Bukefalos 28 år!

BernT

Trådstartare
Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara att gilla läget typ. MEN jag behöver ju ett släp. Har självklart en egen hästtransport men den är för tung för mitt B-kort alltså kan jag inte köra dit släpet själv och det måste ju dessutom lastas med ngt (= jobigt).

Tänkte att jag såklart hyr ett lastat släp av närmsta trafikskola där, men de hyrde inte ut om man inte gått sin utbildning där. Minst 5 lektioner a 1100 kr. Jag har kört hästtransport i 5 år, jag behöver inga lektioner.. Det skulle ju bara vara minst 5500 kr i sjön.

Ni andra som tagit B96, hur gjorde ni?
Om jag nu ska använda mitt eget, hur mycket måste det lastas med? Bilen (stor suv) får på B-kort dra 1120. Släpets totalvikt är 1500. Men tomt så väger det runt 800 tror jag så det är väl inte tillräckligt tungt? Bilen väger 2380.

Om jag räknat/tänkt rätt måste jag väl lasta det med ca 4-500 kg? För släp + last + bil måste väl väga över 3,5 ton totalt?

Duger det att lasta det med tex höbalar? Hur ska dessa lastsäkras? Räcker det med spännband?
 
Jag rekommenderar absolut lektioner. Att kugga på säkerhetsgenomgången och inte ens få köra är både dystert och dyrt. Jag har också kört släp i många, många år och mil, men just säkerhetsgenomgången och systematiken i det var något jag verkligen behövde.

Dessutom behöver man ju kunna redogöra för funktioner och olika typer av lastsäkring och ekipage, det kan vara bra med en del guidning från körskolan.
 
Jag ska köra upp för B96 i slutet av juni och närmsta som fanns var typ 25 mil hemifrån. Men eftersom jag behöver det så var det bara att gilla läget typ. MEN jag behöver ju ett släp. Har självklart en egen hästtransport men den är för tung för mitt B-kort alltså kan jag inte köra dit släpet själv och det måste ju dessutom lastas med ngt (= jobigt).

Tänkte att jag såklart hyr ett lastat släp av närmsta trafikskola där, men de hyrde inte ut om man inte gått sin utbildning där. Minst 5 lektioner a 1100 kr. Jag har kört hästtransport i 5 år, jag behöver inga lektioner.. Det skulle ju bara vara minst 5500 kr i sjön.

Ni andra som tagit B96, hur gjorde ni?
Om jag nu ska använda mitt eget, hur mycket måste det lastas med? Bilen (stor suv) får på B-kort dra 1120. Släpets totalvikt är 1500. Men tomt så väger det runt 800 tror jag så det är väl inte tillräckligt tungt? Bilen väger 2380.

Om jag räknat/tänkt rätt måste jag väl lasta det med ca 4-500 kg? För släp + last + bil måste väl väga över 3,5 ton totalt?

Duger det att lasta det med tex höbalar? Hur ska dessa lastsäkras? Räcker det med spännband?

Jag tog en lektion med körskolans släp och hyrde även det släpet till uppkörningen som skolan körde dit.
 
Jag håller med om att bilskola är bortkastade pengar. Jag tog mitt E-kort helt privat och det räckte bra med att plugga på det som stod i böckerna.

Känner du ingen med BE eller utökat kort som kan hjälpa dig att köra ditt släp till uppkörningsorten? Annars kanske du kan göra en efterlysning här på Buke, så kanske du kan hitta någon som kan hjälpa dig med att få tag i ett lastat släp på plats?
 
Jag körde dit släpet själv kvällen innen (olagligt) :D
Jag tog inte en enda lektion men det gick bra ändå. Kan vara bra om man läser lite ur antingen B-boken eller BE-boken. Bromsar får man i princip alltid kolla på säkerhetskontrollen. Jag fick kontrollera bromsar, blinkers + däck.

Lasten måste vara minst halva släpets tjänstevikt, så du måste lasta med 400 kg. Jag hade torvbalar i, så hårt packade att de inte kunde åka runt, men höbalar går ju också bra. Ja, hela ekipaget måste väga över 3,5 ton (men under 4250).
 
Hejsan.
Har nyss tagit det utökade B kortet. För oss var det så att ekipaget tillsammans skulle väga över 3500 kg. Vår transport är typad till 1300 kg (tom väger den 630 kg får då lasta 670 kg) Vår bil väger 2260 då blev totalvikten 3560kg, dvs 60 kg över.

Vi lastade en hösilagebal ca 3-400 kg enligt leverantör. Lastsäkrade den och min man körde dit ekipaget för vår bil får endast dra 1260 på B kortet. Innan uppkörningen hade vi via nätet kollat upp inre och yttre säkerhetskontroll. Kollat lite ang lastsäkring (spännband, vikter o dyl) for dit och körde upp. Både jag och min dotter klarade oss hur bra som helst. Fick att tänka på : att båda var vi lite för försiktiga i rondellerna, det var det enda :D

:bump:
 
Nästa fråga, får man öppna dörren och titta bakåt när man backar? Jag har verkligen försökt lära mig att använda sidospeglarna men det GÅR bara inte efter 20 år av felinlärning. Får jag öppna dörren kan jag backa in i princip var som helst men med speglarna får jag trixa i evigheter för minsta lilla krök.
 
Nästa fråga, får man öppna dörren och titta bakåt när man backar? Jag har verkligen försökt lära mig att använda sidospeglarna men det GÅR bara inte efter 20 år av felinlärning. Får jag öppna dörren kan jag backa in i princip var som helst men med speglarna får jag trixa i evigheter för minsta lilla krök.
Nej nej nej lilla gumman det får man inte på uppkörningen. Nått måste man ju klara av. :crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 881
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
Utrustning Börjar inse att jag måste uppgradera mitt nuvarande släp och tänkte passa på att ta ny behörighet på körkort på en gång. Bilen jag har...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: angelo
·
Utrustning Hej! Har snöat in på lastvikter och kultryck! Eventuellt behöver jag byta släp.. men vill bara ha allt klart för mig först. Är innerligt...
Svar
5
· Visningar
1 665
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp