Bukefalos 28 år!

Babybad i bassäng, praktiska tips?

hljomalind

Trådstartare
Vi kom inte med på nån babysimkurs, men 4månaderskillen gillar att bada så vi tänkte gå dit när det är babybadtid utan instruktör och prova på lite.
Men var gör man av bäbisen när man klär av sig, tvättar och torkar sig själv osv? Handduk på golvet? Det finns babystolar i duschrummet har jag sett, men han sitter inte utan stöd än. Hur brukar ni göra, vilka rutiner funkar bäst före och efter badet? Och nåt som är bra att tänka på under själva badet?

Är lite orolig att nåt ska bli för krångligt så bäbisen helt tappar humöret. Bara en sån sak som att råka ta i barnet med för kalla blöta händer kan ju bli galet har jag fått erfara härhemma, då var han mindre och känsligare visserligen, men ändå.
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

...och brukar man få ta med barnvagnen in i omklädningsrummet?
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Vi kom inte med på nån babysimkurs, men 4månaderskillen gillar att bada så vi tänkte gå dit när det är babybadtid utan instruktör och prova på lite.
Men var gör man av bäbisen när man klär av sig, tvättar och torkar sig själv osv? Handduk på golvet? Det finns babystolar i duschrummet har jag sett, men han sitter inte utan stöd än. Hur brukar ni göra, vilka rutiner funkar bäst före och efter badet? Och nåt som är bra att tänka på under själva badet?

Är lite orolig att nåt ska bli för krångligt så bäbisen helt tappar humöret. Bara en sån sak som att råka ta i barnet med för kalla blöta händer kan ju bli galet har jag fått erfara härhemma, då var han mindre och känsligare visserligen, men ändå.
Jag har gått på babysim med alla mina barn och de har suttit i babyskyddet medan jag gjort mig i ordning, duschat och så. Jag har haft en plastad frotte i skyddet medan de suttit där utan blöja på...

Väl i vattnet så får man prova sig fram vad barnet gillar. Jag har varit rätt "tuff" med mina barn så de har tidigt börjat dyka och plaska och sånt.
...och brukar man få ta med barnvagnen in i omklädningsrummet?
Nej, inte hos oss i alla fall. Här brukar alla låsa fast sina barnvagnar i en såndär vajer-galge.
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Du tar med ett vitt, vadderat skötbordsunderlägg som säljs på ikea.
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

På vårt badhus så finns förutom babystolar små madrasser med kanter på att ha på golvet. Finns inte det så rekommenderar jag att göra som Brandgul föreslog. Alla i vår babysimgrupp hade knoddarna sittande i babyskydd ända fram till det var dags att stiga ner i bassängen. Både praktiskt och inte faktiskt. Barn nr 2 har vi burit/haft på golvet istället.

Jag skulle youtuba efter babysimvideos. Det finns några grepp som är bra att kunna och flera övningar/lekar som passar så små som 4 månaders.

Tänk på att inte bada för länge, gå upp innan bebisen börjar visa tecken på att vara trött! Tror vi var i 10 minuter första gången, sedan ökades det på till 25-30 min om jag inte minns fel.

Lycka till!
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Jag har valt simbassäng som varit barnvänligt, ikea antilop både i omklädningsrum, duschrum och vid poolen. Jag åker och badar med tre barn själv och har gjort så sen minsta var ca 5 månader.

Ta med babyskyddet in i omklädningsrummet så kan den sitta där medan du byter om.

Tänk på att små bebisar blir trötta fort, en halvtimme i början brukar vara lagom. Nu är min minsta 10 månader och badar lätt 2 timmar med paus för att äta.

Se även till att vattnet är varmt och skönt.

Den Här boken är jättebra


*Länk raderad av moderatorn*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Vad impad jag blir!

Jag har åkt och badat med min 2,5-åring flera gånger i en simhall med barnavdelning och det är jättekul men han är lite av en "mot nya äventyr"-person som gärna springer iväg till andra bassänger där han inte bottnar och blir jättearg när han inte får hoppa i. Och han går mycket sällan åt rätt håll (det som jag tycker är rätt håll alltså). Han nöjer sig med barnavdelningen en stund men sen får jag springa efter honom hela tiden och det blir bråkigt. Är inte dina barn så?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Jag röstar också för babyskyddet i första hand. Se till att bäbisen är van att vara med och duscha hemma, det underlättar för er båda, annars blir bara duschen en stor grej i början.

Sen vill jag tipsa om cherekringar (googla). Superbra att ha och dom kan barnet ha länge. Vi köpte röda direkt och dom använder treåringen fortfarande. Dom gör att man inte paniskt behöver hålla fast barnet hela tiden. Dom "sitter fast" på armarna också eftersom man blåser upp dom efter att dom trätts på armen.

Se till att det finns bassäng med rejält varmt vatten (helst över 30 grader). Dom så kallade barnbassängerna är i svalaste laget för de minsta bäbisarna och ju kallare vatten, desto kortare tid kan ni vara i, särskilt i början innan de vant sig.
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Jo absolut :) de är sjövilda. Just nu har jag ingen 2,5 åring utan en 4 och en 6 åring. så de är ju väldigt vettiga och förstår att man kan drunkna. De har jättekul i barnbassängen. Just 2,5 åringar är ju halvt omöjliga.

När äldsta var 2,5 och mellan 6 månader hade jag med mig många mutor till omklädningsrummet, såg till att ha lätta kläder till mej själv mm. Det fanns bås som man kunde låsa in sig i då.

Kan du inte skaffa armpuffar så han får testa djupa poolen?

Ps jag är ingen wonderwoman men när alternativet är att vara hemma med uttåkade (= otroligt jobbiga och bråkiga) barn så blir man tuffare, vågligare och fixar mer än man tror.
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Skönt att höra att det blir lättare! ;)

Jo vi borde köpa armpuffar.
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Kl

Vi åker ofta och badar med våra tre barn (5 år, 3,5 år och 5 månader). Oftast är vi två vuxna nu när vi har tre barn, men det händer att jag åker själv med alla tre. Vi åker då till ett badhus där de har en perfekt barnbassäng där både treåringen och femåringen bottnar i nästan hela bassängen, det finns lite leksaker och en rutschkana och vattnet är varmt och skönt. Bassängen är dessutom i ett annat rum än den stora bassängen så man känner sig rätt trygg och har bra överblick.

Jag har haft armpuffar på barnen så tidigt de accepterat det, och båda har simmat omkring själva med dem från ca 2 års åldern. Det är supersmidigt! Nu simmar 5 åringen själv, och 3 åringen med puffar, och lilla bebisen har jag än så länge bara i famnen utan puffar.

Jag brukar ha babyskyddet med in. Fixar de två stora barnen först och sen får de fortsätta duscha medan jag och lillen byter om och hoppar in i duschen vi med. Efter badet gör jag iordning bebisen först (brukar lägga henne på badhusets små madrasser eller på en handduk, ett "uppblåsbart skötbord" tycker jag verkar för jobbigt att ha med) och då får de två stora duscha under tiden. När bebisen är duschad och ombytt och klar stoppar jag henne i babyskyddet och sen somnar hon typ direkt ;) och så fixar jag med de andra två, som sen får äta lite frukt medan jag byter om. Brukar gå väldigt smidigt faktiskt!
 
Sv: Babybad i bassäng, praktiska tips?

Tack för era svar! Kändes lugnande att höra att vissa fixar galant att bada med flera ungar samtidigt, då ska väl jag klara av en...

Idag bar det av, och det gick strålande! :)
Vi gjorde som några av er tipsade och tog med babyskyddet med plastad frotté i, och det var smidigt. Men det fanns plastdynor där också, så nu vet jag det.

Lillskrutt var storögd men lugn i omklädnings/dusch-rum, och i bassängen var det smajl mest hela tiden, han tyckte det var jätteskönt och roligt att få flyta och hoppa runt lite med mamma och pappa, och titta på de andra bäbisarna. Han sa själv till när han tyckte att det var dags att gå upp, vi var nog i en kvart ungefär.

Armpuffar låter som en bra grej att skaffa så småningom. Fler dopp blir det i alla fall, det gav mersmak! Ska youtuba lite på övningar sen också! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp