Bukefalos 28 år!

""avvänjas?""

P

Palema

mitt sto har vilat hela vintern pga en spricka i hovbanet. har köpt hus och tog hem henne från det stall hon tidigare stod på. som sälskap köpte jag en minishettis på 2 år för att senare köra in. eftersom hon nu mest stått hela vintern har det bara blivit långa dagar i hagen och promenader med dom båda.

nu har hon tyvärr blivit VÄLDIGT mammig av sig och skyddar och älskar sitt lilla "föl" mer än något annat. vilket kan vara något besvärligt då hon nu ska sättas igång. eftersom det inte finns andra hästar i stallet tycker både hon och han att det är tråkit att skilljas vid när hon ska ut och köras/ridas och man inte har möjlighet att ta med lillen.

just nu känns det lite livsfarligt då hon backar mot diken, gör jättesprång och bockar tittsomtätt. tänkte börja med att gå ut med henne ensam och leda henne från marken för att lättare kontrolera hennes små "jagvillhemtillminbebis" attacker. :bump:

lämnar man inne henne och går med lillen river hon nästan stallet. :eek: detta har tidigare inte varit ett problem, då hon kunnat stå inne själv.

alltid har det varit lite jobbigt när man inte varit ut själv på länge men aldrig såhär :D
tips? :banana:
 
Sv: ""avvänjas?""

Har inget bättre tips än att fortsätta träna dem på att vara isär...

Jag hade precis samma problem, fjord och shettis som var oskiljaktliga och min lösning blev att stalla upp fjordingen och sända iväg shettisen på foder några månader. Säkert inget du vill göra som nyss köpt hus där du kan ha dem, men det funkade för oss.

En liten shettis är ju inte så svår att hantera för en vuxen, men en större häst - som fjordhästen här - blev ju rent farlig i sin iver att alltid vara nära den lilla.

Till hösten kommer båda mina shettisar tillbaka, får se hur det går då. Jag både längtar och är lite orolig... :o

Så, jag får väl följa tråden jag också, om det dyker upp några bra tips. :D
 
Sv: ""avvänjas?""

buschiq skrev:
Har inget bättre tips än att fortsätta träna dem på att vara isär...

Jag hade precis samma problem, fjord och shettis som var oskiljaktliga och min lösning blev att stalla upp fjordingen och sända iväg shettisen på foder några månader. Säkert inget du vill göra som nyss köpt hus där du kan ha dem, men det funkade för oss.

En liten shettis är ju inte så svår att hantera för en vuxen, men en större häst - som fjordhästen här - blev ju rent farlig i sin iver att alltid vara nära den lilla.

Till hösten kommer båda mina shettisar tillbaka, får se hur det går då. Jag både längtar och är lite orolig... :o

Så, jag får väl följa tråden jag också, om det dyker upp några bra tips. :D

haha, ja :D shettisen är inga problem, honom kan man lyfta upp och bära iväg :D men andra hästen är en grov haflinger på 149 cm. när hon drar så drar hon. nog orkar man med henne, men det är inte roligt att hon härjar så mkt när hon nyss varit skadad.. man vil ju som ta det lungt :angel: nåja, ska kämpa på :rofl:
 
Sv: ""avvänjas?""

Puttarr :P inga fler?=) snälla? har det lite BOOORING
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 663
Senast: Ajda
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 480
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp