[b]hjÄlp[/b]

G

Gregory_

Nu orkar jag inte mer .. min häst som nu ett tag ha varit sadelsur vilket jag tror ganska många hästar är. men min han sparkas å bits å ja ha försökt allt men tillslut har de slutat´med att ja ha ridet barbacka .. Hjälp vad ska ja göra ? har ni några tips?:confused:
 
Sv: hjÄlp

kolla upp hästen och sadeln!!!!
Kanske passar inte sadeln,kanske trycker den någonstans, ont i ryggen osv osv.....ta ut elelr åk till sadelutprovare, ta ut en equiterapeft, veterinär,massör elelr vad som helst men ta reda på anledningen tillvarför hästen gör så.Hästar gör ju saker av logiska skäl.
Lycka till.
 
Sv: hjÄlp

Jag hade en häst som surade rejält när jag drog gjorden. Jag bytte gjord till en med resår i båda ändar. Jag drog lite lite i taget med pauser emellan. Jag tänkte på att dra försiktigt och lugnt så att hon inte kände obehag. Mina tankar runt detta var att hon var känslig och hade blivit omilt behandlad tidigare i såna här situationer.
Hon blev bättre men inte bra och det visade sig att sadeln inte passade henne så när jag bytte sadel så vispade hon bara lite på svansen när jag drog gjorden, och det var nog av vana, ifallatt det skulle kännas obehagligt.

När vid sadlingen surar hästen? Är det när du lägger upp sadeln på ryggen, när du drar sadelgjorden eller när??
Beskriv vad som händer när du sadlar.
 
Sv: hjÄlp

Gregory_ skrev:
Nu orkar jag inte mer .. min häst som nu ett tag ha varit sadelsur vilket jag tror ganska många hästar är. men min han sparkas å bits å ja ha försökt allt men tillslut har de slutat´med att ja ha ridet barbacka .. Hjälp vad ska ja göra ? har ni några tips?:confused:

Det finns känsliga nerver precis där hästen har sadelgjorden under magen. Och en del hästar är känsligare än andra just där. Man säger att de lider av "sadeltvång". Det kan ofta avhjälpas med en speciell superbred sadelgjord.
En del hästar nästan "kollapsar" när man drar sadelgjorden och lägger sig sonika ner.
Efter att ha låtit expertis avgöra att hästen inte har ont i ryggen, och att sadeln verkligen passar, kan det vara idè att köpa en sådan här specialsadelgjord.
 
Sv: hjÄlp

Jag använder gjord med resår i båda ändar samt att jag spänner sadelgjorden i omgångar innan jag sitter upp.
Jag ser alltid till att gå ett par steg med honom efter den sista dragningen och innan jag sitter upp.
Det har hjälpt mig att slippa ha en bockande, panikslagen häst när jag tar fram sadeln.
Kanske din häst har samma problem men visar det på ett annat sätt.

Jag förutsätter att din sadel är noggrant inpassad efter din häst.

Jag kan tillägga att allt blev mycket bättre när jag skaffade en bomlös sadel - den följer ju hästen på ett annat vis så det verkar som att trycket inte blir lika stort = nerven kläms inte åt på samma vis = smärtar inte lika mycket.

Lycka till! :bump:
 
Sv: hjÄlp

Håller med om att du borde ta reda på varför hästen är sadelsur. Kolla passningen på sadeln och när den blir sur så att du kan reda ut problemet.
 
Sv: hjÄlp

Det kan bero på så mkt.....

sadeln passar inte
sadegjorden dras år för hårt
smutsig sadelgjord som skaver och är obekväm

hästen har ont i ryggen
proteinknölar just där sadeln, sadelgjorden ligger
hästen har magkatarr, ont i magen
eller
tycker den att det är tråkigt att bli riden...

kan bero på många olika saker......:smirk:

http://www.ridin.se/sadelkoll/sadelkoll.htm
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 496
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 336
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp