Bukefalos 28 år!

Backut vid galoppfattning?!?

S

Sombra

Jag undrar om det är någon mer som har en häst som gärna slänger iväg en backutkick vid galoppfattning???
Sedan i våras har vi en ridbana och det har betytt att jag nu rider mer på banan än i skogen och det har resulterat i att ridningen blir lite mer träning än innan... Resultatet har blivit att min lilla fröken går fint på tygeln i både skritt och trav. Även galoppen har blivit mycket mer samlad. MEN vid galoppfattning har hon börjat slänga iväg en liten kick, jag kan inte tolka detta!?! För hon går fin, framåt och gör inga andra försök att ta sig ur situationen...
Är det nån som kan hjälpa mig att förstå vad som hänt?:confused:
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

mitt sto (förstås :angel:) gjorde så ett tag. jag fattar galopp för ytterskänkeln, flyttar aldrig innerskänkeln framåt eller så.

iaf så var det för att jag flyttade bak innerskänkeln också för att parera hennes tendenser till att lägga sig på dubbla spår och det resulterade i att hon kickade. kan det vara något sånt kanske, att du ger henne dubbla signaler just i fattningen?
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

Kompisens häst gjorde också så precis i fattningen. Han blev något spänd i galoppfattningen men lättade man på handen just i fattningen gjorde han inte det. Enkelt att testa iaf.
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

En av mina kompisars dressyrhästar gjorde så. Hon red aldrelles för mycket med skänkeln och höll i med handen, så man kan säga att hästen "laddades upp". Sen i gallopen så släppte hon tyglarna en aning och hästen fick som en energi kick av all "laddning". Hon sluta och rida med sporrar och red lite försiktigare men fortfarande bestämt. Funkade bra och till slut försvann dett helt och hållet, men vem vet? det är ju skilnad från häst till häst.
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

HAHAA!
Det funka, igår gjorde hon inte så en enda gång!
JAg fattade galopp från skritt, men utan att överdriva fattningen samtidigt som jag inte höll henne i munnen som jag brukar göra (eftersom hon tidigare gärna sköt iväg!) Nu gick hn snällt och lydigt in i galoppen! Jippi! Tack snälla för svar och tips! :rofl:
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

Vad bra att du hittade en lösning! Jag tycker ofta att det är sådär, man kan sitta och överdriva hjälperna utan att vara medveten om det själv, och så fattar man inte varför det blir så konstigt ;)
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

Min kickar då han tycker att det är jobbigt, en typ av protest. Jag fattar ofta galopp och saktar av, och kicken brukar komma när han tycker att det räcker, vid 7-8 fattningen. (Han är unghäst och tycker dels att det är jobbigt, dels har han humör).
Det jag funderat på är väl just att jag ofta får ge en större hjälp när han tröttnat, och det i sin tur gör att han blir lite sur..
Förhoppningsvis blir dte bättre när han blir starkare.
 
Sv: Backut vid galoppfattning?!?

Vad bra att det löste sig så snabbt.:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 182
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 101
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 208
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 158
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp