Bukefalos 28 år!

B-tränarlicens och träna andras hästar

Nominous

Trådstartare
Det står i reglementet att Btränare får ha högst 5 hästar i träning som denne är delägare i (alltså utan att vara företrädare). Finns det någon bestämmelse på hur mycket de måste deläga hästen? Räcker typ 1 procent?
 
Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Nej.

Tidigare har det varit så att tränaren ska vara företrädare men får ha delägare men det finns nya licensbestämmelser sedan 1 juli så det kan ju vara ändrat.
 
Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Ja men precis, det står att de får ha obegränsat med hästar som de är företrädare för och max 5 delägda hästar som de ej är företrädare på. Så då borde det ju räcka med en procents delägarskap?
 
Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Ja men precis, det står att de får ha obegränsat med hästar som de är företrädare för och max 5 delägda hästar som de ej är företrädare på. Så då borde det ju räcka med en procents delägarskap?

Var hittar du att man inte måste vara företrädare på de som delägs?

Så här står det i licensbestämmelserna:

B1-tränarlicens
Du får träna, köra och startanmäla ett obegränsat antal hästar som helt ägs/
leasas och företräds av dig eller nära anhörig. Du får dessutom ha högst fem
(5) delägda hästar. Med delägd häst menas att en eller flera icke nära anhöriga personer ingår som registrerade delägare.
 
Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Det står i reglementet att Btränare får ha högst 5 hästar i träning som denne är delägare i (alltså utan att vara företrädare). Finns det någon bestämmelse på hur mycket de måste deläga hästen? Räcker typ 1 procent?

I vanliga fall räcker det med att du har en andel i hästen, sedan om det är 1 av 1000 eller 1 av 10 spelar ingen roll ( du kan ha 1 andel och grannen 9 andelar tex). Huvudsaken är att alla delägare är införstådd med att du står som tränare och att detta framgår av texten på andelens köpebevis, samt vem som är registrerad företrädare gentemot STC (loppsanmälan, mottagare av prissummor mm)
 
Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Ja men precis, det står att de får ha obegränsat med hästar som de är företrädare för och max 5 delägda hästar som de ej är företrädare på. Så då borde det ju räcka med en procents delägarskap?

Läs en gång till :) Det står obegränsat antal hästar som helt ägs/leasas och företräds av dig eller nära anhörig.
 
Sv: B-tränarlicens och träna andras hästar

Hmm måste vara jag som tolkar det helt fel. Men då är det ju som det "alltid"varit. Så som delägare och företrädare så är det bara att sätta upp dem på träningslistan. Bra. Tack :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 704
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 509
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp