Bukefalos 28 år!

Bädd till ligghallen

DarkInNight

Trådstartare
Dags att mocka ur och lägga in nytt.

Men jag är velig, vad ska jag använda?

Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter halm som godis. Inte så bra för lättfödd shetlandsponny.
Torv är trevligt men blir så väldans mörkt.

Jag vill ha en mjuk, stabil bädd som suger åt sig mycket vätska, binder ammoniak, lättmockad, lite plats på gödselstacken, förmultar lätt.

Just nu är jag inne på att blanda halmpellets och torv.
Men vad använder ni? Fördelar och nackdelar?
 
Torvmix? Kutterspån och torv blandat, finns i olika "proportioner". Har iofs inte testat det i ligghall men det är mitt absoluta favoritströ i stall. Funkar utmärkt att anlägga bädd också
 
Torvmix? Kutterspån och torv blandat, finns i olika "proportioner". Har iofs inte testat det i ligghall men det är mitt absoluta favoritströ i stall. Funkar utmärkt att anlägga bädd också

Jag vill helst inte ha spån, det förmultnar tyvärr för sakta.
För några år sedan hade jag spån i kaninernas bur, det ligger som en oförmultnad klump mitt i gödselstacken, mellan brunnen gödsel där jag ströade med halm eller torv :)

Dessutom bättre med något strömedel som är attraktivt bland de trädgårdsintresserade så jag lätt blir av med gödslet :p
 
Dags att mocka ur och lägga in nytt.

Men jag är velig, vad ska jag använda?

Har i många år haft torv plus halm, men nya ponnyn äter halm som godis. Inte så bra för lättfödd shetlandsponny.
Torv är trevligt men blir så väldans mörkt.

Jag vill ha en mjuk, stabil bädd som suger åt sig mycket vätska, binder ammoniak, lättmockad, lite plats på gödselstacken, förmultar lätt.

Just nu är jag inne på att blanda halmpellets och torv.
Men vad använder ni? Fördelar och nackdelar?

Byt halmsort till en mindre smaklig sort.
Mina älskar havrehalm. Vetehalm är bättre för mina för då äter dom inte så mkt som de gör med havrehalmen.
 
Jag vill helst inte ha spån, det förmultnar tyvärr för sakta.
För några år sedan hade jag spån i kaninernas bur, det ligger som en oförmultnad klump mitt i gödselstacken, mellan brunnen gödsel där jag ströade med halm eller torv :)

Dessutom bättre med något strömedel som är attraktivt bland de trädgårdsintresserade så jag lätt blir av med gödslet :p
Jag har inte upplevt något av dom problemen med torvmixen. Själv tycker jag inte alls om ren spån av just dom anledningarna.
 
Jag måste hålla med om torvmixen! Helt kanon i ligghallen! Blir inga spånklumpar el dyl, tror faktiskt trädgårdsvännerna skulle gilla den :)
 
Byt halmsort till en mindre smaklig sort.
Mina älskar havrehalm. Vetehalm är bättre för mina för då äter dom inte så mkt som de gör med havrehalmen.
Nu blir jag ju att fundera... Vilken halm hade jag sist. Jag får kika, det kan ju varit havre.
Men jag har haft häst som ätit vete också, iofs att de äter lite gör ju inget men om de sätter i sig flera kilo är det inte så bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Eftersom det inte verkar finnas någon halm till salu i trakten måste jag byta strö åt bägge hästarna. Den ena är det inget problem med...
Svar
18
· Visningar
2 564
Senast: svea
·
Hästmänniskan Ja, som rubriken säger. Vilket strö-material använder ni? Vad tycker ni att det har för för- och nackdelar? :) Jag själv använder...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 000
Senast: Buck
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men...
2
Svar
23
· Visningar
5 012
Senast: Korven
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
5 920
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp