Bärighet? Här kommer det!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kommer inte ihåg, det var ju ett tag sedan han var ute på tävlingsbanorna. Han hade nog fått mkt sämre idag.. eller jag vet inte Anton får ju rätt bra och den ökade traven är ju inte så bra.

Även han har ju jättefina framben. Dock tycker jag bakbenen gör mer väsen av sig än när det gällde Briar. På sista tiden har Antons bakben oftast varit kvickare på tävling, vilket är jätteroligt att se. Men det återstår en del.
 
Även han har ju jättefina framben. Dock tycker jag bakbenen gör mer väsen av sig än när det gällde Briar. På sista tiden har Antons bakben oftast varit kvickare på tävling, vilket är jätteroligt att se. Men det återstår en del.

Inte som jag minns det, men som sagt det var längesedan jag såg Briar men tycker nog aldrig han har släpat bakbenen i sanden så som Anton gör.
 
Man måste väl vara inloggad för att kunna "Gilla". Inte loggar jag in bara för att gilla ett inlägg.

Om det känns viktigt så jo... men det verkar dock som alla dina allierade som håller med inte tycker det är så viktigt att visa sitt stöd, vilket blir väldigt konstigt isåfall.
 
Inte som jag minns det, men som sagt det var längesedan jag såg Briar men tycker nog aldrig han har släpat bakbenen i sanden så som Anton gör.

Jag håller med om att Anton varit sämre än Briar förut. Men jag tycker han har förbättrats ganska väsentligt sista året, eller två åren. Även om det som sagt fortfarande behöver bli ännu bättre.
Möjligen är jag "färgad" eftersom jag aldrig varit förtjust i Briar alls.
 
Nej, du har fattat fel, en genomsläpplig häst blir "ridbar" men bara om den är genomsläpplig , det betyder att energin ska komma energiskt bakifrån, genom en aktiv rygg som tar energin till front och till slut bett, ryttarens hand där energin ska stämmas av utan förlust av energin och med en eftergiven jämn nacke och jämna eftergivna sidor-enkelt förklarat.
Ordet "genomsläpplighet" är ett ord som många svänger sig med och som tolkas väldigt olika. Därför googlade jag på det och de flesta träffarna var just "genomsläpplighet (ridbarhet)".
Jag tror väldigt få duktiga dressyrryttare skulle hålla med om att genomsläpplighet skulle betyda möjligheterna till energins väg från hov till bett. Det är väl inte till bettet energin ska.
Garrocha hästen är inte genomsläpplig alls då energin inte kommer genom ryggen, energin inte går jämt fram genom hästen och att den är kuvad mot bettet och inte törs-rädd - där ha någon kontakt alls- viker av och får en riktig hög fulform som stoppar genomsläppligheten.
Garrocha-hästen använder sin energi till sina rörelser, till att vända kvickt. Den använder inte sin energi till att ge ryttaren stöd av/lägga sig på bettet. Den behöver inte ryttarens stöd i bettet eftersom den balanserar sig själv.
Här en annan film som demonstrerar min definition av genomsläpplighet/ridbarhet dvs en häst som följer ryttarens framåtdrivande-sidförande-vändande-förhållande hjälper. Filmen är ganska lång. Ryttaren förklarar informativt hela tiden vad hen gör och hur hästen svarar.
 
Jag fattar ändå inte.
Jag är med på det så tillvida att en häst som travar bakom sig är i framvikt. Min häst är bra på det och då kommer bakbenet ta mark ganska långt bakom och är ganska rakt när det tar i marken för att sedan vinklas bakom kroppen lite som en tuppsprätt.
Hästen på filmen har vinklat bakbenen och travar inte bakom sig med raka ben. Den kommer bli ännu bättre men jag kan tycka att det bli så konstigt att kalla det dåligt. Då har du aldrig sett en häst som travar bakom sig.
Jag har inte skrivit att det är dåligt men benet bär bäst när skenbenet är lodrätt och hoven är under kroppen. Alla variationer innebär mindre möjlighet. Om hästen står stilla med framhovarna framför och bakhovarna bakom lodrätt bär benen sämre och ryggen måste ta mer belastning. Det har inte att göra med hur mycket hästen böjer sin leder.
Här en film med en häst i samma ålder
 
När man studerar ögonblicksbilder bör man titta på dem i längre sekvenser för att se vad som händer sen o givetvis med kroppen.
Mitt första inlägg i den här tråden innehöll en film (samma som i det här inlägget) dvs en sekvens av bilder. Om du trycker på triangeln i mitten på bilden går filmen igång.
 
Garrocha-hästen använder sin energi till sina rörelser, till att vända kvickt. Den använder inte sin energi till att ge ryttaren stöd av/lägga sig på bettet. Den behöver inte ryttarens stöd i bettet eftersom den balanserar sig själv.

För att som du ha fört så mycket väsen om faran med bakomlod ridning och även bett i mun så blir dina positiva omdömen om G. hästen väldigt väldigt märkliga och visst använder den energin till att vända snabbt men genomsläpplig är den inte och vilka rörelser?, vända snabbt är ingen "rörelse" per definition dressyr.
 
Ordet "genomsläpplighet" är ett ord som många svänger sig med och som tolkas väldigt olika. Därför googlade jag på det och de flesta träffarna var just "genomsläpplighet (ridbarhet)".
Jag tror väldigt få duktiga dressyrryttare skulle hålla med om att genomsläpplighet skulle betyda möjligheterna till energins väg från hov till bett. Det är väl inte till bettet energin ska.

Du skriver hur du själv läser och där finns brister , jag skrev enkelt förklarat och du glömde _avsiktligt antagligen - fronten, alla duktiga dressyrryttare vet att energin produceras av bakbenen och tas om hand till framåtflyttning av fronten, och nej, det är inte önskvärt att hästen ska hålla balansen i bettet utan det används som ett kommunikationsmedel, man stämmer av, till att få det ex tempo, undertramp man vill ha beroende på utbildningen och styrkan hos hästen-men du vill inte fatta och förstå utan bara vrida till och gnälla, att G. hästen är skolad på så vis att den är rädd för bettet och dess skarphet och för att komma undan detta strypgrepp går med så hög form och i det nosen så nära hals/bringan ser jag inte som en nöjd balanserad häst utan en kuvad häst som rids utan någon form av eftergift.
 
Jag har inte skrivit att det är dåligt men benet bär bäst när skenbenet är lodrätt och hoven är under kroppen. Alla variationer innebär mindre möjlighet. Om hästen står stilla med framhovarna framför och bakhovarna bakom lodrätt bär benen sämre och ryggen måste ta mer belastning. Det har inte att göra med hur mycket hästen böjer sin leder.
Här en film med en häst i samma ålder
Jag tycker detta är trevligt oxå. Men kan egentligen inte se att den släpper bakbenen tidigare än den andra hästen. Den är mer avspänd och rids på en utbildningsclinic medans drn andra är mer en uppvisning där ryttaren vill visa mer uttryck. Gals häst är byggd med längre ländrygg- denna är lite kortare. Skillnaden för mig är inte att nr är bärigare- däremot mer avspänd.
 
Det är en otrolig skillnad på mekanik o bjudning på de 2 filmerna.
fuxen bromsas konstant o böjer knappt sina bakben o ej heller i galoppen- tillbakahållet.
Fattar knappt galopp. Det vore intressant att se vad o om ngt händr när den får jobba på lite mer
 
Brille. googling....
Nej ridbarhet handlar om vilken samarbetsvilja den har samt kan röra sig med lätthet. Att den alltid försöker göra det man vill.

Genomsläpplighet är när den jobbar genom kroppen i ett flow- som gals häst. Inget som tar emot, spänt....
 
Jag tycker detta är trevligt oxå. Men kan egentligen inte se att den släpper bakbenen tidigare än den andra hästen. Den är mer avspänd och rids på en utbildningsclinic medans drn andra är mer en uppvisning där ryttaren vill visa mer uttryck. Gals häst är byggd med längre ländrygg- denna är lite kortare. Skillnaden för mig är inte att nr är bärigare- däremot mer avspänd.
Fuxen visas som du säger under utbildning så det är lite "hit och dit", men t.ex. vid ca 4:12 är det några steg där bakbenen är mer under/mindre bakom kroppen.
För en uppvisningsfilm kan man göra om och välja att använda det bästa. Det var inte möjligt vid detta utbildningstillfälle.
Det är ju möjligt att det är det här ryttaren på den svarta vill visa, en trav på väg mot passage. Då hamnar väl bakbenen längre bak.
Fuxen visar en renare trav utan "passage-bump".
 
Fattar knappt galopp. Det vore intressant att se vad o om ngt händr när den får jobba på lite mer
Nu handlade det om att jämföra hur två hästar bär vikt på bakben.
Om du vill gnälla så kanske du såg att skritten vid ca 4:30 höll på att bli pass, dvs hästen tappade regelbundenheten i skritten, en brist i takten.
Filmen ingår i en serie filmer från samma clinic så det finns galopp på en annan film.
 
... alla duktiga dressyrryttare vet att energin produceras av bakbenen och tas om hand till framåtflyttning av fronten,
Alla duktiga dressyrryttare vet att en del energi produceras i/av framdelen t.ex. den som behövs för att lyfta frambenen med schwung när bakbenen inte är under kroppen, t.ex. i passage.
 
Jag har inte skrivit att det är dåligt men benet bär bäst när skenbenet är lodrätt och hoven är under kroppen. Alla variationer innebär mindre möjlighet. Om hästen står stilla med framhovarna framför och bakhovarna bakom lodrätt bär benen sämre och ryggen måste ta mer belastning. Det har inte att göra med hur mycket hästen böjer sin leder.
Här en film med en häst i samma ålder

Jag vet inte vad du ville visa med denna filmen? Jag tycker jämfört med Gal så är denna hästen stel och styv och hänger på bettet.. man kan se när den gör en övergång att bakbenen typ lyfts in under hästen eftersom den är så tung fram. Finns ingen lätthet. Den rör sig träigt och inte alls med samma mjukhet.

Gillar du den bättre?
 
Vända snabbt motsvaras av piruett i tävlingsdressyr. Garrochahästen visar även bärig ökad galopp. Sådan ingår också i tävlingsdressyr.
OBS att det här inte är dressyrforumet.

Varför drar du då in tyska utbildningsskalan??

Vända snabbt är inte särskilt svårt när det inte krävs vare sig eftergift i inre sidan , jämt tramp i balans. Bara att sno runt.
Ökad galopp är inte heller särskilt svårt i förhållande till den delen som hör till, en stark balanserad, mjuk övergång till samlad galopp. Inte som här bara tvärnitar och är spänd.
 
Alla duktiga dressyrryttare vet att en del energi produceras i/av framdelen t.ex. den som behövs för att lyfta frambenen med schwung när bakbenen inte är under kroppen, t.ex. i passage.

Nej, ingen energi produceras av frambenen.
Men jag är såklart och det vet jag innan ingen duktig dressyrryttare.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 358
Senast: Efwa
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 457
Senast: Linja
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 421
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp