"Back on track" och Lymfangit?

Iaraphel

Trådstartare
\"Back on track\" och Lymfangit?

Jag vet att det varit flera trådar om ämnen back on track å jag vet att många här varit överaskade av resultatet. Men är det någon som vet om back on track hjälper att hålla svullnaden borta från häst med lymfangit? (alltså då menar jag den paden som man har under lindor)

Tacksam för svar!!!
 
Re: \"Back on track\" och Lymfangit?

Jag tror att man ska skilja på inflammation och infektion i det här fallet. Efter vad jag har förstått så används Back on track för muskel- och ledskador, dit kan inte en lymfangit klassas.
 
Re: \"Back on track\" och Lymfangit?

Är hästen tjock i exempelvis ett ben och veterinären konstaterar att det är lymfangit så brukar ju penicillinet ta bort svullnaden ganska snabbt. Annars är ett jodopaxomslag väldigt effektivt, men det tar ju ett par dagar innan all svullnad är borta.
 
Re: \"Back on track\" och Lymfangit?

Har redan berättat om min häst men kan göra det igen. han är tolv år, har haft kronisk lymfangit sedan han var ett, alltså i 11 år. nu har jag börjat använda BoT på hans ben och det har aldrig varit finare! BoT "suger ut" vätska från benet med hjälp av någon märklig metod via något infrarött ljus hej och hå, jag kan inte förklara, men det står i informationsfoldern jag fick när jag köpte dom. Kronisk lymfangit innebär ju att hästen har en ärrvävnad på benet. därav tjockheten, men vätskan däri kan hållas borta med BoT:s hjälp.

så det fungerar alldeles utmärkt! :)
 
Re: \"Back on track\" och Lymfangit?

Veterinär har konstaterat lymfangit, men den har hållit sig rätt "låg" så han har inte velat ge pencilin.
Och hästen är överkänslig mot jodopax (hur utspädd den än är).
så....
 
Re: \"Back on track\" och Lymfangit?

Nuförtiden är det så himla fint så det behövs inte! 1-2 dagar i veckan räcker, men min häst har lite "ömma" kotleder, så jag har på det ändå när jag tränat extra hårt för ansträngningens skull. men lymfangiten är smal och fin med endast lindning då och då!
 
Sv: "Back on track" och Lymfangit?

Om hästen är känslig mot jodopax så testa detta istället:
dränk in bomull (stor som en padd) i alsolsprit o linda med gasbinda eller självhäftande linda. Har funkat kanon på min häst!:banana:
 
Sv: "Back on track" och Lymfangit?

Bör man behandla lymfangit med penicillin eller är det lugnt om svullnaden går ner efter omslag? Kan den då komma tillbaka lättare?

En telefonvett misstänker att min pålla har fått lymfangit, och jag har aldrig varit med om detta, han rekommenderade jodopaxomslag men nämnde inget om övrig behandling. Har hört att man -bör- behandla med penicillin, så att det inte kommer tillbaka lika lätt.

Stämmer detta??

Mvh Tessan
 

Liknande trådar

Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
911
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
911
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Lovisa.E
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 626
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp