Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det innebär bara korta steg.

Som jogg

Det är rätt intressant att kontrollera ett påstående genom att gå till dess ytterligheter. Som i ovanstående. Är en jogg då alltid bärig? Enligt påståendet att stegländen är tongivande för bärighet, torde det vara givet.

Själv har jag alltid lärt mig att hästen är bärig när den bär med bakbenen, d v s vi har flyttat över vikten bakåt. Hästen lägger naturligt 70/30 på framdelen, sedan kommer ryttaren på (framdelen) och den totala fördelningen för ekipaget blir då inte 70/30 för framdelen. Därför är 70/30 under ridning ett klart steg i rätt riktning, vi rider hästen mot bärighet (mer vikt på bakbenen).

En bärig trav är för mig en trav där hästen är bogfri (frambenen får större rörelser, inte bara genom avelsarbetet), böjer sina leder i bakbenen från ryggraden genom bakbenet till hoven. Den är kommunicerar och är lyhörd och snabb på hjälperna (en häst som lägger vikt fram är inte snabb, utan kan jämföras med att vända en pråm på liten yta).

Det här är ingen lätt diskussion, men det kanske är lättare att vara överens om vad man menar från början? Menar alla samma sak med bärighet? För mig är inte motsatsen till bärighet att hästen hänger i handen, även om det kan innebära detta.
 
Det är rätt intressant att kontrollera ett påstående genom att gå till dess ytterligheter. Som i ovanstående. Är en jogg då alltid bärig? Enligt påståendet att stegländen är tongivande för bärighet, torde det vara givet.

Själv har jag alltid lärt mig att hästen är bärig när den bär med bakbenen, d v s vi har flyttat över vikten bakåt. Hästen lägger naturligt 70/30 på framdelen, sedan kommer ryttaren på (framdelen) och den totala fördelningen för ekipaget blir då inte 70/30 för framdelen. Därför är 70/30 under ridning ett klart steg i rätt riktning, vi rider hästen mot bärighet (mer vikt på bakbenen).

En bärig trav är för mig en trav där hästen är bogfri (frambenen får större rörelser, inte bara genom avelsarbetet), böjer sina leder i bakbenen från ryggraden genom bakbenet till hoven. Den är kommunicerar och är lyhörd och snabb på hjälperna (en häst som lägger vikt fram är inte snabb, utan kan jämföras med att vända en pråm på liten yta).

Det här är ingen lätt diskussion, men det kanske är lättare att vara överens om vad man menar från början? Menar alla samma sak med bärighet? För mig är inte motsatsen till bärighet att hästen hänger i handen, även om det kan innebära detta.
Det är lite det jag är inne på, att man kan ha olika defenition på bärighet, beroende på vilken skola/gren/inriktning man följer själv. Trav är ju bevisligen ingen bärig gångart i sig. Sen kan den ju vara mer eller mindre framtung, men i min värld handlar det inte om bärighet, mer om självbärighet. Bärighet definierar jag med just flytta vikt bakåt per definition åt samling. Som tex i en vändning eller i ett stop eller i dressyren, tex en halvhalt eller för den delen piaffarbete. Det är därför det blir tjafs, för vi tänker olika runt det här och kanske även använder dessa begrepp olika till vardags.
 
Okej då var jag inte alls så långt ifrån eftersom det du beskriver är samling/korta steg. Min slutsats är fortfarande att du anser att bärighet saknas så fort det finns lite mer påskjut?

Jag tycker att bärighet även kan finnas i ökad galopp. Det är mer än hästens sätt att föra benen/fördela vikten som spelar in.
Jag diskuterar bärighet (dvs. hästens möjlighet/förutsättning att bära med bakbenen) inte samling.
Hoven bär bäst när den befinner sig under kroppen. Påskjuts-sekvensen kommer först när bakhoven är bakom lod. Hoven bär även under stegets påskjuts-sekvens men bärigheten blir mindre och mindre ju längre bakom lodlinjen bakhoven är. I den diagonala gångarten trav måste vikten då tas upp av det diagonala frambenet eftersom det då hamnar längre under kroppen.

I slutet på "Garrocha-filmen" ökar hästen galoppen ordentligt utan att bli framtung. Den länger stegen genom att föra fram bakbenen långt under sig. Ryttaren behöver kunna vända snabbt. Den sträcker inte ut bakbenen så att bakhoven släpper marken långt bakom kroppen på samma sätt som en galoppör på tävling. Galoppören behöver så mycket påskjut som möjligt för att komma snabbt fram och skall inte vara kvick i vändningarna.
 
Är det du skriver något du hittat på själv, eller kan du ge källhänvisning?
...
Vad är det du inte vet/förstår/vill ha bevisat?
- Är det att en häst är framtung då den i ett visst moment har så gott som hela sin och ryttarens vikt på ett framben?
- Är det att det syns tydligt då det bakben som (tillsammans med det diagonala frambenet) skall bära hästen "släpper" marken långt bakom hästkroppen?
- Är det att om bakbenet släpper marken långt bakom hästen kommer även framhoven att vara långt bak när den släpper marken?
- Är det att det bristande (under)stödet från bakbenet ger en stor och oönskad belastning på hästens rygg bakom sadeln?
 
Vad är det du inte vet/förstår/vill ha bevisat?
- Är det att en häst är framtung då den i ett visst moment har så gott som hela sin och ryttarens vikt på ett framben?
- Är det att det syns tydligt då det bakben som (tillsammans med det diagonala frambenet) skall bära hästen "släpper" marken långt bakom hästkroppen?
- Är det att om bakbenet släpper marken långt bakom hästen kommer även framhoven att vara långt bak när den släpper marken?
- Är det att det bristande (under)stödet från bakbenet ger en stor och oönskad belastning på hästens rygg bakom sadeln?
Brille- när skiftar vikten från hoven i en gångart med sväv? Beror det på tempot och energin i en rörelse?
 
Citerar från artikel i senaste Ridsport Special:

"Med bärighet menar vi den grad av samling som begärs för varje svårighetsgrad och som medger att hästen kan visas på ett utmärkt sätt, så som det beskrivs i ridlära och reglemente"
Lars Andersson

I samma tidning beskrivs också utbildningsskalan koncist
* Takt
* Lösgjordhet
* Kontakt/Stöd
* Schvung
* Rakriktning
* Samling

Är alla överens?
 
I slutet på "Garrocha-filmen" ökar hästen galoppen ordentligt utan att bli framtung. Den länger stegen genom att föra fram bakbenen långt under sig. Ryttaren behöver kunna vända snabbt. Den sträcker inte ut bakbenen så att bakhoven släpper marken långt bakom kroppen på samma sätt som en galoppör på tävling. Galoppören behöver så mycket påskjut som möjligt för att komma snabbt fram och skall inte vara kvick i vändningarna.


Hög form och mycket bakom lod.......
Och spänd rygg utan ryggverksamhet....

För hastig i sin fotflyttning överlag för att visa bärighet. Allt ihop blir en häst som bara sprätter runt och visst har viss styrka att klara det men mer som cirkuskonst- inte som bärande arbete bakifrån genom ryggen .
 

Hög form och mycket bakom lod.......
Och spänd rygg utan ryggverksamhet....

För hastig i sin fotflyttning överlag för att visa bärighet. Allt ihop blir en häst som bara sprätter runt och visst har viss styrka att klara det men mer som cirkuskonst- inte som bärande arbete bakifrån genom ryggen .
Hör form? Hur hög bör den vara enligt dig i förhålande till vad den ska göra?

Spänd rygg? Hur ser du det? Är den sänkt? Var då i sånt fall, förklara gärna hur du ser det?
Hastig fotförflyttning? Ja det är ju en häst med lite annan gång i utgångsläget men att just det (hastigheten) skulle påverka bärigheten, hur då? Kan den bära mer bakifrån än så här? Hur menar du att den inte bär bakifrån rent konkret?
 
Kl

Ang bärighet så är det inte hur långt in under sig hästen trampar i sak, utan hur den vinklar sig i bäckenet och haserna bland annat. Det går jättebra att skotta på långt in undersig utan att det för den skull ekvivalerar bärighet .
 
Hör form? Hur hög bör den vara enligt dig i förhålande till vad den ska göra?

Spänd rygg? Hur ser du det? Är den sänkt? Var då i sånt fall, förklara gärna hur du ser det?
Hastig fotförflyttning? Ja det är ju en häst med lite annan gång i utgångsläget men att just det (hastigheten) skulle påverka bärigheten, hur då? Kan den bära mer bakifrån än så här? Hur menar du att den inte bär bakifrån rent konkret?

För hög form då för att bli tydligare.
Ser du inte hur långt nosen i det kommer bakom lod??, du som har skriat över långt mindre och dess skadlighet - vad tycker du om denna hästs form?
Och så hög form sänker ryggen. Arbetet kommer inte igenom det blir bara bakben som sprätter, och jo, för snabba benrörelser framåt- hästen går ifrån bärigheten.
Allt på filmen kunde gjort mycket bättre om formen blev lägre, nosen lite mer fram och benen lite mer balanserat lugna för att verkligen visa bärighet- finns ju många moment där hästen tappar bakbenen och kommer efter i trampet och får bli ännu kvickare för att komma ikapp.
 
För hög form då för att bli tydligare.
Ser du inte hur långt nosen i det kommer bakom lod??, du som har skriat över långt mindre och dess skadlighet - vad tycker du om denna hästs form?
Och så hög form sänker ryggen. Arbetet kommer inte igenom det blir bara bakben som sprätter, och jo, för snabba benrörelser framåt- hästen går ifrån bärigheten.
Allt på filmen kunde gjort mycket bättre om formen blev lägre, nosen lite mer fram och benen lite mer balanserat lugna för att verkligen visa bärighet- finns ju många moment där hästen tappar bakbenen och kommer efter i trampet och får bli ännu kvickare för att komma ikapp.
Det är bruksridning, då är man inte lika fixerad vid hovnedsättningens exakthet, man fokuserar på funktionaliteten mera och det fungerar ju som sagt alldeles förträffligt bra. Missar här och där blir det alltid tom på dressyrtävling där man har kunnat öva på exaktheten, vid exakt rätt plats och följd i programmet, i flera år i förväg dessutom. Garrochahästen fixar till det snabbt för den behöver hålla sig redo, den förstår sitt arbete, sin roll, och vet att den snart ska vända igen. Allt kan alltid göras bättre. Lägre form? Jag tycker inte formen är för hög, nosen väl långt bak ibland, ja, men huvudpositionen i höjdled är nog mer utifrån hästens naturliga hållning och anatomi. Det här är en uppvisningsfilm, ingen träningsuppvisning, alltså får den vänta på stretching och 100% eftergift.

Sänkt rygg? Återigen, du bara teoretiserar. Rent konkret, var exakt i filmen tex syns det mer tydligt enligt dig? jag ser ingen sänkt rygg, jag ser en häst som är "ihop" mestadels, bågen är spänd, hästen spänner den själv, men absolut att det kunde bli ändå bättre med större ram från tygeln, men inga stora problem, bara småmissar här och där, som kanske hade kunnat undvikas helt om hästen fått fram nosen lite mer.

Jag har aldrig skriat över att "bakom lod" i sig skulle vara skadligt. Jag gillar inte nötande bakom lod som en grundform (LDR) då jag anser att fel muskler aktiveras, tex underhalsens muskler vilket dom måste för att motverka tyngdkraften tex. Den effekten får du ju inte på samma sätt när hästen har huvudet högt och bakom lod, tyngdkraften påverkar inte på samma sätt där. Diskussionerna har inte handlat särskilt mycket om bakom lod på i den högre formen alls egentligen, mest har det då handlat om TR och att det inte följs och vilka effekter bakom lod ridning får på hästen möjligheter att följa TR.

TR behöver ju inte Garrocharyttaren ta hänsyn till.
 
TR behöver ju inte Garrocharyttaren ta hänsyn till.


Ja, det är då inte jag som tagit upp TR- nåväl, såg nyss att filmen diskuteras på dressyr och kom hit av att Brille blandade ihop trådarna och läste där, jag konstatrar att det är riktig fulridning för mig som du och B. tar som gott exempel och maken till virriga inlägg och osammanhängade dravel från er sida får man leta efter- finns inget att diskutera då det klagas från er sida på C.D hand när hon rider Valegro- och så kommer detta in- indragen, hårt, spänd, statisk och du försvarar det med typ "bruksridning". Så nu har du övertygat mig 100, det är bara skriverier från någon som vill gnälla och tjafsa och som går igång på just det.
 
Ja, det är då inte jag som tagit upp TR- nåväl, såg nyss att filmen diskuteras på dressyr och kom hit av att Brille blandade ihop trådarna och läste där, jag konstatrar att det är riktig fulridning för mig som du och B. tar som gott exempel och maken till virriga inlägg och osammanhängade dravel från er sida får man leta efter- finns inget att diskutera då det klagas från er sida på C.D hand när hon rider Valegro- och så kommer detta in- indragen, hårt, spänd, statisk och du försvarar det med typ "bruksridning". Så nu har du övertygat mig 100, det är bara skriverier från någon som vill gnälla och tjafsa och som går igång på just det.
Jag tror det mest handlar om att du inte kan konkretisera dina argument, så i brist på det far du ut med klyschor. Men det är dina problem och säger mer om dig än om någon annan användare i diskussionen.
 
Hör form? Hur hög bör den vara enligt dig i förhålande till vad den ska göra?

Spänd rygg? Hur ser du det? Är den sänkt? Var då i sånt fall, förklara gärna hur du ser det?
Hastig fotförflyttning? Ja det är ju en häst med lite annan gång i utgångsläget men att just det (hastigheten) skulle påverka bärigheten, hur då? Kan den bära mer bakifrån än så här? Hur menar du att den inte bär bakifrån rent konkret?

Du som tjatar dig blå om vad som händer fram när hästen är bakom lod borde väl inse att framdelen hänger ihop med resten av hästen. Vad händer när hästen är så hopdragen som denna? Går rörelsen vidare genom ryggen? Är ryggen avspänd och svingande? Om inte, vad händer med tiden om hästen fortsätts rida så?

Och även om man behöver bry sig om hur det står skrivet i TR så har man ju ändå ”Hästen” att ta hänsyn till. En häst är en häst och fungerar på samma sätt. Den bli inte ett annorlunda djur bara för att den används som i filmen.
(Är f.ö. verkligen inget fan av spansk utbildning och träning av hästar)
 
Jag tror det mest handlar om att du inte kan konkretisera dina argument, så i brist på det far du ut med klyschor. Men det är dina problem och säger mer om dig än om någon annan användare i diskussionen.

:laugh:

Jag tror de flesta härinne håller med om även om de inte håller med mig att jag håller samma linje och samma argument vad gäller ridning- en tråd- du däremot virrar och vränger , ändrar och ändrar tillbaka och framförallt, inget går in- du fattar inte ens det patetiska med att ondgöra sig över C.D. hand OCH bettet i din utsago stackars Valegros mun men tycka det är helt OK att sätta på en skarp stång, dra ihop formen utan någon som helst eftergift och spänna fast formen stenhårt runt midjan men orden- bruksridning gubevars- "jag hade inte ridit så, så lite för kort i formen".:yuck::yuck:

Och argument gav jag förut, hästen är för hög- för kort, arbetar inte genom ryggen och är inte eftergiven vare sig i nacke eller i sidorna. För hastig, tappar bakben ibland, får bli ännu hastigare för att komma ikapp även under de moment den inte behöver vara så hastig- den är inte bärig för den är hela tiden stressad ifrån sin balans. Cirkuskonster, och visst det finns styrka även i det- jag för min del fortsätter ha C.D. mjuka ridning och Valegros arbete genom kroppen som min förebild-
 
Du som tjatar dig blå om vad som händer fram när hästen är bakom lod borde väl inse att framdelen hänger ihop med resten av hästen. Vad händer när hästen är så hopdragen som denna? Går rörelsen vidare genom ryggen? Är ryggen avspänd och svingande? Om inte, vad händer med tiden om hästen fortsätts rida så?

Och även om man behöver bry sig om hur det står skrivet i TR så har man ju ändå ”Hästen” att ta hänsyn till. En häst är en häst och fungerar på samma sätt. Den bli inte ett annorlunda djur bara för att den används som i filmen.
(Är f.ö. verkligen inget fan av spansk utbildning och träning av hästar)
Men Solis, nu får du väl ändå ge dig. Först klagar du inne på dressyr över min och Brilles deltagande i trådarna, sen går du in här och och ifrågasätter och citerar mig för att driva diskussionen vidare, vad vill du?

Du väljer ju att konsekvent läsa in saker i det jag skriver som inte stämmer. Gå in på dressyr och läs om du verkligen vill veta hur jag ser på det. Om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig mer.

Ledtråd: Spänning = sänkt rygg. Tryck i tygeln = braze (motstånd/mottryck) = spänning = spänd rygg = sänkt rygg.

Garrochahästen har inget motstånd i tygeln, inte ens i bakomlodpositionen, den ger efter för bettet och kontrolleras inte av det, det anger bara ramen. Sen anser JAG OCKSÅ att ramen är allt för snäv. För mer förklaringar, läs inne på dressyr.
 
Men Solis, nu får du väl ändå ge dig. Först klagar du inne på dressyr över min och Brilles deltagande i trådarna, sen går du in här och och ifrågasätter och citerar mig för att driva diskussionen vidare, vad vill du?

Du väljer ju att konsekvent läsa in saker i det jag skriver som inte stämmer. Gå in på dressyr och läs om du verkligen vill veta hur jag ser på det. Om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig mer.

Ledtråd: Spänning = sänkt rygg. Tryck i tygeln = braze (motstånd/mottryck) = spänning = spänd rygg = sänkt rygg.

Garrochahästen har inget motstånd i tygeln, inte ens i bakomlodpositionen, den ger efter för bettet och kontrolleras inte av det, det anger bara ramen. Sen anser JAG OCKSÅ att ramen är allt för snäv. För mer förklaringar, läs inne på dressyr.

Men Fiador då, det verkar ju inte vara någon alls som förstår vad du (eller Brille) menar eller är ute efter. Detta måste väl ändå vara tiderns motsägelse, det ni tidigare påstått vara helt fel stämmer helt plötsligt inte. Så, ja, du försöker kanske förklara. Men jag anser att du har helt fel.

Jag ställde tidigare en fråga. Du påstår att Gals häst på filmen är framtung. Jag bad dig beskriva hur du ser att den är framtung. Eller påstår du det bara för att Brille gjorde det?

Att du bortförklarar ridningen på den stackars spanska hästen med att det är ”bruksridning” är bara beklämmande.
 
... det verkar ju inte vara någon alls som förstår vad du (eller Brille) menar ...
Det är nog fler än du tror, även om de inte skriver några inlägg. De har nog ingen lust att utsättas för den typ av anklagelser och felaktiga påståenden som du m.fl. levererar.
Jag tror att de kan läsa och förstå de inlägg som både jag och @Fiador har gjort. Om de bara läser de felaktiga påståendena blir det naturligtvis svårt.

Jag har överhuvud taget inte skrivit något om vad jag anser om "garroch-ridningen". Jag har skrivit att bakhoven måste ha möjlighet att bära vilket är en förutsättningen för bärighet.
@Fiador har flera gånger skrivit att hen tycker att "garroch-ridningen" kunnat vara bättre även ur perspektivet bruksridning.

Jag tycker att diskussion om hur man ska diskutera kan föras i den tråd som skapats för det. Jag tycker att diskussionen om bra/dåligt med "garroch-ridningen" kan göras i en egen tråd.
 
Men Solis, nu får du väl ändå ge dig. Först klagar du inne på dressyr över min och Brilles deltagande i trådarna, sen går du in här och och ifrågasätter och citerar mig för att driva diskussionen vidare, vad vill du?

Du väljer ju att konsekvent läsa in saker i det jag skriver som inte stämmer. Gå in på dressyr och läs om du verkligen vill veta hur jag ser på det. Om du fortfarande inte förstår så kan jag inte hjälpa dig mer.

Ledtråd: Spänning = sänkt rygg. Tryck i tygeln = braze (motstånd/mottryck) = spänning = spänd rygg = sänkt rygg.

Garrochahästen har inget motstånd i tygeln, inte ens i bakomlodpositionen, den ger efter för bettet och kontrolleras inte av det, det anger bara ramen. Sen anser JAG OCKSÅ att ramen är allt för snäv. För mer förklaringar, läs inne på dressyr.

Fast jag tycker den hästen är spänd. En spansk häst behöver inte gå emot för at den ska vara spänd.

Kolla ganash-vinkeln hur stängd den är. Hästen drar sig undan och upp i den ram den har att röra sig i.
Ofta är de rejält avskrämda av handen, inte bara ger efter för tygeln. De har blivit våldförda på i munnen, i mina ögon. Kanske inte alltid anmälningsbart ens enligt våra lagar. Men de har iom sin enorma känslighet och sitt rörelsemönster lärt sig backa av handen.
Iom att de har den kropp de har kan de förefalla inte vara framtunga iom att de kan börja placera frambenen framför kroppen i ett visst läge av framtunghet och spänning istället för om man tänker triangulering i piaff så kör de fram frambenen istället för bak dem.
Iberiska hästar har lätt att bli för snabba i takten. Det får man jobba med i dem, att sänka den. Men då måste de få gå i samma balans inte behöva kasta om iom att de för att klara det måste vara hastiga.
När de är för hastiga är de spända. De kan inte vara så snabba utan spänning.
De kan göra de mest avancerade rörelser utan någon känsla av motstånd trots det. Men det blir inte en harmonisk rörelse som är ergonomisk och gynnsam för hästen. De an absolut överleva och vara smärtfria trots det!
Men det är inte så att de förädlas, får bättre gång och kommer mer och mer mot piaff eller vidare ur sånt jobb. Och är de trasiga individer kommer de inte bli friskare av det, inte kunna ha det som sjukgymnastik. Vilket dressyren ska ha som funktion för mig.

Men det finns ju trevligare Garocha-ridning än det där. På samma ras av häst.
Men då har ma ofta utbildat dem mer inom dressyr och rider inte så mycket av de snabba vändningarna. Hästen måste ju i sitt jobb som brukshäst om den används på riktigt med kor kunna vända, snabba upp sig etc. Men man kan välja att träna på annat företrädelsevis.
Första videon jag klickade vidare på med Garocha var trevligare i mina ögon. Hästen fick längre ram och man red ner den i takten sas. Den vände också mer a la piruett med det jag kallar bärighet/samling och inte med ytterbak som släpper etc.
Sen kunde den precis som alla PRE skotta på snabbt i vändningarna innanför garochan när ryttaren bad om det. Men generellt gav hela hästens uppenbarelse mindre intryck av spänning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 379
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 457
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 786
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp