Bukefalos 28 år!

Babykläder och tvättråd

Snubbelfot

Trådstartare
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?
 
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?
Upplevde inte att vi hade sådana babykläder som du beskriver. Tvättade som vanligt, 40/60 grader, hade dock ingen torktumlare. Köpte på Kappahl, Lindex, HM, något enstaka på PoP 🤷‍♀️
 
Nu har vi förvisso köpt eller fått nästan allt begagnat, men vi körde rubbet i tvättmaskin och torktumlare med tanken att de plagg som inte klarar det sorterar ut sig själva. Ullplagg har vi varit lite försiktigare med. Har bara förstört ett enda plagg och det var en merinoullbody i stl 50 som så att säga enbart passar en liten liten docka numer ;)
 
Har alltid tvättat barnens kläder i typ 60grader och sen tumlat, ända sen bebis till nu i skolåldern.
Alltså allt allt, utom ylle förstås.
Inget har förgåtts.. Det är allt ifrån fleece och jeans till ytterkläder.
 
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?
Vi har kört allt på 40 grader och torktumlat.

Tyvärr gjorde mannen samma med babyfilten i merinoull och den mådde inte riktigt bra av det 😱 men resten har gått fint
 
Har ingen erfarenhet av barnkläder men de flesta kläder jag köper till mig själv står det 30˚ i och ofta sträckes i vått tillstånd.
Är kanske nån ny standard som kommit de senaste 5-10 åren för att spara på energi? Eller så fegmärker de plaggen. :meh:
 
Vi har kläder i blandade märken, främsta bomull och några (merino)ull. I princip allt går i 40° men jag tumlar inte ullplaggen, dock allt övrigt. Det enda som blivit förstört på 4,5 år var en babyfilt i ull 🙈
 
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?
Jag märkte också att det stod att de inte skulle torktumlas när jag skulle tvätta upp inför barnens födelse, men jag har inte alls lyssnat på det rådet utan kört allt i 40 och torktumlat, är det nedspytt/nedbajsat kör jag i 60. De första kläderna har de så kort tid dessutom så upplevde inte att de påverkades av att jag behandlade dem så!
 
Jag märkte också att det stod att de inte skulle torktumlas när jag skulle tvätta upp inför barnens födelse, men jag har inte alls lyssnat på det rådet utan kört allt i 40 och torktumlat, är det nedspytt/nedbajsat kör jag i 60. De första kläderna har de så kort tid dessutom så upplevde inte att de påverkades av att jag behandlade dem så!
Samma här.

Utom det i merinoull, som jag kört på ullprogram och inte torktumlare.
 
Oj har nog aldrig sett sådana tvättråd. Vad är det för märken?

Vi tvättar alla barnkläder förutom ullkläder i 40 grader. Torktumlar gör vi inte men inte pga att det står i tvättråden utan för att det är ja, kläder.
 
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?
Vad är det för material? Ull och silke kräver ju lite extra omvårdnad
 
Tvättrådslappar nuförtiden verkar mest vara till för att skydda tillverkaren. Jag har sett exempelvis trosor, handdukar och liknande som enligt tvättrådslappen enbart skulle få tvättas i 30-40 grader= totalt ohygieniskt!

Jag är en inbiten secondhandshoppare och köper mycket textilt, och jag kör så gott som allt i 60-95 grader och det går finfint. De flesta material klarar hög temperatur (70-95grader) åtminstone enstaka gånger.
 
Tvättrådslappar nuförtiden verkar mest vara till för att skydda tillverkaren. Jag har sett exempelvis trosor, handdukar och liknande som enligt tvättrådslappen enbart skulle få tvättas i 30-40 grader= totalt ohygieniskt!

Jag är en inbiten secondhandshoppare och köper mycket textilt, och jag kör så gott som allt i 60-95 grader och det går finfint. De flesta material klarar hög temperatur (70-95grader) åtminstone enstaka gånger.
Varför är det så ohygieniskt?
 
Tyckte detta lät så lustigt att jag var tvungen att göra en liten inventering av våra bebiskläder (en hel del efter 3 barn) 😅

Blandade märken mest Newbie, Pop, Lindex och HM. Barn födda 15,17,21.

- Skulle säga att det var hälften hälften mellan 40 grader och 60 grader.
- Hittade inget plagg med 30 som tvättråd och inget om sträckning osv. Även de fåtalet Newbieklänningar vi har med virkad spets och volanger hade 40 grader.
- En del hade ej torktumling (men det har jag alltid tänkt är mest sunt förnuft).
- En del mönstrade från Newbie hade tvättas ut och in.
- Allt från Pop hade 60 grader
- Ingen ”trend” att nyare kläder hade lägre gradtal

Konstigast var var att leggings från PoP, exakt likadana inköpta vid samma tillfälle hade tvättråd 60 grader i stl 62 men tvättråd 40 grader i stl 110 :confused:
 
Vi har handlat en del babykläder (och fått ännu mer) och det verkar som om babykläder är ömtåligare än silke. "Sträckes i vått tillstånd", "max 30 grader", "kan torrfälla", och inte minst "får ej torktumlas"...
Alltså, är det nån gång i livet man verkligen vill ha plagg som är lättskötta och går fort att tvätta, torka och få i omlopp igen så är det väl med småbarn, tänker jag. Torktumla på låg värme trodde jag var självklart. Är det samma sak med alla märken eller finns det de som är mer tillåtande och tvätt-tåliga?

Har upplevt samma med leksaker så framöver får det bli plast :angel: :D

Men jag tvättar alla kläder i 40 och torktumlar (eller torkskåp om det är typ stickat) och det får klara sig så gott det går.
 
Tvättade allt i 60 grader under perioden då det behövdes pga kräk och annat på allt. Numera går det mesta i 40, men har jag en maskin med handdukar, underkläder och annan 60-tvätt där lite bebiskläder går i så slänger jag i dem där. Torktumlar allt utom någon enstaka grej som jag är lite extra rädd om, och sådant jag stickat själv. Hittills har allt klarat sig alldeles utmärkt. Har klart mest plagg från Lindex men lite grann från de flesta märken då mycket är begagnat.

Tillägg: Jag vet att vissa rön numera säger att man kan hålla sig till lägre temperaturer än 60 grader, men av födsel och ohejdad vana tvättar jag underkläder, lakan, handdukar och "hårt smutsad" babytvätt i 60 för att det ska kännas rent.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 898
Senast: Hyacinth
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 793
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
27 797
Senast: Keb71
·
Äldre Vissa verkar stensäkra på det här med att tvätta tvätten si eller så?! Jag är uppväxt med en mamma som inte var lagd åt varesig det...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 415
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp