dyra kläder, tänk på det TS när du klankar ner på andra!
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Alla barn kanske inte vill bli uppklädda som deras föräldrar tycker är passande?

Mitt barn går emot samhällets könsnormer om dennes kön och är väldigt obekväm att vara i det som anses "passande" för det könet hen är...hen har dessutom väldigt hög kroppslig integritet och tycker, helt rätt, att jag och andra ska respektera att det är hens kropp som hen bestämmer över, inklusive vad hen har på sig när det kommer till könsrollsindelnings kläder.

Jag tänker inte tvinga på hen någon outfit som hen känner sig direkt obekväm i integritetsmässigt!!

Du har helt rätt ang, värderingar, mina värderingar som jag lär mitt barn är att alla har rätt att vara olika och att man själv värderar vad som är viktigt till en själv, att andra INTE har någon rätt att bestämma vad för åsikter man själv har ang, om något är värt något eller inte (dvs. om mitt barn tycker att den klädseln hen har valt verkligen ÄR fint för hen, då är varken jag eller någon annan nån dom ska lyssna på och ändra sin åsikt för!)
Jag tycker det är en jätteviktig värdering att hen kan stå för sina åsikter och försvara dem, oavsett om det är till vuxna eller barn.
Jag är riktigt glad att hen inte älskar lackskor och Barbies, för då hade jag varit seriöst oroad över vad för värderingar jag hade lärt hen!?!
Jag är så glad att mitt barn värderar folk på hur dom beter sig, inte på vad dom har på sig!!!
Att hen värderar att man INTE ska se ner på andra eller döma på något som helst annat än VEM personen är, inte vad för stil dom har eller jobb eller utseende.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Men återigen allt bottnar i vilka värderingar och bakgrund man har.
I dagens samhälle får man inte prata om klass ......

Det som du sysslar med är inte klass.
Det är bra totalt överspänt.

Slappna av litet så kanske du och din dotter överlever.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Moget, att aktivera en gammal tråd! :D
Speciellt när du inte vet ett dugg vad du pratar om!!
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Moget, att aktivera en gammal tråd! :D
Speciellt när du inte vet ett dugg vad du pratar om!!

Annars hade inte golit upptäckt tråden...

Vad var problemet? Att ungdomar som anses gamla nog att välja sexpartner inte får välja kläder till avslutningen själv?

Det är ju deras avslutning. Det kan vara klokt att betrakta genpoolen som en sjävlständingt tänkande individ, kapabel att fatta egna rationella eller tokiga beslut.
 
Sv: Avslutningar och dess klädsel

Den mår bra av att tas fram i sammanhanget.
Som svar på dina frågor i en annan tråd.
Den belyser också till stor del varför ni har de problem som du skriver om i 2 andra trådar.
Det hör ihop.
Och jo jag vet så mycket mer om klass än vad du någonsin kan ana.
Men jag praktiserar den inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp