Badrumssilikon alternativ till snösulor?

Visst trycker de på strålen, och det är också det enda jag ogillar med dem. Men styltor trycker minsta lika mycket på strålen, så beroende på häst och styltbenägenhet är det nog hugget som stucket ur just den aspekten.

Jag har ju aldrig sett en häst få ihoptryckta strålar pga styltor, däremot då med polarpaden som utövar ett konstant tryck om de används dygnet runt. Trots allt så släpper ju styltorna mellan varven även om hästen har väldigt lätt att få styltor, har ju själv en sån häst.
 
Jag har ju aldrig sett en häst få ihoptryckta strålar pga styltor, däremot då med polarpaden som utövar ett konstant tryck om de används dygnet runt. Trots allt så släpper ju styltorna mellan varven även om hästen har väldigt lätt att få styltor, har ju själv en sån häst.

Fast du dissade som jag förstod dem även om man bara har dem i hagen. Och i sånt här väder hade min höga styltor hela tiden i hagarna, isstyltor. Så samma press mot strålen i hagen som en PP.
 
Fast du dissade som jag förstod dem även om man bara har dem i hagen. Och i sånt här väder hade min höga styltor hela tiden i hagarna, isstyltor. Så samma press mot strålen i hagen som en PP.

Jag dissar dom att ha dygnet runt, de är inte gjorda för det. Att ha dom på vid te x ridning och sedan ta av dom är ju helt ok, som jag skrev i tidigare inlägg.
 
Själv skulle jag inte skänka en tanke till polarpads i hagen längre, att ha på dem vid ridning helt ok men att sedan ta av dom. Har sett alldeles för många ihoptryckta strålar nu för att tycka att dessa är användbara i hagen också eller som dygnet runt alternativ.

Det var det här jag menade. Du dissade dem för hagbruk med, även om de tas av inne. Och där så åtminstone en sån som min, han går med styltor 12 h per dygn som trycker på strålen, så att ha PP i hagen gör inget värre/annorlunda.
 
Det var det här jag menade. Du dissade dem för hagbruk med, även om de tas av inne. Och där så åtminstone en sån som min, han går med styltor 12 h per dygn som trycker på strålen, så att ha PP i hagen gör inget värre/annorlunda.

Men du, du har inte förmågan själv då att vända på steken. Dvs att ha dem i hagen och sedan ta av dom, som jag skrev de är inte gjorda för dygnet runt.
 
Men du, du har inte förmågan själv då att vända på steken. Dvs att ha dem i hagen och sedan ta av dom, som jag skrev de är inte gjorda för dygnet runt.

Jag tolkade ditt inlägg som att du varken tyckte de var okej för hagen eller för dygnet runt - iom det du skrev, inkl "eller". Men tycker du de är okej för hagbruk så är vi överens.
 
Jag tolkade ditt inlägg som att du varken tyckte de var okej för hagen eller för dygnet runt - iom det du skrev, inkl "eller". Men tycker du de är okej för hagbruk så är vi överens.

Själv skulle jag inte skänka en tanke till polarpads i hagen längre, att ha på dem vid ridning helt ok men att sedan ta av dom. Har sett alldeles för många ihoptryckta strålar nu för att tycka att dessa är användbara i hagen också eller som dygnet runt alternativ.
 
@Boj
Ja, och just det "eller" där, samt det i inledningen. Men som sagt, menar du annorlunda än det kom fram i skrift- och att hagbruk är okej utan negativa effekter så är vi helt överens. Jag vet inte vad du vill diskutera mer, språkregler och syftningsregler? =)
 
Angående att ha dem dygnet runt så handlar det om några dagar per vinter, det verkar faktiskt inte vara problem för våra killar iaf. Jag väljer polarpads just för att vi behöver styltskydd såpass sällan, att sätta dit en snösula hela vintern känns sämre, svårt att kratsa och göra rent ordentligt.
 
Själv skulle jag inte skänka en tanke till polarpads i hagen längre, att ha på dem vid ridning helt ok men att sedan ta av dom. Har sett alldeles för många ihoptryckta strålar nu för att tycka att dessa är användbara i hagen också eller som dygnet runt alternativ.
Polarpadd tillverkarna har iallafall fram tills för ett par år sen tydligt påtalat att de inte är till för hagbruk . Om de ok:ar det så är det isåfall nytt i fråga om rekommendation sen ett par år .

Edit : som förtydligande är min kommentar en kompletterande kommentar till det du redan skrivit i tråden .
Orkade gå in på PP:s hemsida och kolla nu och de har helt klart ändrat rekommendationen för det står att de kan användas i hagen också med "sunt förnuft" ;)


@Alexandra_W det är ju inte jämförbart öht med tryck på strålen av en kompakt inkilad hårdplastbit och snöstyltor av is och snö ! Det är öht inte tryck på strålen som gör att man inte vill ha snöstyltor, det är vricknings och halkrisk !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 759
Senast: Lingon
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 051
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 828
Utrustning Hej! Jag har en häst som är rätt bra på att rycka av sig sina skor om han har snösulor mellan hoven och skon. Vi har därför valt att...
Svar
16
· Visningar
3 968
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp