Bukefalos 28 år!

Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Läs texten som Brille lade in, från TR:s beskrivning av ökad trav.

Kraftigt påskjut, vad innebär det för dig i avseende på bärighet?
Ökad steglängd, vad innbär det för dig i avseende på bärighet?
Vinna mer mark, vad innebär det för dig i avseende på bärighet?

Ökad steglängd + vinna mer mark = ökad fart, enkel logik. Att det inte handlar enbart om hastighet är jag med på, men det handlar inte om bärighet heller eftersom det är raka motsatsen till det.

Kraftigt påskjut. En häst kan inte skjuta på mer än vad den kan bära sig. Så ju bättre bärighet desto mer påskjut kan användas.

Ökad steglängd. En häst kan inte öka steglängden mer än vad den kan bära sig, så fort den tappar bärigheten, börjar den springa fortare.

Vinna mer mark . En häst kan bara vinna så mkt mark som den har bärighet för att klara av.

Gå tillbaka till det första svaret
 
@Fiador återigen : vad vill du med dina inlägg i tråden som "inte ligger på dressyr" men du och din kompanjon vigt åt att tolka TR utifrån de brister ni har i fråga om kunskap/insikt runt dressyr ? Det är helt obegripligt vad er agenda öht är och vad ni anser att ni tydligen enligt er "diskuterar" .
 
Kraftigt påskjut. En häst kan inte skjuta på mer än vad den kan bära sig. Så ju bättre bärighet desto mer påskjut kan användas.

Ökad steglängd. En häst kan inte öka steglängden mer än vad den kan bära sig, så fort den tappar bärigheten, börjar den springa fortare.

Vinna mer mark . En häst kan bara vinna så mkt mark som den har bärighet för att klara av.

Jättebra förklarat.:bow:

Det är därför det inte kan bli någon ökad trav ö.h.t. om det inte finns bärighet och styrka att hålla kvar bärigheten.
 
Fast @Fiador du hävdar ju hela tiden att vi inte är på dressyrforumet och då kan bärighet se ut hur som helst typ? Då kan det väl knappast vara svart eller vitt?

Vad diskuteras egentligen? Vad sjutton menar Du med bärkraft? En bro som bär upp x-antal kg eller vad? En tyngdlyftare tror jag oxå du hade med i något exempel. Allvarligt? Detta är ett forum för H Ä S T A R .En häst rör sig framåt och då måste väl det rimligtvis diskuteras ur den synvinkeln, eller?
BÄRkraft bär, SKJUTkraft skjuter. Enkelt förklarat. Svart eller vitt i diskussionen att den handlar om bärighet och kvaliteter för det och inte påskjut och kvaliteter för det.
 
Jag ser det inte som så enkelt som steglängden skulle avgöra.

Jag ser bakbenens rörelser som en form av pendel. Sen kan den pendeln röra sig 40 cm fram och tillbaks mer bakom hästen eller samma längd mer under hästen beroende på hur bäckenet är vinklat.

Alltså kan man rida med bäckenet väldigt vinklat men rida med ökad steglängd i trav och då rida den gamla tidens ökade trav. Som skulle vara just samlad och omnämdes så.
Det var en skolad gångart. Skolad står för samlad.
Den kom som sagt ur passagen. Som man tog ur piaffen.
Och passagen skulle på den tiden ridas samlad. Alltså lade man bara på skjutkraft ovanpå bärkraften.
Det är otroligt svårt för en häst att orka skjuta på bra nog för ökad steglängd a la ökad trav när den är så pass satt att den är samlad och har benbendeln långt in under kroppen.
Men det går! Precis som det går att rida passagen så samlad.
Det är dock inget som görs på tävling idag. Så blanda inte ihop det med det du ser de flesta dressyrryttare rida.

Däremot är det så jag vill rida.
Jag vill inte på en utbildad häst behöva välja mellan bärkraft och skjutkraft alltid.
Däremot är det en lång väg att utbilda en häst till det.

Jag tror dock det tänket med benpendeln är något man absolut kan applicera på annan ridning med. För att förstå skillnaden i om benet sas pendlar in under hästen eller bakom eller både och etc..
Ja det hade ju varit intressant att få se någon gång, trav med vinklat bäcken, då är man ju i alla fall mer nära bärkraft, lite som en halvhalt i rörelse framåt då kanske.

Tycker för övrigt det är svårt att se någon vinkling alls på dressyrhästar öht i dagens dressyr, inte ens i piaffen. I min värld är vinklat bäcken ett basic, i ryggning tex kan man nyttja den tekniken, men många dressyrhästar vinklar inte ens bäckenet i ryggningen, dom liksom kliver bakåt och skjuter på med frambenen, istället för att bära sig bakåt med bakbenen. I min värld är det ett allvarligt fel. Likaså vid inbromsning (stopp/halt), då ska rumpan vara väl vinklad och under hästen, annars stannar den på framdelen. Jag har hittils bara sett en enda dressyrhäst stanna (göra halt) med rumpan under sig, av en slump på en film som jag lade in i diskussionen på dressyr.

Så ja min syn på bärighet i trav och andra dressyrövningar är ju väldigt färgad av det man får se av den moderna ridningen. Jag skulle iof inte klara att rida så mycket bättre själv troligen, men jag kan i alla fall få min hästa att stanna med rumpan under sig och rygga utan att skjuta sig bakåt med frambenen.
 
Kraftigt påskjut. En häst kan inte skjuta på mer än vad den kan bära sig. Så ju bättre bärighet desto mer påskjut kan användas.

Ökad steglängd. En häst kan inte öka steglängden mer än vad den kan bära sig, så fort den tappar bärigheten, börjar den springa fortare.

Vinna mer mark . En häst kan bara vinna så mkt mark som den har bärighet för att klara av.

Gå tillbaka till det första svaret
Så då menar du att travhästen är mycket bärig då? För den har väl kraftigt påskjut om någon.

Jag tror inte din teori håller, min egen häst är av en ras med mycket bärighet inavlad, både exteriört och i psyket. Han är dessutom tränad/skolad på kor och är en mycket snabb, vig och smidig kossehäst som inte släpper/tappar en kossa i första taget. Han har en urusel ökad trav, men är nog så starkt att bära sig själv och ryttaren i snäva vändningar där framdelen helt försvinner och all vikt ligger på bakdelen och alla bukmuskler jobbar till 100%.

Det han behöver träna på är att länga på steget, han kan skjuta på, som ur en kanon explodera framåt, snabb som attan på korta distanser, men att trava med långa kliv och mycket påskjut framåt, nej det fungerar sämre. Trots han starka bärkraft. Förklara det då hur det hänger ihop med att ökad trav handlar om bärkraft.
 
Så då menar du att travhästen är mycket bärig då? För den har väl kraftigt påskjut om någon.

Jag tror inte din teori håller, min egen häst är av en ras med mycket bärighet inavlad, både exteriört och i psyket. Han är dessutom tränad/skolad på kor och är en mycket snabb, vig och smidig kossehäst som inte släpper/tappar en kossa i första taget. Han har en urusel ökad trav, men är nog så starkt att bära sig själv och ryttaren i snäva vändningar där framdelen helt försvinner och all vikt ligger på bakdelen och alla bukmuskler jobbar till 100%.

Det han behöver träna på är att länga på steget, han kan skjuta på, som ur en kanon explodera framåt, snabb som attan på korta distanser, men att trava med långa kliv och mycket påskjut framåt, nej det fungerar sämre. Trots han starka bärkraft. Förklara det då hur det hänger ihop med att ökad trav handlar om bärkraft.


Kossehästar utifrån sin bärighet utifrån ändamål lättar typ aldrig i fram eller sätter sig på bak i det avseende som avses med dressyr öht . De är markbundna låga och ekonomiska utifrån sitt syfte i det arbete de utför och snabba utifrån det rörelsemönstret och vad som krävs av deras kroppar att snabbt kunna kasta sig/vrida sig i rörelse inkl hastigt bromsa in/accelerera.

Det känns som din referens på bärighet just som sagt handlar om din egen referenspunkt, just därför blir det så bisarrt att du vill diskutera ett TR du öht inte använder dig av/känner till öht .
 
En bra ökad trav kan du gå från piaff-ökad trav-piaff.. Det är dock svårt för både häst och ryttare.
Svårare än att bara gasa och stoppa just iom att hästen utöver lydig i att stanna och så också ska vara lösgjord och placera sin kropp korrekt..
Så visst ska den vara i balans i ökad trav. Men jag tänker inte ökad trav a la tävling. Jag tycker inte de är bäriga nog enligt hur jag vill ha det.
Jag vill ha dem samlade i ökade traven.

Balans mentalt måste en dressyrhäst också vara i. Man ska kunna gå från max bjudning till lång tygel och halt och hästen ska bara släppa allt precis som en ko-häst ska kunna.
Tycker jag..

Jag tror faktiskt inte vi kommer komma längre i diskussionen om balans tills du upplevt annat än det du sysslar med.
Jag säger inte det för att vara spydig.
Utan för att det brukar vara så för de allra flesta, läs alla, även mig.

Jag är detaljnördig. Jag vet att jag är väldigt extrem i mitt detaljtänk. Onormal rent av!
Men för mig handlar ridning om att förbättra hästen och rida i minimalt slitage.
Och då måste man vara så extrem i sitt balanstänk.
Jobbar man så brukar man kunna lossa hästars spänningar och låsningar om de fått sånt innan. Och sen kunna hålla dem fria från sånt.
Hästar som rids enligt Garocha-videon, som cow-horses etc går inte att lossa helt i arbetet. De måste spänna till i underhalsen och balansera sig med halsen för att inte som du skulle säga tappa balansen.
Jag anser att de redan har tappat balansen då de måste balansera sig med halsen.

Jag fattar absolut tänket med "vad kan jag göra i det här?". För det måste jag alltid tänka själv. Annars är det inte bra, om det inte funkar.
Men jag vill också få luft i hästen. Det får man bara i en stadigt lagd balans.
För mig handlar det om att låta dem våga lämna marken.
Om du når dit kommer du märka att de av bara den ridningen taggar ner mentalt och blir balanserade. Utan att man behöver träna dem coola. Det även med hästar som är feltränade och har enorma stressproblem.

Att be hästen skifta balans så pass frekvent går om man inte kräver exakt form och låter dem använda halsen till balansering.
Det går inte om du ska rida dressyr. Då måste halsen sluta spänna till iom att den hindrar bakbenen från samling och hindrar hästen från att bli luftig i steget.
Utöver att om man gör det och försöker låsa hästen i position där halsen inte kan verka balanserande kommer man få en rädd/stressad häst.

Om du tänker dig att man kan börja gå genom att luta sig framåt och sen springa ifatt kroppsklumpen sas med benen när man börjar ramla och så tänker du dig att man kan börja gå genom att sätta sig något och lyfta fram benet och sen flytta kroppsklumpen efter det sas..
På samma sätt ser jag det med de där balans-grejerna i sidled.
Det är ramlande sidförflyttningar där hästen behöver stampa av för att först trycka iväg kroppen och sen springa ifatt den. Och sen trycka ifrån då det är flyttat nog sas och skifta till ny riktning. Med frambenen alltså..
Sånt tror inte jag är uppbyggande.
Just för att det inte är bärigt. Då hade inte frambenen behövt dunka till så.
Men så kan man inte vända bärigt hur fort som helst heller..

Så ska man jobba med hästen får man kanske skita i bärighet iom att man måste hinna efter en ko tex.
Men då säger man det. Inte att det är "en annan bärighet". Tycker jag.
Nej vi kanske inte kommer så mycket längre, men jag har ju "sadlat om" det senaste halvåret och fokusera mer på dressyrig ridning/skolning numer, så kanske lite längre fram. :) Du är i alla fall trevlig att diskutera med, du är seriös och pratar inte strunt. Du tror på det du diskuterar och dina argument är dina egna, dom är inte hämtade från någon instruktionsbok utan kommer från hjärtat och hur du själv tänker i ämnet och du brinner för det du tror på, det lyser igenom. Sen att vi inte har samma syn alltid är ju mindre intressant egentligen.:D

Men jag måste ändå tillägga, angående att en brukshäst måste arbeta och att det går före bärigheten, att så kanske det är för vissa, men den lära jag själv anammar tänker och utövar det inte så, man skolar hästen med hjälp av kossor, för "it makes more sense" för hästen, det är lättare för hästen att lära sig tekniken med en kossa som draghjälp så att säga. Fokus ligger på utbildning då kan man säga, inte på arbete, även om man får ett och annat jobb gjort också. Sen är det ju också så att om hästen inte är bärig, då är kossan borta, en del tycker iof att det är roligt att "jaga" kossor, men det är ett stort och allvarligt fel egentligen, kossan ska aldrig tappas, den ska hållas kvar annars är jobbet ogjort och kanske tom skapar ändå mer jobb, det plus att man är rädd om hästen (och inte minst boskapen), så det får egentligen inte skita sig på det viset. Därför måste en brukshäst vara bärig. Det är också därför den är avlad så som den är, för att den ska ha lätt för det.
 
Så då menar du att travhästen är mycket bärig då? För den har väl kraftigt påskjut om någon.

Jag tror inte din teori håller, min egen häst är av en ras med mycket bärighet inavlad, både exteriört och i psyket. Han är dessutom tränad/skolad på kor och är en mycket snabb, vig och smidig kossehäst som inte släpper/tappar en kossa i första taget. Han har en urusel ökad trav, men är nog så starkt att bära sig själv och ryttaren i snäva vändningar där framdelen helt försvinner och all vikt ligger på bakdelen och alla bukmuskler jobbar till 100%.

Det han behöver träna på är att länga på steget, han kan skjuta på, som ur en kanon explodera framåt, snabb som attan på korta distanser, men att trava med långa kliv och mycket påskjut framåt, nej det fungerar sämre. Trots han starka bärkraft. Förklara det då hur det hänger ihop med att ökad trav handlar om bärkraft.

Ja jag kan förklara det med ett väldigt enkelt ord och det är att du har FEL .

Det här visar att du inte har förstått ett enda ord ur varken TR eller utbildningsskalan eller dressyrridning överhuvudtaget. Summa sumarum. Din häst är inte ett dugg bärig, lösgjord eller utbildad överhuvudtaget för att klara av att utföra en ökad trav enligt TR vilket var det vi diskuterade.

Hur urbota korkat är det inte att jämföra en ökad trav ur dressyr TR med en travhäst? Allvarligt?
 
Så då menar du att travhästen är mycket bärig då? För den har väl kraftigt påskjut om någon.

Jag tror inte din teori håller, min egen häst är av en ras med mycket bärighet inavlad, både exteriört och i psyket. Han är dessutom tränad/skolad på kor och är en mycket snabb, vig och smidig kossehäst som inte släpper/tappar en kossa i första taget. Han har en urusel ökad trav, men är nog så starkt att bära sig själv och ryttaren i snäva vändningar där framdelen helt försvinner och all vikt ligger på bakdelen och alla bukmuskler jobbar till 100%.

Det han behöver träna på är att länga på steget, han kan skjuta på, som ur en kanon explodera framåt, snabb som attan på korta distanser, men att trava med långa kliv och mycket påskjut framåt, nej det fungerar sämre. Trots han starka bärkraft. Förklara det då hur det hänger ihop med att ökad trav handlar om bärkraft.
Din häst bär sig alltså dåligt i travökningar. Så enkelt är det. Att den bär sig bra i snabba svängar gör ibte att de bär sig i en travökning. Men ska man rida dressyr är det ju viktigt att hästen har just den typen av bärighet. inte samma sak som en travhäst som ofta tappar takten i lägre tempo.
 
Kossehästar utifrån sin bärighet utifrån ändamål lättar typ aldrig i fram eller sätter sig på bak i det avseende som avses med dressyr öht . De är markbundna låga och ekonomiska utifrån sitt syfte i det arbete de utför och snabba utifrån det rörelsemönstret och vad som krävs av deras kroppar att snabbt kunna kasta sig/vrida sig i rörelse inkl hastigt bromsa in/accelerera.

Det känns som din referens på bärighet just som sagt handlar om din egen referenspunkt, just därför blir det så bisarrt att du vill diskutera ett TR du öht inte använder dig av/känner till öht .
Fast mackan, jag kan läsa, jag har också ridit i hela mitt liv och tränat många många hästar. Denna min quarter är den första av den rasen för mig, innan har det varit en mycket stor variation på hästar och former och kapaciteter för bärighet. Fullbod, varmblod (travare), araber, nordsvenska brukshästar, shettisar, Connemara, Irish Cob, Gottlandsruss, Islänningar, Tinker, Paint, osv (jag har säkert glömt någon).

Inte någon ras som jag hittils provat har haft den kapacieteten för just bärigheten som denna min quarter. Inte någon av dom kommer ens i närheten. Conemaran var välriden och kunde mycket och kommer närmast, han hann med kossorna i vändningarna också, men saknade psyket "taggningen" som behövs för att det ska bli perfekt. Den hästen red jag också piaff och passage på, för han var skolad så, inte av mig dock, men jag kunde rida fram det på mitt enkla bruksinriktade sätt. Konstigt va;) Grejen är den att det skiljer sig inte så mycket som ni vill få det till, ridmässigt alltså, är hästen välskolad och följsam och man vet (känner i sadeln) hur bärighet fungerar och vilka övningar som leder fram till det, så kan den uttryckas på flera sätt än ett av en häst som är skolad brett och inte rids av en ryttare som tror att hästen är begränsad.

Min nuvarande kossehäst kommer således att bli en stjärna på dressyr, både piaff och passage har vi i åtanke, den ökade traven kommer nog den med, har blivit mycket bättre bara på senaste halvåret, men inte beror det på bärighetsövningarna inte, för det har vi ju dragit ner på nu, utan på just längningar och påskjutsövningarna, Trav ÖKNINGARNA, som vi jobbat mycket med.
 
Senast ändrad:
Ja jag kan förklara det med ett väldigt enkelt ord och det är att du har FEL .

Det här visar att du inte har förstått ett enda ord ur varken TR eller utbildningsskalan eller dressyrridning överhuvudtaget. Summa sumarum. Din häst är inte ett dugg bärig, lösgjord eller utbildad överhuvudtaget för att klara av att utföra en ökad trav enligt TR vilket var det vi diskuterade.

Hur urbota korkat är det inte att jämföra en ökad trav ur dressyr TR med en travhäst? Allvarligt?
Det var ju du som drog upp det, "kraftigt påskjut hänger ihop med bärighet", travare har väl kraftigt påskjut om någon. Jag har inte jämfört med TR alls i den aspekten.

Som vanligt så ska det kritieseras, helst på personnivå, när det börjar bli lite hett om öronen och argumenten tryter.
 
Det var ju du som drog upp det, "kraftigt påskjut hänger ihop med bärighet", travare har väl kraftigt påskjut om någon. Jag har inte jämfört med TR alls i den aspekten.

Som vanligt så ska det kritieseras, helst på personnivå, när det börjar bli lite hett om öronen och argumenten tryter.
Men titta i upptagningen till vanlig trav så ser du att travhästen inte var bärig men i en bra ökning kommer hästen tillbaka i balans.
 
Din häst bär sig alltså dåligt i travökningar. Så enkelt är det. Att den bär sig bra i snabba svängar gör ibte att de bär sig i en travökning. Men ska man rida dressyr är det ju viktigt att hästen har just den typen av bärighet. inte samma sak som en travhäst som ofta tappar takten i lägre tempo.
Jag föstår det, men "den typen av bärighet" är inte bärighet i mina ögon, det handlar om andra kvaliteter som saknas, i min hästs fall så handlar det främst om starka muskler som motarbetar längning av steget, inte själva påskjutet, för det har han mer än han behöver av. I travhästens fall längs steget för mycket, tvärtomproblem mot min häst, travhästen har problem att korta musklerna och "hålla" kvar. Där är min häst stark då istället. Tro mig, jag har ridit och omskolat många fd travhästar, att jag förstår problematiken och skillnaderna, i synnerhet nu då jag har en häst med helt motsatta problem.
 
Det var ju du som drog upp det, "kraftigt påskjut hänger ihop med bärighet", travare har väl kraftigt påskjut om någon. Jag har inte jämfört med TR alls i den aspekten.

Som vanligt så ska det kritieseras, helst på personnivå, när det börjar bli lite hett om öronen och argumenten tryter.

Nej det var du. Jag svarade enbart på dina frågor. Vet du inte vad du skriver?

Läs texten som Brille lade in, från TR:s beskrivning av ökad trav.

Kraftigt påskjut, vad innebär det för dig i avseende på bärighet?
Ökad steglängd, vad innbär det för dig i avseende på bärighet?
Vinna mer mark, vad innebär det för dig i avseende på bärighet?

Ökad steglängd + vinna mer mark = ökad fart, enkel logik. Att det inte handlar enbart om hastighet är jag med på, men det handlar inte om bärighet heller eftersom det är raka motsatsen till det.
 
Fast mackan, jag kan läsa, jag har också ridit i hela mitt liv och tränat många många hästar. Denna min quarter är den första av den rasen för mig, innan har det varit en mycket stor variation på hästar och former och kapaciteter för bärighet. Fullbod, varmblod (travare), araber, nordsvenska brukshästar, shettisar, Connemara, Irish Cob, Gottlandsruss, Islänningar, Tinker, Paint, osv (jag har säkert glömt någon).

Inte någon ras som jag hittils provat har haft den kapacieteten för just bärigheten som denna min quarter. Inte någon av dom kommer ens i närheten. Conemaran var välriden och kunde mycket och kommer närmast, han hann med kossorna i vändningarna också, men saknade psyket "taggningen" som behövs för att det ska bli perfekt. Den hästen red jag också piaff och passage på, för han var skolad så, inte av mig dock, men jag kunde rida fram det på mitt enkla bruksinriktade sätt. Konstigt va;) Grejen är den att det skiljer sig inte så mycket som ni vill få det till, ridmässigt alltså, är hästen välskolad och följsam och man vet (känner i sadeln) hur bärighet fungerar och vilka övningar som leder fram till det, så kan den uttryckas på flera sätt än ett av en häst som är skolad brett och inte rids av en ryttare som tror att hästen är begränsad.

Min nuvarande kossehäst kommer således att bli en stjärna på dressyr, både piaff och passage har vi i åtanke, den ökade traven kommer nog den med, har blivit mycket bättre bara på senaste halvåret, men inte beror det på bärighetsövningarna inte, för det har vi ju dragit ner på nu, utan på just längningar och påskjutsövningarna, Trav ÖKNINGARNA, som vi jobbat mycket med.


Inget du skriver om dressyr framhäver dock att du vet /förstår vad du pratar om. Inte så mycket annat heller . Det känns som varje gång du svarar så missar du att den du svarat har svarat utifrån ngt du tidigare själv skrev . Läs igen .

Och svar på en av dina reflektioner : en travare är bärig i sig själv utifrån grenen den utövar och vad som krävs av den där .

Jag blir förvånad ang sista delen av detta inlägg eftersom för en månad sedan skrev du att du inte kan rida en LC dressyr på din häst pga svårigheter både för dig och hästen . Måste gå framåt helt mirakulöst nu ?
 
Jag föstår det, men "den typen av bärighet" är inte bärighet i mina ögon, det handlar om andra kvaliteter som saknas, i min hästs fall så handlar det främst om starka muskler som motarbetar längning av steget, inte själva påskjutet, för det har han mer än han behöver av. I travhästens fall längs steget för mycket, tvärtomproblem mot min häst, travhästen har problem att korta musklerna och "hålla" kvar. Där är min häst stark då istället. Tro mig, jag har ridit och omskolat många fd travhästar, att jag förstår problematiken och skillnaderna, i synnerhet nu då jag har en häst med helt motsatta problem.
Men förstår du inte då också att en dressyrhäst behåller bärighet trots påskjutet. Den växlar omärkligt och sviktande mellan påskjut och bärkraft - ryggen blir en bro - genomsläpplighet - alla fancy ord har med detta att göra ju! Det finns inget statiskt, allt ska flyta ihop; hästen ska vara elastisk och bärig fast den skjuter på.
Det är vad som skiljer dressyrhästen från brukshästen/ travhästen. Att med maximal rörelse genom kroppen kunna växla mellan påskjut och bärkraft - kombinera dessa två
 
Men förstår du inte då också att en dressyrhäst behåller bärighet trots påskjutet. Den växlar omärkligt och sviktande mellan påskjut och bärkraft - ryggen blir en bro - genomsläpplighet - alla fancy ord har med detta att göra ju! Det finns inget statiskt, allt ska flyta ihop; hästen ska vara elastisk och bärig fast den skjuter på.
Det är vad som skiljer dressyrhästen från brukshästen/ travhästen. Att med maximal rörelse genom kroppen kunna växla mellan påskjut och bärkraft - kombinera dessa två
Jo jag förstår ju hur ni menar, men håller inte med. Bärighet för mig sitter i hästens förmåga att hålla ihop sin kropp när bärkraft behövs, det behövs inte i traven, tro mig för annars skulle min hästa vara en stjärna på just traven dressyrmässigt. Och längningen som han har problem med kräver nästan att dom starka muskler han har för att "bära" blir lite svagare....för dom stretar emot annars och hindrar. Den luftighet som ni pratar om handlar inte om bärighet, det är andra kvaliteter som behövs då. Det plus att dom exteriöra förutsättningarna (långa kotor tex) har stor betydelse. Men absolut att jag förstår poängen med tex tempoväxlingar, herregud jag övar ju som en galning på att få dom mer "flytande" och inte så "hastiga", men jag ser det inte som att det har med bärighet att göra, att hästen har dom problem han har, utan på skolningen, där fokus länge varit att just snabbt sätta sin kropp i position för bärkraft, snarare än en snygg och mjuk tempoväxling eller övergång. Men han börjar fatta nu och övergångarna och tempoväxlingarna blir bättre och bättre, tom med superbra ibland. Men som sagt, endast pga att vi slutat fokusera så mycket bärighet och bärighetsövningar nu och fokuserar mer på tex ökningar och längning/kortning av steget i stället. Det är så mycket mer en mentalt grej och handlar om reflexer och inlärning, och allra mest om vad hästen förväntar sig och mycket mycket mindre om rent fysiska aspekter.
 
Man måste Träna på saker för att det ska bli bättre.
Ponera att din quartet är 10 år o aldrig har behövt Länga sig med takten bibehållen. Den är heller inte gjord för detta. Markbunden trav o reglerbar galopp.

Har den dessutom en matte som bara har haft brukshäst är blir det mot svårare att ens få till en Mellan trav dom är en längning som den så småningom kan klara av hjälpligt.
Travbommar är en bra hjälp för din häst o för din känsla hur ett bra haslvblod travar utan bommar. Den schwungen gör att hästen Hinner länga sig utan att tappa tagen/ springa fortare bara. Där är bärigheten när den kan trava på diagonala benpar utan att snabbt sätta i det andra. Svävmoment.
Hela denna tråd o många andra hade blivit korta o utan allt huvuddunkande om du tidigt sdkrivit vad Du utgått ifrån.
Släpp den där bärigheten o tänk takt, tempoväxlingar, övergångar som gör hästen starkare. Fullt ös medvetslös eller valla kor på framknäna är bara funktionellt för en körhäst.
 
Den rörelse som är den mest samlade/har den mesta bärigheten, utom levad, är ju piaffen. Om samling står det så här i TR II "Samling uppnås och förbättras genom användandet av sits och skänklar samt uppfångande händer för att engagera bakbenen.".
TR II säger alltså att skänklarna, som ska ge påskjut, ska användas för att åstadkomma piaff. I piaffen ska hästen ju inte använda någon påskjutande kraft eftersom piaffen helst ska göras på stället. Piaffen skall dessutom vara bärig.

Hur vet hästen att de normalt framåtdrivande skänklarna inte betyder framåt utan "mer bärighet"? Jo genom den uppfångande handen, handen som vanligen betyder nån form av förhållning. Hur vet hästen att den förhållande handen inte betyder förhållning utan "mer bärighet"?

Jo man lär den en viss kombination av drivande och förhållande hjälper. En kombination som hästen har svårt att förstå och därför travar på stället utan bärighet.

Varför göra det så komplicerat för hästen? Det vore väl enklare att ge hästen en hjälp som betyder det ryttaren egentligen vill uppnå, dvs mer vinkling i bäckenet, och som dessutom ger "mer samling/bärighet".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 453
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 466
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 437
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 839
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp