Bukefalos 28 år!

"avstånd"

Got2Be

Trådstartare
Hej!:D Jag rider en häst som hoppar av lite för tidigt ibland.
Då tänkte jag lägga en bom innan hindret, men nu undrar jag hur nära ska bommen ligga om hindret är 50-70?

Jättetacksam om ni skulle vilja skriva även avståndet för andra höjder:idea::bow:
 
Sv: "avstånd"

Avståndet mellan travbom och hinder för en häst är ca 2,5 m. (För d-ponny 2,3-2,4 meter.)

Hästens galoppsprång är ca 3,5 m, normalavståndet mellan galoppbommar är då 3,0-3,25.

så står de i mina papper iaf :p
 
Sv: "avstånd"

3-3,5 m för häst.
Gärna lite upphöjd, cavaletti, då minskar risken att hästen landar på bommen och gör sig illa.

Träna även studshoppning.
Börja med drygt 3 m mellan studsen.
 
Sv: "avstånd"

Avståndet mellan travbom och hinder för en häst är ca 2,5 m. (För d-ponny 2,3-2,4 meter.)

Hästens galoppsprång är ca 3,5 m, normalavståndet mellan galoppbommar är då 3,0-3,25.

så står de i mina papper iaf :p

åh tack:) det var faktiskt till stor hjälp:D:bow:
 
Sv: "avstånd"

Tack för hemsidan också!:D

Det är kul när man får hjälp här:smirk:
 
Sv: "avstånd"

det var så lite :) har också varit jätte lost när jag har skulle fixa avstånd .. :p
 
Sv: "avstånd"

haha ja:D
med hästen jag rider måste man ju kunna lite avstånd eftersom han vet inte alls vart han ska hoppa av osv:crazy:
Så det måste både han och jag träna på:D
 
Sv: "avstånd"

annars brukar det funka fint att hjälpa dem genom att lägga en markbom ca 30 cm framför hindret. Då har de lättare att bedömma avsprångspunkten, och hoppar av på lämplig punkt
 
Sv: "avstånd"

Ja det skulle jag också kunna testa, när jag hoppade senast tänkte jag rulla dit en bom ca 30cm från hindret men hästen hade ändå betett sig bra under passet så vi avslutade:)
Men jag ska testa det!:idea: Tack!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 307
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 605
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp