[B]Övningar för att få bättre trav!!??[/B]

W

Wilma

Hej!

Jag vill få tipps på hur jag kan träna min häst att få bättre trav!

Min vuxna häst har en riktigt bra trav naturligt så jag har aldrig behövt kämpa med det. Däremot så ser jag på min åring att hon(iofs växer hon kraftigt) inte har samma förutsättningar! Nu är hon ju så ung så det är ingen träning änn på länge men vill gärna få tipps o erfarenheter hur ni tränat era hästar att få bättre trav. Går det att utveckla den gångarten nå extra genom målinriktat arbete?!

Stretching? Olika ridövningar osv... Inom travsporten sätter man ju vikter för att de ska trava bättre finns det något sådant knep?

tpf/Ellinor
 
Sv: Övningar för att få bättre trav!!??

Min häst har inte haft så värst bra gångarter men nu har vi fått 7a på gångarterna av en domare :)

Jag stretchar hans ben, travade mycket travbommar i början både för att få honom att lyfta och länga. Sen är det envishet och hjälp av en bra tränare...

Kämpa på och lycka till!

M.
 
Sv: Övningar för att få bättre trav!!??

Nu har jag inte någon erfarenhet av så unga utan enbart av ridbara hästar. Jag rider själv mycket tempoväxlingar i alla gångarter, mest trav. Travar riktigt sakta några steg (obs viktigt att hålla koll på framåtbjudningen) ökar därefter några osv. Skolor, sidvärts osv. När hästen väl är lösgjord gör det under för gångarterna.

Själv har jag aldrig använd bommar, men det enbart för att jag själv gör det komplicerat.
 
Sv: Övningar för att få bättre trav!!??

mycket styrka för att de ska orka,mycket jobb över bommar så de blir tvungna att "böja till" bakbenen lr vad man ska säga
 
Sv: Övningar för att få bättre trav!!??

Det som du kan göra på en så pass ung häst är helt enkelt att gå ut och knata massor i skogen, det gör att din häst tvingas lyfta hovarna och verkligen se sig för, vilket dels stärker hästen din och dels är bra för psyket.
Den får lättare i alla gångarter även om du enast tränar i skritt, eftersom hästen tränar upp sin motorik och lär sig hur den bäst ska röra sina ben när den promenerar där det är lite svårframkomligt och på olika underlag.
Det är vad jag skulle göra, men eftersom det bara är en mycket ung häst kan du ju såklart räkna med att gångarterna kommer förändras naturligt när den har växt klart och lärt sig mer om livet...
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 403
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 759
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 159
Senast: Karminnie
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
2 011
Senast: Novisis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp